Szeretném már az elején elindítani benned a motivációt. Az, hogy 5, 10 vagy akár 20 millió forintnyi összeget szerezz Magyarországon a vállalkozásodhoz nem lehetetlen, sőt, neked is sikerülhet. Kezdjük az elején, és tisztázzuk a legfontosabb dolgot.
Miért akarnak befektetni az emberek más ember vállalkozásába, ötletébe?
Ez az információ már abban is meggyőz, hogy nem akarják ellopni majd az ötletedet, nem akarnak kigolyózni, kitúrni majd, amikor már üzlettársak lesztek. A legtöbb befektető nem akar aktívan részt venni majd a folyamatokban, nem akar dolgozni az ötleten, azért fektet be, hogy a te általad elvégzett munkából és a közös üzlet eredményeiből profitáljon. A legtöbb esetben még a kapcsolati tőkéjét is rendelkezésedre bocsájtja, így ún. okostőkét is ad, nem csak pénzt.
Mennyi potenciális befektetőjelölt van itthon?
A felső 5% -ot kell megcéloznod, ő közülük kerülhet ki a befektetőd (vagy akár több is). Nem is szaporítom a szót, nézzük a számokat:
175 000 magyar háztartásnak van 75 – 150 millió forint közötti vagyona.
12 500 magyar háztartásnak van 150 -300 millió forint közötti vagyona.
12 500 magyar háztartásnak van 300 millió forint feletti vagyona. (Forrás: Vagyoneloszlás Magyarországon/Tarki)
Ebből láthatod, hogy igenis vannak olyan tőkével rendelkezők, akik képesek lennének megmozdítani gyorsan akár 10-20 millió forintot egy befektetés esetén. Természetesen ebből nem mind lesz befektető, de láthatod azt, hogy lehet gondolkodni befektetők keresésében is itthon. Egy franchise elindításához még több tízmillió sem kell, 5-7 millió forintból már egy jó ingatlanirodát is tudsz nyitni – tudtam meg a Duna House-tól. (Én azt hittem több kell hozzá.)
3,5 emberen keresztül ismerünk mindenkit
Már a Facebook is bebizonyította (algoritmusával), hogy átlagosan 3,5 emberen keresztül ismerünk bárkit a földön. Tehát átlagban 3,5 embernyi távolságra vagy bárkitől a világban. A fenti bekezdésben felsorolt milliomosoktól is csak ennyire vagy. Ezt az információt, bekezdést motivációs céllal tettem be.
Készülj fel!
Egy befektető azonnal észre veszi azt, ha fogalmad sincs, mibe is vágtad bele a fejszédet, vagyis azt, hogy nem ismered megfelelően az adott szektort, piaci viszonyokat…
A befektető előtt prezentálnod kell majd az ötleted, üzleti terved. Ehhez egy kis segítséget is adok, ezeket mindenképpen szerepeltesd a bemutatón:
- Az ötlet röviden / a vállalkozás röviden
1-4 mondatban fogalmazd meg az ötleted, mivel is fog foglalkozni a vállalkozásod. - A probléma / Lehetőség felvázolása (Problem / Opportunity)
Ide kerül az, hogy mire ad megoldást, vagy milyen lehetőséget ad a vállalkozásod. - Megoldás (Solution)
Mi az, amivel ezt eléred, mi a szolgáltatás, termék…? - Piac mérete / Nyújtott előnyök, hasznok (Market Size / Benefit).
Konkurenciaelemzés, piacelemzés, akár különböző weboldalak statisztikáját, felmérését használva. - Üzleti Modell (Business Model)
Ide kerül, hogy milyen üzleti modellt alkalmazol, vagyis
– Honnan lesz bevételed?
– Mi a termék, szolgáltatás, mennyi termék…?
– Milyen marketingcsatornákat használsz?
– Hogyan, mivel győzöd meg a vásárlókat, hogy megvegyék. - Versenyelőny (Competitive Advantage)
Fogalmazd meg, mi az, amivel többet tudsz nyújtani a konkurenciánál, vagy azt másképpen csinálni. - Csapat / Új munkatársak (Team / Hires)
Gondold át, hogy ki kell a csapatba, aki akár mint cégalapító is részt vesz a startupban.
Egyedül nehéz felhúzni egy nagy startupot, vállalkozást, kellenek társak. - Piacra lépési stratégia (Traction)
Itt a már üzleti modellben említett marketingstratégiát bontsd ki. Mi az, amivel először elindultok….
Ezek alapján már a befektető kap egy olyan képet, hogy könnyebb lesz vele tárgyalnod, és komolyabban is fog venni téged. Hogyan tudsz még több információt szerezni? Lent láthatod a tippet, vagyis járj el eseményekre!
Amennyiben franchise-odhoz keresel befektetőtársat, akkor szerencséd is lesz, mert a franchise-átadó cég („anyacég”) segít neked a megfelelő üzleti tervben, tervszámok elkészítésében (a prezentációdhoz megfelelő adatokat ad, hogy alá tudd támasztani a befektetési lehetőséget) – Ezt az információt a Duna House Franchise központja is megerősítette. Minden segítséget megadnak a leendő franchise-tulajdonosoknak.
Hol tudsz kapcsolatba lépni befektetőkkel?
- Expók, események, előadások:
Először is a legfontosabb, hogy elmenj olyan eseményekre, ami a már meglévő, vagy leendő vállalkozásodhoz, franchise-odhoz kapcsolódik. Így megismered még jobban a piaci szereplőket, sőt, még nagyobb rálátásod lesz a piacra. Itt természetesen beszélgess, akivel csak tudsz. Nagyon fontos, kérdezz sokat, tudj meg minél többet az adott szektorról (közben már kapcsolatot is építesz). - Ismerősök, kapcsolatépítés
Fent említettem, hogy átlagosan 3,5 emberre vagyunk a világon bárkitől. Kutass olyan emberek után, akik befektetők lehetnek a cégedben. Majd használd a LinkedIn-t arra, hogy kiderítsd, mennyi emberrel kell beszélned, és természetesen kikkel, hogy eljuss hozzá (vagyis a kiszemelt befektetőhöz). - Természetesen nem kell csak a LinkedIn-t használni, hanem bátran a már meglévő ismerőseidtől is kérdezd meg, ismernek-e olyan embert, aki befektetne egy vállalkozásba vagy beszállna egy franchise üzletbe. Az emberek szeretnek segíteni, főleg akkor, ha csak ennyit kérsz tőlük (hidd el, folyamatosan ezt tapasztalom).
A franchise vonzza a befektetőket
Egy már működő üzleti modellre mindig könnyebb befektetőt találni. Főleg akkor, ha ebben van segítséged is. Ezért jó a franchise. Ha befektetőtársat keresel egy új induló franchise üzlethez, akkor:
- Előnyöd lesz, mert a befektető előtt már működő vállalkozást, franchise hálózatot tudsz prezentálni.
- Az üzleti terv elkészítésében segít a franchise-átadó („anyacég”), sőt, sok esetben a tárgyalásokban is.
- A befektető szemében további stabilitást nyújt a franchise-átadó már kialakult brandje.
- Ehhez kapcsolódó cikk: 7 dolog, amiért megéri ingatlanfranchise-t nyitni
A cikk megjelenését a Duna House támogatja. Vedd fel velük a kapcsolatot, és érdeklődj a franshise nyitási lehetőségekről! Kattints ide!