Van egy vállalkozás / startup ötleted? Ne verd magad nagy költségekbe! Mutatom, hogy mit csinálj!

Én mindig buzdítom az olvasóimat arra, hogy vállalkozzanak. Azt mindenkinek el szoktam mondani, hogy a sikerre egyrészt várni is kell, nem jön azonnal, illetve benne lehet a bukás lehetősége is. Ezzel nincs is baj, elvégre ezért kockáztatunk. Az utóbb említett kockázatot mérsékelni is tudjuk, vagyis inkább a bekerülő költségeinket.

Jöjjön is egy gyakorlati példa IBM, és a nagy ötletük – így vetették el

Az IBM-nek van egy olyan gépe, ami megmondja, milyen új szolgáltatás, ötlet hozhat nagy profitot, mire van szükségük az embereknek. De egyéb Big DATA elemzésre is használják, sőt már több évtizede. Ez az IBM Watson. Egyszer még a 90-es években azt dobta ki a gép, hogy a hangvezérlésű számítógépeké lesz a jövő, és azt fogják használni az emberek.

Az IBM mindig letesztel mindent, így ezt is letesztelte (startuposok körében ezt validációnak hívják). Egy terembe beültetett 10 embert (teszt alanyok), akik előtt egy számítógép volt. Minden géphez csatlakozott egy másik gép a mellette lévő teremben, itt pedig ültek azok, akik végrehajtották az utasításokat. Tehát a tesztalanyok hanggal vezérelték a számítógépeket, de igazából a a mellette lévő teremben ülők hajtották azt végre, a monitoron viszont látszott az eredmény, az adott utasítás.

Már az első nap látszott, hogy egyrészt a hangutasítás miatt a hangszálak nem bírják az egész napi beszédet (elfárad annyi beszédtől). És vannak dolgok, amiket a felhasználók sem akarnak kimondani hangosan. A hangzavarról nem is beszélve. A tesztalanyok nyilatkozata is az, hogy körülményes volt használni. Az ötletet végül elvetette, így nem lettek hangvezérlésű számítógépek. A tesztelés viszont elég kreatívra sikerült, és jól szemlélteti, hogy meddig kell ötletelned, és megoldást találnod, hogy hasonló módon leteszteld a leendő projektedet.

Újabb példa – Mechanikus Török, a sakkozógép

A Török (más néven mechanikus török) Kempelen Farkas legendás sakkozógépe volt, a 18. század nagy szenzációja, automata, amelynek működését később azzal magyarázták, hogy egy ember volt benne elrejtve. Valójában úgy imitálta a robotot, hogy bent egy ember (egy apró sakkmester) lépett a bábukkal. 1769-et írunk! (Forrás: Wikipédia)

Fotó: Joseph Racknitz - Humboldt University Library
Fotó: Joseph Racknitz – Humboldt University Library

Ezt úgy is hívhatjuk, hogy pretotípus.

Hasonló, mint a prototípus. Csak utóbbit azért építik meg, hogy lássák az elképzelés hogyan néz ki a valóságban, és egy már majdnem működőképes változatuk legyen. A pretotípus főleg arra keresi a választ, hogy

  • Legyen-e ilyen termék /szolgáltatás?
  • Használni fogják-e az emberek?
  • Meg fogják venni?

Azért is gondoltam, hogy megemlítem, mert így meg tudsz spórolni rengeteg pénzt. A lényege az, hogy tesztelsz valamilyen módon:

  • A startupoknál ezt MVP-nek is hívják, amikor már majdnem a szolgáltatásoddal mész a piacra, de lehet csak egyéb módon meg sikerült oldanod, modellezned, viszont már valós piacon tudsz statisztikákat, visszajelzéseket gyűjteni.
  • Pretotípus lehet akár egy közösségi finanszírozó kampány is, sőt akár másik cég közösségi finanszírozó kampánya.
  • Pretotípus lehet egy weboldal, hogy hamarosan indultok, vagy az új terméked bevezetése előtt egy új menüpont, promóciós oldal, vagy akár elővásárló gyűjtés.
  • Volt egy régebbi cikkem, amiben rávilágítottam, hogy az applikáció, amit kitaláltál, már valószínűleg valamilyen formában jelen lehet a piacon. Először le sem kell fejleszteni, maximum megveszed az ún. klónapplikációt (pár tízezer forint), átírod a feliratokat, és uccu neki! Indulhat is a felhasználógyűjtés. Így megspóroltál minimum 1-2 millió forintot. Majd ezután lehet fejleszteni, lehet az is, hogy már tőkét is szerzel közben, vagy bevételed is lesz. Ez az a cikk: a vállalkozók Tindere – olcsóbb lefejleszteni egy applikációt, mint gondolnád
  • Több ötletnél is működhet az, hogy valamilyen megoldással csak imitálod a háttérrendszert, és mondjuk manuálisan, vagy lebutított háttérrendszerrel végigviszed az első 1-4 hónapot.

Ülj le, gondold át, hogy a te vállalkozási ötletedet mivel tudod letesztelni úgy, hogy spórolj rajta.

