DDP szállítás jó áron, ráadásul áfát és vámköltséget sem kell fizetni. Igaz vagy átverés?

Dátum

Megosztás

Több DDP típusú szállítással kapcsolatos kérdés érkezett hozzánk az utóbbi időben, ezért úgy gondoltuk, érdemes lehet kicsit részletesebben is írni a témáról, hogy vevőként, importőrként ne érjen meglepetés, amennyiben ezt a fajta fuvarparitást választod.

A cikket Csépe Gábor, a Minner kínai import szakértője és oktatója írta, aki aktívan foglalkozik kínai importtal.

Először is, érdemes röviden meghatározni a DDP fogalmát:

A DDP (Delivered Duty Paid) fuvarparitás magában foglal mindent, ami felmerülhet import esetén, és elejétől a végéig a feladó vállalja az összes dokumentum beszerzését, kitöltését, valamint minden szállítási- és vámköltséget. Tehát onnantól, hogy a címzett megrendelte a terméket és a DDP kiszállítási módot választotta, több teendője nincs, csupán át kell vennie a csomagot. Ez remekül hangzik, nemde?

A következő kérdések merülhetnek fel benned importőrként a DDP paritással kapcsolatban:

Nem átverés a DDP fuvarparitás?

Nem, egyáltalán nem átverés. Ténylegesen létezik ez az opció, sok feladó kapcsolatban van olyan kínai fuvarszervezőkkel, akik el tudják intézni a DDP szállítást szemtelenül jó áron. Minden esetben a UPS fogja utolsóként leszállítani neked a csomagot. Nem kell attól tartanod, hogy átverés áldozata lennél, főleg akkor, ha Alibaba-n keresztül fizettél a termékért.

Ha ennyire kedveznek a feltételek a címzettnek, miért nem ezt használja minden importőr?

Nagyon kecsegtetően hangzik, hogy importőrként semmilyen feladatunk sincs a megrendelés leadása után, ráadásul rendkívül kedvezőek a szállítási díjak, de ahogy a mondás is tartja, olcsó húsnak híg a leve. Az egyetlen és egyben legnagyobb hátulütője a DDP-nek a kiszámíthatatlan szállítási idő. Ritkább esetben már 4-5 hét után megérkezhet az áru, csakhogy ez a szerencsés forgatókönyv.

Egy ügyfelünk termékmintát szeretett volna rendelni, és bár mi nem ezt a fajta szállítási módot javasoltuk, ő ragaszkodott a DDP-hez. Eltelt két hónap, az áru sehol, ekkor megpróbáltuk az Alibaba Trade Assurance-en keresztül visszaigényelni a minták összegét, hiszen azt gondoltuk, hogy elkavarodhattak valahol és nem is fognak már megérkezni. Az Alibaba vissza is utalta a pénzt, de újabb két hónap után végül kézhez kaptuk a csomagot, így összesen négy hónap kellett ahhoz, hogy a feladótól a címzettig eljusson a küldemény. Végül ingyen megkaptuk a mintát, de az ügymenetet teljesen áthúzta.

Mégis, hogy húzódhat el ilyen hosszú ideig egy DDP-s szállítás?

Ez a szállítási mód nem egyezik meg a Magyarországra érkező leggyorsabb-legrövidebb szállítással, mert a csomag először általában valamelyik nyugat-európai csomagelosztóba kerül, például Csehországba, Belgiumba vagy Németországba, majd csak ezután küldik Magyarországra. Mivel hosszú és kacifántos utat jár be a küldemény, a fent említett példa is mutatja, hogy akár több hónapnyi tranzitidővel kell számolni.

Hogyan tudom kideríteni, hol jár a hetekkel-hónapokkal ezelőtt megrendelt csomagom?

Sehogy. A UPS nyomon követési rendszerében nagy eséllyel csak valamelyik előbb említett európai ország nevét vagy elosztópontjának helyét olvashatod a felületen, mindezt akár hetekig-hónapokig. Ha felhívod a UPS-t, nem tudnak majd ennél bővebb információval szolgálni. Sajnos a feladónál ugyanez a helyzet, ő sem tudja majd megmondani, éppen hol vesztegel pontosan a csomag, vagy miért nem kaptad még kézhez.

Mi történik, ha sérülten érkezik meg a csomagom, vagy nem is érkezik meg?

Amennyiben a terméket sérülten kapod meg, akkor a feladónak vállalnia kell(ene) ezért a felelősséget, de ennek érvényesítéséhez jól jöhet egy kis segítség. Ha az Alibaba felületén keresztül történik a tranzakció (bankkártya, vagy a kínai cég Alibaba-s számlájára való utalás esetén), az Alibaba Trade Assurance-en keresztül könnyebben lehet rendezni minden ügyes-bajos dolgot, és akár a teljes összeget is visszakaphatod abban az esetben, ha jogos a reklamációd. Ha a termék úton van, valószínűleg előbb vagy utóbb megkapod, így számolj azzal az eshetőséggel is, hogy pénzvisszatérítésre vagy kártérítésre nem leszel jogosult azért, mert sokat kellett várnod rá.

DDP paritással kaptam meg a terméket, de nem kaptam a vámolásról semmilyen dokumentumot, vámhatározatot. Ez így mennyire NAV biztos, vagy mit kell még tennem?

A kereskedelmi számlára mindenképpen rá kell írattatni az eladóval, hogy a csomag DDP paritással érkezik. Ha ez egyértelműen fel van tüntetve a számlán, akkor a könyvelőd és a NAV is elfogadja majd, nem kell semmilyen egyéb dokumentummal rendelkezned. A vámhatározatot felesleges is kérned a feladótól, mert ő maga nem is rendelkezik vele, csak a szállítmányozó, aki nem fogja ezt kiadni.

Végül is akkor érdemes a DDP fuvarozást alkalmazni vagy sem?

Amennyiben már a karácsonyi kampányodat készíted elő, és ahhoz szeretnél importálni Kínából, akkor mi nem ajánljuk, hogy ezt a szállítási módot használd, ugyanis elképzelhető, hogy csak Valentin napra érkezik meg a szállítmány. De ha nem időhöz kötött az ügy – és belefér az akár több hónapnyi késés -, akkor természetesen megérheti ezt az opciót választani.

Ha érdekel a kínai import, nézd meg ezeket a tartalmakat is:

Ezen felül több konténernyi anyag vár még rád a minner.hu/import oldalon!

Borítókép: Pexels.com

Csépe Gábor
Csépe Gáborhttps://minnerakademia.hu/products/course/kinai-import-alibaba-online-tanfolyam
Csépe Gábor vagyok. Két kereskedelmi vállalkozásom van, mindkettő saját márkás Kínából importált termékek nagykereskedelmével foglalkozik. Mindig is érdekelt a beszerzési, termékfejlesztési folyamat, hogy valami értékeset, lehetőleg egyedit alkossunk és mutassunk a piacnak. Valószínűleg pont emiatt az érzelmi elköteleződés (és egy csipetnyi kalandvágy) miatt sikeresen alakultak a Távol-Keleti beszerzéseink, és mindvégig élveztem, élvezem ezzel foglalkozni. Ma már több cégnek is segítek az importálásban, továbbá itt a Minneren szakértősködök a témában.