Értékesítőből cégtulajdonos. Bálint útja az alkalmazotti léttől a milliárdos forgalmú saját cégig

Dátum

Megosztás

Csereklyei Bálint ma már egy több millárd forint forgalmú céget vezet, ő is a tulajdonos. De a sztorija ott kezdődött, hogy ennek a cégnek volt az értékesítője, majd kivásárolta a tulajdonosokat. Hogy érte ezt el? Nemcsak cégtulajdonos lett, hanem közben a vállalkozást is felskálázta éves 300 milliós forgalomról 2 milliárd forint fölé alig 4 év alatt. Egy kiszervezett logisztikai vállalkozása van, ami azt jelenti, hogy a webshopoknak, kereskedőknek nyújtanak raktározási, rendelés feldolgozási, csomagolási szolgáltatást. Ezt a tevékenységet a szaknyelvben fulfillmentnek hívják. A cég jó időben indította el a kiszervezett logisztikai szolgáltatását, közben óriási trend lett az e-kereskedők körében, a pandémia pedig még lendített a piacukon. Ma a piacvezető cégek egyike a vállalkozása. De ehhez kellett az is, hogy Bálint egy lapra feltegyen mindent, minden vagyonát, sőt még kölcsönt is kért. Ismerd meg Bálint sztoriját!

Youtube-on itt éred el a beszélgetést, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

A beszélgetésben erről volt szó:

0:00 – Intro, gyors számadatok
03:22 – Értékesítői időszak
06:35 – Otthagyta a céget
08:26 – Ügyvezetőként ment vissza a céghez
13:10 – Profitcél vs EXIT-re hajtás
21:16 – A cégfelvásárlás részletei
27:50: – Napi kihívások, bővülés, növekedés
32:32 – Mi az iLogistis USP-je, mivel emelkedik ki?
39:07 – A fogalom hogyan alakult a cégnél?
40:45 – Célok, új szerepkörök, GLS felvásárlás

Az interjú szövegesen:

Csereklyei Bálint cége: Ilogistic

Kezdjük az impozáns számokkal:

9 fő dolgozott a cégnél, amikor indultak, 20-30 ügyfél volt, havi 3-4000 csomaggal.
Ma (2023) ez a szám 100 fő, 300 webáruház, kereskedő ügyfelük van, havi 100 000 csomagot készítenek össze, adnak fel. Bálint értékesítőként kezdte a cégnél, ma ő a tulajdonos, ügyvezető.

Az előző tulajdonosok, vagyis az iLogistic alapítói egy kisvállalkozást vásároltak fel és így léptek be a fulfillment piacra. Bálint huszas évei elején értékesítőként szegődött el a céghez, mert számára vonzó volt, hogy egy új piacon működik a cég, vonzotta az újdonság. Az értékesítői munka mellett már hamar a termékfejlesztésben is részt vett. Ő volt az egyedüli értékesítő, így ő volt az a cégtől, aki a legtöbbet találkozott az ügyfelekkel (ezt később előnyére tudta fordítani)..

Ami kihívás volt az elején, hogy nem volt szoftvere a cégnek, így először az ügyfelek webáruházába is be kellett lépni. Emiatt már az elején felismerte azt, hogy kelleni fog egy szoftver, ami ezt áthidalja.

2017 környékén még a webáruházak részéről nem volt ismert ez a kiszervezett logisztika, alig 1-2 ügyfél volt, aki úgy érkezett hozzájuk, hogy tudja mi ez, sőt örült is, hogy van már ilyen is Magyarországon. A piacot tehát edukálni kellett, és a vevők sem dörömböltek még az ajtón.

Bálint 2018-ban 4-5 hónapra otthagyta a céget. Ennek oka, hogy a cégvezetéshez, tulajdonosokhoz több javaslatot is intézett, de ezek nem valósultak meg. Ez egy fontos tanulság is volt Bálintnak, mert jött egy fordulat. Valójában a cégnél egyébként is a következő lépés azt lett volna, hogy ügyvezetőt keresnek, de mivel Bálint értékesítő volt, biztos nem őt kérték volna fel. Így viszont mivel a cégtől elment, így esélyt kapott, hogy ügyvezető legyen. A tulajdonosok a felmondását követően 5 hónap múlva megkeresték a cégvezetői ajánlattal.

Ekkor 15 fő dolgozott a cégben, itt már kezdte élvezni is az új felelősségi körét Bálint, motiváltabb lett. Már az ő kezében is voltak az újítások bevezetése, természetesen sok esetben azért a tulajdonosoknak is rá kellett bólintania.

