Már rengeteg történetmesélésről, storytellingről szóló könyvet elfogyasztottam, de egy könyv se adott annyi pluszt, mint amit most ajánlani fogok neked. Én nem is gondoltam volna, hogy ennyi területen fel lehet használni a történeteket, és hogy ez milyen hatással van mindennapjainkra, a munkánkra. Első gondolatunk cégvezetőként, hogy eladásnövelés céljából használjuk a történetmesélést. Például egy reklámcikkhez, egy előadás alkalmával, vagy egy közösségi média posztnál. A könyv erre rácáfol, például a munkatársaknak megbeszélés közben mesélt történetek növelhetik az elköteleződést, motivációt. Na, de ez csak egy példa! A szerző, Kindra Hall abszolút megállná a helyét a Minner oktatók, szakértők között, mert a témát úgy fogta meg, hogy azt könnyen használni tudjuk, az információk kutatással, esettanulmányokkal vannak alátámasztva. Imádtam és azonnal használtam a könyvben olvasottakat.
Egy új kategória is született a Minneren, méghozzá kreatívan a Könyvajánló nevet fogja kapni. A cél az, hogy legyen egy top 52 üzlet könyvet számláló lista, amit most érdemes elolvasnia egy magyar vállalkozónak, cégvezetőnek, menedzsernek. Igen, minden hétre 1., ügyelve arra, hogy a cég teljes működésére hatással legyenek az olvasottak. A bónusz még az, hogy több könyv is szerepel egy-egy ajánlóban, sőt a közöttük lévő összefüggéseket is bemutatjuk, de ezt most látod is.
A sztori, amire emlékezni fogsz – Kindra Hall
Miről szól a könyv? Mit kutat?
Röviden tömören a könyv a történetmesélésről szól. Kezdve attól, hogy miként tudod megtalálni a történeteket az életedben, addig, hogy ezeket mikor és hol használd. Ezt nemcsak az üzleti életben tudod hasznosítani, hanem a személyes márkád építésénél is (magán célra). Számomra például már az meglepő volt, hogy bizony nem mindegy milyen történetet hol és milyen céllal mesélünk el. A könyvet tehát nemcsak megtanít hogyan tudj jobban történetet mesélni, hanem még megfejeli azzal, amit eddig máshol nem tanulhattam. A mikor és milyen helyzetben is használd ezeket.
Régóta szeretnék fejlődni a történetmesélésben, mert valahogy nálam eddig nem sikerült megfogni jól az izgalmas részeket, és legtöbbször inkább eseményleírásba ment át az egész. Na, de ez a könyv! Nemcsak rávezetett arra, hogy miként építsem fel a történetet, hanem rávezet, hogy ne céltalanul kreáljak sztorikat.
Hová tudod beilleszteni a vállalkozásodba?
Négy fontos helyre tudod beilleszteni a vállalkozásodban a könyvben bemutatott történetmesélést:
- Csapatépítés, munkatársak: Számomra ez volt az egyik olyan rész, amire eddig nem is gondoltam. A céltörténetek, vagy például az alapítótörténet segíti a cégkultúránk kialakulását, a munkatársak motivációját. A könyv hatására a meetingeket már úgy alakítom, hogy heti legalább 2 sztorit el tudjak mondani. Itt mivel kiscsoportos meetingekről van szó, és nem ügyfelekről a sztorik még rövidebbek is, nem igényel akkora rákészülést. A hét elején kigondolom, hogy éppen mit mesélek.
- Marketing, eladás: Természetesen ez az, amiért első körben kezedbe veszed a könyvet (tudom, én is emiatt vettem a kezembe). A könyv segít benne, hogy a milyen típusú történetet kell használod attól függően, hogy milyen tudatossági szinten vannak a fogyasztók, akiket éppen el akarsz találni a történettel. A formája lehet természetesen írott, vagy élőben elmondott történet is, de sokszor kell egy jó sztori a közösségi média tartalmainkhoz is, és a könyvben láthatunk példát TV reklámra, Youtube videóra is.
A sales prezentációk közben is érdemes használni a történeteket, hoz erre is példát a könyv. - Előadásokon, több ember előtti beszédben.: Sokszor javasolják, hogy az előadásunkat kezdjük egy sztorival, hogy bevonjuk a hallgatóságot. Egyetértek, sokszor rásegít arra, hogy jobban megismerjenek minket, vagy jobban megértsék miről fogunk beszélni.
- Vélemények, értékelések, vevői sztorik: Sokszor szenvedünk azzal, hogy a vevő csak annyit ír az értékelésnél, hogy: „Szuper volt, ajánlom másnak is.” – utóbbi még talán hosszú értékelésnek is számít. A könyv egyrészt rámutat arra, amit eddig is tudtál, hogy mennyire fontosak az értékelések, és segít benne, hogy miként tudsz olyan értékelést kérni a fogyasztóktól, amelyek utána segítik az eladásaidat.
