5+1 ok, amiért elbukott a Yummber startup

Ritkán lehet startup bukásokról olvasni, mert erre természtesen az ember nem büszke. Most az egyik magyar startup vezetője írta le, hogy mi okozta a bukásukat. 20 hónap után véget ér a startup kaland a Yummber számára – olvasható Kalmár Péter blogjában.

Mi az a Yummber?

A Yummber gyakorlatilag a magyar konyhák Uberje (volt). Regisztrálhattál szakácsként és vendégként is. Ha szakácsként regisztráltál, kiírhattad napokra előre, hogy milyen menüt készítesz, és hány adaggal vendégelsz meg szívesen másokat. Ha pedig vendégként, akkor válogathattál a feltöltött menük között.

Stílusosan Uberezés közben, éhesen jött az ötlet az alapítónak, hogy miért ne ehetne gyorséttermek és drága, tradicionális étkezdék helyett a szomszéd konyhájában akár. Egy jó húsleves meggyes pitével, hazai ízek elérhető áron – ez volt az elgondolás.

A Yummber válogathatott az üzleti angyalok között, és elég hamar kapott 150 ezer euronyi befektetést, mégis megbukott. Hamar felkapták a sajtóban, a Minneren is volt cikk róla korábban.

Mi lehetett a gond?

1. Gyorsan elkezdték gyűjteni az ellenségeket. Már az első szponzorált tartalomhoz jött 1-2 negatív hozzászólás, fenyegetőzés. Aztán hamar ki is küldték az egyik konyhába a NAV és a NÉBIH ellenőreit is.

2. Nem kezelték jól a befektetést. Ahogy az alapító is leírja, az önmagukat pénzügyi tanácsadónak nevezők keze alatt gyorsan égett a könnyen megszerzett üzletiangyali pénz. Könnyen jött, könnyen ment.

3. Nem volt elég szakács. Sokan nem örülnek neki, ha idegenek bemennek a lakásukba, és ott esznek. Vannak, akik olyan vendégeket se gyakran hívnak, akiket ismernek, nem hogy idegeneket…

4. Nem volt elég vendég sem. Bár ez összefüggésben van az előző ponttal is (ezt hívják tyúk-tojás problémának). Ha nincs nagy választék a közelben, vagy nem szeretem, amit éppen kínálnak – én se mennék el. Épp ezért, aki a Yummberen választott ebédet, annak kompromisszumokat kellett kötnie. 10-15 kilométert pedig nem mindenki tenne meg egy házias ebédért. Épp a lényeg veszett el ezzel az egész ötletből: megnyitod az alkalmazást, és 1-2 kilométerre pont húslevest főznek túrós tésztával… Még van egy hely, ezért gyorsan kifizeted az 1200 forintos árat, és már indulsz is.

5. Tervezés hiánya (vagy az üzleti modell hibája). Az alapító szerint egy ideális világban (és talán 10-20 évvel később) igenis lett volna kereslet és kínálat az applikációban. Lehet, de túlságosan is a korai elfogadókra céloztak a Yummberrel. Saját bevallásuk szerint nem az átlagembert akarták megnyerni a startuppal, hanem a jóval szűkebb hipster-lázadó célcsoportot (azaz a korai elfogadókat). Ha az átlagembert célozzák meg, és ezt is kommunikálják – talán nagyobb sikere lett volna az applikációnak.

+1
– Maradj a valóság talaján! Lehet, hogy a Yummberesek egy kicsit elszálltak maguktól, hogy ennyire felkapta őket a sajtó (az összes nagyobb Tv-ben szerepeltek, illetve a HVG és az Index is írt róluk). Kell a vállalkozói önbizalom, de közben muszáj két lábbal a földön lenni!
Továbbá érdekes reklámjai is voltak a startupnak, erről Milán írt egy régebbi cikkben: Ha van egy startupod, akkor a marketingedben ne politizálj! Mutatok egy rossz példát – Yummber ámokfutása

Bár a Yummber még elérhető az App Store-ban, már csak 3 kitartó szakács maradt. Ebből kettő Budapest belvárosában, egy pedig valahol Békéscsabán…

Tanulság

Hiába a jó ötlet, a megvalósításon múlik minden… 🙂 , és üzleti modellben kell gondolkodnod.
Olvasd el a Minner vállalkozási ötleteit, hátha találsz benne olyat, amit sikerre vihetsz!

Bemutatkozás – (az új Minner tag)
Sziasztok! Ez az első cikkem a Minneren. Scherzer Marcell vagyok, 2017. márciusában csatlakoztam a Minnerhez. Jelenleg egyetemista vagyok, és mellette közösségi marketinggel foglalkozom, illetve Google Adwords hirdetésekkel. Hamarosan egyre többször fogtok találkozni az én tartalmaimmal is. 

Fotó: Yummber/FB

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Instant posztok

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

Első rendelési hozamlehetőség a kínai import információkból

  • Befektetési összeg: 69 900 Ft-ba kerül az a tudás, aminek köszönhetően lesz terved, információd, tudásod a megfelelő kínai partner kiválasztásához, a rendelések kezeléséhez, vagy például a vámoláshoz.
  • Várható hozam: 1 000 000 Ft, ennyi az átlagos hozam a kezdő kínai import rendeléseknél, amikor valaki maga végzi az importálást. Általában 1-1,5 millió forint értékben történik meg az első rendelés, és beleszámítva a szállítási és egyéb költségeket is, és utána az eladási árat számolva kb. 1 millió forint körül lesz a hozamod. Ennél lehet több is. Ahogy szakértőnk mondja, a matek akkor jön ki, ha a beszerzési ár duplájáért lehet eladni a terméket. Ennek oka, hogy fel tudj készülni minden változó tényezőre. 
  • A befektetésed: Kínai Import, Alibaba online képzés

Az információk hiánya miatt halogatunk projekteket, mint például azt, hogy végre elinduljon a kínai import szállítmányunk. Szerezd be a tudást, aminek köszönhetően végre bele tudsz vágni! És a kezdeti hozam később még tovább növekszik! 

MinnerInstant

Látod a háttérben a két Costa Coffee feliratot? Egyik itt előrébb egy kávézó / önkiszolgáló étterem kifüggesztett logója, hogy náluk Costa Coffee-t szolgálnak fel, a másik egy Costa Coffee kávézó, amit a hazai Costa Coffee lánc üzemeltetett. Ez zárt most be, lényegében azért, mert a Coca-Cola (Costa márka tulajdonosa) több száz kisebb vendéglátóegységnek adta oda a jogot, hogy kitehessék, náluk Costa Coffee is van. Apróság, de mégis így borítja az egész üzletmenetet.

A Telex-en most olvasható egy frissebb nyilatkozat az L-Coffee Kft vezetőjétől. Kattints ide!


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek

Zseniális reklám a Mindentment fogászattól
A Revolutnál is lesz részletfizetés. Vásárolj most fizess később