Egy fiatalnak lehet jó ötlete, de csak egy érett ember viheti sikerre

Dátum

Megosztás

Élénken él a köztudatunkban a „fiatal zseni” fogalma, olyanokról van szó, akik már egyetemi éveik alatt, sőt, sokszor az egyetem helyett, onnan kibukva vagy kilépve, extrém esetben pedig már tizenévesen létrehoztak valamit, ami világraszóló sikernek bizonyult. Microsoft, Apple, Facebook, a sor még hosszan folytatható, egy friss tanulmány szerint azonban nem olyan biztos, hogy az idősebbek tapasztalata nélkül is sikeresek lehetünk.

Steve Jobs 21 éves volt, amikor részt vett az Apple megalapításában, azonban 43 éves, tapasztalt cégvezérré kellett válnia ahhoz, hogy piacra dobják az iMac-et. Az MIT Management kutatása szerint jó ötletek bármely életkorban jöhetnek, azonban komoly tapasztalatra van szükség ahhoz, hogy sikerre is vigyük őket.

Egy szintén MIT kutatásból kiderül, hogy azoknak a vállalkozóknak, akik eljutottak odáig, hogy legalább egy alkalmazottat felvegyenek, az átlagéletkora 42 év.

A kutatást végző professzor, Pierre Azoulay szerint, ha semmi mást nem tudsz két projektről, csak azt, hogy az egyik egy kifejezetten fiatal, a másik egy középkorú embertől származik, akkor lényegesen jobb esélyeid vannak a sikerre, ha azt választod -mint befektetés, munkahely, bármi egyéb-, amelyiket az idősebb ember alapította.

Külön érdekesség, hogy a 2014-2017 közötti időszakban a kifejezetten jól teljesítő startupok alapítói között csupán egy százalékban voltak huszonévesek. Érdemes áttekintenünk az alábbi ábrát is, ami az amerikai statisztikai hivatal, illetve az adóhivatal információi alapján készült:

Jól látszik, hogy mind az induló vállalkozásoknak, mind a kimagaslóan jól teljesítő startupoknak az alapítói átlagéletkora a 40-es érték körül mozog, itt van a görbe csúcsa mindkét esetben. A vízszintes tengelyen az életkor, a függőlegesen pedig a startupok láthatóak, tekintsünk most el attól, hogy nem nullától százig terjed az érték.

Azt is megfigyelhetjük, hogy a kimagasló sikereket elérő projektek alapítóinak átlagéletkora szintén a 40 körül mozog ugyan, ám egy kissé el van tolva a magasabb életkor felé, ebben az esetben a csúcs inkább 45-46 körül van. Úgy tűnik, hogy a tapasztalat – közöttük akár a korábbi kudarcok -, mind jótékony hatással van a sikerességünkre.

Jöjjenek az évek – Ki, mennyi idősen alapította a vállalkozását

Bill Gates – Microsoft – 19 évesen
Mark Zuckerberg – Facebook: 19
Steve Jobs – Apple: 21
Jeff Bezos – Amazon: 30
Oprah Winfrey  – Harpo: 32
Reed Hastings – Netflix: 36
Bernie Marcus – Home Depot: 50
Charles Flint – IBM: 61
Harland Sanders – KFC: 65 évesen

Vállalkozz, amikor te jónak látod!

A kutatás nem azt jelenti, hogy fiatalon ne vállalkozz. A konklúzió az, hogy igenis jó az, ha van iparági tapasztalat. Például Steve Jobs 52 volt, mikor bemutatta a legsikeresebb termékét, vagy Jeff Bezos 45 volt, amikor igazán beindult az Amazon.

Mélyebbre is ástak a kutatók, kiderült, hogy a kockázati tőke befektetést kapó, szabadalmat bejegyző, vagy high-tech szektorban mozgó, sikeres projektek alapítóinak életkora ismét elmozdul a 40-es átlagtól, 42-43, illetve 45 az érték. A területi eloszlásból pedig az derül ki, hogy New York kockázati tőketársaságai választják a legfiatalabb vállakozókat, náluk 39 volt az átlagéletkor a vizsgált 2014-2017-es időszakban.

