Egy eszköz a kreatív gondolkodáshoz és az egyedivé váláshoz

Dátum

Megosztás

Kezdő vagy rutinos vállalkozóként egyaránt tapasztaljuk a nyomást, hogy az értékesíteni kívánt terméknek vagy szolgáltatásnak a versenypiacon valamilyen szempontból egyediséget kell tükröznie. A különleges design, az árukapcsolás vagy éppen a speciális előállítási mód olyan lehetőségek, amelyek támpontok lehetnek ebben a kérdéskörben. Azonban jogosan merül fel ezen a ponton a probléma: vajon melyiket érdemes választani? A dilemmára hoztunk egy praktikus, egyszerű és nagyszerű technikát.

Egy talpraesett vállalkozó a terméke és/vagy szolgáltatása kapcsán alapesetben két életciklust tart számon. Az egyik a termékéletgörbe (Product Life Cycle, PLC), amely négy szakasz (bevezetés – növekedés – érettség – kivonás) mentén követi végig egy produktum érvényesülését a versenypiacon. A másik pedig a szintén jól ismert BCG mátrix (Csillagok, Kérdőjelek, Fejős tehén, Döglött kutya), amely egy olyan stratégiai tervezési eszköz, ahol a termékek és szolgáltatások portfóliója a piaci növekedés és a piaci részesedés dimenzióján keresztül kerül górcső alá. Mindkét technika során szükség van olyan további támogató módszerekre, amelyek segítenek a pozícionálásban, a marketing stratégia és hozzákapcsolódó kampány alakításában, valamint komoly üzleti döntések meghozatalában. Az erre irányuló tárház hatalmas és könnyen elveszünk a legalkalmasabb metodika keresése közben.

Ezt cikket Szalai Anita HR és projektmenedzsment szakértő készítette. Ismét külsős szakértőt hívtunk, hogy még sokoldalúbb, mégjobb információkat adhassuk át nektek.

Amikor a probléma már látszik, de a megoldás még ködös

Induljunk ki abból az alapszituációból, hogy egy terméket vagy szolgáltatást állandóan kérdőjelek vesznek körül. Vállalkozóként folyamatosan foglalkoztat bennünket például az, hogy a webáruházba sikerült-e olyan termékeket beválogatni, amelyekre állandó kereslet van vagy a szolgáltatás, amit nyújtunk, az megfelel-e a célcsoport igényeinek. Ezért is mondhatjuk, hogy van egy probléma vagy sokkal inkább egy kockázat, amelynek szem előtt tartása szakadatlanul rombolja egy vállalkozó elméjét. Ez pedig nem más, mint a termék/szolgáltatás versenyképességének megkérdőjelezhetősége.

Ennek a kockázatnak a tompítására (mert sajnos megszűnni sosem fog) kell egy olyan elemzési eszköz, amely képes az alábbi feltételek többségének vagy mindnek megfelelni:

  • Legyen egyszerű, kézzel fogható, mégis teremtse meg a lehetőséget többféle megoldás mérlegeléséhez.
  • Biztosítson minél több szempontot, amivel megvizsgálható egy termék/szolgáltatás életképessége, piaci pozíciójának erőssége.
  • Rendszeresen is alkalmazható legyen.
  • Szüntesse meg a kérdőjeleket a termékkel/szolgáltatással kapcsolatban.
  • Segítsen a marketing stratégiában, célok és teljesítménymutatók kialakításában is akár.
  • Körvonalazzon olyan megoldást, amely akár innoválhatja a meglévő folyamatokat, amely által versenyelőny is képezhető.

Kulcsszavakkal a megoldás felé

Ezen kívánalmak mentén továbbhaladva egy termék kitalálása, újragondolása vagy fejlesztése olyan kulcsszavakat hív elő, mint problémamegoldás, kreativitás, innováció, kontextus, keretrendszer, modern, gyors. Akár böngészőbe írva, akár a ChatGPT-t megkérdezve a toplistás ajánlások között fogsz találkozni a Design Thinking megközelítés egyik népszerű módszerével, amely röviden a SCAMPER.

