A társasjáték itthon is milliárdos üzlet

Nem elég a vírus, még a rossz idő is beköszöntött, arról nem is beszélve, hogy nyakunkon a karácsonyi szezon, egyre több időt töltünk otthon. Mi mást lehetne tenni ilyenkor, mint elővenni a jó öreg, és az új társasjátékokat, visszatérni egy kicsit a gyermeki énünkhöz. A Tarsasjatekok.com csapatával beszélgettünk, hiszen kevesen tudják, de egy igazán komoly, több milliárdos piacot köszönthetünk a társasjátékozás személyében.

Czumpf Zoltánnal és Czumpfné Rátkai Anikóval beszélgettünk.

Hogy jött az alapötlet, hogy erre a piacra dolgozzatok?

Zoli fejlesztői hobbit keresett magának, először egy recepteket gyűjtő oldalon gondolkodott, de erről Anikó hamar lebeszélte, mondván, hogy rengeteg ilyen oldal van a magyar neten is. Viszont hamar felmerült helyette egy régi kedves közös hobbijuk, a társasjátékozás, először tényleg hobbi volt az egész. 2016 során kezdett el az oldal fejlesztésével foglalkozni, 2017-ben fejezte be, majd 2018 januárjában élesedett, ekkor indultunk.

Pontosan mivel foglalkoztok?

Beszámolókat írunk társasjátékokról, és persze meg is lehet rajtunk keresztül venni azokat a termékeket, amik felkeltették a látogatóink érdeklődését. De ezen túl letölthető szabálykönyveket, egyéb kiegészítőket is bemutatunk, minden a társasjátékokról szól természetesen.

Nagy hangsúlyt fektetünk a közösségi faktorra, kommentek, nyereményjátékok, termékvélemények, cikkek beküldésének lehetősége, egyebek. Nekünk a függetlenség záloga az, hogy erős a közösség. 

Fontos szolgáltatásunk az árfigyelés is, webshopoknak nyújtjuk ezt a lehetőséget, a segítségünkkel sokat tanulhatnak a piacról, a versenytársaik árképzését tudják folyamatosan nyomonkövetni.

Hogy néz ki a csapat működése, mik a feladatkörök?

Anikóval ketten kezdtük a munkát, majd később csatlakozott egy, a társasjáték piacot jól ismerő üzlettárs, aki főként marketing feladatokkal foglalkozik. Zoli fő feladata a fejlesztés, hiszen főállásban is ezzel foglalkozik, Anikó pedig a tartalomgyártásért felelős, az újságírói gárdát menedzseli. Sokat köszönhetünk a szövegíróinknak, így teljes a csapat. Anikóval együtt hét cikkírónk van jelenleg. Nélkülük nem tudnánk ennyi minőségi, független tartalmat prezentálni.

Mi az üzleti modell?

A modell lelke az affiliate, vásárlókat viszünk a partnereinknek, legalábbis a kezdetektől erre építettünk fel mindent, majd később meglátjuk, hogy innen merre tudunk továbblépni.

Mi a siker titka nálatok?

Nagyon jól sikerült a SEO, hiszen rengeteg információt teszünk közzé egy-egy társasjátékról, sőt, most már mesterséges intelligencia segítségével kapcsolódó termékeket is kínálunk az érdeklődőknek, ez is olyasmi, amit nagyra értékelnek a látogatóink. Illetve a már említett közösségi funkcióknak is nagy szerepe van, hamarosan a használt társasjátékok adásvételét is bevezetjük, ezt nem szánjuk for-profit projektnek, a cél ezzel is az, hogy fejlődjön a közösségünk.

De ahogy említettük, a B2C modell mellett a B2B-nek is nagy jelentősége van, a webshop partnereinket is segítjük. A hamarosan kikerülő új listákra és a látogatottsági adatokra építve próbálunk majd mesterséges intelligenciát is felhasználva tippeket adni a webshopoknak, hogy milyen termékből mekkora raktárkészletet érdemes fenntartaniuk. Vagy, hogy a kiadóknak milyen játékok behozatalát, esetlegesen magyarítását lenne érdemes megfontolniuk. Ezzel a piackutatás megkönnyítése a célunk.

