Munkatársi visszajelzés felesleges időpocséklás vagy szervezetfejlesztési lehetőség? Ez nem lehet kérdés

Még mindig jelentős azoknak a száma, akik azt mondják, hogy a munkatársak felé irányuló visszajelzés felesleges időpocsékolás és a munka rovására megy. Vállalatvezetők és különböző szinten vezető beosztásban lévő személyek vallják, hogy a visszacsatolás nem fontos, mert nincs befolyással a teljesítőképességre, a munkakörnyezetre vagy éppen a munkatársak hozzáállására. Döbbenet, hogy 2024-ben még mindig bizonyítani kell ennek a tevékenységeknek a létjogosultságát, de teszünk most egy újabb kísérletet.

Ezt cikket Szalai Anita HR és projektmenedzsment szakértő készítette. Külsős szakértőt hívtunk, hogy a legjobb információkat adhassuk át nektek.

Kezdésképpen szétnéztünk a világszerte elismert, közvélemény-kutatással és szociológiai elemzésekkel foglalkozó Gallup kutatásai között, hogy lássunk egy eredményképet a munkatársak felé irányuló visszajelzési gyakorlatnak vagy hiányának hatásairól. Egy 2024-es felmérés szerint

  • a munkavállalók több, mint fele aktívan figyeli a lehetőségeket és állást keres (sok esetbe az okok között van az elismerés hiánya, visszajelzés hiánya);
  • a munkavállalók 41%-a jelentős mértékű munkahelyi stresszt igazol;
  • a stressz főként, mintegy 52%-os arányban azokat sújtja, akik nem elkötelezettek a vállalat irányába;
  • egy munkahelyi csapat elkötelezettsége 70%-ban a vezetőn múlik;
  • nem meglepő az sem, hogy a rossz vezetési gyakorlatot felmutató vállalatoknál 60%-kal magasabb a munkavállalói stressz esélye.

Klisé lenne azt mondani, hogy egy vezető folyamatos kapcsolattartása a kollégáival hatni képes ezekre a statisztikai eredményekre? Határozottan nem.

A Gallup szakértői több évtizede kutatják többek között a munkahelyi elkötelezettség kérdéskörét és annak hátterében meghúzódó tényezőket. Ebből kifolyólag állítják, hogy a vezetői visszajelzés segít az alkalmazottaknak abban, hogy értelmet találjanak a munkájukban. A tiszteletadás, az egyéni adottságok megbecsülése, a jutalom egyértelműen érdekeltté teszi a dolgozókat, akik ennek eredményeképpen javulást mutatnak hatékonyságukban, elégedettebbek lesznek és hosszú távon elköteleződnek a vállalkozásnál.

A tiszteletadás egy szemléletváltással kezdődik

Függetlenül attól, hogy egy vállalkozásnak mi a profilja, a stratégiai célok között szerepel, hogy a nyereség növekedjen, a piaci részesedés egyre nagyobb legyen, a pénzügyi stabilitás elérhetővé váljon vagy éppen az ügyfélelégedettség maximális szinten álljon. Egy vállalkozásnak mindehhez szüksége van egy sziklaszilárd szervezeti kultúrára, amelynek alapkövei a tiszteletadás és a velejáró bizalom, eszköze pedig a konstruktív és támogató kommunikáció.

Minden vállalatvezető elvárja, hogy alkalmazottai tiszteljék és bízzanak benne, a probléma ott üti fel a fejét, amikor ez nem a kölcsönösség elvén alapul. A „Új munkatárs felvétele, toborzás. Lépések a kiválasztástól a munkába állásig” Minner Előny tartalomban szereplő útmutatóban részletesen összegyűjtöttük az alapvető munkavállalói preferenciákat, amelyek feladják a leckét a vezetők számára. Ebből kiragadnánk a Boston Consulting Group saját, 2022-es internetes felmérését, melyben kiemelték mintegy 90 ezer kitöltő válaszával, hogy korosztálytól függetlenül mindenkinél a TOP10 kritérium között szerepel a munka megbecsültsége, mint munkáltatóval szembeni elvárás. Ahhoz, hogy ez a szempont teljesüljön, egy vezetőnek rendszeres visszajelzést kell biztosítania dolgozói számára.