Az is kiderült, hogy 129%-al sikeresebbek azok az alapítók, akik korábban alkalmazottként dolgoztak ugyanabban az iparágban, amiben startupot indítottak.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne kimagaslóan sikeres akár egy 19 éves vállalkozó is. Viszont van a mai világban egy tévhit, miszerint mindenkinek meg kell próbálnia minél fiatalabban minél sikeresebbé válni, ez nem biztos, hogy egészséges. Az embernek időt kell adnia magának, tapasztalatot, szociális és anyagi tőkét kell szereznie ahhoz, hogy jelentősen növelje a sikerre való esélyét.

Kapcsolódó:

Fotó: Pixabay
Forrás: Harvard Business Review

Györfi András
Györfi András
Újságíró, vállalkozó, a Kriptopénz ABC című, a HVG Könyvek gondozásában megjelent kriptopénz, blokklánc témájú ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, olyan nagy sikerű webes vállalkozások alapítója, mint a Ducitárs.hu, vagy a SkypeSuli.hu.

Ötlettől az értékesítésig, alig 4 óra alatt – Formdealer esettanulmány 1. rész

Készült már útmutató itt a Minneren a Formdealerhez, de miért állnánk meg itt? Úgy döntöttünk egy sokkal jobb módszerrel is megpróbálunk nektek segíteni, egy...

Jövőre megfizetsz a palackodért – LifeTilt dráma – Jobb az EUR bevétel, mint a HUF #hírszemle

Balogh Tamás személyes brandje, a LifeTilt a maga szókimondó tartalmával 2022-ben átkerült a Tutti Kft-hez. Mivel Balogh Tamás személye volt maga a marketing, hogyan...
00:37:17

100 Termékötlet Kínából 9. rész – Canton Fair Phase 2 termékei: élethű plüssök, falidekoráció…

Itt már a Canton Fair-en voltak a Gáborék a kínai útjuk során. Először is a videón egy konténer berakodást is láthatunk. Egy gyűjtőraktárban járunk,...

Gyakorlati útmutató kapcsolatépítéshez. Networking tippek, trükkök

Hallottad már, hogy a kapcsolati tőke aranyat ér, de hogyan lehet tudatosan kapcsolatot építeni? Hogyan találkozz, beszélgess üzleti kapcsolataiddal anélkül hogy úgy éreznék, csak...

Hogyan veszíts el 20 millió dollárt 1 hónap alatt? – Béna márkamegújítók

Még a legnagyobb márkáknak szüksége van a rebrandingre. Gondolj bele: Netpincérből Foodpanda, majd Foodora, vagy Pannon GSM-ből Telenor, majd Yettel. Sokszor jót tesz a...

5 hiba, amit egy webshop indításakor elkövethetsz

Egy webshop elindítása kihívásokkal teli folyamat, mivel számos összetett tényezővel kell számolni. Elsőként, piackutatás és a versenytársak elemzése nélkül nehéz megállapítani, hogy van-e valódi...

Jó kedvében kell lennie a vevőnek, hogy betaláljon a hirdetésed? Gondoltál már erre?

Egy izgalmas felvetésem van, amihez természetesen kutatást is hozok továbbá egy olyan megvilágosodásban lesz részed, ami garantáltan pénzt tesz a pénztárcádba. Te is abba...

Tiktok marketing esettanulmányok, példák. Lehet vevőt szerezni TikTokról!

Te is már gondolkoztál azon, hogy a Tiktokon elkezdd a tartalomgyártást, megszerezd innen az első vásárlód? Ezek az esettanulmányok végigvezetnek azon az úton, ami...

Értékesítőből cégtulajdonos. Bálint útja az alkalmazotti léttől a milliárdos forgalmú saját cégig

Csereklyei Bálint ma már egy több millárd forint forgalmú céget vezet, ő is a tulajdonos. De a sztorija ott kezdődött, hogy ennek a cégnek...