“Egy jó termék nem elég” – Így kerülhetsz az Interspar polcaira! Hungaricool 2023

Dátum

Megosztás

Idén december 6-ig jelentkezhetsz a SPAR Magyarország és a K&H közös, 2023-as Hungaricool termékversenyére innovatív, Magyarországon előállított de széles disztribúcióval még nem rendelkező termékeddel. 10 pályázó kerülhet be termékeivel az INTERSPAR üzleteibe, a kiválasztott cégeket vagy egyéni vállalkozókat pedig a SPAR országos reklámkampánnyal, folyamatos üzleti, jogi, minőségbiztosítási mentorálással, a K&H pedig pénzügyi támogatással segíti a szintlépésben. A Hungaricool sajtótájékoztatóján arra kerestem a választ, hogy tudják a Minner olvasók kihozni a legtöbbet a lehetőségből, vágjunk is bele!

Mi az a Hungaricool termékverseny?

A SPAR Magyarország fejlődni és fejleszteni vágyó hazai termelőknek, családi vállalkozásoknak, magyar kisvállalkozásoknak hozta létre a Hungaricool termékversenyt. Magas minőséget képviselő, új fejlesztésű (vagy létező, de kiskereskedelmi láncokban széles körben még nem kapható), izgalmas, piaci igényekre választ nyújtó élelmiszer és non-food termékeket előállító vállalkozásoknak nyújtanak segítséget a szintlépéshez: a nyertes termékek az INTERSPAR és a SPAR Extra üzletek polcaira kerülnek, emellett szakmai tanácsadással és képzésekkel, mentorprogrammal, reklámkampánnyal és a K&H által finanszírozással segítik a sikerrel pályázókat.

Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország elnök-ügyvezetője elmondta, a magyar termelők támogatása ugyan társadalmi felelősségvállalás az üzletlánc részéről, de a Hungaricool program több, mint CSR: megtérülő üzleti döntés a hazai gazdaság kreatív élelmiszer és non-food termékeinek felkarolása, a verseny elmúlt három évadában évről évre több árbevételt hoznak a Hungaricool-nyertes termékcikkek.

Idén negyedszer indul el a termékverseny, a korábbi nevezőkből 26 győztes beszállító már összesen több, mint száz termékcikkel van jelen az áruházlánc polcain.

Forrás: spar.hu

Nem elég a jó ötlet! Zsűrizési szempontok

2022. december 06. éjfélig kell a jelentkezési űrlapot termékenként beküldeni a Hungaricool oldalán. Előrecsomagolt kiszerelésű, legalább 30 napos fogyaszthatósági idejű élelmiszerekkel vagy nem élelmiszer termékkel pályázhatnak a legalább egy lezárt üzleti évvel rendelkező, Magyarországon bejegyzett vállalkozások (a verseny technikai részleteiért olvasd el a teljes pályázati felhívást).

Mekkora lesz a verseny, van egyáltalán esélyem?

– merülhet fel benned a kérdés. A szervezők természetesen minél több nevezésben bíznak, de az eddigi tapasztalatok alapján 100-150 termék fogja megmérettetni magát. A SPAR és K&H szakmai zsűrije először előminősíti a jelentkezőket, majd shortlistet állítanak össze, és a termékminták értékelése és személyes beszélgetések során választják ki a 10 győztes terméket.

“A jó termék nem elég” – mondta a sajtótájékoztatón Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing- és értékesítés támogatás vezetője. A nyerteseknek pénzügyi tanácsadást és tényleges anyagi segítséget nyújtó K&H részéről fontos zsűrizési szempont lesz, hogy a termék mellett a vállalkozás is rendben legyen: pénzügyileg tudatos, szakmailag profi, elkötelezett vállalkozókat keresnek, akik értékrendjében kiemelt helyet foglal el az innováció és a fenntarthatóság.

“A shortlistre kóstolással, a top 10-be pedig az emberi tényezővel” kerülhetnek a jelentkezők, felelte a kérdésemre Heiszler Gabriella. A zsűri vizsgálja a minőséget, a nevezett termék különlegességét, egészségtudatosságát, piacképességét is.