Influenszerként is funkcionáltok?

Ezt nem mondhatnánk, hiszen egyikünk sem adja az arcát, nem mutatja be a mindennapjait, a szó klasszikus értelmében nem vagyunk influenszerek, de persze van hatásunk a vásárlói szokásokra, hiszen dinamikusan növekszünk, egyre több emberhez jutunk el.

Térjünk rá a piacra, mekkora piacról van szó?

Magyarországon 55 milliárdra saccolják a játékok, logikai játékok, gyerekjátékok, LEGO és egyebek piacát, ennek 10%-át tehetik ki a társasjátékok. 2019-ben világszerte 6680 új társasjáték jelent meg, itthon ebből nagyjából 300. Szépen növekvő piacról van szó, évi 10-20%-kal emelkedik a kiadott játékok száma. A vírus nekünk kifejezetten jót tett, hiszen sokan maradnak otthon, a társasjáték remek eszköz arra, hogy elüssék az időt az emberek.

Az sem titok, hogy általában a negyedik negyedév adja a bevételeink 50-60%-át, ennek ellenére a nyárról sem lehet az mondani, hogy “halott lenne”. Egyre kiegyenlítettebb minden időszak, de még mindig igaz, hogy az év vége a legerősebb. Nyáron a hordozható társasjátékok dominálnak, a téli időszakban a nagyobb, összetettebb játékok.

Mennyien játszanak társasjátékokkal itthon?

Tavaly decemberben például 120 000 egyedi látogatónk volt, az elmúlt 12 hónap során 613 000, egymillióra becsüljük az aktív játékosok számát itthon, folyamatos a növekedés, mi most nagyjából 60%-át érjük el a teljes piacnak, 40%-al többet, mint az előző év azonos időszakában.

Érdekes jelenség, hogy az e-sporttal együtt mozognak a társasjátékok, a kapcsolódó kávézók, társasjáték klubok is gombamód szaporodnak.

Mi az élettartama egy társasjátéknak?

Sok kategória létezik, a tök egyszerűtől kezdve a hardcore társasjátékozóknak szóló játékokig. Vannak “kapudrogok”, ilyen például a Pandemic vagy a Catan. Vannak több tíz éves, kultikus játékok, sok múlik a hypeon, a marketingen. Például a Gazdálkodj okosan! még mindig játék, a retró faktor sokat számít. 

Mitől jó egy társasjáték?

Ez nagyon szubjektív, erre nem lehet egyértelmű választ adni. A játékostól függ, van egy csomó stílusirányzat, nincs olyan, ami mindenkinek jó, élvezhető lenne. Nekünk pontosan az a feladatunk, hogy az adott játékosnak megfelelő társasjátékok megtalálásában segítsünk.

Van azért pár fontos szempont, ilyen a külcsín, a grafika, az értelmes, könnyen értelmezhető szabályzat. Mindezek mellett széles a skála, van, aki harcolni szeretne, van aki szórakozni. 

Milyenek lesznek a jövő társasjátékai?

Az okostelefonok bevonása fontos irány, akár mesélői szintén, akár úgy, hogy bescannelsz egy mezőt, és megjelenít valamit a telefon a játékosoknak.

Sok ilyen irányú próbálkozás van, de lehet, hogy a társasjátékok pont azért jók, mert kiszakítanak minket ebből a digitális világból. Sokan kifejezetten nem szeretik, ha telefont kell használni.

A telefon mesélőként már most is megjelenik, ezzel az újrajátszhatóságot akarják növelni, hiszen igy nem kell egy vastag füzet az értelmezéshez.

Csapatban vagy egyedül, melyik irány megy, miből van több?

Rengeteg kooperatív és részlegesen kooperatív játék van, előbbiek lényege, hogy mindenkinek együtt kell dolgoznia a játék ellen, utóbbiakban részleges, időszakos közös munkára van szükség az eredmények elérése érdekében. Bő 120 000 társasjáték jelent meg eddig világszerte, ebből csupán 8000 kooperatív, vagy részlegesen kooperatív. Ez a kategória is egyre népszerűbb, az elmúlt öt évben már a játékok több mint 12%-a tartozott ide.

