FOXPOST sikersztori: Saját pénz nélkül vállalkozni? Nekik bejött! Sikeres cégek 2. rész

Dátum

Megosztás

A sikeres cégek videósorozatunk újabb részében a Foxpost alig 10 éves sikersztoriját hoztuk el nektek. Senki nem gondolta még 2014-ben, hogy az e-kereskedelem egyik leggyorsabban növekvő kiszállítási módja lesznek a csomagautomaták. De mitől ilyen különleges a cég? Miben másabb a hasonló piaci szereplőkhöz képest? Megszerezték úgy a legjobb lokációkat, hogy még el sem indultak, sőt éppen akkor kalapozták össze a pénzt az indulásra. Próbálták már feltörni a FOXPOST automatákat? Szabadban értékes csomagok, vonzza a fürkész tekinteteket.

A videót még az cégeladás előtt készítettük, azóta friss hír, hogy a FOXPOST-ot felvásárolta a CVC Capital Partners és az EMMA Capital Group által létrehozott konzorcium, akik egyébként a Packeta céget is tulajdonolják.

A videóban említett Minner-féle üzleti terv itt érhető el: Üzleti terv minta. Használd a Minner-féle üzleti tervet a folyamatos tervezéshez is

Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:

A videóban erről van szó

  • 0:00 Saját tőke nélkül vállalkozni?
  • 02:25 Pick Pack Pont, mint konkurencia
  • 03:43 Automaták beszerzése
  • 04:54 Rongálás, feltörés, lopás
  • 07:14 Bevétel, veszteség, nyereség
  • 08:14 Mitől olyan különleges az üzleti modelljük?
  • 11:54 Mekkora piaca van? Hová nőhet még?

Sikeres cégek: FOXPOST SZTORI – 0-ról a cégeladásig

Az egyik alapító külföldről szerzett mélyebb MBA, üzleti tudást. Felismert egy dolgot, ami mantrája is lett később:

„Egy nagy cég létrehozásához nem kell pénz, a tőke a legkevésbé. Annyi szabad cash van a világban, hogy csak egy jó ötlet kell, egy jó menedzsment és egy jó üzleti terv és lehet pénzt találni a megvalósításra.”

Ezzel az attitűddel vágtak bele az alapítók.

Észtországban ismerkedtek meg azzal a csomagautomata üzleti modellel, amit itthon valósítottak meg. Érdekesség, hogy a három alapító mindegyik külföldön dolgozott és hozta haza a tudást és felépítetek egy sikeres vállalkozást. 

Az tervezték, hogy az üzleti terv összeállítása után fél év alatt szerzik meg a cégindításhoz szükséges 5 millió eurót (akkor 1,5 milliárd forint). Végül 2 évig kalapoztak 2014-ig, amikor is még gyerekcipőben járt a hazai kockázati-tőke befektetői piac itthon. A Wallis és a Futureal-csoport fektetett a startupba.

2015 áprilisában tudtak indulni 51 automatával, de 2013-ban már elkezdték a tárgyalásokat a forgalmas helyeken. Ezeket le is kötötték és így forgalmas, beltéri helyeket a konkurensek nem tudták megkaparintani. Ennek köszönhetően a Webox nevű konkurenset fel is tudták vásárolni 2016-ban, akik ekkor közel 100 automatával rendelkeztek. 

Első körben a Pick Pack Pontokkal versenyeztek.

Amikor 800 ilyen csomagátvételi helye volt a Pick Pack Pontnak, akkor a Foxpost 120 automatával nagyobb forgalmat generált. Hogyan? Az egyik alapító, Bengyel Ádám szerint azért, mert jó lokációt választottak. Oda kell automata, ahol a mindennapi élelmiszert vásárolják, napi dolgaikat intézik, és ebbe simuljon bele a Foxpost automata. Másik tanulság, hogy egy átvevő ponton napi 20-30 csomagot tudnak kezelni, ennek többszörösét tudja a Foxpost. 