Alapítótörténet
A könyv többször is foglalkozik az alapítótörténettel, amelyet több helyen is fel tudsz használni, és érdemes időnként kampányolni rá. Az alapítótörténet akkor is hasznos lehet, hogyha nem az alapító meséli el, hanem egy munkatárs, ugyanúgy ütős tud lenni. Segíti a márkaépítést, hát még az eladást. A Minner alapítótörténetet már több formában feldolgoztam, általában évforduló környékén szoktam, de ott is van több verzióm is, hogy ne legyen unalmas annak, aki már hallotta. Itt az egyik verzió (kattints ide), ahol a Minner vízióját is megismerheti az olvasó.
Storytelling példa – A könyv alapján készítettük
- A Minner csapattal készítettem, jó volt közösen elkészíteni.
- A megjelenés helye: Minner Facebook poszt.
- Sztori típusa (könyv alapján): értéktörténet
—- itt kezdődik a sztori ——
A beszélgetés, ami megváltoztatott mindent.
Ma nem tartana ott a Minner, vagy nem tartana ott Csépe Gábor importőr cége, ha ezeket a beszélgetéseket nem ejtjük meg.
Néhány éve történt a következő: Délután 5 körül mentem ki az irodánkból és az utam Csépe Gáborhoz vezetett, aki még szintén javában dolgozott. A szokásos egymást támogató brainstormingra vágytam. Mondta nekem, hogy mennyire úszik a munkával és kérdezte: „Milán, ez mindig így lesz?”. Röviden a válaszom az volt, hogy igen, egy ideig biztos, de azért elkezdtünk ötletelni, hogyan is javíthatna ezen. Gábor ekkor már sikeres importőr volt, velem már közösen dolgozott, képzése is volt a MinnerAkadémián, a neve pedig a kínai import szinonimája lett a Minneres vállalkozók között – de igazi egyszemélyes hadseregként látta el a munkáját.
Jött a gondolat, hogy együnk valami gyorskaját és közben folytassuk a beszélgetést. Gábor megoldhatatlannak tűnő problémáját félretéve én kerültem a porondra, és meséltem, hogy lenyomtam 10 interjút, és úgy néz ki van 2 befutó jelölt a Minner állásra, nem tudok dönteni közülük. Meséltem, hogy az egyikük nagyon e-kereskedelmi irányba akarna menni, bár valamennyire nálam is megtalálhatná a számítását, de hiába lenne jó munkaerő, hosszú távra keresek embert. Miközben már a sültkrumpli után nyúltam, jött a felismerés: „Hééé, én átpasszolom neked a jelöltet”. Gábor felcsillant a szeme, hogy az általam leválogatott jelöltek közül, a HR-ezés macerája nélkül találjon munkatársat, így a válasza az volt, hogy oké, nézzük meg. Másnap jött Ricsi az interjúra, és Gábor fel is vette. Nekem pedig döntenem sem kellett.
Természetesen a későbbiekben is reggeli kávé közben, vagy késő délután (sőt esténként) folytattuk a közös brainstormingokat. Ezen beszélgetések alatt megerősítettük egymásban, hogy jó irányba tartunk, célokat ütköztettünk, de egy ilyen beszélgetés után találtam rá egy igazán jó munkatársra, Eszterre is (Gábor noszogatott, hogy írjam ki az álláshirdetést)… Aztán a héten nagy változás történt Gábornál, ami az én mindennapjaimat is felborította.
Jöttem be reggel és a bejáratnál a képen látható kínai integető cica fogadott. Ekkor tudatosult bennem, hogy egy korszak lezárult. Gábor és csapata, ami már 3 fős elköltözött egy nagyobb irodába, ami még messze is van innen. Jó látni, hogy így fejlődik a cége, hiszen többszörösére nőtt az elmúlt 2 év alatt, de hiányozni fog hogy bármikor leülhettünk ötletelni. Sőt, azt érzem, hogy éppen most ez a költözés, Gábor sikere elvett tőlünk egy lehetőséget. Ez akkor tudatosult bennem, amikor odaültem, ahonnan ő és a csapata dolgozott. Most érezzük igazán, hogy mennyit számít, hogy karnyújtásnyira van tőlünk egy szakértő, aki segít átlátni a káoszon.
Gábor aztán igazán érezhette azt, hogy milyen, ha mindig a Minner mellett dolgozol. Ezeknek a beszélgetéseknek a végén mindig azon gondolkodtam, hogyan tudnám az ügyfeleket is úgy segíteni, támogatni ahogy Gábort. Amikor a Minner konzultációs napot terveztük, akkor az volt a célunk, hogy elérjük azt, hogy neked is legyen egy Minnered, mintha együtt dolgoznánk a vállalkozásodon. A közös ötletelés, külső megerősítések, vagy szimplán egy másik vállalkozó nézőpontja segít minket abban, hogy jó irányba maradjunk. Újult erőt is kapunk a problémák megoldásához. Próbáld ki te is: Minner konzultációs nap
+extra: Éppen most mindketten egy olyan terv megvalósításában vagyunk, aminek már nevet is adtunk. Gábor a Tonhal terven én pedig a Lazac terven dolgozok. De ez majd egy másik sztorinak a része.
—- itt fejeződött be a sztori —-
További könyvajánlók
Ez volt a második az új könyvajánló sorozatban. Itt találod az elsőt: Üzleti könyvajánló #1. Szervezzük újra – Hogyan versenyezz a lehetetlent nem ismerő új konkurenciával?