Hurrá, nyertünk! Mi történik ezután?

Az idei Hungaricool nyerteseit december végéig értesítik, a nyertesek hivatalos kihirdetése, publikálása januárban várható. Ezután kezdődik csak a kemény munka: a szerződéskötést követően elindul a mentorálás, tanácsadás, a nyertes vállalkozók felkészítése a rendelések teljesítésére.

Kíváncsi voltam az ütemezésre, a győztes pályázók mikorra láthatják termékeiket a polcokon vagy a reklámújságban? Mint kiderült, ez nem is egyszerű kérdés: az első rendelés teljesítéséig hónapok telnek el, hiszen nemcsak a gyártási kapacitásaikat kell fejleszteni az eddig akár egyszemélyben dolgozó vállalkozóknak, de komoly minőségellenőrzési folyamaton mennek keresztül a program résztvevői. Ellenőrzik a gyártás és raktározás helyszínét, előállítási folyamataikat, és az országos áruházlánc polcaira illő csomagolást fejlesztenek pontos tápértékadatokkal, jogszabályoknak megfelelő jelölésekkel.

A pályázat elnyerése még nem garancia, ezen a folyamaton bukott már el korábbi nyertes vállalkozó. Ahogy Heiszler Gabriella fogalmazott, ez kemény pár hónap – de ha ezen sikeresen végigmegy a vállalkozó, akkor

olyan versenyképes termék lesz a kezében, ami a konkurenciánál, vagy a nemzetközi piacon is megállja a helyét.

Arra is fel kell készülniük a cégeknek pár hónap alatt, hogy egy országos áruházlánc rendelési volumenét teljesíteni tudják. A sajtótájékoztatón megszólaló korábbi nyertes vállalkozók, Tóth Melinda (Mendula), Koletán Gergely (ChiliYard) és Simon Mátyás (Simon Gyümölcs) mind megerősítették, hogy meglepte őket a mennyiségi ugrás a rendelésszámban.

Míg Melinda granoláiból addig egyszerre 50 dobozzal rendeltek, a SPAR már 4320 darabra adott le rendelést – meg is maradt benne a pontos szám. Nemcsak a gyártás jelentett kihívást, de az is új feladat volt, hogy kisakkozzák, hogy férnek majd a dobozok a raklapra. Gergely (akivel egyébként a Cápák közöttben is találkozhattál) hasonló emlékekről számolt be: az első SPAR-os rendelése meghaladta az előző éves teljes forgalmát. “Ennyi embert egyedül soha nem tudtam volna elérni” – mondta a vállalkozó, aki a 2021-es évad zsűrizése során az online interjú alatt még el-elszaladt megkavarni a készülő chiliszószt, mára pedig komoly céget épített.

Az idei nevezőknek ebben könnyebbséget jelent majd a K&H aktívabb szerepvállalása a versenyben: anyagi támogatást kaphatnak a kapacitásfejlesztésre, hogy a rendeléseket teljesíteni tudják.

Visszatérve az ütemezésre, akkor mégis milyen időtávban gondolkozhatunk, amíg a termék a polcra kerül? Egy konkrét példával Szalay József segített ki, az Anjuna alapítója. A (szintén a Cápák közöttből is ismert) növényi alapú pálcikás jégkrémekkel az első, 2019-es Hungaricool termékversenyen kerültek a győztesek közé. Joe elmondása szerint 2019 augusztusában tudták meg, hogy kiválasztották őket, és 2020 márciusában kerültek a polcokra, illetve mélyhűtőkbe.

Gyorsítópálya a növekedéshez

A pénzügyi támogatás és szakmai mentorálás önmagában hozzásegíthet egy vállalkozót a szintlépéshez, de nem mehetünk el szó nélkül amellett, mekkora marketinglehetőség a Hungaricool termékversenyen való részvétel a fejlődni vágyó cégvezetőnek. A nyertes termékek kiemelt helyet kapnak a SPAR minden felületén: a boltokban az egyébként méregdrága sorvégi display-ekre kerülnek, bérelt helyük van az áruházlánc reklámújságaiban, a SPAR saját online felületei mellett TV hirdetésekben és országos óriásplakátokon szerepelnek – teljesen ingyen, a program részeként.

