A kollaborációs marketing sikeressége tényleg a kommunikáción múlik? 

Dátum

Megosztás

A kollaborációs marketing nemcsak bekopogtatott, hanem egyenesen berúgta az ajtót a hazai kommunikációs piacon. Vállalkozók, marketingesek ezrei követik – a Minneren is – a KOLLAB-ról szóló cikkeket, webnináriumokat. Minden második vállalkozó a személyes találkozón is megemlíti, hogy gondolkodik kollaborációban. Egy fontos témát hoztam, mert bár tudom kihívás jó KOLLAB partner találni, de ennél még fontosabb a közös kampány, kommunikáció megtervezése. 

Szeretnéd kiaknázni a kollaborációs marketinget? A Minner kiemelten foglalkozik a témával, így külön menüpontot is kapott az oldalon. Kollaborációs ötleteket, megoldásokat mutatunk be, esettanulmányokat láthatsz, továbbá online webináriumokat is tartunk. A K&H: üzletet ide! programjának kollaborációs ötletversenyéhez is csatlakoztunk. Érdemes kacsintgatni a részvétellel, mert a fődíj 5 millió forint értékű marketing-kommunikációs támogatás. 

A kollaboráció sikere a kommunikáción múlik? 

Közelítsük meg onnan ezt a kérdéskört, hogy milyen előnyünk is származik a kollaborációból. 

  • A kollaboráló felek bővítik a célközönségüket azzal, hogy megjelennek a partner vevői előtt. Hol történik ez, milyen formában és csatornán? Már itt a válasz természetesen az, hogy az adott cég kommunikációjában. Üzletben, közösség médiájában, ajánlatában stb. 
  • Újdonság a cég életében egy ilyen együttműködés. A fogyasztó hol értesül az újdonságról? Hol fogja látni, hogy a mi cégünk egy trendi vállalkozás? Hol látja azt, hogy összefogtunk valakivel? 
  • Az emberek szemében a kollaboráció, annak kinyilatkoztatása, egy pozitív üzenet, brandérték növelő. El kell juttatni a célcsoporthoz, a vevőkhöz. 
  • Több olyan kollaboráció is köttethet, ami hírértékkel bír. Ez megtestesülhet PR megjelenésben.

Az általunk készített KOLLAB kézikönyvben is kiemeltük, hogy “meg kell énekelni” azt a tényt, hogy együttműködünk egy céggel. Ehhez le kell fektetni azokat a szabályokat is, hogy ki-hol-mennyit tesz bele a kommunikációba. Mind tartalom mennyiségileg, mind akár a közös hirdetési összegek átbeszélésében, megjelenési formákban.  

Ha végignézzük azt a cikket, amiben több magyar kollaborációt is bemutattunk, akkor láthatjuk, hogy a cégek ügyesen kollaborációba léptek, de a kommunikációs feladatok mindössze 10%-át teljesítették (Lásd itt).  Marketing tanácsadóként is szeretném jelezni felétek, hogy ez azt jelenti, hogy tízszer többet kommunikálhattak volna az együttműködésről. Amennyiben ki szeretnéd aknázni a KOLLAB projektedből a lehető legtöbbet, akkor magasabb fokozatra kell kapcsolni a kommunikáció intenzitásában, mennyiségében. 

Kiemelném pozitív példaként a Zing burgert, akik az Unreal streatwear (magyar) márkával kollaboráltak idén tavasszal, és hozták az elvárt poszt mennyiséget például a közösségi média kommunikációjukban. A partner az Unreal szintén készített tartalmat az együttműködésben, sőt aktivitásra bírta a követőit egy TikTok kihívással. 

Példa, amiből tanulhatunk

Nem látunk mögé a teljes együttműködésnek (feltételeknek), de a Monyo X Kifli kollaboráció alapból egy igazán izgalmas koncepció. A folyékony kifli kifejezés a marketingesektől egy zseniális ötlet volt. És itt megálltak. Természetesen az aktív Kifli kommunikációból látszik, hogy nem ezt helyezik előtérbe és egy FMCG piacon működő e-kereskedelmi piaci szereplőnek nehéz is lehet megtervezni a kommunikációt. Alig 2 db közösségi média posztjukban szerepelt a Monyós kollaboráció. A Monyónál szintén ez egy erős kollaboráció, hiszen a célcsoportjuk nagyban metszi egymást, mégis elmaradtak a kollaboráció erősebb “megéneklésében”.

A Kifli oldalán még egy ilyen izgalmas szöveget is találtam, amit világgá kell kürtölni. 

Az együttműködés legfontosabb része, hogy ez a sör végig hűtőtt szállítási láncon keresztül érkezik meg hozzád, hogy a lehető legfrissebb maradjon. A komlós sörök, főleg a New England IPA-k nagyon érzékenyek a melegre és a hőingadozásra, azonban ezt a sört egyaránt hűtve tároljuk és hűtve is szállítjuk, neked csak a megfelelő programot kell megtalálnod hozzá. – Forrás Kifli – Liquid Kifli

Adná magát a lehetőség, hogy elhívnak újságírókat és megitatják őket, csinálnak kisebb eseményt, vagy csak pusztán ennél tízszer többet posztolnak a közösségi média csatornákon. Közös ajánlatot készítenek, például valami feltétel alapján a vásárlás mellé jár a sör, hiszen ez a sajátmárkázott Kifli sör. 

További segítség a kollaborációs marketingedhez

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!