Adományozás cégként? Hogyan? Miért? Kinek jó a jótékonykodás?

Céges adomány

2019 őszén a hazai adakozási “kedv” a tetőfokára hágott, amikor is 700 millió forintot alig 1 hét leforgása alatt összedobott a hazai közönség. Te is biztosan találkoztál Zente történetével, akinek a kezelésére gyűjtötték össze az előbb említett összeget. Természetesen cégek is bekapcsolódtak a jótékonykodásba. Döbbenten láttam, hogy több vállalkozás is élősködött a helyzeten. Úgy gondolták megfogják a lehetőséget, vagy csak szimplán csatlakoztak és bénák voltak, de látszott a céges erőltetés, ami sok esetben negatív színben tüntetheti fel a cégeket. Biztosan te is láttál ilyen posztokat a közösségi oldalakon. Nos hogyan lehet ezt jól csinálni?

Nehéz cégként jótékonykodni, hogy az ne tűnjön reklámnak!

Igénylik a fogyasztók ezt? Mit szólnak hozzá a vevők? Kirakatba tegyem?

Ahogy fent említettem van egy negatív kicsengése is az egésznek, ha úgy érzik a vevőid, hogy ezt te csak marketing, a pénz miatt csináltad. Viszont itt jön az érdekes része az egésznek, közben el is várják. Na! Fel kell kötnünk tehát a gatyát!

Egy átfogó 8000 fős nemzetközi kutatásból (Edelman) kiderült, hogy az emberek 53%-a úgy gondolja, hogy a társadalmi problémákat a vállalatok sokkal jobban meg tudnák oldani, mint a kormányok. A vállalkozások társadalmi felelősségvállalási (CSR) programokat hirdetnek, de vannak egyéni akciók is. Persze fizetnek adót, de az emberek úgy érzik, többet is tehetnének a helyi ügyekben a vállalkozások. A helyi dologról még lejjebb az ötleteknél lesz szó!

A Human Dialog 2018-as hazai kutatásában 500 hazai céget kérdeztek meg adományozási szokásukról. a civileknek jutó átlagos adomány értéke 1,076,000 Ft, a leginkább jellemző, legtöbbször adott összeg mégis 100,000 és 200,000 Ft. (100 millió feletti árbevételt elérő cégeket vizsgáltak). A felmérés legfontosabb találata biztató: a megkérdezett cégek 45 százaléka adományozott pénzt az elmúlt két évben, és 62 százalék mondta, hogy valamilyen módon támogatott már civil szervezetet (29 százalék pénzzel, 14 százalék tárgyak felajánlásával, 15 százalék mindkettővel, 4 százalék taóval). Hosszú távon viszont kevesen elkötelezettek, az adományozások döntő többsége (80 százaléka) egyszeri jellegű. Az, hogy a cég imidzsének jót tesz, 11 százalékot motivált, ugyanannyi válaszolót, mint a leírható adó. A cégek több mint fele (52 százalék) követi nyomon, hogy mire fordítja a civil szervezet a felajánlott adományt.

Fontos! A vállalkozás pozitív társadalmi megítélésében fontos lehet az adományozás, társadalmi felelősségvállalás. A cég márkaértékét (márkaépítés) bár csak kis mértékben befolyásolja, de hosszú távon fontos eleme.

Céges, vállalati adományozás, társadalmi felelősségvállalás, ötletek, példák

A Minneren hoztam két érdekes példát is már korábban:

  • Casper matracokat online értékesítő cég adományozási programja:
    Nagyon speciális és egyszerűen zseniálisan összekapcsol két dolgot a vállalat. Van egy 100 napos garanciája. Ha 100 napon belül úgy gondolod nem felel meg a matrac, akkor ők elmennek érte, visszakapod a pénzt, és a visszaküldött matracodat eladományozzák. Ez mindenkinek win-win helyet!
  • Domino”s pizza társadalmi felelősség vállalása
    A Domino’s Pizza Amerikában több városban is kátyúkat tömött be. Természetesen együttműködve a helyi szervekkel. Mindezt úgy kommunikálta, hogy ők is az autóikkal kárt okoznak az aszfaltban, hiszen sok pizzát szállítanak ki. A marketing üzenete pedig, hogy így a legjobb minőséget tudják majd kiszállítani. A marketing fogás mellett ez elnyerte a társadalom tetszését is. Azért belegondolva itthon is ez egy fájó pont az embereknek, bármilyen márkát a keblünkre emelnénk, ha ilyet csinálna. Igaz?