A visszajelzési kultúra megteremtésének alapvető előnyei

Abból indulunk ki, hogy a vezető és alkalmazott kapcsolatban mindkét félnek igénye a tiszteletadás és a bizalom. Ennek elérése egy tanulási folyamat eredménye lesz, függetlenül attól, hogy jelenleg milyen szinten teljesülnek ezek az igények. Érdemes ezen a ponton megjegyezni, hogy ezen felül még milyen előnyök származnak a visszajelzési kultúra működtetéséből.

Az egyik legelemibb előny, hogy a visszajelzések folyamata erősíti a munkavállaló és a vezető közötti kapcsolatot. Ilyenkor azok is kapcsolatba kerülnek egymással, akik ritkán találkoznak a hibrid munkavégzés miatt vagy a vállalatméret és annak hierarchikus berendezkedése okán. Bármennyire is utat tör magának a digitális munkavégzés, nem lehet a közvetlen, személyes jelenlétet igénylő kapcsolattartást helyettesíteni e-mailekkel vagy videochatekkel. A beszélgetésre szánt idő, a hely, a két fél felkészülése, megjelenése és viselkedése mind olyan impulzusok, amelyek befolyásolják a másikról alkotott összképet, a bizalmi szintet.

A visszajelzés mindkét fél számára fejlődési és tanulási lehetőséget teremt. Minden cselekvés mögött tudatos és kevésbé tudatos döntések, szokások állnak. Egy visszajelzési folyamatban lehetőség nyílik arra, hogy a felek megértsék egymást, tanuljanak egymástól, lássák ki és miben jó, hol teljesít kiválóan vagy kevésbé megfelelően, végsősoron hol van szükség fejlődésre.

Fontos kiemelni, hogy a felettes-beosztott kapcsolatban a pozitív és a negatív visszacsatolások egymás felé jelentős mértékben hatnak az egyéni, személyes motivációra. Ahhoz, hogy a motiváció növekedjen és körvonalazódjon a fejlődés irányvonala, nélkülözhetetlen a helyes kommunikáció. Nem csaphat át a folyamat személyeskedésbe, tudni kell a negatívumokat is úgy megfogalmazni, hogy az ne hasson a másik számára bántóan.

A rendszeres beszélgetések segítik a munkavállalókat abban, hogy tisztában legyenek a vállalat és egyúttal a vezető céljaival, valamint azzal, hogy az ő feladatuk hogyan illeszkedik ezekhez. A célokkal való azonosulás és személyes célként való érzés szintén olyan kritérium lett munkavállalói körökben, amely az elköteleződést befolyásolja. Ez az elköteleződés a jövőbeli kockázatok csökkentéséhez fog vezetni, hiszen a dolgozók más és más aspektusból látnak szituációkat, amelyekből egy vezető könnyebben és hamarabb észlelhet kialakulófélben lévő problémákat, mielőtt azok komolyabb károkat okoznának.

Ezeket az előnyöket áttekintve belátható azonnal, hogy a rendszeres visszajelzés nem csupán a vezető, illetve a munkavállaló személyes és szakmai fejlődését szolgálja, hanem hozzájárul a csapat és a vállalat sikeréhez is.

A cikk további részét, vagyis a hogyant és a tippeket a Minner Előny előfizetőink olvashatják. Tudod ezzel kerülsz előnybe a piacodon! Csatlakozz és olvasd el a többi hasonló hasznos cikket!

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)

Elmerülnél még a témában?

Fotó: Envato License

Vendégszerző
Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.

Kapcsolódó cikkek