5+1 ok, amiért elbukott a Yummber startup

Ritkán lehet startup bukásokról olvasni, mert erre természtesen az ember nem büszke. Most az egyik magyar startup vezetője írta le, hogy mi okozta a bukásukat. 20 hónap után véget ér a startup kaland a Yummber számára – olvasható Kalmár Péter blogjában.

Mi az a Yummber?

A Yummber gyakorlatilag a magyar konyhák Uberje (volt). Regisztrálhattál szakácsként és vendégként is. Ha szakácsként regisztráltál, kiírhattad napokra előre, hogy milyen menüt készítesz, és hány adaggal vendégelsz meg szívesen másokat. Ha pedig vendégként, akkor válogathattál a feltöltött menük között.

Stílusosan Uberezés közben, éhesen jött az ötlet az alapítónak, hogy miért ne ehetne gyorséttermek és drága, tradicionális étkezdék helyett a szomszéd konyhájában akár. Egy jó húsleves meggyes pitével, hazai ízek elérhető áron – ez volt az elgondolás.

A Yummber válogathatott az üzleti angyalok között, és elég hamar kapott 150 ezer euronyi befektetést, mégis megbukott. Hamar felkapták a sajtóban, a Minneren is volt cikk róla korábban.

Mi lehetett a gond?

1. Gyorsan elkezdték gyűjteni az ellenségeket. Már az első szponzorált tartalomhoz jött 1-2 negatív hozzászólás, fenyegetőzés. Aztán hamar ki is küldték az egyik konyhába a NAV és a NÉBIH ellenőreit is.

2. Nem kezelték jól a befektetést. Ahogy az alapító is leírja, az önmagukat pénzügyi tanácsadónak nevezők keze alatt gyorsan égett a könnyen megszerzett üzletiangyali pénz. Könnyen jött, könnyen ment.

3. Nem volt elég szakács. Sokan nem örülnek neki, ha idegenek bemennek a lakásukba, és ott esznek. Vannak, akik olyan vendégeket se gyakran hívnak, akiket ismernek, nem hogy idegeneket…

4. Nem volt elég vendég sem. Bár ez összefüggésben van az előző ponttal is (ezt hívják tyúk-tojás problémának). Ha nincs nagy választék a közelben, vagy nem szeretem, amit éppen kínálnak – én se mennék el. Épp ezért, aki a Yummberen választott ebédet, annak kompromisszumokat kellett kötnie. 10-15 kilométert pedig nem mindenki tenne meg egy házias ebédért. Épp a lényeg veszett el ezzel az egész ötletből: megnyitod az alkalmazást, és 1-2 kilométerre pont húslevest főznek túrós tésztával… Még van egy hely, ezért gyorsan kifizeted az 1200 forintos árat, és már indulsz is.

5. Tervezés hiánya (vagy az üzleti modell hibája). Az alapító szerint egy ideális világban (és talán 10-20 évvel később) igenis lett volna kereslet és kínálat az applikációban. Lehet, de túlságosan is a korai elfogadókra céloztak a Yummberrel. Saját bevallásuk szerint nem az átlagembert akarták megnyerni a startuppal, hanem a jóval szűkebb hipster-lázadó célcsoportot (azaz a korai elfogadókat). Ha az átlagembert célozzák meg, és ezt is kommunikálják – talán nagyobb sikere lett volna az applikációnak.

+1
– Maradj a valóság talaján! Lehet, hogy a Yummberesek egy kicsit elszálltak maguktól, hogy ennyire felkapta őket a sajtó (az összes nagyobb Tv-ben szerepeltek, illetve a HVG és az Index is írt róluk). Kell a vállalkozói önbizalom, de közben muszáj két lábbal a földön lenni!
Továbbá érdekes reklámjai is voltak a startupnak, erről Milán írt egy régebbi cikkben: Ha van egy startupod, akkor a marketingedben ne politizálj! Mutatok egy rossz példát – Yummber ámokfutása

Bár a Yummber még elérhető az App Store-ban, már csak 3 kitartó szakács maradt. Ebből kettő Budapest belvárosában, egy pedig valahol Békéscsabán…

Tanulság

Hiába a jó ötlet, a megvalósításon múlik minden… 🙂 , és üzleti modellben kell gondolkodnod.
Olvasd el a Minner vállalkozási ötleteit, hátha találsz benne olyat, amit sikerre vihetsz!

Bemutatkozás – (az új Minner tag)
Sziasztok! Ez az első cikkem a Minneren. Scherzer Marcell vagyok, 2017. márciusában csatlakoztam a Minnerhez. Jelenleg egyetemista vagyok, és mellette közösségi marketinggel foglalkozom, illetve Google Adwords hirdetésekkel. Hamarosan egyre többször fogtok találkozni az én tartalmaimmal is. 