    Fotó: Domino’s

Ötletek, javaslatok:

Az adományozás, vagy a társadalmi felelősségvállalási program, jótékonysági megmozdulás akkor lesz hatékony, ha társadalmat, a közösséget szolgálja, segíti. Fent már láttad, hogy a cégek többsége nyomon is követi, hogy tényleg arra fordítják-e a támogatott összeget, ez jó is így. Neked is ezt kell tenned!

Táradalom, közösség, esemény! Ha közösségről beszélünk, és bármikor nem csak ebben, hanem akár a marketingedben elő kerül ez a szó, mindig gondolj a személyességre, és legfőképpen az esemény szóra. Ahhoz, hogy egy adományozási projekt jól sikerüljön és azt jól beleépítsd a vállalkozásodba érdemes közösségi dolgot csinálnod. Ennek egyik legjobb módja az esemény. Ez azt is jelentheti, hogy csinálj eseményt az adományozási ügyed köré, de még jobb az, hogyha:

  • kitalálsz egy eseményt, aminek egy kis részében van adományozásos, jótékonykodós rész is
  • szponzorként beszállsz egy adományozási projektbe, eseménybe, vagy egy szervezettel közösen szerveztek ilyet

Megyénként, városonkénti adományozás – jótékonysági projekt
Nehéz elvonatkoztatnom, hogy az adományozás pozitívan hasson a cég imázsára, sőt pénzügyi számaira, sőt bevételeire is. Szakmai ártalom biztos, de ezrét is vagy itt. Win-win szituációt kell teremteni, tehát a cégednek is ki lehet jönnie még pozitívabban. Ennek egyik legjobb módja, ha a helyi közösséget, helyi szervezeteket támogatod. Értelemszerűen egy országos szervezetnél nagyobb a zaj és könnyen elvész a figyelem. Ezzel szemben egy kisebb városban, ahol sokkal jobban ismerik az emberek egymást, a szervezeteket, és helyi problémákat sokkal hatékonyabb és a cégedben is pozitívabb eredményt hozhat az adományozás, vagy valamilyen társadalmi szerepvállalás. Javaslatom tehát, hogy keresd a kis helyi szervezeteket, mert óriási win-win helyzetet teremtesz és lesz visszhangja a dolognak, nem csak a levegőbe adományozol. Kell a visszacsatolás, mert ez motiválni fog téged is a további adományozásra, tehát ne félj, hogy ettől most gátlástalanabb lennél. Pont ellenkezőleg!

Csapatépítéses jótékonykodás
Huhh, na ez tipikus Minneres lesz! Mármint tudod, én szeretem meglátni mindenben a lehetőséget, és azt, ha tovább burjánzó hatása is van, és összekapcsolhatóak a dolgok egymással. Érdemes helyi szervezeteket megkérdezni, miben tudtok segíteni ti saját magatok, akár a két kezetekkel, vagy éppen tudásotokkal, keresni ilyen lehetőségeket. A céges csapatépítőt máris erre fel tudjátok használni, kellemeset a hasznossal. És akkor képzeld el, ha erről a munkatársak posztolnak is… , máris összekapcsoltad egy korábbi marketing tippemmel az egész projektet, tudod ami a: Csináljunk egy marketing kampányt az alkalmazottakra, ismerősökre építve!
Itt viszont szárnyaljon a fantáziád, nem kell, hogy non-profit szervezet legyen, lehet akár intézmény, vagy más fontos ügy, dolog, társadalmi probléma (pl. szemétszedés…).

Adomány és az adózása

Az adományozás társasági adócsökkentő tétel. A közhasznú szervezeteknek juttatott adomány után 20 százalékos, tartós adományozás esetén további 20 százalékos, tehát összesen 40 százalékos adóalap-csökkentő tételt vehet figyelembe a vállalkozás. A szolgáltatás közcélú adományozás esetében pedig áfamentes.

Forrás: 2018 Edelman Earned Brand, MarketingDive
Human Dialo (magyar)
Fotó: Tim Marshall / Unsplash

Miskolc / Pécs / Debrecen / Szeged / Győr / Budapest - üzleti tanácsadás

Találkozzunk a te városodban! A Minner a következő 2 hónapban a fenti városokban tart üzleti tanácsadói órákat! Használd ki! Részleteket!