A múlt évek nyertesei kiemelték, a verseny előtt nehezen értékesítettek: 1-2 viszonteladóról, kiszámíthatatlan webshop rendelésekről számoltak be. Gergely a ChiliYard termékeit piacon árulta, igazi egyfős mikrovállalkozás volt, a személyesen kapott pozitív visszajelzések miatt akart több emberhez eljutni. A többiekhez hasonlóan

a SPAR polcaira kerüléssel egy addig elérhetetlen és kiaknázatlan piacot tudott megfogni.

Túl szép, hogy igaz legyen? Valóban van egy kis csapda, ám a korábbi résztvevők szerint ez egy érthető és az előnyök mellett eltörpülő áldozat: a termékverseny nyerteseitől a belistázásért egy évig kizárólagosságot kér a SPAR, azaz más kereskedelmi lánchoz nem kerülhet a terméked. A program lejárta után azonban szabadon kopogtathatsz a konkurenciánál egy versenyképes termékkel, értékesítési statisztikákkal, és beszállítói tapasztalattal.

A sajtótájékoztatón megszólaló korábbi résztvevők egyöntetűen javasolták: ne hezitáljanak a kisvállalkozók, helyi termelők, mindenképp nevezzék be termékeiket a versenybe. A legkisebb mikrovállalkozás is megmérettetheti magát és lehet sikeres cég, ha nyitott a tudásra.

Ez jó volt, van még hasonló tartalom?

Kiemelt kép: Canva

Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.

Cápák között 5. évad 5. rész: A szendvics nem jó biznisz? De a táska workshop igen?

Hiába nyered meg a Konyhafőnököt, ettől a befektetőknél nem indulsz nagyobb előnnyel, sőt lehet nagyobbak is az elvárásaik? A műsorban szendvics üzlettel jött a...

A vevőszerző Facebook hirdetések 5 kötelező eleme

Te is szeretnél olyan Facebook hirdetéseket indítani, amik pénz égetése helyett bevételt, és ami még fontosabb profitot termelnek? Ez sajnos nem olyan egyszerű, hogy...

Meki reklám, amiben nem szerepel hamburger – Hírszemle #38

Az emberek pont azért beszélnek a McDonald's reklámjáról, mert hiányzik belőle a hamburger, vagy éppen a Mekis színek. Ez kreatív marketing! Közben egy másik...

Marketing stratégiák, szemléletek röviden, összegyűjtve

Mikor a listát készítettem jöttem rá én is, hogy mennyi lehetőség van előttünk, hogy igazán csúcsra vigyük a marketingünket. Csak válogatni kell! Most a...

Itt az év legkevésbé produktív időszaka. Szerezz most előnyt a konkurenciával szemben!

Új év új lehetőségek! Bár kicsit lassan készült el ez a cikk, megérkezett 2023 és bízunk benne hatalmas lendülettel álltál neki a munkának az...

Cápák között 5. évad 4. rész: Import vállalkozás, mese biznisz, diák kuponozás

Hoppá hoppá! Mennyi pénz, mindenki kedves volt, nagy dráma nem volt. Ez jó adás! És megint a Tiktok, megint egy projekt, ami a Tiktok...

5 másodperces trükk, amivel több követőt szerezhetsz TikTokon [esettanulmány]

Van gyakorlati haszna a cselekvésre ösztönzésnek, CTA-nak a TikTok videókban? - kérdezte tőlem Milán az őszi tiktokos Minner eseményen, és ezzel elültette a bogarat...

Interjú a ChatGPT-vel. Mire használjuk a cégben az Ai-t? Aggódnunk kell? – podcast

Azon gondolkodtam, hogy miként tudom legjobban bemutatni a ChatGPT-t. És közben, ahogy a Minnertől megszokhattad, inspiráljalak is. Így erre a videós, podcastos interjúváltozatra esett...