„Egy jó termék nem elég” – Így kerülhetsz az Interspar polcaira! Hungaricool 2023

Dátum

Megosztás

Idén december 6-ig jelentkezhetsz a SPAR Magyarország és a K&H közös, 2023-as Hungaricool termékversenyére innovatív, Magyarországon előállított de széles disztribúcióval még nem rendelkező termékeddel. 10 pályázó kerülhet be termékeivel az INTERSPAR üzleteibe, a kiválasztott cégeket vagy egyéni vállalkozókat pedig a SPAR országos reklámkampánnyal, folyamatos üzleti, jogi, minőségbiztosítási mentorálással, a K&H pedig pénzügyi támogatással segíti a szintlépésben. A Hungaricool sajtótájékoztatóján arra kerestem a választ, hogy tudják a Minner olvasók kihozni a legtöbbet a lehetőségből, vágjunk is bele!

Mi az a Hungaricool termékverseny?

A SPAR Magyarország fejlődni és fejleszteni vágyó hazai termelőknek, családi vállalkozásoknak, magyar kisvállalkozásoknak hozta létre a Hungaricool termékversenyt. Magas minőséget képviselő, új fejlesztésű (vagy létező, de kiskereskedelmi láncokban széles körben még nem kapható), izgalmas, piaci igényekre választ nyújtó élelmiszer és non-food termékeket előállító vállalkozásoknak nyújtanak segítséget a szintlépéshez: a nyertes termékek az INTERSPAR és a SPAR Extra üzletek polcaira kerülnek, emellett szakmai tanácsadással és képzésekkel, mentorprogrammal, reklámkampánnyal és a K&H által finanszírozással segítik a sikerrel pályázókat.

Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország elnök-ügyvezetője elmondta, a magyar termelők támogatása ugyan társadalmi felelősségvállalás az üzletlánc részéről, de a Hungaricool program több, mint CSR: megtérülő üzleti döntés a hazai gazdaság kreatív élelmiszer és non-food termékeinek felkarolása, a verseny elmúlt három évadában évről évre több árbevételt hoznak a Hungaricool-nyertes termékcikkek.

Idén negyedszer indul el a termékverseny, a korábbi nevezőkből 26 győztes beszállító már összesen több, mint száz termékcikkel van jelen az áruházlánc polcain.

Forrás: spar.hu

Nem elég a jó ötlet! Zsűrizési szempontok

2022. december 06. éjfélig kell a jelentkezési űrlapot termékenként beküldeni a Hungaricool oldalán. Előrecsomagolt kiszerelésű, legalább 30 napos fogyaszthatósági idejű élelmiszerekkel vagy nem élelmiszer termékkel pályázhatnak a legalább egy lezárt üzleti évvel rendelkező, Magyarországon bejegyzett vállalkozások (a verseny technikai részleteiért olvasd el a teljes pályázati felhívást).

Mekkora lesz a verseny, van egyáltalán esélyem?

– merülhet fel benned a kérdés. A szervezők természetesen minél több nevezésben bíznak, de az eddigi tapasztalatok alapján 100-150 termék fogja megmérettetni magát. A SPAR és K&H szakmai zsűrije először előminősíti a jelentkezőket, majd shortlistet állítanak össze, és a termékminták értékelése és személyes beszélgetések során választják ki a 10 győztes terméket.

„A jó termék nem elég” – mondta a sajtótájékoztatón Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing- és értékesítés támogatás vezetője. A nyerteseknek pénzügyi tanácsadást és tényleges anyagi segítséget nyújtó K&H részéről fontos zsűrizési szempont lesz, hogy a termék mellett a vállalkozás is rendben legyen: pénzügyileg tudatos, szakmailag profi, elkötelezett vállalkozókat keresnek, akik értékrendjében kiemelt helyet foglal el az innováció és a fenntarthatóság.

„A shortlistre kóstolással, a top 10-be pedig az emberi tényezővel” kerülhetnek a jelentkezők, felelte a kérdésemre Heiszler Gabriella. A zsűri vizsgálja a minőséget, a nevezett termék különlegességét, egészségtudatosságát, piacképességét is.

Hurrá, nyertünk! Mi történik ezután?

Az idei Hungaricool nyerteseit december végéig értesítik, a nyertesek hivatalos kihirdetése, publikálása januárban várható. Ezután kezdődik csak a kemény munka: a szerződéskötést követően elindul a mentorálás, tanácsadás, a nyertes vállalkozók felkészítése a rendelések teljesítésére.

Kíváncsi voltam az ütemezésre, a győztes pályázók mikorra láthatják termékeiket a polcokon vagy a reklámújságban? Mint kiderült, ez nem is egyszerű kérdés: az első rendelés teljesítéséig hónapok telnek el, hiszen nemcsak a gyártási kapacitásaikat kell fejleszteni az eddig akár egyszemélyben dolgozó vállalkozóknak, de komoly minőségellenőrzési folyamaton mennek keresztül a program résztvevői. Ellenőrzik a gyártás és raktározás helyszínét, előállítási folyamataikat, és az országos áruházlánc polcaira illő csomagolást fejlesztenek pontos tápértékadatokkal, jogszabályoknak megfelelő jelölésekkel.

