“Az nevet, aki utoljára nevet” – tartja a mondás, és különösen igaz ez Jamie Siminoff történetére. A vállalkozó Shark Tankes (amerikai Cápák között) szereplésekor minden befektető nemet mondott neki, évekkel később Siminoff mégis visszatért a műsorba – ezúttal már Cápaként. Ismerd meg a Ring márka alapítójának inspiráló sztoriját!
Kamerás kaputelefonnal a Cápák előtt
Jamie Siminoff 2013-ban állt az amerikai befektetőkereső, a Shark Tank színpadán Doorbot nevű startupjával. A cég kamerával felszerelt ajtócsengőket gyártott, amik a kamera képét az ügyfél okostelefonjára küldték. Az ötletet az adta, hogy Siminoff a garázsban ügyködve szerette volna látni a bejárati ajtónál álló futárt. Miután házilag elkészítette a prototípust, a felesége megjegyezte, mennyivel nagyobb biztonságban érzi magát, hogy látja a telefonján, ki van az ajtóban – ez motiválta az alapítót, hogy hobbiprojektből vállalkozást indítson az ötlettel.
Bár az ötlete tetszett a Cápáknak, egyikük sem harapott. Siminoff 10% tulajdonrészért 700 000 dollárt kért, ezzel 7 millió dollárra értékelve a cégét. Akkoriban a Doorbot éves forgalma 3 millió dollár körül volt. Mark Cuban azt mondta neki, jó az ötlete, lehet vele sikeres, de nem fektet olyasmibe, amiben nem látja a potenciált hogy 80-100 millió dollárt elérjen. A többi Cápa is kiszállt, Kevin O’Leary ellenajánlatát, amiben a befektetéséért 10% jogdíjat kért az eladások után, Siminoff visszautasította. Az alapító ezután befektetés nélkül ment haza. Saját bevallása szerint könnyek között hagyta el a stúdiót, hiszen addigra elfogyott a pénze, nem tudta hogyan fogja folytatni.
Rebrand és Richard Branson is segített a sikerben
Ugyan a Doorbot befektetést nem kapott a Shark Tankben, mégis szerencsét hozott a műsorban való szereplés: ismertséget és reklámot csinált a terméknek, amire az adás megjelenése után tömegek csaptak le.
2014-ben aztán Siminoff a céget Ring névre keresztelte át. A wifis, kamerás ajtócsengő mellé további okostelefonnal működő, otthonbiztonsági termékeket fejlesztett. A rebrandet követően a cég növekedésnek indult, és 2015-ben Richard Branson sztárbefektető figyelmét is felkeltette. Bransonnak egy ismerőse mutatta be a terméket, aki maga is Ring ügyfél volt. Nem volt otthon, amikor csengetett a futár, de az okostelefonján keresztül tudott vele kommunikálni. Ez nagyon tetszett Bransonnak, aki felvette a kapcsolatot Siminoffal: nemcsak vásárolt tőle, de be is fektetett a cégbe.
2017-re a Ring cégértéke elérte a bűvös egymilliárd dolláros határt. 2017 novemberében 1300 embert foglalkoztattak, 10 fő termékük pedig több ezer üzletben volt már elérhető.
Akvizíció és visszatérés a Cápák közöttbe
2018-ban, 5 évvel azután, hogy mindegyik Cápa nemet mondott Siminoff ajánlatára, a Ringet 1 milliárd dollárért vásárolta meg az Amazon, ezzel az egyik legmagasabb értékű cég lett, ami valaha szerepelt a műsorban.
Nemcsak a felvásárlás lehetett azonban igazi elégtétel az alapítónak, hanem az is, amikor ugyanabban az évben csörgött a telefonja: a Shark Tankbe hívták vissza, ezúttal vendég befektetőnek. Siminoff gondolkodás nélkül mondott igent, bevallása szerint nem azért, hogy a Cápák orra alá dörgölje a sikerét, hanem hogy kezdő vállalkozóknak segítsen. Azt mondja, hiába nem kapott pénzt, a Ring sehol nem lenne a műsor nyújtotta reklám nélkül.
A másik oldalon ülve már azt is belátja, nem meglepő hogy anno nem csaptak le az ötletére a Cápák. Nincsenek könnyű helyzetben a befektetők, rengeteg információt kell gyorsan feldolgozni és döntést hozni. Ha az eredeti pitchén változtathatna, alacsonyabbra értékelné a saját cégét. A befektetésért ajánlott 10% 7 millió dollárra tette a becsült cégértéket, és Siminoff már belátja, hogy ez túl alacsony volt ahhoz képest, amit akkor fel tudott mutatni.
Hol van most a Ring alapítója?
Az Amazonos felvásárlás után 5 évvel, 2023-ban Siminoff először CEO posztjáról köszönt le, majd bejelentette, hogy a Ringet és az Amazont is otthagyja és új kihívások után néz. Az okosotthon illetve otthonbiztonság területétől azonban nem távolodott el: az üzletember jelenleg a Latch nevű, okos zárakat gyártó cég vezérigazgatója.
Kapcsolódó tartalmak
- Hogyan veszíts el 20 millió dollárt 1 hónap alatt? – Béna márkamegújítók
- Scrub Daddy: hogy lett egy szivacsból az amerikai Cápák között sikersztorija
- A Stanley-sztori: Hogyan őrült meg az internet egy termoszért?
Források: Inc.com, CNBC, The Verge
Kiemelt kép: Shark Tank Global