A technika népszerűségét alapvető előnyei szolgáltatják:

  • Strukturált módon lehet általa gondolkodni egy problémáról (például egy új termék kitalálásáról vagy továbbfejlesztéséről).
  • Előhívja és követeli a kreativitást, azaz ötletelésre buzdít és széles spektrumban ösztökél különféle összefüggések és forgatókönyvek végig vezetésére.
  • Egyénileg is alkalmazható, de a csoportos brainstorminghoz is kiválóan alkalmas, komplex workshop program építhető fel erre az egyetlen eszközre.
  • Keretet, egy alap szempontrendszert ad a tippek szárnyalásának, ezzel megspórolja azt az időt, amit a perspektívák gyűjtésére kellene szánni.

Kreatívan előre a SCAMPER segítségével

A SCAMPER egy betűszó, amely az alábbi angol kifejezésekből tevődik össze:

  • S – Substitute (Helyettesítés): A termék vagy szolgáltatás kapcsán azt kell megvizsgálni, hogy milyen elemeket, anyagokat vagy folyamatokat lehetne helyettesíteni a meglévő megoldásban.
  • C – Combine (Kombinálás): Át kell tekinteni, hogy hogyan lehetne két vagy több ötletet, terméket vagy funkciót kombinálni egy új, innovatív megoldás létrehozása érdekében.
  • A – Adapt (Alkalmazás): Azt kell átgondolni, hogy a termék vagy szolgáltatás hogyan alkalmazható vagy adaptálható valamilyen formában más területeken tapasztalható problémákra.
  • M – Modify (Módosítás): Meg kell nézni azt is, hogyan lehetne módosítani a meglévő terméket vagy ötletet, hogy az jobban megfeleljen a felhasználói igényeknek.
  • P – Put to another use (Más célra használás): Azt is érdemes végig venni, hogy a meglévő termékek vagy ötletek hogyan használhatók más kontextusban vagy más célokra.
  • E – Eliminate (Eltávolítás): Egy újabb érdekes szemszög, amely során azt kell az elemzés fókuszába helyezni, hogy mi az, ami felesleges vagy zavaró a jelenlegi megoldásban, és hogyan lehetne azt eltávolítani, hogy a termék vagy szolgáltatás egyszerűbb és hatékonyabb legyen.
  • R – Reverse (Megfordítás): Utolsó aspektusként azt is szükséges boncolgatni, hogy mi történne, ha megfordítanánk egy folyamatot, vagy ha a termék vagy ötlet működését más irányból közelítenénk meg (például az előállításának egy más módozata).

Az most természetes reakció, ha van olyan szempont, ami első olvasatra nehezen megfogható, ezért egy nagyon egyszerű példán keresztül nézzük meg a kreatív gondolkodás beindítását. Fogjunk meg egy ásványvizes flakont és ötleteljünk a fejleszthetőségén:

  • S – Helyettesítés: Minden bizonnyal egy műanyag flakonra gondolsz te is elsőre, ami nem feltétlenül környezetbarát megoldás, ezért a gondolatmenet elindulhat azzal, hogy az alapanyagot helyettesíthetnénk újrahasználható anyagokkal (például rozsdamentes acél vagy biológiailag lebomló anyag).
  • C – Kombinálás: Fejlesszük a terméket azzal, hogy lesz hozzá egy olyan kupakvédő, amely egyben adagoló is, hogy megkönnyítse a kisebb porciók pontos kimérését.
  • A – Alkalmazás: A jelenlegi flakon nem passzol egy kerékpár kulacstartójába, ezért a formáján alakítani kellene úgy, hogy a kerékpárosok csoportja is megszólítható legyen általa, vásárlására ösztönözze őket.
  • M – Módosítás: Az előző ötletet meglovagolva a flakon felépítése legyen úgy kialakítva, hogy illeszkedjen egy kerékpár kulacstartójába is.
  • P – Más célra használás: A flakon kaphatna olyan design-t, amely miatt lakberendezési célra is használni lehetne, például vázaként.
  • E – Eltávolítás: Fel lehetne találni olyan anyagot, amely által maga a flakon könnyebb, mégis masszív szerkezetű lehetne (eltávolítás alatt itt a súlyvesztést érthetjük).
  • R – Megfordítás: Vegyük semmibe a gravitációt és legyen a flakon alulról tölthető.

