Cégfejlesztési ötletek 27.: Nem elég a tehetség. Így építhetsz sikeres személyes márkát

A siker és a hírnév nem mindig azonos a teljesítménnyel vagy az eredetiséggel. 

Egyik kedvenc témába vágó könyvem Barabási-Albert Lászlótól A képlet, amiben számos példa mentén szembesít minket azzal, hogy a hírnév áldozatául estünk. Ott vannak például a Wright fivérek, a repülőgép legendás feltalálói. Ám kevesen tudják, hogy előttük 9 hónappal sikeresen landolt az első motormeghajtású repülőgéppel az új-zélandi származású Richard Pearse. 

Sokan a mai napig Edisonnak tulajdonítják a villanykörte feltalálását, holott Humphry Davy brit kémikus és fizikus már 77 évvel Edison előtt bemutatott egy elektromos ívlámpát, ez volt az első „izzásos” fényforrás.

De az egyik kedvenc sztorim az a Mona Lisa sikerének titka. Hogyan lett a művészettörténet talán leghíresebb festménye, mi több, már-már popkulturális ikon ez a méltán kiemelkedő alkotás? A titokzatos mosoly tette azzá? Vagy, hogy korának egyik legnagyobb zsenije festette? Vagy a kép titokzatos szimbólumai? 

Ennél egyszerűbb a magyarázat. 

A festmény a 20. század elejéig a Louvre-ban található számos értékes festmény egyike volt. Ám 1911-ben fényes nappal ellopták a múzeumból, az eset pedig nemzetközi méretűvé duzzadt. A festmény két évig nem került elő, ezalatt a két év alatt pedig globális felhajtás lengte körül. Hatására a Mona Lisa egy 1.5 millárd dolláros vizuális és kulturális ikonná vált, amely a művészettörténetből kilépve önálló életre kelt.

Ahhoz, hogy sikeres legyél, nem elég, ha tehetséges vagy. Az embereknek meg kell ismerniük és értékelniük is kell ezt a tehetséget. Sok szakember elakad ott, hogy bár kiváló abban, amit csinál, valahogy mégsem jut egyről a kettőre. 

Talán te is észrevetted már, hogy másoknál milyen jól működik a személyes márka, és szeretnéd te is tudatosan építeni a sajátodat, de nem tudod, merre indulj?

Jó hír, hogy a legjobb helyen jársz! Érdemes elővenned egy tollat és egy papírt, mert ez a cikk tartalmas lesz. Feladat listákkal készültünk azoknak, akik: 

  • magasabb fizetést, előléptetést szeretnének a munkahelyükön
  • új munkahelyet szeretnének
  • vállalkozóként stabil bevételre és elismerésre vágynak
  • cégvezetőként proaktív és lojális munkavállalókat szeretnének maguk körül. 

A cikket vendégszakértőnk írta, Duka Zsófia, vállalkozó nők üzleti mentora, üzleti tanácsadó, a Novamentorhub megalapítója.

Mi is a személyes márka, és miért érdemes vele foglalkozni?

A személyes márka nem egy mesterségesen felépített karakter, hanem te magad vagy. Nem kell semmit kitalálnod, mert a személyes márkád már most is létezik, csak lehet, hogy nem tudatosan alakítod. Gondolj bele, hogy a környezetedben milyen kép él rólad. Van-e egy olyan speciális téma, amiről elsőként te jutsz az emberek eszébe? Ha van, akkor már működik is a személyes márkád, mégha nem is nevezted így eddig.

A személyes márka nem más, mint egy erősség, amihez egy karakter társul. Az emberek nem pusztán a szakértelmet követik, hanem azt az egyéniséget is, aki mögötte áll.

A cél az, hogy amikor a te területeddel kapcsolatos kérdés felmerül, rád gondoljanak elsőként.

És hogy miért érdemes tudatosan építeni ezt? Lojálisabb munkatársakat szeretnél a cégedben, több bevételt a vállalkozásodban, vagy akár a területed top 1%-ába szeretnél kerülni, akkor a személyes márka a tökéletes eszköz a kezedben.

A személyes márka mindenhol ott van veled

Mivel a személyes márkád te magad vagy, minden pillanatban elkísér, függetlenül attól, hogy tudatosan foglalkozol vele vagy sem. Ez lehet hatalmas előny, de ha nem bánsz vele tudatosan, akár hátrányt is jelenthet.

Ezért érdemes elgondolkodnod azon, hogy mit szeretnél, ha mások gondolnának rólad. Milyen benyomást szeretnél másokban kelteni? Ha ezt tisztázod, akkor nincs más dolgod, mint ezt a képet következetesen, mondhatni a nap 24 órájában megmutatni. Ne ijedj meg ettől, hiszen egy erős személyes márka csakis hiteles és önazonos lehet. Önmagadat  pedig úgyis viszed a 7/24-ben.

Ahhoz, hogy továbblépjünk, gondold át: mi a célod a személyes márkaépítéssel?

  • Több profitot szeretnél? E
  • gy új szolgáltatás sikeres bevezetését?
  • Egy innovatív cég létrehozását?
  • Bármelyik is legyen, a sikered attól függ, hogy a megfelelő emberek látják-e benned azt a kompetenciát, amire szükségük van.

És hogy ez hol dől el? 

