Sokszor hallani, hogy kapcsolatok nélkül boldogulni nem lehet (főleg Magyarországon). És egyébként ez nemcsak a politikai pályára lehet igaz, hanem tapasztalataim alapján a cégeknél eljön egy szint, ahol ezt a növekedést fel tudja turbózni a versenypiacon is. A hazai cégvezetők, főleg versenypiacion működő vállalkozóknál viszont nincs benne a napi-heti rutinba a kapcsolatépítés, kapcsolati háló növelés. Ezt kapcsoljuk most be ezzel a cikkel!
Hol is vagy most? Ez a Minner új Cégfejlesztési cikksorozata! A cél, hogy kiválasszatok akár több cégfejlesztési ötletet is, és minél előbb megcsináljátok a megvalósítási útmutató alapján. Ez itt 100% gyakorlat! Nézz vissza többször, mert újabb és újabb ötletekkel (és megvalósítási lépésekkel) rukkolunk elő! Külön kategóriát is kapott az ötleteken belül a főmenüben is.
11. Cégfejlesztési ötlet röviden: Kapcsolatépítés rendszeresítése a cégben, üzleti kapcsolatok kialakítása
Úgy fogjuk rendszeresíteni a kapcsolatépítési találkozókat a cégben, mint a posztolást a közösségi médiában. Több legyet is ütünk egycsapásra. Nő a kapcsolati hálónk, nőnek az üzleti lehetőségeink, akár még salesben is hozhat eredményt. Megoldjuk azt a problémát is, ami sokatoknál előjön, hogy nem mozogtok eleget vállalkozók, üzletemberek között. Tudod, ne akarj mindent is megbeszélni a munkatársakkal! Erre lesz ott a kapcsolati hálód.
Fel kell építeni először azt, hogy több számunkra releváns új üzleti kapcsolattal is találkozunk. Legalább heti kétszer ez megtörténjen, de nem mindenkivel lesz újabb találkozó, vagy mély üzleti kapcsolat. És ekkor jön el egy varázslat, úgy a 20. után, már kialakul ki az az 5-7 akivel szorosabb lehet a kapcsolat, továbbá rajtuk keresztül új üzleti kapcsolatokhoz is lehet jutni, amíg kialakul egy 10 erős, és 40-50 laza üzleti kapcsolat (ez már siker).
Ezt a Minnernél is csináltuk már, nekem is volt már ilyen challengem, sőt aktív kapcsolatépítő vagyok. Továbbá a munkatársaim is tudnának erről mesélni, hogy miként nőtt az ő kapcsolati hálójuk és ezzel a lehetőségük is, továbbá mélyült szakmai ismeretük, kiegyensúlyozottak lettek a munkájuk során.
Ezért kell kapcsolatépítés
#példák: Hoznék három egyszerű példát, hogy ráhangolódj arra az üzleti stratégiára, hogy elkezd kiépíteni az üzleti kapcsolataidat.
- Ha, ma jönnél ide a Minnerhez, és mondanád, hogy kellene a cégednek B2B sales, kellene valaki aki lead generálás részét fel tudja építeni, akkor én azonnal tudom kit/kiket ajánlok. Nos azokat az üzleti kapcsolataimat, akiről tudom, hogy jó és akit egyáltalán ismerek (kapcsolatépítés miatt). Itt van például János, akit elmúlt 2 hétben kétszer is ajánlottam. Hogy is került ő képbe? Egyszer egy workshopunkon volt, rájöttem ehhez mennyire ért. Megbeszéltük, hogy ebédelünk egyet közösen. Kapcsolatépítés volt a javából, szakmázás… Nos utána megismertem munkásságát, ő is az enyémet. Először lett egy közös munka, majd elkezdtem küldeni az ügyfeleket hozzá, és ő szintén hozzám.
- A nyomda sztori. Most a cég is pénzt keresne, és az értékesítőjük is jól járna, ha valaki feltenné azt a kérdés, tudok egy nyomdát ajánlani? Néhány éve felhívott valaki, hogy két dolog miatt keres. Egyik üzleti kapcsolat miatt, mert mindkét oldalon tudnák egymást erősíteni. Jogos érv volt a nyomdai szolgáltatás értékesítőjétől. A másik pedig az, hogy náluk csináltassam a következő reklámajándékokat (logózott dolgok). Nos a kapcsolatépítés dolog miatt úgy két hetente beszéltünk is. Kivel mi van, mit csinál, milyen projektben van. Sok nyomdával beszéltem korábban is, sok kapcsolatom is van. Vajon most kihez viszek ügyfelet? Vajon ha, elakad marketingben, vagy üzletileg az egyik nyomdai ügyfelük, akkor a Minner felé terelik? Igen, igen! (Értékesítőkkel egyébként is szeretek ilyen kapcsolatban lenni),
- Szemléletmód fejlődés, szakmai beszélgetések. A Haszon magazin korábbi főszerkesztője keresett meg anno 6. Ezt követően 2-3 havonta leültünk beszélni, többször telefonon is tartottuk a kapcsolatot. Nos sokat formálta a médiához, hazai vállalkozókhoz kapcsolatos tudásom, szemléletmódomat. Én is adtam neki pluszt, hiszen teljesen más területről jöttem, igazi üzleti dzsungelharcosként, digitális szakemberként tudtam segíteni neki. És itt jön egy érdekes dolog, amire felhívnám a figyelmed: élvezed a beszélgetéseket, sokszor maga a jutalom a napban egy ilyen kapcsolatépítés találkozó.
