Van egy termékötleted? Ő legyártja neked. Bérgyártás a gyakorlatban

Dátum

Megosztás

Rengetegen álmodoznak arról, hogy saját terméket adjanak el, de a gyártás gondolata már önmagában elrettenti őket. Nem kell saját gép, nem kell műhely, nem kell évek tapasztalata. Kell viszont egy ötlet és egy megbízható bérgyártó. Kádár Gergely pontosan ezt csinálja: CNC (és más, termékedre választott, optimalizált) technológiával készít késztermékeket másoknak, akik aztán a saját nevük alatt értékesítik azokat. 

Beszélgettünk vele arról, hogyan működik ez a gyakorlatban, mennyibe kerül, és milyen termékekkel érdemes most belevágni.

Hogyan lesz valakiből bérgyártó?

Gergő története nem a klasszikus „mindig is ezt akartam csinálni” sztori. Húsz éve kezdett vállalkozni, először műholdas antennákat telepített, aztán vendéglátóegységet nyitott a Balaton mellett. Közben az édesapja, aki villamosmérnök, épített egy CNC marógépet, amit Gergő Origónak keresztelt el. Ez a gép lett az alapja mindennek, ami utána jött.

Elkezdett kísérletezni: először műcsalikészítőknek gyártott apró műanyag alkatrészeket, majd ajándéktárgyakat, dekorációkat. A termékpaletta azóta óriásira nőtt, és ma már bérgyártóként is dolgozik, vagyis mások ötleteit valósítja meg. „Én nagyon gyorsan beláttam, hogy nekem a kreativitásom teljesen más” – mondja.

Én azt szeretem, amikor valaki idejön egy konkrét termékkel, és azt mondja: gyártsd le nekem. Mert ott már látom a tudatosságot

Mit tud legyártani egy bérgyártó?

A rövid válasz: szinte bármit, ami CNC technológiával megvalósítható. A hosszabb válasz már érdekesebb. Gergőéknél van lézervágó, CNC maró, precíziós gép mikronos pontossággal, és egy úgynevezett galvó lézer, ami a gravírozást tizedannyi idő alatt végzi el, mint egy hagyományos gép. Ez utóbbi a kulcs a versenyképes árakhoz: amit máshol egy perc alatt gravíroznak, azt ő öt másodperc alatt.

Anyagokban sincs megállás: rétegelt lemez, MDF, tömörfa, fém, akril, és van egy különleges anyag, amit szublimálni lehet, tehát fényképet, grafikát lehet rásütni. „Találtam egy anyagot, amivel le tudok gyártani mindent úgy, hogy olyan, mintha fából lenne, de ugyanúgy szublimálható” – meséli Gergő. „Bortartó, karácsonyfadísz, szíves doboz, bármi. Ebben nagy segítségemre volt a KreaDíva, mert a szublimálás részét ő kísérletezte ki”

#tipp Ha van egy szublimálógéped (kb. 300 ezer forint), Gergőtől megrendelheted az alapanyagokat, és te csak a grafikával foglalkozol. Megtervezed Canvában, kinyomtatod, rásütöd, kész. Nem kell CNC gép, nem kell lézer, csak kreativitás.

Konkrét példák: ezeket gyártják nála

Homoköntő doboz esküvőre: Egy esküvős cég kereste meg azzal, hogy szeretnének jobb minőségű és olcsóbb homoköntő dobozokat. Gergő nemcsak legyártotta, de optimalizálta is: „Mondtam nekik, hogy mi lenne, ha egy centivel keskenyebb lenne? Akkor kevesebb homokot kell hozzáadni.” Eredmény: 30 százalékos megtakarítás a homokon, évi ezer darabos forgalom.

Kulcstartók szuvenírboltba: A siófoki Petőfi sétányon van egy szuveníres, akinek egyedi kulcstartókat gyárt. „Van olyan cég, aki négy állványon nem ad el annyit, mint mi az egyről” – idézi a visszajelzést. A titok az egyediség: amit ott kapsz, azt máshol nem.

Babaszoba dekorok: Egy anyuka kereste meg, aki kézzel festi a felhőket, csillagokat, állatfigurákat. Gergő kivágja az alapokat, ő pedig díszíti. Tökéletes mellékes, minimális befektetéssel.

Rajztáblák: 50-100 ezer db rajztáblát gyártanak egy megrendelőnek évente. Ő multiknak adja el. Itt nagyon fontos az alacsony ár, ezt csak nagy kapacitással és gyorsasággal lehet elérni.

Gyógypedagógiai eszköz: Sérült gyerekeket tanítanak vele írni-olvasni. A betűk mélysége fontos, hogy az ujjukkal érezzék a különbségeket. „Ott olyan árat adtam, hogy egy kis jótékonykodás is volt benne” – mondja Gergő. „De referenciának kiváló.”

Hogyan működik a folyamat?

A legfontosabb, amit Gergőtől megtudtunk: aki bérgyártatni akar, az általában konkrét elképzeléssel érkezik. Pontosan tudja, milyen terméket szeretne, milyen méretben, milyen anyagból és általában azt is, hogy mekkora mennyiséget szeretne. Ez a kiindulópont.

Első lépésként Gergő felteszi a kulcskérdéseket: 

  • Mennyit szeretnél? 
  • Mi a terved? 
  • Ez egyszeri megrendelés lesz, időszakos vagy állandó? 

Ezek mind az árat mozgatják. Ha valaki azt mondja, hogy minden héten kell ezer darab, az teljesen más ár, mint ha egyszer rendel százat. A mintadarab általában egy héten belül elkészül.