A pályázat elnyerése még nem garancia, ezen a folyamaton bukott már el korábbi nyertes vállalkozó. Ahogy Heiszler Gabriella fogalmazott, ez kemény pár hónap – de ha ezen sikeresen végigmegy a vállalkozó, akkor

olyan versenyképes termék lesz a kezében, ami a konkurenciánál, vagy a nemzetközi piacon is megállja a helyét.

Arra is fel kell készülniük a cégeknek pár hónap alatt, hogy egy országos áruházlánc rendelési volumenét teljesíteni tudják. A sajtótájékoztatón megszólaló korábbi nyertes vállalkozók, Tóth Melinda (Mendula), Koletán Gergely (ChiliYard) és Simon Mátyás (Simon Gyümölcs) mind megerősítették, hogy meglepte őket a mennyiségi ugrás a rendelésszámban.

Míg Melinda granoláiból addig egyszerre 50 dobozzal rendeltek, a SPAR már 4320 darabra adott le rendelést – meg is maradt benne a pontos szám. Nemcsak a gyártás jelentett kihívást, de az is új feladat volt, hogy kisakkozzák, hogy férnek majd a dobozok a raklapra. Gergely (akivel egyébként a Cápák közöttben is találkozhattál) hasonló emlékekről számolt be: az első SPAR-os rendelése meghaladta az előző éves teljes forgalmát. „Ennyi embert egyedül soha nem tudtam volna elérni” – mondta a vállalkozó, aki a 2021-es évad zsűrizése során az online interjú alatt még el-elszaladt megkavarni a készülő chiliszószt, mára pedig komoly céget épített.

Az idei nevezőknek ebben könnyebbséget jelent majd a K&H aktívabb szerepvállalása a versenyben: anyagi támogatást kaphatnak a kapacitásfejlesztésre, hogy a rendeléseket teljesíteni tudják.

Visszatérve az ütemezésre, akkor mégis milyen időtávban gondolkozhatunk, amíg a termék a polcra kerül? Egy konkrét példával Szalay József segített ki, az Anjuna alapítója. A (szintén a Cápák közöttből is ismert) növényi alapú pálcikás jégkrémekkel az első, 2019-es Hungaricool termékversenyen kerültek a győztesek közé. Joe elmondása szerint 2019 augusztusában tudták meg, hogy kiválasztották őket, és 2020 márciusában kerültek a polcokra, illetve mélyhűtőkbe.

Gyorsítópálya a növekedéshez

A pénzügyi támogatás és szakmai mentorálás önmagában hozzásegíthet egy vállalkozót a szintlépéshez, de nem mehetünk el szó nélkül amellett, mekkora marketinglehetőség a Hungaricool termékversenyen való részvétel a fejlődni vágyó cégvezetőnek. A nyertes termékek kiemelt helyet kapnak a SPAR minden felületén: a boltokban az egyébként méregdrága sorvégi display-ekre kerülnek, bérelt helyük van az áruházlánc reklámújságaiban, a SPAR saját online felületei mellett TV hirdetésekben és országos óriásplakátokon szerepelnek – teljesen ingyen, a program részeként.

A múlt évek nyertesei kiemelték, a verseny előtt nehezen értékesítettek: 1-2 viszonteladóról, kiszámíthatatlan webshop rendelésekről számoltak be. Gergely a ChiliYard termékeit piacon árulta, igazi egyfős mikrovállalkozás volt, a személyesen kapott pozitív visszajelzések miatt akart több emberhez eljutni. A többiekhez hasonlóan

a SPAR polcaira kerüléssel egy addig elérhetetlen és kiaknázatlan piacot tudott megfogni.

Túl szép, hogy igaz legyen? Valóban van egy kis csapda, ám a korábbi résztvevők szerint ez egy érthető és az előnyök mellett eltörpülő áldozat: a termékverseny nyerteseitől a belistázásért egy évig kizárólagosságot kér a SPAR, azaz más kereskedelmi lánchoz nem kerülhet a terméked. A program lejárta után azonban szabadon kopogtathatsz a konkurenciánál egy versenyképes termékkel, értékesítési statisztikákkal, és beszállítói tapasztalattal.

A sajtótájékoztatón megszólaló korábbi résztvevők egyöntetűen javasolták: ne hezitáljanak a kisvállalkozók, helyi termelők, mindenképp nevezzék be termékeiket a versenybe. A legkisebb mikrovállalkozás is megmérettetheti magát és lehet sikeres cég, ha nyitott a tudásra.

Ez jó volt, van még hasonló tartalom?

Kiemelt kép: Canva

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.