Olykor a legtriviálisabb helyzetekben. Egy LinkedIn-posztban, az Instán, egy podcast beszélgetésben vagy épp egy ügyfél megbeszélésen. 

Lehet, hogy épp a közösségi médiás jelenléteden kellene finomítani, vagy a vállalkozásod számára lenne jó új együttműködéseket behozni. Esetleg lojálisabb munkatársakat szeretnél a cégedben. Bármi is a cél, a kulcs minden esetben ugyanaz: a személyes márka tudatos építése.

A személyes márkaépítés nem varázslat, hanem stratégia

Mielőtt belevágunk a konkrét lépésekbe, fontos megérteni, hogy a személyes márkaépítés egy hosszú távú folyamat. Nem egy egyszeri kampány, egy fellángolás, egy hétvége eredménye, hanem egy folyamatos, tudatos építkezés. Ha megfelelően használod, az egyik legerősebb vállalkozásfejlesztési eszköz lehet a kezedben.

Most pedig nézzük a konkrét lépéseket!

A sikeres személyes márkaépítés 4 hozzávalója

Függetlenül attól, hogy mi a célod, négy alappillérre biztosan szükséged lesz:

  1. Te magad.  Mert a személyes márka rólad szól.
  2. Egy jól meghatározott cél. Mert enélkül nincs irány.
  3. Egy kidolgozott stratégia. Mert egy terv nélkül nem lehet eredményt várni.
  4. A megfelelő taktika. Mert a cselekvés elengedhetetlen.

1. Ki vagy te?

Ez a személyes márkaépítés legfontosabb kérdése. Az erős márka nem arról szól, hogy kitalálj egy új személyiséget, hanem hogy tudatosítsd és kiemeld azt, aki valójában vagy. Ehhez viszont önismeret és egy kis piackutatás is kell.

Ismerned kell a versenytársaidat, mert nem légüres térben dolgozol. Nem az a cél, hogy figyelmen kívül hagyd őket, hanem hogy megtaláld azt az erősségedet, amivel ki tudsz tűnni közülük.

2. Mit szeretnél elérni?

Mielőtt bármit lépnél, határozd meg a céljaidat. Miért fontos most neked a személyes márkaépítés? Milyen eredményt vársz tőle? Egy jól meghatározott cél nemcsak irányt ad, hanem a motivációdat is biztosítja az úton.

3. Milyen stratégiát választasz?

Ha tiszta a cél, akkor ki kell választanod azt az utat, amin elérheted. A stratégia segít abban, hogy ne össze-vissza cselekedj, hanem pontosan tudd, milyen lépések vezetnek a kívánt eredményhez.

Ehhez szükséged lesz néhány alapvető kérdés megválaszolására:

  • Aktívabb jelenlét kell a közösségi médiában?
  • Több partneri együttműködésre van szükséged?
  • Egy szakértői blogot kellene indítanod?

4. Hogyan válsz megjegyezhetővé?

A személyes márkaépítés nem működik, ha nem vagy jelen. Az emberek akkor fognak rád emlékezni, ha elégszer találkoznak veled. Tudtad, hogy legalább hétszer kell találkoznod valakivel, hogy igazán bevésődj az emlékezetébe?

A folyamatos jelenlét és a tudatos kommunikáció elengedhetetlen. Ha egyszer posztolsz, majd eltűnsz, az nem (tudatos) személyes márkaépítés. Ha egyszer jól szerepelsz egy meetingen, majd legközelebb senki nem tud rólad semmit, az nem stratégia.

A kulcs a rendszeresség és a láthatóság.

Mostmár látod, hogy milyen elemekre lesz szükséged. A következő lépés az, hogy lépésről lépésre kidolgozzuk, hogyan tudod mindezt a saját helyzetedre szabni. Készen állsz? 🙂 

És most jöjjön a cikk legizgalmasabb része. 2 szituációt helyezünk mikroszkóp alá és segítünk konkrét feladatlistával, hogy elérd a célod: 

  1. Hogyan szerezz több, jól fizető, minőségi ügyfelet szakértőként?
  2. Hogyan építsd fel a személyes márkádat cégvezetőnek úgy, hogy proaktív és lojális munkavállalók vegyenek körül? 

Oldd fel a Minner Előny tartalmait, csatlakozz tagként!

Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáféréssel a Cégfejlesztési ötletekhez, letölthető útmutatókhoz és további szakmai anyagokhoz.
A tagság díja: 6900 Ft/hó

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz!
(Itt a FB, Google login is)

Kapcsolódó Cégfejlesztési ötletek és természetesen az útmutatók

Duka Zsófia
Duka Zsófia
Több mint 15 éve járom a vállalkozói utat. Dolgoztam több iparágban, sok mindent kipróbáltam, elindítottam, újraterveztem. Ma már tudom, hogy minden siker mögött ott van egy egyedi esszencia. Valami, ami csak ránk jellemző. Szenvedélyesen hiszek a vállalkozónőkben és az útjukban. A célom, hogy segítsek felfedezni ezt az esszenciát, és erőforrássá formálni. Imádok tanulni, tájékozódni, és abból adni, amit már magam mögött hagytam. Ugyanis hiszem, hogy a tudás csak akkor ér valamit, ha egymással meg is osztjuk.

Kapcsolódó cikkek