Honnan lett csomagautomatájuk?

Először külföldről vettek csomagautomatákat. Az elmúlt években viszont már magyar vállalkozókat bíznak meg a gyártással. Bengyel Ádám alapító szerint ezzel az a több millárd forintnyi pénzt nem külföldre viszik, hanem magyar kisvállalkozásokat támogatnak. A magyarok által készített automaták szerinte már sokkal minőségibbek, jobbak, mint a külföldön készültek. 

Rongálás vagy feltörés.

Egyből ez juthat eszedbe arról, hogyha emberek közé rakunk főleg értékes dolgot, abban bizony nincs köszönet. Grafitizni nem tudod, mert lefolyik a festék, olyan anyaggal vannak bevonva az automaták. Pajszeres feltörés az, ami eszükbe juthat az embereknek. Nos ez ellen vastag zárral, és vastag ajtóval védekeznek, amit nehéz kihajlítani. Voltak próbálkozások? Naná! Tudni kell, hogy a felhasználónkénti kirívó forgalmakat figyelik, vagy nagyobb értékű utánvétes rendeléseket automatánként. Eddig a rendőrség minden automata feltörőt, próbálkozót elkapott. 

Érdekesség: Kevesebb, mint 7 óra alatt kiveszik az emberek a csomagot az automatából

Hogy állnak a számokkal a Foxpostnál? 

Mitől különleges Foxpost üzleti modellje? 

  • A webshopok, partnerek felé átláthatóbb árazást kínál a konkurens futárcégekhez képest. Nincs rejtett költség, vagy súly, méret többlet miatti extra kiszállítási díj. 
  • Nincs sales vagyis alig van, mert fix árakkal dolgoznak. A többi szolgáltató, akik főként hagyományos kiszállítással foglalkoznak mind értékesítőkkel dolgoznak (plusz költség, felesleges körök). Például a webáruházak ezért a Foxpostnál az első időszakban mindig kérdezték, hogy akkor mi az ár, sőt próbáltak alkudni is. Náluk persze ez nem így működik, fix árral dolgoznak.
  • 100 fakk feletti csomagautomata a leghatékonyabb – optimalizálták, tesztelték a mennyiséget. Bengyel Ádám egy interjúban elmondta, hogy szerinte a 20-30 fakkos automatáknak nem sok sikert jósol. 
  • A Foxpost kijelzőjén is látni, hogy a szolgáltatása sokrétűbb a konkurenciánál, akiknél lényegében csak a rendeléseket lehet átvenni. A rókás cég komplett ökoszizstémát épít, ezzel is kiemelkedik a piacról. 
  • A kezdetektől fogva love brandet akartak építeni. Sikerült. (Minner is lovebrand, remélem látod, érzed. Érdemes szerezni, nyomogatni, olvasni, a közösségbe tartozni).

Mekkora piaca van még a Foxpostnak? 

Jelenleg 1000 automatája van a cégnek. 20 millió csomagnál járnak már, 2024-ben már 10 millió feletti csomagszámmal számolnak. Most 20%-on áll kiszállítás területen az automatás piac. Számításaik szerint még van legalább az egész automatás üzletben dupla akkora potenciál, az arány felmehet 40%-ig. A céget nézve 2024-ben úgy látják, hogy duplájára fog nőni a cég, forgalomban és létszámban is. 

És akkor ismét leírom, 2024-ben a tulajdonosok, befektetők, alapítók úgy dönttek, hogy eladják a céget. A Packetát is tulajdonló külföldi cég a felvásárló.

A videóban említett Minner-féle üzleti terv itt érhető el: Üzleti terv minta. Használd a Minner-féle üzleti tervet a folyamatos tervezéshez is

Sikeres cégek a Minneren

Ez a videó – és cikksorozatot hétről-hétre frissítjük. Megéri visszajönnöd!

Forrás: GKID

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!