Afrika a legfejlettebb a mobil bankolás terén?

Tavaly írásunk nyomán egy új cikket készítettünk. Akkor a Lopott idő címet adtuk neki, hiszen ennél találóbb címet ki sem találhattunk volna.  Ide be is másolom az akkori bevezető szöveget, mivel az a lényeg:

Megvalósul az, ami a Lopott idő című filmben is volt, idővel fogunk fizetni. Ugandából indult el egy érdekes fizetési mód, a helyi lakosok a boltban, piacon, vendéglátóhelyeken mobilfeltöltő kártyával, lebeszélhető percekkel fizettek egymásnak. Könnyebb is volt kezelniük, így nem vittek magukkal sok pénzt. Egyszerűen egy sms-en keresztül átruházták az időkeretet. Ezután az eladó tovább adta ezt, és így kialakult a körforgás. Tehát úgy iktatták ki a készpénzt, úgy hogy náluk még ki se volt építve teljesen a bankrendszer.

Az M-Pesa rendszer használatával igazából a bankkártya nagyobb arányú elterjedését is megállították Afrikában, ők tehát lehet ki is hagyják a bankkártya nagyobb elterjedését, és helyette megmarad a mobil bankolás. Érdekes, hogy ott a banki szolgáltatást már a telefonszolgáltatók bonyolítják, az M-Pesa rendszert a Vodafone ottani vállalata, a Safaricom működteti. A tranzakciók gyorsak, biztonságosak. Az utalásokra nem kell 3-4 órát várni… Nem is részletezem az előnyét. Ami fura, hogy náluk terjedt el a legelőbb. És például itthon nagyon kevesen használják a mobil bankolást, vagy akár a mobilpénztárcát, pl  Barion.

A mobiltelefon piac pedig most az egyik legdinamikusabban növekvő terület, például a mobil reklámpiac növekszik az egyik legdinamikusabban. Nem véletlen, hogy Bill Gates is foglalkozik a témával, igaz ő eleve sokat foglalkozik Afrikával. Az alábbi ábrán láthatjuk mekkora piaca is van a mobil bankolásnak a fejlődő országokban.

mobilfizetés statisztika

 

A következő ábra már frissített, éves bevételeket mutatja. Látható, hogy a Safaricom mobil bankolás (M-Pesa) bevételei folyamatosan nőnek. Az összegek kenyai  shillingben vannak megadva. (billion = milliárd)

Safaricom bevétele 2014
Safaricom bevétele 2014

A következő ábrán pedig láthatjuk, hogy 2014-ben az aktív mobil bankolást használok száma 12,16 millió fő (alsó ábra).

Safaricom 2014 M-Pesa statisztika
Safaricom 2014 M-Pesa statisztika

Nem véletlen, hogy a Safaricom 2014-es eredménye 20%-kal növekedett, köszönhetően az M-Pesa-nak, hiszen így sms, telefon, és mobilnet szolgáltatását is kihasználják azok az ügyfelek, akik mobil bankolás miatt lettek a Safarficom ügyfelei.

Ha tetszett a cikk, kérlek lájkold.

Forrás: vodafone, safaricom, Bill Gates
Fotó: sorozatportal

2021 -es vállalkozási ötletek! Neked is hasznos, nem csak kezdőknek!

Iratkozz fel, hogy előbb megkapd! Kattints ide! Működő cégek is inspirációt merítenek új termékekhez, szolgáltatásokhoz, üzleti modellhez, vagy éppen marketing ötletet találnak. Újaknak pedig egyenesen kötelező! Tovább a Minner 2021- es ötletekre!!