A kollaborációs marketing nemcsak bekopogtatott, hanem egyenesen berúgta az ajtót a hazai kommunikációs piacon. Vállalkozók, marketingesek ezrei követik – a Minneren is – a KOLLAB-ról szóló cikkeket, webnináriumokat. Minden második vállalkozó a személyes találkozón is megemlíti, hogy gondolkodik kollaborációban. Egy fontos témát hoztam, mert bár tudom kihívás jó KOLLAB partner találni, de ennél még fontosabb a közös kampány, kommunikáció megtervezése.
Szeretnéd kiaknázni a kollaborációs marketinget? A Minner kiemelten foglalkozik a témával, így külön menüpontot is kapott az oldalon. Kollaborációs ötleteket, megoldásokat mutatunk be, esettanulmányokat láthatsz, továbbá online webináriumokat is tartunk. A K&H: üzletet ide! programjának kollaborációs ötletversenyéhez is csatlakoztunk. Érdemes kacsintgatni a részvétellel, mert a fődíj 5 millió forint értékű marketing-kommunikációs támogatás.
A kollaboráció sikere a kommunikáción múlik?
Közelítsük meg onnan ezt a kérdéskört, hogy milyen előnyünk is származik a kollaborációból.
- A kollaboráló felek bővítik a célközönségüket azzal, hogy megjelennek a partner vevői előtt. Hol történik ez, milyen formában és csatornán? Már itt a válasz természetesen az, hogy az adott cég kommunikációjában. Üzletben, közösség médiájában, ajánlatában stb.
- Újdonság a cég életében egy ilyen együttműködés. A fogyasztó hol értesül az újdonságról? Hol fogja látni, hogy a mi cégünk egy trendi vállalkozás? Hol látja azt, hogy összefogtunk valakivel?
- Az emberek szemében a kollaboráció, annak kinyilatkoztatása, egy pozitív üzenet, brandérték növelő. El kell juttatni a célcsoporthoz, a vevőkhöz.
- Több olyan kollaboráció is köttethet, ami hírértékkel bír. Ez megtestesülhet PR megjelenésben.
Az általunk készített KOLLAB kézikönyvben is kiemeltük, hogy “meg kell énekelni” azt a tényt, hogy együttműködünk egy céggel. Ehhez le kell fektetni azokat a szabályokat is, hogy ki-hol-mennyit tesz bele a kommunikációba. Mind tartalom mennyiségileg, mind akár a közös hirdetési összegek átbeszélésében, megjelenési formákban.
Ha végignézzük azt a cikket, amiben több magyar kollaborációt is bemutattunk, akkor láthatjuk, hogy a cégek ügyesen kollaborációba léptek, de a kommunikációs feladatok mindössze 10%-át teljesítették (Lásd itt). Marketing tanácsadóként is szeretném jelezni felétek, hogy ez azt jelenti, hogy tízszer többet kommunikálhattak volna az együttműködésről. Amennyiben ki szeretnéd aknázni a KOLLAB projektedből a lehető legtöbbet, akkor magasabb fokozatra kell kapcsolni a kommunikáció intenzitásában, mennyiségében.
Kiemelném pozitív példaként a Zing burgert, akik az Unreal streatwear (magyar) márkával kollaboráltak idén tavasszal, és hozták az elvárt poszt mennyiséget például a közösségi média kommunikációjukban. A partner az Unreal szintén készített tartalmat az együttműködésben, sőt aktivitásra bírta a követőit egy TikTok kihívással.
Példa, amiből tanulhatunk
Nem látunk mögé a teljes együttműködésnek (feltételeknek), de a Monyo X Kifli kollaboráció alapból egy igazán izgalmas koncepció. A folyékony kifli kifejezés a marketingesektől egy zseniális ötlet volt. És itt megálltak. Természetesen az aktív Kifli kommunikációból látszik, hogy nem ezt helyezik előtérbe és egy FMCG piacon működő e-kereskedelmi piaci szereplőnek nehéz is lehet megtervezni a kommunikációt. Alig 2 db közösségi média posztjukban szerepelt a Monyós kollaboráció. A Monyónál szintén ez egy erős kollaboráció, hiszen a célcsoportjuk nagyban metszi egymást, mégis elmaradtak a kollaboráció erősebb “megéneklésében”.
A Kifli oldalán még egy ilyen izgalmas szöveget is találtam, amit világgá kell kürtölni.
Az együttműködés legfontosabb része, hogy ez a sör végig hűtőtt szállítási láncon keresztül érkezik meg hozzád, hogy a lehető legfrissebb maradjon. A komlós sörök, főleg a New England IPA-k nagyon érzékenyek a melegre és a hőingadozásra, azonban ezt a sört egyaránt hűtve tároljuk és hűtve is szállítjuk, neked csak a megfelelő programot kell megtalálnod hozzá. – Forrás Kifli – Liquid Kifli
Adná magát a lehetőség, hogy elhívnak újságírókat és megitatják őket, csinálnak kisebb eseményt, vagy csak pusztán ennél tízszer többet posztolnak a közösségi média csatornákon. Közös ajánlatot készítenek, például valami feltétel alapján a vásárlás mellé jár a sör, hiszen ez a sajátmárkázott Kifli sör.
További segítség a kollaborációs marketingedhez
- Kollaborációs marketing mindenhol, amerre a szem ellát! Mi ez a trend?
- 3 kollaborációs ötlet, amivel akár 5 millió forint marketing-kommunikációs támogatást is…
- További tudnivalók a K&H: üzletet ide! kollaborációs ötletversenyéről, pályázatról: https://www.uzletetide.hu/kollab
- Vevőszerzési KOLLAB kézikönyv, amit a Minner készített a K&H ajánlásával. Itt tudod letölteni. Ebben még további példákat, feladatokat találsz, hogy sikeres marketing csatornád lehessen!