Azt szoktam nagyon gyorsan csinálni, mert akkor már látja, hogy folyamat van, foglalkozom vele, fontos nekem

Ha egyszerű a termék, akár aznap délután megvan. Ha bonyolultabb, mint mondjuk egy dizájnlámpa belseje, az lehet három hét is. Ezután jön az első rendelés, és ha minden stimmel, indul a folyamatos együttműködés. Gergőnél az a tapasztalat, hogy aki egyszer rendel, az általában visszatér. „Fele az, aki eltűnik, de inkább úgy mondanám, hogy ritkábban rendel, nem olyan intenzitással, ahogy eltervezte. De az is tök jó, mert ha egyszer megvan a mintadarab, nekem utána azt legyártani már nagyon egyszerű.”

Beszéljünk számokról

Ez a rész mindig izgalmas, és Gergő nem titkolózik, de konkrétumok nélkül nehéz becsülni is. A bérgyártás lényege pont az, hogy az ár a mennyiséggel együtt változik. Íme egy körülbelüli példa: mondjuk szeretnél karácsonyfadíszeket gyártani, tíz centis fa körök, amiket te kézzel festesz. Ha egy darabot rendelsz, az 10 ezer forint (nem éri meg senkinek, vagyishát Gergőnek megtérül, de nem éri meg). Ha ötöt, már 7 ezer darabonként. Ha tízet, 5 ezer. Ha százat, már csak 1500 forint. És ha ezret rendelsz, az ár még tovább csökken, mert Gergő rá tud állítani egy embert, aki csak az anyagot cserélgeti.

A mintadarabért pedig nem mindig kér pénzt Gergő. „Ha látom, hogy komoly a szándék, nem úgy jött ide, hogy csak nézelődik, akkor nem riasztom el azzal, hogy húszezer forint a mintadarab” – mondja. A komoly szándékot pedig arról ismeri fel, hogy az illető konkrétummal érkezik.

A minimum rendelésre nincs fix szabály. Van, amikor tíz darab is megéri, van, amikor azt mondja: „Figyelj, ilyen mennyiségben nincs értelme, mert a postaköltség elviszi a termék árát.” Ilyenkor inkább azt tanácsolja, hogy rendelj többet, kísérletezz, és ha nem jön össze, legalább nem buktál nagyot.

Milyen termékkel érdemes most belevágni?

A siker három lábon áll: ötlet, piacképesség és tőke. Ha bármelyik hiányzik, a rendszer összeomlik. De ha megvan mind a három, nincs határ.

Ha van egy ötleted, nézd meg, hogy a piacon fut-e. Ha pedig látsz valamit, ami a piacon fut, és arra van egy ötleted, akkor menj bele

– tanácsolja, de az egyediségen, a kreativitáson nagyon sok múlik. A tőkéről pedig így gondolkodik: „Ha mellékesnek állnék neki, biztos úgy állnék neki, hogy van rá mondjuk két millió forintom, és azt úgy tekintem, mintha már elégettem volna. Mert ha úgy állsz neki, hogy mi lesz, ha elveszítem a pénzt, az halál. A cél nyilván az, hogy sokszorozzuk.” Persze nem kell mindenkinek kétmillió. A süthető gyurmás fülbevalóhoz húszezer forint kell. A szublimálós termékekhez háromszázezer. Az egyedi kulcstartókhoz, dekorokhoz körülbelül egymillió forint az alsó határ, ha komolyabb mennyiségben akarsz indulni.

Az egyedi, kézzel készített termékek piaca évről évre nő. A fenntarthatóság, a személyre szabhatóság és a „ne a kínai webshopból” szemlélet mind ebbe az irányba tolja a vásárlókat. A Meska, az adventi vásárok és a spirituális rendezvények mind bizonyítják: van kereslet.

Mit ne csinálj?

Gergő szerint a legnagyobb hiba, ha nem viszed bele a saját stílusod és egy az egybe, gondolkodás nélkül másolsz. „Ha másolni akarsz és csak árversenyt indítasz, az hígítja be a piacot. Tudod, mivel? Én adom 800-ért, jön a következő, megcsinálom 500-ért, aztán jön a harmadik, megcsinálom 300-ért, és már olyan áron kínálják, hogy ha otthon hobbiból csinálnám, akkor se érné meg.”

A másik gyakori hiba a túlbonyolítás. Gergőnek is volt ilyen terméke, amiről azt hitte, megváltoztatja a világot. „Túl lett bonyolítva, nagyon. És közben lefaragtam róla mindent fejben, és utána ott volt egy tök egyszerű termék. Azt akartam, hogy mindenkinek szóljon, nullától száz évig. Aztán rájöttem, hogy háromtól nyolc évig is óriási piac.”

Az első lépés

Ha van egy termékötleted, és szeretnéd kipróbálni, hogy működik-e, a bérgyártás a legkisebb kockázatú út. Nem kell gépet venned, nem kell műhelyt bérelned, nem kell éveket tanulnod. Kell egy konkrét elképzelés, egy kis tőke a kísérletezéshez, és egy megbízható partner, aki legyártja.

Gergő a Woodora és Dr.Lure márkákon keresztül érhető el. Ha van ötleted, keresd meg, és beszéljétek át. A mintadarab egy hét, az első széria pár hét, és már el is indultál.

#tipp Mielőtt belevágsz, érdemes végiggondolni: hol fogod értékesíteni? Webshop, Meska, vásárok, Instagram? A termék csak az egyik fele a dolognak, a másik fele a marketing. Ha ebben szeretnél fejlődni, nézz körül a Minner képzései között.

Kapcsolódó korábbi anyagaink

Forrás:
Woodora, DrLure

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.