Jól érzed magad?
Lehet vezetőként, cégvezetőként, vállalkozóként jól éreznünk magunkat? Igen, de tapasztalataim alapján rossz helyen keresik a cégvezetők ezt. Tehát persze a család az egyik része, de mivel az életed elég nagy szele az üzleti élethez köt, ezért ott is kellene építened társas kapcsolatokat.
A vállalkozói, cégvezetői magány rossz! Kiégéshez is vezet, motiváció elvesztéséhez. Oldjuk meg kapcsolatépítéssel, és még többet is keresünk. (Most itt bevágnám egy korábbi kapitalista nevetésem, de azt majd egyszer megtalálod a Minneren, olvass sokat minket!).
#kutatás:Két kanadai kutató 2013-as tanulmánya alapján a társas kapcsolatok is nagymértékben befolyásolják a sikereink megélését, boldogság szintünket. A barátok (itt üzleti ismerősök) számának megduplázása olyan boldogság érzést eredményez, mintha a jövedelmünket 50%-kal növeltük volna. Továbbá, amit még nem tudok felfogni, hogy az immunrendszert is erősíti.
Mennyi emberrel kell beszélnem, hogy kiaknázzam a kapcsolatépítést?
Tapasztalataim szerint már 50 közepesen erős üzleti kapcsolat elég ahhoz, hogy több helyen is kinyíljanak a kapuk. Én is így kezdtem, sőt sok-sok üzleti kapcsolatom jelezte, hogy bizony számukra is katalizátorként hatott a kapcsolati tőkéjük. Aki komolyan veszi, ők általában legalább 100 élő üzleti kapcsolattal rendelkeznek.
Na, de hogyan is menjünk tovább? Részletesen a megvalósítás lépései
Először nézzük meg röviden:
- lépés azonosítjuk, hogy kivel szeretnénk üzleti kapcsolatot építeni. Persze lesznek olyan találkozók, akik nem közvetve hoznak nekünk sikert, és olyan is, aki nem hoz. Sőt olyan is lesz, hogy félre megy az egész, vagy nem tudunk előrébb lépni, de itt a nagyszámok törvénye alapján is csináljuk. (Nemcsak cégvezetőknek, hanem főbb munkatársaknak, vagy értékesítőknek is ajánlott ezt csinálnia. Én munkatársakat is ösztönzöm, és egyre jobban belejönnek).
- lépés felvesszük a kapcsolatot velük, elkezdünk találkozókat szervezni. Nem, nem fogsz beégni (egyébként sem ismernek valószínűleg). A cikk további részében írok néhány kapcsolatfelvételi mintát, amit használni is tudsz.
- lépés az, hogy rutinunk részévé tesszük a kapcsolatépítést, mind az új ismertségek felkutatását, mind a kapcsolatápolást. Elején kell több melót beletenni (ahogy mindenbe), utána pedig már ösztönösen fog ez menni, és nem csak te keresed a másikat.
- lépés a meglévő kapcsolatokat kihasználva új kapcsolatokra teszünk szert, és máris nem kell idegenként felvenni valakivel a kapcsolatot (vagy ráírni…)
Érdekel ez részletesen? További mankót és tippeket adunk!
A cikk további részét csak Minner Előny előfizetőink olvashatják. A Minner belső köre a megvalósításhoz kap segítséget, ahogy a többi Cégfejlesztési ötletnél már megszokhattad. A cikk még dupla ilyen hosszú, benne megvalósítási lépésekkel, tippekkel, trükkökkel és ötletekkel.
Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!
A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó
Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)
Olvasnál még a kapcsolatépítésről? Gyakorlati útmutató kapcsolatépítéshez. Networking tippek, trükkök
További Cégfejlesztési ötletek
- Cégfejlesztési ötletek 1.: Adjunk el jobb szöveggel!
- Cégfejlesztési ötletek 2.: SMART célok, csapatcélok, KPI. Ez hozza a növekedést!
- Cégfejlesztési ötletek 3.: Készítsünk reklámvideót. Videómarketing indul!
- Cégfejlesztési ötlet 4.: Előbb jöjjön össze az üzlet, gyorsabb kiszolgálás, pénzforgási sebesség növelése
- Cégfejlesztési ötletek 5.: Szerezzünk 1000 véleményt és havi 20% forgalom-növeked
- Cégfejlesztési ötlet 6.: Kezdjünk el adatot adni az AI-nak és azonnal fogjuk munkára!
- Cégfejlesztési ötlet 7.: Piackutatás „lazán”, óriási eredménnyel!
- Cégfejlesztési ötletek 8.: E-mail marketinggel növelni az ügyfélélményt és a forgalmat
- Cégfejlesztési ötletek 9.: Munkaszervezés digitális feladatkezelőben (Trello, Monday…)
- Cégfejlesztési ötletek 10.: Marketing terv készítés. Marketing stratégia, kommunikációs terv
Forrás: Comparing the Happiness Effects of Real and On-Line Friends – John F. Helliwell, Haifang Huang – 2013 – journals.plos.org
Fotó: Canva