Nyilván a példában vannak elrugaszkodott ötletek, de ezzel csak azt szerettük volna elérni, hogy az alkalmazhatóságába nyerj betekintést.

A használhatóság titka az előkészület

Mielőtt buzgón beleugrasz a módszer kipróbálásába, felhívnánk a figyelmedet pár dologra, amelyeket szem előtt tartva, fel tudsz készülni az alkalmazására.

  • Hátrányok mérlegelése

Minden technikának van hátulütője. Itt is elmondható, hogy nem minden termék vagy szolgáltatás vizsgálatára alkalmas. Továbbá az ötlet-cunami, amit okozni képes, elvihet tévútra, felszínessé teheti a munkafolyamatot. Ezen felül vigyázni kell, hogy ne menjen el a gondolatmenet túlzott elméleti síkra, mert ellehetetleníti az ötletek kivitelezhetőségét.

Ebből kifolyólag az előkészületek során fogalmazz meg elveket, irányokat, amelyek mentén a vizsgálat lefolytatásra kerülhet (például: egyszerre 5 ötlet vizsgálata).

  • A tudatosság a piaci változások figyelemmel kísérésével kezdődik

Mélyen kell ismerni a piac minden részletét, ami befolyásolhatja a termék vagy szolgáltatás életképességét. Most már nagyon gyorsan változik a piac, a fogyasztói igény, ezért a módszert – előfordulhat –, hogy negyedévente alkalmazni szükséges.

Ennek okán mindig szánj időt a trendek figyelésére, a versenytársak fejlesztéseinek nyomon követésére.

  • A termék életciklusa mindenekelőtt

A cikk elején azzal kezdtük, hogy két szemszögből kell egy termék vagy szolgáltatás életszakaszát megvizsgálni: (1) hol tart a bevezetés óta, (2) a piaci növekedés és a piaci részesedés dimenziói alapján milyen kategóriába sorolható. Ennek alapján más szempontrendszer szerint kell vizsgálni egy éppen bevezetett vagy egy érettségi szakaszban lévő produktumot és más oldalról kell megközelíteni egy „Fejős tehenet” vagy egy „Döglött kutyát”.

A módszer alkalmazása előtt mindig határozd meg az adott termék vagy szolgáltatás státuszát.

  • Célkitűzés nélkül el se kezd

Ez egy időigényes és magas fokú szellemi terheltséget jelentő folyamat. „Csak úgy” hozzáállással ne vedd el az időt fontosabb munkáidtól. Azt tanácsoljuk, hogy akkor kezdj bele ebbe az elemzésbe, ha például a versenytársak termékeivel szeretnéd összehasonlítani a sajátodat és látni szeretnéd, hogy miben lehet egyedi, különleges a tiéd, hogyan tudsz belőle egy „Fejős tehenet” csinálni. Akkor is hasznos eszköz lehet a kezedben, ha egy ütős marketingkampányt szeretnél és fel szeretnéd mérni, meg akarod mutatni, hogy az alapvető alkalmasságán kívül milyen területeken lehet még kiaknázni a termékedben rejlő lehetőségeket. Végül merjük állítani, hogy kezdő vállalkozóként az indulás előtti szakaszban ellenőrző módszer is lehet, hogy biztos legyél a piacra lépésben.

A SCAMPER technika kreatív és innovatív megoldások kitalálására jött létre. Keretrendszere segíthet a gondolkodásunk kiterjesztésében, mert új perspektívákat kínál a problémákra és lehetőségekre. Lényege, hogy szárnyaljanak az új ötletek és a kivitelezhetőség is terítékre kerüljön.

Van még hasonló cikk?

Vendégszerző
Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.