Növekedni szeretnél? Vegyél fel munkatársat – vagy használd ezt az eszközt

Dátum

Megosztás

Egy vállalkozás nagyon hamar eljut addig a pontig, amikor egyszerűen az ötletgazda már nem tudja egyedül tovább vinni. Lehetséges, hogy magadra ismersz, amikor azt mondom, hogy a vállalkozásod fejlődése folyamatosan új feladatokat generál, ahogy megoldasz egy problémát lesz helyette három másik… Minél nagyobb egy vállalkozás, annál több problémát kell folyamatosan menedzselni napi szinten. Villámgyorsan eljön azaz időszak, amikor egyedül már kevés vagy és muszáj elgondolkodni azon, hogy hogyan fogsz tovább növekedni. Azaz helyesebben: kivel fogsz növekedni?

A cikket vendégszerzőnk, Hudák Tibor írta, az I Love Póló franchisehálózat tulajdonosa és a Minner franchise szakértője. Ha te is szeretnéd franchise-osítani a céged, nézd meg Tibi Franchise képzését a MinnerAkadémián!

Ebben a cikkben végigjárjuk azt, hogy milyen eszközökkel tudod erősíteni a vállalkozásod humánerőforrását, annak érdekében, hogy az egyszemélyes, vagy néhány fős céged új erőre kapjon és tovább fejlődjön. Most le fogom lőni a poént, hiszen leginkább arról fogsz most olvasni, miért előnyösebb franchise rendszerben gondolkodnod. Azaz a végső konklúziót rád hagyom, megpróbálom objektíven leírni azt, mi az előnye és a hátránya a különböző munkatárs-bevonó megoldásoknak. Olvass tovább, és összehasonlítjuk a hagyományos pozíció betöltést, valamint a franchise eszközeivel történő bővülést. Melyik éri meg jobban, milyen költségeid lesznek, mire figyelj oda az új munkatársad kiválasztásánál? Lássuk!

Amikor nincs mese, segítség kell

Gondolj bele, lehet, hogy nem is kell nagyon megerőltetned magad, hiszen napi szinten ebben vagy. Rengeteg a feladat, fogy a kapacitásod, nem tudsz több munkát vállalni és mindenre neked kell figyelned. Fáradt vagy, belegebedsz a sok munkába, reggeltől estig nyomod, de egy ideje már nem tudsz fejlődni és koncentrálni. Ez egy jó jelzés, itt az ideje, hogy segítséget vegyél igénybe, bővülnöd kell emberekkel! Persze az elején néhány szoftveres automatizálás is le tud venni rengeteg terhet a válladról, de ha már ez sem elég, fel kell vegyél valakit magad mellé.

Alkalmazott keresése

Jön a kérdés, hogyan állj neki? Meghatározod a pozíciót, pontosan milyen feladatokat kell elvégeznie az új munkatársnak, miben tud neked a legtöbbet segíteni. Az első körben tapasztalat nélkül meghirdeted, jönnek a jelentkezések, a fizetési igények. Ezeket elolvasva lehet, hogy eldobod az agyad és azt mondod, hogy inkább mégsem veszel fel senkit, mert hát ki fogja ezeket a fizetéseket kitermelni? Ráadásul honnan tudod, hogy az a valaki megfelelő lesz számodra és jól tudtok majd együtt dolgozni?

Tényleg, igazából milyen emberre van szüksége egy fejlődő cégnek?

Legyen lojális, önálló, hozzon be új ötleteket, jól kezelje a problémákat. Mondhatjuk, hogy olyan valakit keresünk, aki ugyanúgy fogja imádni a vállalkozásodat, mintha a sajátja lenne. Nem ritka, hogy találunk olyan embert, aki tényleg így gondolkodik majd munkavállalóként, de az biztos, hogy ők igazi kincsek. Ha te megtaláltad, gondoskodj róla, hogy imádjon nálad dolgozni.

Sajnos azonban sokat hallunk az ellenkezőjéről, hogy nem találni jó munkatársat, nincs jó munkaerő, elmennek mire épphogy betanultak, semmi lojalitás és kezdheted előröl az egész folyamatot. Ebbe aztán bőven bele is tudsz fáradni és megint rád maradnak a feladatok.

Franchise partner keresése

Azonban mi lenne, ha az új munkatársad a céged új „tulajdonosa” is lenne egyben? Hiszen akkor neki is ugyanolyan érdeke, hogy jól menjen, kész legyenek a feladatok és összességében felfelé menjenek a vállalkozás statisztikái. Nem arról van szó, hogy adj tulajdonrészt a munkatársadnak (de ez is érdekes megoldás)! Most a leendő franchise partnereidről beszélek.

Amikor franchise-osítod a vállalkozásod, akkor tulajdonképpen eladod a céged működési modelljét másnak. Azaz új emberekkel bővül a vállalkozásod, akik gyártanak, szerveznek, értékesítenek, úgy, hogy a saját üzletüket és a te üzletedet is fejlesztik. Nincs fizetés, nincs szabadságolás, sőt még fizetnek is neked azért, hogy veled dolgozzanak. Nem fognak egyik pillanatról a másikra lelépni, lojálisak és sikert akarnak ők is, éppen úgy, ahogyan te. Ők lesznek az álom munkatársaid.

Mire jó, és mire nem a franchise partner

Természetesen nem minden esetben megoldható, hogy franchise partnerekkel dolgozz együtt. Például, ha egy raktárosra van szükséged, akkor nem tudsz nyilván franchise partnerben gondolkodni. Viszont több franchise partnerrel már egy nagyobb raktárt is fent tudtok tartani, ahol a munkabérek terhe már nem csak téged nyom. Tehát megint +1 pont a franchise modellnek.

