Fontos témánk volt idén a külföldi piacralépés és az export beindítása a hazai kkv szektornak. Beszéltünk már ennek a lépéseiről, a leggyakoribb kifogásokról és hogy mennyire nem méretfüggő ezt meglépni. Na de mi is passzolhatna jobban a témához így december közepén, mint a karácsony? Ha e-kereskedőként érdeklődsz az export iránt, nem árt tisztában lenned azzal, hogy néz ki az ünnepi szezon a szomszédos országokban. Hiszen itthon sem elhanyagolható része ez a bevételednek. Nézzük a legfontosabb karácsonyi szokásokat, amikre érdemes figyelned a külföldi értékesítés során.
Románia
A Minner export partnere az Everigo kiemeli Romániával kapcsolatban, hogy sok a kultúrális hasonlóság, és így a vásárlási szokások sem túl idegenek. Ez, plusz a földrajzi közelség, nem véletlenül teszi népszerű célponttá. Egy esettanulmányban is feldolgozott Smarwatherz is itt indult el elsőként (mármint kilépve a magyar piacról), majd Csehországgal folytatták. Ők amúgy 2x bevételnövekedést értek el az exporttal 1 év alatt, na de ez másik tartalom. Néhány érdekesség:
- Tavaly a lakosság 38.8%-a tervezte, hogy bútorokat vagy lakberendezési tárgyakat vásárol.
- 81.1% tervezte, hogy ruhát vagy cipőt vesz az ünnepek alatt. Míg sok országban a ruházat épp csökkenő trend, Romániában nagy favorit ilyenkor.
- A legnépszerűbb platform az ajándékvásárláshoz a Facebook. Romániában innen inpirálódnak a legtöbben vásárlás előtt.
- 13.3% tervezte novemberben elkezdeni az ajándékok beszerzését, 30.2% december második hetére hagyta ezt, míg 24.2% december harmadik hetére. Szóval bőven az utolsó napokig pörög a szezon.
Csehország
Ha már megemlítettük, folytassuk a csehekkel, akiknél az ekereskedelem aránya rekordmagas a régióhoz képest. A GDP majdnem 7%-át az online vásárlások teszik ki, így ideális választás lehet Románia mellett, ha egy fejlett európai piacot szeretnél meghódítani.
- A lakosság mindössze 12.5%-a tervezett 2022-ben csak fizikai boltban vásárolni és ez a szám biztosan nem lett nagyobb idénre.
- Az elmúlt évek gazdasági helyzete és az infláció miatt durván lecsökkent az elektronikai eszközök vásárlása, ha ajándékozásról van szó. Tradicionálisan a kozmetikumok és a könyvek a csehek kedvencei. Az áremelkedések miatt mindenki próbálja visszafogni a költését, de a csehek nagyon tudatos vásárlók voltak eddig is, és nem verték magukat túl nagy költségekbe karácsonykor.
- Emiatt viszont marad is pénzük az ünnepek után is és a lakosság 15%-a tervez még vásárolni az ünnepek utáni akciós szezonban.
Lengyelország
Lengyelország dübörgő gazdságáról biztosan hallottál már. Nem elég, hogy a régió messze legnagyobb piaca, bizonyos becslések szerint 2030-ra nagyobb gazdaság lesz, mint az Egyesült Királyság. (Jelenleg az EU 5. legnagyobb gazdasága, beleszámolva a vásárlóerő paritást.)
2022-ben 1259, 2023-ban már 1716 PLN-t terveznek a karácsonyra költeni. Ez 395 EUR, ráadásul egy 36.3%-os emelkedés. Persze ott is volt infláció és áremelkedés, de közel sem ekkora, így ez jól mutatja a gazdasági növekedést.
Az összes karácsonyi vásárlás nagyjából fele online történik. Az eszközök szerinti megoszlás így néz ki a lengyeleknél:
- 60% laptopon vagy számítógépen
- 32% okostelefonon
- 8% tableten történik
Szlovákia
Szlovákiában nagy népszerűségnek örvend a magyarországi terjeszkedés. Rengeteg szlovák ekereskedelmi cég jelenik meg nálunk, lokalizált weboldallal és ez bizony fenyegetés a magyar vállalkozókra nézve. Ideje hát neked is több lábon állni és bevenni más piacokat. Például visszavághatsz a szlovák kereskedőknek és szerezhetsz piacot tőlük. Bár az e-kereskedelem a GDP-hez viszonítva még 2% alatt van, 10% körüli éves növekedést jósolnak a szektornak a következő 5 évben. Bőven meg tudod még vetni a lábad ebben a bővülésben.
- Szlovákia is azon kevés ország között van, ahol a gazdasági nehézségek ellenére a lakosság több, mint fele nem tervez kevesebb pénzt költeni idén.
- Majdnem 20% egész évben keresi az ajándékokat.
- Minden második ember legalább az ajándékai felét online tervezi megvásárolni.
- Mindössze 2% vásárol kizárólag fizikai üzletekben.
- A szlovákok 72%-a a minőséget helyezi első helyre választásai során.
Ha meghoztuk a kedved és piacot szereznél, hogy megtöbbszörözd a bevételed: Kérj ingyenes konzultációt az Everigotól és az új piacra lépésed minden egyes pontjában támogatni fognak.
Exportálnék! De előbb olvasnék még…
- Piacra lépnék külföldön! De mennyibe fog ez kerülni?
- „Nem merek külföldön értékesíteni, még nem tartok ott” – De miért is nem?
- Csekklista a szlovák, cseh, román, lengyel piac meghódítására. Export csekklista
- Ezek a magyar kereskedők 4-szer több árbevételt érnek el azért, mert exportálnak [kutatás]
Források: everigo.eu, careersinpoland.com
Fotó: Canva