Van egy vállalkozás / startup ötleted? Ne verd magad nagy költségekbe! Mutatom mit csinálj!

Mi a pretotipus

Én mindig buzdítom az olvasóimat arra, hogy vállalkozzanak. Azt mindenkinek el szoktam mondani, hogy a sikerre egyrészt várni is kell, nem jön azonnal, illetve benne lehet a bukás lehetősége is. Ezzel nincs is baj, elvégre ezért kockáztatunk. Az utóbb említett kockázatot mérsékelni is tudjuk, vagyis inkább a bekerülő költségeinket.

Jöjjön is egy gyakorlati példa IBM és a nagy ötletük – így vetették el

Az IBM-nek van egy olyan gépe, ami megmondja milyen új szolgáltatás, ötlet hozhat nagy profitot, mire van szükségük az embereknek. De egyéb Big DATA elemzésre is használják, sőt már több évtizede. Ez az IBM Watson. Egyszer még a 90-es években azt dobta ki a gép, hogy a hangvezérlésű számítógépeké lesz a jövő, és azt fogják használni az emberek.

Az IBM mindig letesztel mindent, így ezt is letesztelte (startuposok körében ezt validációnak hívják). Egy terembe beültetett 10 embert (teszt alanyok), akik előtt egy számítógép volt. Minden géphez csatlakozott egy másik gép a mellette lévő teremben, itt pedig ültek azok, akik végrehajtották az utasításokat. Tehát a tesztalanyok hanggal vezérelték a számítógépeket, de igazából a a mellette lévő teremben ülők hajtották azt végre, a monitoron viszont látszott az eredmény, az adott utasítás.

Már az első nap látszott, hogy egyrészt a hangutasítás miatt a hangszálak nem bírják az egész napi beszédet (elfárad annyi beszédtől). És vannak dolgok, amiket a felhasználók sem akarnak kimondani hangosan. A hangzavarról nem is beszélve. A tesztalanyok nyilatkozata is az, hogy körülményes volt használni. Az ötletet végül elvetette, így nem lettek hangvezérlésű számítógépek. A tesztelés viszont elég kreatívra sikerült, és jól szemlélteti, hogy meddig kell ötletelned, és megoldást találnod, hogy hasonló módot leteszteld a leendő projektedet.

Újabb példa – Mechanikus Török, a sakkozógép

A Török (más néven mechanikus török) Kempelen Farkas legendás sakkozógépe volt, a 18. század nagy szenzációja, automata, amelynek működését később azzal magyarázták, hogy egy ember volt benne elrejtve. Valójában úgy imitálta a robotot, hogy bent egy ember (egy apró sakkmester) lépett a bábukkal. 1769-et írunk! (Forrás: Wikipédia)

Fotó: Joseph Racknitz - Humboldt University Library
Fotó: Joseph Racknitz – Humboldt University Library

Ezt úgy is hívhatjuk, hogy pretotípus.

Hasonló, mint a prototípus. Csak utóbbit azért építik meg, hogy lássák az elképzelés hogyan néz ki a valóságban, és egy már majdnem működőképes változatuk legyen. A pretotípus főleg arra keresi a választ, hogy

  • Legyen-e ilyen termék /szolgáltatás?
  • Használni fogják-e az emberek?
  • Megfogják venni?

Azért is gondoltam, hogy megemlítem, mert így meg tudsz spórolni rengeteg pénzt. A lényege az, hogy tesztelsz valamilyen módon:

  • A startupoknál ezt MVP-nek is hívják, amikor már majdnem a szolgáltatásoddal mész a piacra, de lehet csak egyéb módon megsikerült oldanod, modellezned, de már valós piacon tudsz statisztikákat, visszajelzéseket gyűjteni.
  • Pretotípus lehet akár egy közösségi finanszírozó kampány is, sőt akár másik cég közösségi finanszírozó kampánya.
  • Pretotípus lehet egy weboldal, hogy hamarosan indultok, vagy új terméked bevezetése előtt egy új menüpont, promóciós oldal, vagy akár elővásárló gyűjtés
  • Volt egy régebbi cikkem, amiben rávilágítottam, hogy az applikáció, amit kitaláltál, már valószínűleg valamilyen formában jelen lehet a piacon. Először le sem kell fejleszteni, maximum megveszed az ún. klónapplikációt (pár tízezer forint), átírod a feliratokat, és uccu neki! Indulhat is a felhasználógyűjtés. Így megspóroltál minimum 1-2 millió forintot. Majd ezután lehet fejleszteni, lehet az is, hogy már tőkét is szerzel közben, vagy bevételed is lesz. Ez az a cikk: A vállalkozók Tindere – olcsóbb lefejleszteni egy applikációt, mint gondolnád
  • Több ötletnél is működhet az, hogy valamilyen megoldással csak imitálod a háttérrendszert, és mondjuk manuálisan, vagy lebutított háttérrendszerrel végigviszed az első 1-4 hónapot.

Ülj le, gondold át, hogy a te vállalkozási ötletedet mivel tudod letesztelni úgy, hogy spórolj rajta.

Ehhez kapcsolódik még ez a tartalom: Butítsd le a vállalkozási ötleted! Indulj -1ről!

2020-as vállalkozási ötletek szeptember 30-tól a Minner hírlevélben!

Iratkozz fel most! A hétfőnként kiküldött Minner hírlevélben az üzleti hírszemle mellett a 2020-as üzleti ötleteket, trendeket is első kézből olvashatod! Feliratkozás