Nemcsak a hazai márkaépítő szakemberek nem végezték el a házi feladatot, amikor a márkaépítés lépéseit ecsetelik neked, hanem bizony a nemzetközi anyagokban is megfigyeltem, hogy nem arra fókuszálnak, ami igazán előre viszi a brandépítést. Amit elmondanak és unalmasan ismétlik, hogy hozd létre a márkakommunikációt, márka látványvilágát, márkaüzenetet.. és egyéb általános tippel állnak elő mindenféle használhatatlan tanáccsal fűszerezve. Igen, ez a cikk bizony azért is íródott, mert egyszerűen nem bírom nézni a sok haszontalan tippet. Na lássuk is, mi az, amit már a 0. sőt -1. lépésnél figyelembe kell venned!

Miről is szól a márka? Mi a márka?

Először menjünk vissza a gyökerekhez. A márka fogalma: Egy vállalat pozicionálása, megkülönböztetése a többi versenytárstól, továbbá a vásárlóinak a céghez fűződő érzéseinek összessége.

A márka az ügyfelek fejében létezik.

Nem a logóddal való érintkezés számít

A legtöbb marketing anyag azt emeli ki, hogy legalább 5-10-szer kell találkozni a logóddal, márkaelemeiddel, hogy emlékezzen is rád. Az arculat fontosságát ecsetelik, na meg a márkaüzenetet… Ez szép, meg jó, de attól még nem fog kialakulni a márka érzés. Ez ennél hosszabb folyamat és van két fontos eleme: A termék és a vásárló. Itt termék alatt szolgáltatást is értünk.

A vevődnél a márkaérzést a cégeddel való valamennyi érintkezéssel éred el. Erősségi sorrendben a következő:

  1. Vásárló – Nagyon kevés helyen említik, mint fontos tényező. Persze ez egyértelmű, viszont egy valamit mindig kifelejtenek. Ahhoz, hogy márkaérzés kialakuljon visszatérő vásárlókra van szükséged, van olyan termékre / szolgáltatásra, amit többször is használni tudnak (és ritkábban fizetnek) a vevőid. Valljuk be, azzal nem tudunk mit kezdeni, hogy olyannál alakul ki márkaérzés, aki életében nem vásárolt még nálunk. Nem? VEVŐ!
  2. Termék/szolgáltatás – Minél többször, rendszeresebben tudja használni, annál jobban kialakul a márkaérzés. Kell a jó termék! Kell a jó üzleti modell! Ülj le és foglalkozz azzal, hogy minél jobb ajánlatod, terméked legyen. Minél többször kölcsönhatásba kerülj a vásárlóval. Érdemes inspirálódnod a Minner vállalkozás ötleteiből, mert adaptálni tudsz üzleti modelleket, megoldásokat.
  3. Ár, support, kiszolgálás, disztribúció (minél könnyebben megtalál). – Tehát, amik a termékedhez, cégedhez szorosan kapcsolódnak.
  4. Arculat, megjelenés, minél többször látni a márkát, logót, közösségi oldalak használata, PR... – Persze, már az elején fontos az egységes arculat, ahogy láthattad előbbi cikkben is (80%-kal tudja növelni az egységes szín a márkaérzés kialakulását).
  5. Márkaüzenet – Ezt a legnehezebb kitalálni, majd eljuttatni, beágyazni a vevőid gondolataiba.

Ahogy a marketing, úgy a márkaépítés is a vevőről szól. Nem rólad!

Kapcsolódó cikk:

Gyere és nézd meg a Befektetőkereső show döntőjét! Nézőként is tudsz jönni! Ezt látnod kell élőben! Június 21. 14:30-19:30 között. 15 csapat, 10+ befektető, több 100 millió forint Kattints ide!