Ehhez kapcsolódik még ez a tartalom: Butítsd le a vállalkozási ötleted! Indulj -1ről!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

A digitális világban folyamatosan újabb trendek ütik fel a fejüket, amiket nehéz lekövetni és persze nem is mindig szükséges, de nem árt néha kísérletezgetni. Ezzel a küldetéssel nem azt mondjuk, hogy cseréld le teljesen a weboldalad dizájnját, apróbb módosításokkal is konverziónövekedést tudsz elérni. Például a Minner is 2018 óta apróbb módosításokat alkalmaz. Adunk pár támpontot, hogy milyen változtatásokat érdemes eszközölni:

  • Konverzióra optimalizált oldalak, a főoldal kivételével minden aloldalon csak egy CTA (call-to-action) lehetőség van, pl. vásárlás gomb, kosár, email-cím űrlap, kapcsolatfelvétel, stb.
  • Nagy, lapozható borítóképek (sliderek) a főoldalon.
  • Piktogramok, jelölések, tanúsítványok: segítik az információ feldolgozását, a látogató több ideig böngészik az oldalon.
  • A folyószöveg legalább 15-ös, de inkább 16-os betűméretű. A cím vagy kiemelt szöveg ennél nagyobb.
  • Színátmenetes háttér két színnel, lehetőleg a márkád színeinek kombinációjával.
  • Ha pedig a promóciós oldalad kinézetét frissítenéd, a Themeforest oldalon rengeteg sablon közül választhatsz.

Még több ehhez hasonló tippet, ötletet olvashatsz az alábbi cikkekben:

Milliárdos forgalmuk van. Mit csinálnak online?

Ideje redizájnolni a weboldalad. Akár WordPress oldalad van, akár más

MinnerInstant

Áprilisban, a Digitális Ninja hetek alatt számtalan nagyszerű szoftvert mutattunk be, amelyek segítenek új szintre emelni a digitalizációt a cégeden belül. Egyik leghasznosabb közülük a LastPass, egy online jelszószéf szoftver, amit nem csak a vállalkozásodban használhatsz, hanem magánszemélyként is. Az elfelejtett jelszó dühítő, és még hátráltat is, éves szinten akár órákat vehet el tőled az új jelszó igénylésének folyamata. Ne engedd, hogy ilyen apróságok visszafogják a hatékonyságod! Ha bizalmatlan lennél, ne adj meg érzékeny információt (pl. bankkártyaadat), de általános belépésekhez nyugodtan használhatod.

Ebben a cikkben segítünk, hogyan tudod beállítani: Az összes jelszavad egy helyen, biztonságos jelszószéfben – LastPass használata

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!

MinnerInstant

Tavaly csődöt jelentett, több milliárdos tartozás, dühös partnerek, vevők, sőt emiatt még egy Minneres üzleti ötlet is született (lásd itt).

Hogy áll most?

  • Túl élte a csődöt
  • Csak a fele tartozást kell kifizetnie a hitelezők, partnerek felé.
  • A látogatottsága a tizedére csökkent, korábban havi 750-900 000 -szer nyitották meg a felhasználók a Bónuszbrigád oldalát, ma már csak alig havi 75 000-szer. Egy kisebb kuponos oldallá zsugorodott.
  • Szerződés kötött olyan platformokkal, mint a jegy.hu, hogy feltöltsék ajánlatokkal az oldalt.
  • A Facebookon már tiltják a kommentelési lehetőséget. Láthatóan sokan dühösek még (joggal).

A BónuszBrigád üzleti modellje alapjaiban hibás, ami egy következő hasonló esetet hozhat. Lényegében nem kezelik külön partnerek pénzét. Pedig egyébként még adózás szempontból is jobban tennék, ha letétként kezelnék.

Ugye! Érdemes elolvasni a cikket, ötletet! Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…

MinnerInstant

Már 7 éves a Minner, és most is még egy újabb szintre került az oldal. Ebben a szegmensben a leglátogatottabb hazai oldal, így kell is villantani, diktálni a trendet. Ezt egyébként nem nagyon mondja el itthon senki a vállalkozóknak, de valóban nincs olyan, hogy a vállalkozásod kész van (Minneren írunk erről természetesen).

Folyamatosan újítani kell, akár az üzleti modellt, akár új terméket létrehozni, akár más területen. Én egy olyan média oldalt üzemeltetek, amihez hasonló még nem volt itthon, sőt ennyire nem foglalkoztak azzal, hogy például mi is legyen a menüben, hogyan is olvasnak a felhasználók, mi a rutinjuk. Nincs előttem minta, de talán ez jó is, mert nincs mi bekorlátozzon.

Sokan szokták kérdezni, hogy: “Milán, mi a lelkesedésed titka, hogy tudod már több éve ugyanazzal a lendülettel csinálni a vállalkozásodat?” – A válasz több is lehet, és nem lennék én, ha nem csak annyival intézem el a választ, hogy szeretem, amit csinálok. Főleg, mert azért vannak pillanatok, amikor… …. …
A válasz: pont az ilyen kis újítások, akkora lendületet adnak nekem, az oldalnak, és most már a munkatársaknak is, ami azonnal átvált lelkesedéssé.

Most éppen egy új menüpontot helyeztünk el az oldalra, aminek röviden ezt a nevet adtuk: Hol tartok Igen, ezzel az olvasó a vállalkozása életciklusa alapján tud a cikkeink közül szemezgetni. Új aloldalakat hoztunk létre. Majdhogynem egy újragondolt tartalomjegyzék. És, hogy a legjobb élmény legyen a Minneren lenni, mindezt megfelelő dizájnnal tálaljuk.

Az új aloldalakat elneveztük:


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek