A legfontosabb tényező egy vállalkozás sikerében

A vállalkozások világában mindenkit egyetlen egy, központi gondolat foglalkoztat, ez nem más, mint a nagybetűs siker. Bármit jelentsen, akár profitot, akár elismerést, akár mindkettőt, és még sokkal többet együtt, egy vállalkozást sikerre vinni nem könnyű, éppen ezért sokan sokat gondolkodnak azon, hogy mi lehet a siker legfontosabb tényezője.

Vajon van egyetlen, jól körülhatárolható eleme a sikernek? Ennek jártunk utána.

Akárhány keresést indítottunk a témában, mindig belefutottunk egy bizonyos kutatásba, a Forbes, az Inc. és a Sales Force, számos további gazdasági lap, kisebb szervezetek, mint például coworking szolgáltatók is egyaránt erre hivatkoznak, így mi is ezt mutatjuk be.

Ez a bizonyos tanulmány az Idealab-tól származik, a TED keretében mutatta be először az alapító, Bill Gross, akinek több évtizedes tapasztalata van globális sikereket elérő startupokkal, és gyors halált halt vállalkozásokkal egyaránt.

Száz Idealab istálló, és száz további projekt életútjának elemzésével született az anyag, köztük a YouTube, az Uber, az AirBNB, a LinkedIn és számos további, kevésbé közismert, ám szintén sikeres vállalkozás.

Az egyes sikertényezőket százalékos értékkel súlyozták, ennek megfelelően az alábbi eredmények születtek:

Tőke – 14%

Számos projekt kap – jelentős – tőkebefektetést, mégis sokan elvéreznek, az Idealab vizsgálata szerint a tőkével ellátottság csupán 14%-ot nyom a latban a siker “tortájában”.

Üzleti modell – 24%

Gross szerint fontos tudni, hogy hogyan is fogunk pénzt keresni a vállalkozásunkal, de egyáltalan nem baj, ha nincs üzleti modellünk az indulásnál – ahogy például a YouTube-nak sem volt – hiszen később is kitalálhatunk egyet.

Alapötlet – 28%

Egy jó ötlet aranyat érhet, ez kétségtelen, azonban kétszáz cég vizsgálatából az derült ki, hogy az alapgondolatnak csupán 28%-os jelentősége van a sikerességben.

Csapat – 32%

Vitán felül áll: egy jó csapat képes alkalmazkodni a változó piaci körülményekhez, egy jó csapat mindent megtesz a siker érdekében. Mindemellett az Idealab eredményei szerint mégsincs olyan nagy jelentősége, mint hisszük, legalábbis 32%-nál több semmiképpen sem.

Időzítés – 42%

Ezzel el is érkeztünk a “főszereplőhöz”, bizony úgy tűnik ennek a tényezőnek van a lenagyobb jelentősége, annak, hogy pontosan mikor indítjuk el a vállalkozásunkat.

Ennek iskolapéldájaként emelik ki az AirBNB esetét, számos befektető lesöpörte az asztalról az alapötletet, hiszen meggyőződésük volt, hogy az emberek nem akarnák kiadni a lakásukat, hiszen senki sem szeret idegeneket az otthonában.

Ez bizonyára így is van, ám ez a projekt éppen a 2008-as válság idején indult, amikor az embereknek pénzre volt szüksége, akár kellemetlen volt beengedni idegeneket, akár nem.

Ugyanez igaz az Uber történetére is, szintén a válság idején indultak, akkor, amikor sokan kerestek bevételkiegészítéseket.

Mindez természtesen nem jelenti azt, hogy ha a “történelmi”, piaci környezet nem kedvez számunkra az időzítés szempontjából, akkor a bukás borítékolható. Az azonban jól látszik Gross alábbi előadásából, hogy ha jókor “ülünk fel” egy trendre, akkor rengeteget tettünk azért, hogy elérjük a sikert, amire mindannyian vágyunk.

Kapcsolódó cikkek:

Fotó: Pixabay

Köszi, hogy olvasol! Gyere vissza többször is! Sikeres 2020-at!

Újságíró, vállalkozó, a Kriptopénz ABC című, a HVG Könyvek gondozásában megjelent kriptopénz, blokklánc témájú ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, olyan nagy sikerű webes vállalkozások alapítója, mint a Ducitárs.hu, vagy a SkypeSuli.hu.