Kalózok dézsmálják a kínai import árukat?! Emelkednek a szállítási árak

Dátum

Megosztás

Mi történik a Vörös-tengeren? A fontos kereskedelmi útvonalon (Kínából a hajószállítmányok arról jönnek) a hajókat támadják a helyi „kalózok”. A jemeni húszik támadják a kereskedelmi hajókat, fegyverrel lövik őket. Az amerikaiak már ott vannak és pont a napokban volt olyan eset, hogy több mint 10 órán át harcoltak a jemeniekkel. Mi történik?

Mikor utánanéztem a történéseknek, azt hittem, hogy a szokásos afrikai kalóztámadásokról van szó, aztán kiderült, hogy a jemeni húszik (népcsoport) a gázai háború miatti szolidaritásból támadja a főleg Izraelhez köthető hajókat. Bár a hírek alapján egyetlen egy kereskedelmi hajó sincs biztonságban. Ha azt hitted nem fog rád hatni az izraeli-palesztin háború, akkor tévedtél. Nemcsak a kereskedelemben okoz ez most galibát, de az árak emelkedésében is ez meglátszódhat, sőt ez az útvonal fontos az olajszállítmányozásban is.

Azt a tévhitet is a fenti rövid összefoglaló eloszlathatta, hogy a hajótársaságok nyomják fel az árakat egy saját maguk által gerjesztett „támadásokkal”- ez cáfolva. Importőrünk (Csépe Gábor kimport.hu) friss információja alapján duplájára, sőt triplájára is emelkedtek a hajós szállítási árak.

Importosunk információi Vörös-tenger-i helyzetről:

A legtöbb nagy hajóstársaság után december 19-én a COSCO-tól is azt a még nem hivatalos információt kaptuk, hogy valószínűleg ők nem fognak keresztülhajózni a Vörös-tengeren a kereskedelmi hajókat ért támadások miatt. A többiek (ismeretlen ideig) biztosan nem, arról már kaptunk hivatalos értesítőket.

Az új (valójában az 1869 előtti, ekkor kezdték használni a Szuezi csatornát) útvonal Afrikát a Jóreménység fokánál kerüli meg, célállomástól függően sok ezer km kerülővel érkeznek majd a hajósok Európába, és ezzel az áruitok is a raktárotokba. Papíron ez két-három hét késést jelent az eredeti tranzitidőkhöz képest, a gyakorlatban majd meglátjuk.

Vasúti szállítás egyenlőre alternatíva lehet, bár van olyan vasúti terminál (Chongqing) ahol például ma egy cég megvette az összes decemberi helyet, még nyomozom, hogy kik. Januárra van még hely Chengdu-ból például, nyilván jóval drágábban, mint tengeren.

Az egyik (kisebb német) hajóstársaság sales-ese azt mondta ma nekem, hogy pár hét és ez megoldódik, szerinte 95%. Mi nem vagyunk ennyire biztosak ebben, de legyen igaza! – írta nekünk Csépe Gábor a kimport.hu -tól.

2023. december 29-i információk a Kimport.hu -tól:

Néhány hajó már át fog kelni ismét a Vörös-tengeren, de a foglalásoknál káosz van, illetve a szállítási díjak duplájára-triplájára nőttek a néhány héttel ezelőtti szintekhez képest.

Rendelkezünk a piaci árnál kedvezőbb előre bekönyvelt helyekkel január közepi és január végi indulásokra, mindkét indulásra korlátozott mennyiségben. Foglalási sorrendben értékesítjük a helyeket (Qingdao, Ningbo, Shenzhen kikötőkből).

A vasúti díjak (Xi’an, Yiwu, Chengdu, Chongqing) jelenleg azonosak vagy kedvezőbbek a tengeri díjaknál, ide nem rendelkezünk előre foglalt helyekkel de tudunk még könyvelni a jövő hét elején, utána valószínűleg elfogynak a helyek vagy elszállnak ott is a díjak.

Tudjuk, ez nem jó hír, menjünk pozitívabb irányba!

Forrás: Kimport.hu, portfolio.hu
Fotó: william williamUnsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!