Úgy tűnik, becsődölt a Gearbest, pedig fényes jövő állt előtte

Dátum

Megosztás

Aki rendelt már Kínából bármilyen kütyüt, nagy eséllyel hallott már, sőt böngészett és rendelt is a Gearbest nevű, leginkább műszaki cikkeket értékesítő kínai webshopról. Az oldal 2014-ben indult, és az ezt követő években az egyik legmeghatározóbb „kínából-rendelős” webáruházként volt számon tartva. A rohamtempóban fejlődő, európai raktárakkal is rendelkező webshop a napokban egyik pillanatról a másikra elérhetetlenné vált. Miért lett hirtelen sikeres a Gearbest és mégis mi okozhatta a bukást?

Miért lett gyorsan népszerű a platform?

A Gearbest előtt fényes jövő állt: bolondgomba módjára növekedett, sikerének titka abban rejlett, hogy a

  • a legnépszerűbb termékek szinte kivétel nélkül megtalálhatóak voltak a webshopban
  • hatalmas raktárkészlettel dolgoztak, megfelelő volt a termékbeszerzés, utánpótlás
  • eszméletlen módon leütötték sokszor az árakat, de teljes áron is olcsóbb alternatívát kínáltak a többi kínai webshophoz képest
  • folyamatosan terjeszkedtek, Európa több országában is (Németország, Franciaország, Spanyolország, Nagy-Britannia, Oroszország) rendelkeztek raktárakkal, ezáltal gyors és – legelőször a piacon – áfamentes szállítást is biztosítottak.

Mi állhat a csőd hátterében?

A Gearbest-et tulajdonló anyacég, a Shenzhen Globalegrow E-Commerce Co. pénzügyi gondokkal küszködött az utóbbi időben, most viszont úgy tűnik, elérte a teljes csőd, számos dolgozó a bérét sem kapta meg a vállalattól, és valószínűleg már nem is fogja.

Habár a nagyvállalat tulajdonába tartozik még több (még most is működő) webshop, egyértelműen a Gearbest számított az éllovasnak, így az oldal népszerűségének rohamos csökkenése is erőteljesen hozzájárulhatott a csődhöz. A negatív jövőkép szinte borítékolható volt, ellenben a vállalat ugyanúgy fogadta a rendeléseket a csőd előtti napokban, hetekben, hónapokban, de hivatalos közlemény még most sem jelent meg.

A Gearbest affiliate-oldala még elérhető

Miért indult el a hanyatlás útján a Gearbest?

Nagy valószínűséggel azért, mert megváltozott a webshop eredetileg jól működő üzleti modellje. A Gearbest csapata a nagyobb bevételi lehetőség reményében megnyitotta a webshopot különböző eladóknak és kereskedőknek, így a webshop mivolta mellett ezzel piactérré is alakult.

Miért érheti meg piactérrel bővülni?

Több indok is lehet, amiért egy webáruház úgy dönt, piacteres üzleti modell bevezetésével egészíti ki a webáruházát.

Például akkor, ha eléri a tervezett bevételt és látogatószámot. A skálázódás érdekében a legtöbbször készlet- és termékportfólió bővítésébe kezd: megoldhatja házon belül, például nagyobb készlet és több márka berendelésével, de ez a legtöbb esetben nagyobb raktárakat is igényel.

Vagy dönthet úgy, hogy a portfólió bővítését partnerekkel oldja meg. Ebben az esetben a vásárlás a webshop felületén történik, az áruház üzemeltetője ebből meg is kapja a jutalékát, de a kiszállítás a marketplace partner raktárából történik, és a számlát is ő adja.

Miért lehetett mégis rossz döntés a piacteres modell bevezetése a Gearbest-en?

Az online piactér népszerűsége vitathatatlan. Létjogosultsága többek között abban rejlik, amiben az offline piacteré is: ugyanazon helyen megtalálható több eladó, hatalmas termékválasztékkal, nem beszélve arról, hogy sokszor egymásra licitálva törekednek minél kedvezőbb áron értékesíteni termékeiket.

Persze az online piactér sikeres működtetéséhez még nem ártanak olyan megoldások, mint a megfelelő dizájn és felhasználói élmény, valamint az okos szűrő és kereső, azonban egy dologgal mindig számolni kell, ha piactérről van szó: be-becsúszhatnak a rendszerbe megbízhatatlan eladók, akik különböző trükkökkel vagy csalással próbálnak nyerészkedni, vagy éppen silány minőségű termékeket kínálnak eladásra, nem beszélve a kicsit sem vevőközpontú üzletpolitikájukról. 

A Gearbest miután beengedett mindenféle kereskedőt az oldalra, egyre több problémával kellett szembenéznie, például ugyanaz a típusú termék rengetegszer volt listázva a webshop-ban. A nagyobb gond akkor jött, amikor egyre több vásárló nem kapta meg a már kifizetett terméket, de a szállítással kapcsolatos problémák száma is megugrott.