Fotó: Yummber/FB

Instant posztok

MinnerInstant

A digitális világban folyamatosan újabb trendek ütik fel a fejüket, amiket nehéz lekövetni és persze nem is mindig szükséges, de nem árt néha kísérletezgetni. Ezzel a küldetéssel nem azt mondjuk, hogy cseréld le teljesen a weboldalad dizájnját, apróbb módosításokkal is konverziónövekedést tudsz elérni. Például a Minner is 2018 óta apróbb módosításokat alkalmaz. Adunk pár támpontot, hogy milyen változtatásokat érdemes eszközölni:

  • Konverzióra optimalizált oldalak, a főoldal kivételével minden aloldalon csak egy CTA (call-to-action) lehetőség van, pl. vásárlás gomb, kosár, email-cím űrlap, kapcsolatfelvétel, stb.
  • Nagy, lapozható borítóképek (sliderek) a főoldalon.
  • Piktogramok, jelölések, tanúsítványok: segítik az információ feldolgozását, a látogató több ideig böngészik az oldalon.
  • A folyószöveg legalább 15-ös, de inkább 16-os betűméretű. A cím vagy kiemelt szöveg ennél nagyobb.
  • Színátmenetes háttér két színnel, lehetőleg a márkád színeinek kombinációjával.
  • Ha pedig a promóciós oldalad kinézetét frissítenéd, a Themeforest oldalon rengeteg sablon közül választhatsz.

Még több ehhez hasonló tippet, ötletet olvashatsz az alábbi cikkekben:

Milliárdos forgalmuk van. Mit csinálnak online?

Ideje redizájnolni a weboldalad. Akár WordPress oldalad van, akár más

MinnerInstant

Áprilisban, a Digitális Ninja hetek alatt számtalan nagyszerű szoftvert mutattunk be, amelyek segítenek új szintre emelni a digitalizációt a cégeden belül. Egyik leghasznosabb közülük a LastPass, egy online jelszószéf szoftver, amit nem csak a vállalkozásodban használhatsz, hanem magánszemélyként is. Az elfelejtett jelszó dühítő, és még hátráltat is, éves szinten akár órákat vehet el tőled az új jelszó igénylésének folyamata. Ne engedd, hogy ilyen apróságok visszafogják a hatékonyságod! Ha bizalmatlan lennél, ne adj meg érzékeny információt (pl. bankkártyaadat), de általános belépésekhez nyugodtan használhatod.

Ebben a cikkben segítünk, hogyan tudod beállítani: Az összes jelszavad egy helyen, biztonságos jelszószéfben – LastPass használata

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!

MinnerInstant

Tavaly csődöt jelentett, több milliárdos tartozás, dühös partnerek, vevők, sőt emiatt még egy Minneres üzleti ötlet is született (lásd itt).

Hogy áll most?

  • Túl élte a csődöt
  • Csak a fele tartozást kell kifizetnie a hitelezők, partnerek felé.
  • A látogatottsága a tizedére csökkent, korábban havi 750-900 000 -szer nyitották meg a felhasználók a Bónuszbrigád oldalát, ma már csak alig havi 75 000-szer. Egy kisebb kuponos oldallá zsugorodott.
  • Szerződés kötött olyan platformokkal, mint a jegy.hu, hogy feltöltsék ajánlatokkal az oldalt.
  • A Facebookon már tiltják a kommentelési lehetőséget. Láthatóan sokan dühösek még (joggal).

A BónuszBrigád üzleti modellje alapjaiban hibás, ami egy következő hasonló esetet hozhat. Lényegében nem kezelik külön partnerek pénzét. Pedig egyébként még adózás szempontból is jobban tennék, ha letétként kezelnék.

Ugye! Érdemes elolvasni a cikket, ötletet! Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…

MinnerInstant

Már 7 éves a Minner, és most is még egy újabb szintre került az oldal. Ebben a szegmensben a leglátogatottabb hazai oldal, így kell is villantani, diktálni a trendet. Ezt egyébként nem nagyon mondja el itthon senki a vállalkozóknak, de valóban nincs olyan, hogy a vállalkozásod kész van (Minneren írunk erről természetesen).

Folyamatosan újítani kell, akár az üzleti modellt, akár új terméket létrehozni, akár más területen. Én egy olyan média oldalt üzemeltetek, amihez hasonló még nem volt itthon, sőt ennyire nem foglalkoztak azzal, hogy például mi is legyen a menüben, hogyan is olvasnak a felhasználók, mi a rutinjuk. Nincs előttem minta, de talán ez jó is, mert nincs mi bekorlátozzon.

Sokan szokták kérdezni, hogy: “Milán, mi a lelkesedésed titka, hogy tudod már több éve ugyanazzal a lendülettel csinálni a vállalkozásodat?” – A válasz több is lehet, és nem lennék én, ha nem csak annyival intézem el a választ, hogy szeretem, amit csinálok. Főleg, mert azért vannak pillanatok, amikor… …. …
A válasz: pont az ilyen kis újítások, akkora lendületet adnak nekem, az oldalnak, és most már a munkatársaknak is, ami azonnal átvált lelkesedéssé.

Most éppen egy új menüpontot helyeztünk el az oldalra, aminek röviden ezt a nevet adtuk: Hol tartok Igen, ezzel az olvasó a vállalkozása életciklusa alapján tud a cikkeink közül szemezgetni. Új aloldalakat hoztunk létre. Majdhogynem egy újragondolt tartalomjegyzék. És, hogy a legjobb élmény legyen a Minneren lenni, mindezt megfelelő dizájnnal tálaljuk.

Az új aloldalakat elneveztük:


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek