Afrika a legfejlettebb a mobil bankolás terén?

Tavaly írásunk nyomán egy új cikket készítettünk. Akkor a Lopott idő címet adtuk neki, hiszen ennél találóbb címet ki sem találhattunk volna.  Ide be is másolom az akkori bevezető szöveget, mivel az a lényeg:

Megvalósul az, ami a Lopott idő című filmben is volt, idővel fogunk fizetni. Ugandából indult el egy érdekes fizetési mód, a helyi lakosok a boltban, piacon, vendéglátóhelyeken mobilfeltöltő kártyával, lebeszélhető percekkel fizettek egymásnak. Könnyebb is volt kezelniük, így nem vittek magukkal sok pénzt. Egyszerűen egy sms-en keresztül átruházták az időkeretet. Ezután az eladó tovább adta ezt, és így kialakult a körforgás. Tehát úgy iktatták ki a készpénzt, úgy hogy náluk még ki se volt építve teljesen a bankrendszer.

Az M-Pesa rendszer használatával igazából a bankkártya nagyobb arányú elterjedését is megállították Afrikában, ők tehát lehet ki is hagyják a bankkártya nagyobb elterjedését, és helyette megmarad a mobil bankolás. Érdekes, hogy ott a banki szolgáltatást már a telefonszolgáltatók bonyolítják, az M-Pesa rendszert a Vodafone ottani vállalata, a Safaricom működteti. A tranzakciók gyorsak, biztonságosak. Az utalásokra nem kell 3-4 órát várni… Nem is részletezem az előnyét. Ami fura, hogy náluk terjedt el a legelőbb. És például itthon nagyon kevesen használják a mobil bankolást, vagy akár a mobilpénztárcát, pl  Barion.

A mobiltelefon piac pedig most az egyik legdinamikusabban növekvő terület, például a mobil reklámpiac növekszik az egyik legdinamikusabban. Nem véletlen, hogy Bill Gates is foglalkozik a témával, igaz ő eleve sokat foglalkozik Afrikával. Az alábbi ábrán láthatjuk mekkora piaca is van a mobil bankolásnak a fejlődő országokban.

mobilfizetés statisztika

 

A következő ábra már frissített, éves bevételeket mutatja. Látható, hogy a Safaricom mobil bankolás (M-Pesa) bevételei folyamatosan nőnek. Az összegek kenyai  shillingben vannak megadva. (billion = milliárd)

Safaricom bevétele 2014
Safaricom bevétele 2014

A következő ábrán pedig láthatjuk, hogy 2014-ben az aktív mobil bankolást használok száma 12,16 millió fő (alsó ábra).

Safaricom 2014 M-Pesa statisztika
Safaricom 2014 M-Pesa statisztika

Nem véletlen, hogy a Safaricom 2014-es eredménye 20%-kal növekedett, köszönhetően az M-Pesa-nak, hiszen így sms, telefon, és mobilnet szolgáltatását is kihasználják azok az ügyfelek, akik mobil bankolás miatt lettek a Safarficom ügyfelei.

Ha tetszett a cikk, kérlek lájkold.

Forrás: vodafone, safaricom, Bill Gates
Fotó: sorozatportal