Itt megjegyezném, hogy: a London College professzorának kutatásából kiderült, hogy a sikeres vállalkozók a korábbi cégüket otthagyva az ott megtapasztalt dolgokból építettek sikeres ötletet és vállalkozástEz a szám döbbenetesen maga a sikeres vállalkozók 70%-a a korábbi munkahelyén „szerezte” az ötletét. Erre sok példánk is van, elmúlt 1 évben több olyan cégvezetőt ismertem meg, aki korábban sales-es volt, és most több millárd forint forgalmú cég tulajdonosa, de ők Bálinttal ellentétben már konkurensei a korábbi munkahelyüknek.

24 évesen lett ügyvezető, ez természetesen nem ment súrlódásmentesen a cégnél, a csapat fele kicserélődött. Nem mindenki nézte jó szemmel, hogy 24 éves ficsúr a főnök. 1 év kellett ahhoz, hogy beleszokjon a napi munkavégzésbe.

A célja azt volt, hogy minden évben profitot termeljen, van olyan piaci szereplő aki inkább cégeladásra hajtott ezen időszak alatt, mindezt akár veszteség mellett is.

A következő időszak nagy kihívása volt, hogy edukálni kellett a piacot a fulfillmentről. A növekedés gátja az is volt, hogy a piac, csak később ért bele abba a szakaszba, hogy aktívan tudják is miért is előnyös egy kiszervezett logisztika.

Jött ugyanaz az érzés, mint mikor elhagyta anno a céget. Nem tudta átvinni a változtatásokat tulajdonosokon, nem tudott a fejlődésre koncentrálni. 2019 elején felvetette a tulajdonosoknál, hogy kivásárolja őket. Ez egy mondhatni szerencsés időszakban történt, három nagy ügyfél távozott tőlük, ami elég nagy gyomros volt a cégnek, nem nézett valami jól a prognózis, viszont itt jött egy vételi lehetőség. A tulajdonosok oldaláról is könnyebb volt megemészteni, hogy Bálint fel akarja vásárolni a céget, mert közben a levegőben lógott, hogy lehet pénzt is be kell tenni a cégbe.

Bálint úgy érezte, hogy a kapujában volt egyébként is az áttörésnek, csak véletlen, hogy pont 3 nagy ügyfél elment. Úgy látta, ha megcsinálja a változtatásokat, és ő irányíthat még jobban. Kölcsönökből tudta fedezni a kivásárlást, az iLogistic megvásárlását. Minden forrását maxrimumra merítette, mindent egy lapra tett fel.

A cégeladás, átvétel 2020-ban történt, azért itt már látszott a pandémia lehet pozitívan hat majd logisztikai piacra, de szerencsére így is végigvitték a tranzakciót. Emiatt lett is egy felár a vásárlás során, de úgy érezte így is megérte.

A legnagyobb kihívása itt Bálintnak a szervezetfejlesztés, humánerőforrás-menedzsment volt. Ami konklúziója volt, hogy ott kell lennie a raktárban, onnan kell irányítania a céget, nem mindenféle fancy kávézókból. Volt olyan időszak, hogy eladta autóját, motorját, mindent beleforgatott a cégbe, fenn akarta tartani a növekedést.

Az iLogistic raktárkezelő szoftverének a fejlesztése is elindult, amiben egy igazán előnyös szerződést tudott kötni Bálint. Teljes egészében kiszervezte a fejlesztést.

A versenytársakat is nézve az iLogistic UPS-je (egyedi értékesítési tulajdonság), hogy az egyedi igényeket is tudja adni az ügyfeleinek. Míg a másik legnagyobb piaci szereplő inkább standardizálta, egyszerűsítette a raktározási folyamatokat, de eközben az ügyfelek igényelnék az egyedi dobozokat, csomagolást… Ezt megadja Bálint cége, továbbá minden egyes webshopnak dedikált kapcsolattartója van, amit el is ér a webáruház.

2020-ról 2021-re ugrott a cég forgalma a néhány százmillió forintról már 1 millárd forint fölé, 2022-ben 1,7 millárd forint volt és a profitabilitást is megőrizték. A profit 2021-ben 92 millió forint volt, 2022-ben 120 millió forint.

Ami itt még érdemes megemlíteni, hogy a GLS-vel aláírt felvásárlási megállapodásuk van, amint a Gazdasági Versenyhivatal rábólint a cég a GLS-hez kerül, de Bálint marad a vállalkozás élén. Itt új szakasz is kezdődik a Bálint életében, új kihívások, mindezt úgy, hogy bár multi cégnél dolgozik majd, de egyből vezetőként.

Hallgasd végig a podcastot, ezekről mélyebben beszélgettünk az adásban!

Ez jó volt! Van még ilyen?

Fulfillment cikkek, podcastok:

Hasonló beszélgetések:

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!