Így néz ki a karácsonyi szezon a környező országokban – E-ker statisztika

Dátum

Megosztás

Fontos témánk volt idén a külföldi piacralépés és az export beindítása a hazai kkv szektornak. Beszéltünk már ennek a lépéseiről, a leggyakoribb kifogásokról és hogy mennyire nem méretfüggő ezt meglépni. Na de mi is passzolhatna jobban a témához így december közepén, mint a karácsony? Ha e-kereskedőként érdeklődsz az export iránt, nem árt tisztában lenned azzal, hogy néz ki az ünnepi szezon a szomszédos országokban. Hiszen itthon sem elhanyagolható része ez a bevételednek. Nézzük a legfontosabb karácsonyi szokásokat, amikre érdemes figyelned a külföldi értékesítés során.

Románia

A Minner export partnere az Everigo kiemeli Romániával kapcsolatban, hogy sok a kultúrális hasonlóság, és így a vásárlási szokások sem túl idegenek. Ez, plusz a földrajzi közelség, nem véletlenül teszi népszerű célponttá. Egy esettanulmányban is feldolgozott Smarwatherz is itt indult el elsőként (mármint kilépve a magyar piacról), majd Csehországgal folytatták. Ők amúgy 2x bevételnövekedést értek el az exporttal 1 év alatt, na de ez másik tartalom. Néhány érdekesség:

  • Tavaly a lakosság 38.8%-a tervezte, hogy bútorokat vagy lakberendezési tárgyakat vásárol.
  • 81.1% tervezte, hogy ruhát vagy cipőt vesz az ünnepek alatt. Míg sok országban a ruházat épp csökkenő trend, Romániában nagy favorit ilyenkor.
  • A legnépszerűbb platform az ajándékvásárláshoz a Facebook. Romániában innen inpirálódnak a legtöbben vásárlás előtt.
  • 13.3% tervezte novemberben elkezdeni az ajándékok beszerzését, 30.2% december második hetére hagyta ezt, míg 24.2% december harmadik hetére. Szóval bőven az utolsó napokig pörög a szezon.

Csehország

Ha már megemlítettük, folytassuk a csehekkel, akiknél az ekereskedelem aránya rekordmagas a régióhoz képest. A GDP majdnem 7%-át az online vásárlások teszik ki, így ideális választás lehet Románia mellett, ha egy fejlett európai piacot szeretnél meghódítani.

Garádzsony Csehországban
  • A lakosság mindössze 12.5%-a tervezett 2022-ben csak fizikai boltban vásárolni és ez a szám biztosan nem lett nagyobb idénre.
  • Az elmúlt évek gazdasági helyzete és az infláció miatt durván lecsökkent az elektronikai eszközök vásárlása, ha ajándékozásról van szó. Tradicionálisan a kozmetikumok és a könyvek a csehek kedvencei. Az áremelkedések miatt mindenki próbálja visszafogni a költését, de a csehek nagyon tudatos vásárlók voltak eddig is, és nem verték magukat túl nagy költségekbe karácsonykor.
  • Emiatt viszont marad is pénzük az ünnepek után is és a lakosság 15%-a tervez még vásárolni az ünnepek utáni akciós szezonban.

Lengyelország

Lengyelország dübörgő gazdságáról biztosan hallottál már. Nem elég, hogy a régió messze legnagyobb piaca, bizonyos becslések szerint 2030-ra nagyobb gazdaság lesz, mint az Egyesült Királyság. (Jelenleg az EU 5. legnagyobb gazdasága, beleszámolva a vásárlóerő paritást.)

2022-ben 1259, 2023-ban már 1716 PLN-t terveznek a karácsonyra költeni. Ez 395 EUR, ráadásul egy 36.3%-os emelkedés. Persze ott is volt infláció és áremelkedés, de közel sem ekkora, így ez jól mutatja a gazdasági növekedést.

Az összes karácsonyi vásárlás nagyjából fele online történik. Az eszközök szerinti megoszlás így néz ki a lengyeleknél:

  • 60% laptopon vagy számítógépen
  • 32% okostelefonon
  • 8% tableten történik

Szlovákia

Szlovákiában nagy népszerűségnek örvend a magyarországi terjeszkedés. Rengeteg szlovák ekereskedelmi cég jelenik meg nálunk, lokalizált weboldallal és ez bizony fenyegetés a magyar vállalkozókra nézve. Ideje hát neked is több lábon állni és bevenni más piacokat. Például visszavághatsz a szlovák kereskedőknek és szerezhetsz piacot tőlük. Bár az e-kereskedelem a GDP-hez viszonítva még 2% alatt van, 10% körüli éves növekedést jósolnak a szektornak a következő 5 évben. Bőven meg tudod még vetni a lábad ebben a bővülésben.

  • Szlovákia is azon kevés ország között van, ahol a gazdasági nehézségek ellenére a lakosság több, mint fele nem tervez kevesebb pénzt költeni idén.
  • Majdnem 20% egész évben keresi az ajándékokat.
  • Minden második ember legalább az ajándékai felét online tervezi megvásárolni.
  • Mindössze 2% vásárol kizárólag fizikai üzletekben.
  • A szlovákok 72%-a a minőséget helyezi első helyre választásai során.

Ha meghoztuk a kedved és piacot szereznél, hogy megtöbbszörözd a bevételed: Kérj ingyenes konzultációt az Everigotól és az új piacra lépésed minden egyes pontjában támogatni fognak.

Exportálnék! De előbb olvasnék még…

Források: everigo.eu, careersinpoland.com
Fotó: Canva

Nyiri Donát
Nyiri Donát
Több, mint 6 éve foglalkozom tartalomgyártással. Máig imádok kutatni, információt átadni. A célom, hogy úgy tanulj valami újat, hogy közben minden egyes mondat szórakoztat is. A Minnernél hasznos üzleti tartalmakkal, a Tízes Lista nevű Youtube csatornán pedig a világ érdekességeiről szóló videókkal próbálom elérni ugyanezt.