Alvállalkozó keresése

Meg kell említenem egy harmadik utat, amivel emberekkel tudsz bővülni, ez pedig az alvállalkozóval történő együttműködés. Ebben a cikkben részletesen erre nem tértem ki, azonban számos egyszerűbb és bonyolultabb feladatot is ki tudsz szervezni. Ez kevesebb költség, mint egy állandó munkatárs, azonban egy jó alvállalkozó tudja, hogy teljesítenie kell ahhoz, hogy folyamatosan megbízd feladatokkal. Őket is legalább olyan nehéz megtalálni, mint a tökéletes munkatársat, vagy franchise partnert.

Hogyan válassz (franchise) partnert?

Bármilyen megoldásra is essen a választásod a létszámbővítés során, tudnod kell, hogy ki az, akivel jól fogsz tudni együtt dolgozni. De mi alapján válassz partnert ehhez? A következőkben ehhez fogok adni néhány támpontot.

Először szögezzük le, hogy akkor fogsz jó munkatársat találni, és ide most értsd a hagyományos munkavállalót, a franchise partnert és az alvállalkozókat is, ha van kiből válogatnod. Így az első teendőd egy izgalmas hirdetés elkészítése lesz, ahol el kell adnod magad. Gondolj erre úgy, mintha te egy termék lennél és a legjobb vásárlókat akarnád megszólítani a piacon.

Nem árt, ha leírod magadnak, hogy milyen munkatársra vágysz. Nyilván vannak sablonok, evidenciák, hogy legyen pontos, szeresse amit csinál, legyen önálló… és a többi. Próbáld meg minél részletesebben megfogalmazni magadnak, hogy kire van szükséged. Ez lesz a referencia pontod, a munkatárs origód. 

Így működik ez az I Love Pólónál

Én az I Love Póló franchise hálózatom partnereit 3 lépésben választottam ki. Nulladik lépésként magamnak is meghatároztam a tökéletes partnert, majd utána 3 lépésben haladtam tovább. Több mint 900-an érdeklődtek eddig a franchise hálózat iránt, ebből körülbelül 60 fővel beszélgettem is, majd ebből 10 emberrel kötöttem szerződést.

  1. Első lépésben telefonon beszélgettünk. Érdekelt, hogy minden információt megértett-e egy előzetes tájékoztatóból. Sokan már ott elbuktak, hogy kérdezgették, mi mennyibe kerül, pedig ez világosan elhangzik a tájékoztatóban. Szóval vagy figyelmetlen volt, vagy kamuzik, hogy megnézte a tájékoztatót. Nekem egyikre sincs szükségem, szóval velük itt megszakadt a beszélgetés.
  2. Aki az első ponton szimpatikus volt, láttam, hogy megértette és tetszik is neki az ajánlat, vele videós formában is beszélgettünk. Nagyon fontos emberi tulajdonság volt a lelkesedés, amire kifejezetten figyeltem. Muszáj lelkesnek lennie a leendő csapattagnak, hiszen éveken át szeretnék együtt dolgozni vele. Aki már az elején sem az, vele nehéz lesz később. Ráadásul én azt akartam, hogy nagyon akarjon velem dolgozni az illető, legyünk egy hullámhosszon, ez pedig a beszélgetés hangszínéből azonnal kiderül. Ahhoz, hogy ezt láthassam, megkérdeztem, hogy miért tetszik neki ez a vállalkozás, mit tart benne jónak, miért lesz neki jó, ha csatlakozik hozzánk? Ha ezek után percekig csak beszél és beszél az illető, óriási lelkesedéssel, az nagyon jó jel, érdemes tovább gördíteni a szálakat. Felvázoltam mindenkinek, hogy milyen feladatok várnak rá, szinte próbáltam elrettenteni a munkától, hiszen ekkor derül ki, hogy hogyan reagál az illető arra, amikor tényleg keményen, sok problémát menedzselve kell elvezetni az új vállalkozását. Ha semmitől nem riadt vissza, jöhetett a harmadik lépés.
  3. Harmadik lépésben már személyesen találkoztunk, ez egy utolsó ellenőrző pont volt mind a két félnek. Ha személyesen is elbeszélgettünk a jövőről és mind a ketten úgy döntöttünk, akkor ezen a találkozón már a szerződéskötésre is sor került.

A keresési folyamatba sok automatizációt lehet beépíteni és különböző teszt feladatokat is létrehozhatsz, amivel szűrni tudsz. Számomra a legfontosabb mindig az volt egy új partner esetében, hogy emberileg képes vagyok-e hosszútávon dolgozni vele, minden mást pedig meg fog tudni tanulni. Látod, hogy sok-sok emberből, több körösen tudod kiválasztani azokat, akikkel tovább tudod növelni a vállalkozásod eredményét.

A legfontosabb, hogy ha növekedni akarsz, akkor szükséged van új emberekre, de tovább megyek, a legjobb emberekre! Ne félj nekiállni keresni őket.

Kapcsolódó tartalmak

Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...

Csekklista étterem, bár, vendéglátóhely digitalizációjához. Digitális vállalkozói attitűd kialakítása

Megnyitsz egy cikket valamelyik média oldalon, aztán egyből szembetalálkozol a digitalizáció szóval. A legtöbb esetben nagy igazságokat írnak, itt-ott találni tippeket is, de vendéglátósként...

Tech cégek kirúgási hulláma, Új kereső a Google ellen, VB antiszponzor kampány – Hírszemle podcast

Valami van a levegőben! A tech szektor elbocsátási hulláma azért is lehet furcsa, mert azért egy trendi területen történik. Téma lesz egy saját projekt...