Robbanó cicák, az egyik népszerű játék

120 000-ből hány lett milliós, tízmilliós felhasználószámú? 

Van egy top 100-as lista, ezeken szerepelnek azok a társasjátékok, amiket több tucat nyelvre lefordítottak és a világ minden táján kaphatóak.

A Pandemic érdekes példa, most egy hónap alatt fogyott el annyi ebből a társasjátékból, amennyi amúgy hat hónap alatt szokott, nem véletlenül: vírusok ellen kell játszanunk benne.

Egy társasjáték akkor jó, ha van benne valami kis extra, például jellemfejlődés, van amivel akár 250 órát is lehet játszani. Vannak társasjátékok, amikben például ornitológus vagy, minél értékesebb madarat figyelsz meg, annál jobb eséllyel nyersz. Senki sem gondolta volna, hogy népszerű lesz. Brutálisan népszerű lett, óriási siker.

Szeretnek gondolkodni a játékosok?

Van, aki kifejezetten szereti a komoly agytornát, analízis, komplett stratégia. De vannak az impulzív játékosok is, mindkét tábor megtalálja a maga termékeit. A társasjátékok közül rengeteg olyan van, ahol komoly gondolkodásra van szükség. Stratégiát építeni, analízálni egyebek. 

De ettől függetlenül van egy csomó úgynevezett parti játék is, ahol inkább egy kellemes baráti estét remélsz a játéktól, mint az “agyégetést”. Mindkét opciónak meg van a tábora, de ezek átjárhatóak. 

Valljuk be egy, családi összejövetel alatt nem egy monstrum, 4 órás wargamet veszük elő, hanem valami kis könnyed játék például a Dixit, vagy az Imagine fog szerepet kapni. De egy kellemes hétvégére miért ne kaphatnál elő a barátaiddal egy több órán tartó eposzi csatát, amiben például iparmágnásokként szeretnétek a Föld szén-dioxid kibocsájtását a megfelelő szintre redukálni.

A Tarsasjatekok.com látogatottsága 2019 és 2020 októbere között

A fizikai kiegészítők fontosak?

A kickstarteren például rengeteg olyan társas van, amiben ez fontos. Sokszor pénztárca kérdése is, jelentősen megdobhatja az árat, akár dupla ára is lehet, ha tele van kis figurákkal.

Miért a kickstarter, miért van olyan sok társas ott?

Sok a kreatív ember, aki szeretne betörni erre a piacra. Hetente csinálunk kickstarter körképet, nem véletlenül, volt már olyan, ami nagyon sikeres lett a piacon, és a kickstarteren indult. 

Nagy kiadók, mint a CMON, is használják a KickStartert, tesztelik a piacot, illetve óriási hypeot csinálnak. Természetesen rengeteg egyéni siker is történt itt. Jó példa erre az Exploding Kittens, 220 000 ember támogatta, közel 9 millió dollárt gyűjtöttek össze, sikeres is lett.

“Ez érdekes volt! Van társasjáték ötlet a Minneren?”

Igen! Ezeket olvasd el:

Fotó: Pixabay, Exploding Kitties

Új vállalkozási ötletek! Neked is hasznos, nem kell kezdőnek lenned!

Olvasd el a Minner friss üzleti ötleteit Kattints ide! Működő cégek is inspirációt merítenek új termékekhez, szolgáltatásokhoz, üzleti modellhez, vagy éppen marketing ötletet találnak. Újaknak pedig egyenesen kötelező! Tovább a Minner ötletekre!! (A menüben is megtalálod)

Újságíró, vállalkozó, a Kriptopénz ABC című, a HVG Könyvek gondozásában megjelent kriptopénz, blokklánc témájú ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, olyan nagy sikerű webes vállalkozások alapítója, mint a Ducitárs.hu, vagy a SkypeSuli.hu.