Mivel nekik nem volt megfelelő ráhatásuk a külső partnerekre és azok termékeire, a legtöbb, amit tehettek, hogy kiírtják a „férgesét”, azaz eltávolítják a nem megfelelő partnereket, esetleg saját költségen kompenzálják az ügyfelet, bár valószínűleg ez nem volt jellemző. 

A helyzet 2018-tól csak súlyosbodott, mivel a Gearbest elkezdte fokozatosan leépíteni raktárait, miközben az amúgy is tarthatatlan alacsony árak hatványozottan növekedtek, egyre kevésbé érte meg őket választani. 2020-ra már ott tartott a vállalat, hogy saját készlettel alig rendelkezett, emellett a panaszokhoz való hozzáállásuk is romlott, hitegetéssel próbálták lerendezni a piszkosabb ügyeket. Ezekre az indokokra hivatkozva például a Rendelj Kínait magyar kupon és termékbemutató oldal is tiltólistára tette, a webshopból való vásárlást erősen ellenezte és óva intette minden olvasóját.

Kis kitérő: eMAG Marketplace

Az eMag évről évre egyre nagyobb népszerűségnek örvend Magyarországon, nem hiába, hogy sorra nyitja meg fizikai boltjait a leglátogatottabb plázákban. Látszik, hogy a sikeres e-commerce vállalat igyekszik folyamatosan innoválni és termékfejleszteni, ezért is vezette be pár éve a Marketplace-t, ahová bármilyen, számlaképes partner regisztrálhat, még saját webshopra sincs szükség.

Ez mind szép és jó, na de hol a buktató?

A webáruház alapú piacterek buktatója, hogy nem egyezik a webshop és a partnerek szolgáltatásának, kiszolgálásának színvonala, valamint az árak és díjak is magasabbak. Az eMAG piacterén fellelhető termékek általában a jutalék miatt kerülnek többe, holott az eMAG-ról pont a kedvező árak miatt is vásárolnak. Nem beszélve továbbá arról, hogy bizonyos termékek ugyanúgy elérhetőek az eMAG palettájában olcsóbban, így biztosan nem a partnertől vásárol majd a látogató, hiszen sehogyan sem éri meg neki.

De ha ez még nem lenne elég, az eMAG hónapok óta ingyen szállít easybox csomagautomatába, sőt, kampányszerűen sokszor házhoz is, viszont partnertől való rendelés esetén megnövekedett szállítási idővel és minimum 1300-2500 Ft-os pluszköltséggel kell számolnia a vásárlóknak. A jótállást, reklamációt értelemszerűen szintén nem a piactér üzemeltetője intézi, hanem a partnercég. Egy volt ügyfélszolgálati munkatárs arról mesélt, hogy rengeteg panasz a Marketplace-t igénybe vevő vásárlóktól érkezett; sok ügyfél nem is értette, hogy nem az eMAG-tól rendelte meg a terméket, csupán rajtuk keresztül.

Hogy lehetne mégis sikeresen integrálni a piacteres üzleti modellt egy webshop esetében?

Például, ha ugyanabból a raktárból történne a kiszolgálás. Ennek lényege, hogy a webáruház a partnerek termékeit összegyűjti egy nagy közös raktárba, így ha több terméket rendelne a vásárló, nem halmozódnak egymásra a kiszállítási költségek, emellett felgyorsul az összekészítés, kézbesítés folyamata, és nagy eséllyel egy alkalommal ér célba a csomag, nem pedig külön részletekben.

Visszatérve a Gearbest-re

Pontos információkat egyelőre senki sem tud azzal kapcsolatban, miért lett egyik pillanatról a másikra elérhetetlen az oldal. Az applikáció még működik, de minden hírportálon azt tanácsolják, hogy senki se adjon le rendelést, mert szinte biztos, hogy nem kapja meg a terméket, ellenben a pénzét elbukhatja. Egyelőre azt sem tudni, hogy a már leadott és kifizetett termékek megérkeznek-e még a címzettekhez, vagy a vásárlók bottal üthetik-e a nyomát. Az azonban biztos, hogy amennyiben visszakapcsolásra is kerülne a Gearbest, a bizalmat igen lehetetlennek tűnő feladat lenne visszaépíteni.

Frissítés: szeptember végétől újra elérhető a Gearbest

2021. szeptember 28-án újra elérhetővé vált a Gearbest, az oldal úgy tűnik, gondtalanul üzemel. Azonban a majdnem háromhetes kiesés következtében egyelőre nem tudni, sikerül-e a márkát megmenteni, a látogatókat és vásárlókat visszacsábítani.

A piactér izgalmas téma, az alábbi tartalmakat is olvasd el!

Forrás: rendeljkinait.hu 1; rendeljkinait.hu 2; tech2.hu

Gyimesi Károly
Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.