Egyszer eljöhet annak az ideje, hogy elakarjuk adni a vállalkozásunkat. Egyrészt lehet, hogy egy új kézben új lendületet kaphat a vállalkozásunk, vagy éppen nagyobb összeget szeretnénk látni munkánk gyümölcséből, vagy új dologba vágunk. Ezt hívják EXIT-nek. Mekkora összegben gondolkodhatunk? Azért nem mindegy, hiszen már több tíz millióról van itt szó.
Az assisto.hu oldalán végignéztem milyen áron szeretnék eladni cégeiket a tulajdonosok. Akár több tízmilliós különbség is lehet és valószínűleg az eladó oldalán lenne olyan haszon, nyereség, amitől pont amiatt esik el, mert nem számolt jobban. A vevő pedig természetesen jó vételt csinált. Érdemes tehát számolni!
Vállalkozás eladásnál ezt a három módszert alkalmazzuk
A cégérték meghatározása után máris megkapjuk azt, hogy mennyiért érdemes megvásárolni a mi vállalkozásunkat. Ha megnézzük a hazai nagyobb cégek EXIT-jeit, akkor láthatjuk, hogy a cégértéket erősen felnyomják az olyan tényezők, mint a humán tőke, márkaérték, piaci szereplő helyzete. Jó példa erre a Sziget, vagy a Balabit eladása, vagy a Netrisk többszöri eladása.
Nézzük az értékelési módszereket:
- DCF modell – A leggyakrabban ezt alkalmazzák, vagyis azt is mondhatjuk ebből indulnak ki. A lényege, hogy a jelenlegi árbevételek és profit alapján meghatározzák a jövőbeli pénztermelő képességet. Ehhez először az EBITDA értékét határozzák meg, ami a kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményt jelenti.
Ezt korrigálni szokták úgy, hogy olyan képet kapjunk a vállalkozásról, ami a szokásos üzletmenet alapján mutatja a bevételeket / kiadásokat.
Ezután még a kapott érték még mindig nem az az ár, amiért eladjuk. Egyrészt szinkronba hozzuk a következő módszerekkel, ami legtöbbször inkább növeli az értéket, illetve van egy úgynevezett iparági szorzó is, amivel beszorozzuk az eddig megkapott értéket és megkapjuk a cégértéket. - Versenytársakkal, piaci szereplőkkel való összehasonlítás – Fontos a cégérték meghatározásakor, hogy el tudja helyezni a leendő vevő, hogy hol is áll a piacon a vállalkozás, mekkora a piaci részesedése, miben különbözik a versenytársaktól.
- Az állóeszközök, forgóeszközök és a humán tőke összege – Ez a harmadik értékelési módszer.
Természetesen ezek főleg a nagyobb KKV-k esetében érvényesek, vagy ahol már ténylegesen 5 főnél többen dolgoznak és éves szinten 100 millió forint felett van az árbevétel. Kisebb cégeknek ez egy jó iránymutatás arra, hogyan határozzák meg az értéküket, de értelemszerűen ők gyorsabban ki tudják számolni azt. Továbbá érzik is, hogy mennyiért lennének képesek megválni a vállalkozásától, ami ténylegen megközelítőleg az az ár lesz, amiért érdemes eladniuk. Egy nagy cég esetében viszont már akár több tízmilliós, százmilliós különbségekről is beszélhetünk.
Egy domaint el lehet adni? Online vállalkozást? + ötlet
Többször feltettétek nekem már ezt a kérdést, ezért itt a cikkben válaszolok. Egy domaint általában akkor tudsz több pénzért eladni, ha van rajta felépített weboldal, továbbá adott területen keresőoptimalizálásban is kiemelkedik. Tehát valójában azt adod el, hogy ráhúztál egy weboldalt, tartalommal töltötted fel, foglalkoztál az oldallal. Ha hozzá tartozik egy Facebook, vagy Instagram oldal, az tovább növelheti az értékét. Sokan foglalkoznak ezzel, vagyis annyira még nem sokan, hogy te ne gondolkodj ilyenbe. Csak számold ki, mennyi órát foglalkoztál vele, mert úgy tudod beárazni.
Eladó a vállalkozásod? Vagy vásárolnál egy működő céget? Akkor az assisto.hu oldalt már most írd fel! Nézz körül az oldalon, kezdd el használni most!
Fotó: Erdenebayar