Ellopják az üzleti ötletemet, inkább nem mondom el senkinek

Tudod mi a legnagyobb baj ezzel a gondolkodással? Hogy csak ötleted van és nem megvalósítási terved. Akik úgy gondolják, hogy ellophatják az ötletüket és ezért nem mondják el senkinek, ők valószínűleg meg sem fogják tudni valósítani a vállalkozásukat, vagy ha elindulnak rövid időn belül elbuknak. Járjuk körül a témát!

Amikor már piacra lépsz másolható vagy

A legnagyobb tévhit az, hogy akkor fognak másolni, amikor még csak ötlet szintjén vagy, vagy éppen tervezel. Miért tennék ezt? Nem is validáltad a piacodat, nem derült ki, hogy kell-e a népnek a terméked, szolgáltatásod, vagyis a titkos ötletedre alapuló bizniszed működőképes-e. Aki másolni akarna téged, az bizony megvárja, hogy mit alkotsz. Tehát minek is titkolóznál? Vagy amikor elindítod a vállalkozásodat, új termékedet, akkor nem fogod hirdetni? Nehogy lemásolják?

Ötletet másolhatnak, megvalósítást nem tudnak

Ha csak ötleted van, akkor az még nem egy vállalkozás, nincs piacra lépési terv, nincs megvalósítva, vagy éppen nincs még hozzá normális megvalósítási terved. Egyébként is tudod mi a legjobb az egészben? Hogy mindenki máshogy valósítja meg az adott dolgot, pedig lehet ugyanazt értékesítik.

Van két, ugyanazt a terméket értékesítő cég, mégis az egyiknek jobban megy. Fura nem?

Gondolj egy termékre, majd két ugyanolyan márkára, cégre akik árulják. Oké! Hogy lehet az, hogy ugyanazt árulják, de mégis egyiknek jobban megy, mint a másiknak? A szó, amit keresel a megvalósítás.

Ezt imádom a legjobban: Az emberek nem tudják, hogy te mit fogsz csinálni

Akár a vevőket, akár a mumus másolókat nézzük, ha neked van piacra lépési terved, akkor egyszerűen lehetetlen lesz másolni. Főleg egy 1-3 éve működő cégnél kezd kialakulni egy olyan folyamat, működés, ami annyira egyedivé teszi, hogy lehetetlen egy az egyben lemásolni. Tervezz! Kell lennie 1-5 éves tervednek, amiben nem csak az van, hogy akkor elindítom a vállalkozásomat ezzel az ötlettel. Persze közben átalakulhat, mert lehet működés közben jön egy jobb ötleted, vagy megismered a piacodat. De ehhez ott kell lenned a piacon.
A butítsd le a vállalkozás ötleted Minneres elméletben pedig azt tanítom, tanácsolom, hogy csupaszítsd le a vállalkozásodat, és a legminimálisabb dolgokkal indulj csak el. Ez neked is könnyebbség, marketingben is előny lesz, hát még abba, hogy nehezebben fognak másolni. Mert nem tudják mit lépsz! A kapcsolódó cikk: Butítsd le a vállalkozás ötleted! Indulj -1ről!

Egy befektető kellene, de félek, hogy ellopja az ötletemet

Sokan azért nem mernek befektetőhöz fordulni, mert félnek attól, hogy ellophatják a vállalkozás ötletüket. Sőt, még szakértőknek sem merik elmondani leendő vállalkozásukat. Például engem is megkerestek már olyannal, hogy titoktartási szerződés után akarnak csak leülni velem a tanácsadói órámon. Természetesen később kiderült, hogy az ilyen esetek többségében az ötlet elég általános volt, és felesleges volt a papír (ilyet már nem is írok alá, egyébként sem beszélek az ott elhangzottakról másnak).

Nem is akarja! Ő azért keres startupokat, befektetési lehetőségeket, hogy már valamennyire működő vállalkozásokba fektessen. Ő nem akar dolgozni, ő azt akarja, hogy te valósítsd meg a vállalkozásötletet, és közben ő ebből profitáljon.

A befektetőt (sokszor) nem a hogyan érdekli, hanem az, hogy :

  • milyen problémára ad megoldást az ötlet, vagy milyen lehetőséget aknáz ki,
  • milyen alap üzleti modell van mögötte (miből lesz pénz),
  • van-e már kész terv, pl. piacra lépésre, marketing…,
  • a pénzt mire költenétek, mennyi pénz kell, mennyi ember,
  • konkurenciaelemzésre
  • mekkora infrastruktúra kell?…

Jó példa: Közösségi finanszírozó kampány: Gondolj bele, hogy mennyi startup osztja meg ötletét közösségi finanszírozó kampányban. Bár benne van a pakliban, hogy lemásolnak (link a bekezdés végén), de teljesen úgy sem tudnak. Mindenképpen törekedned kell egy minimális egyediségre, és nyert ügyed van. A lemásolt terméket el is kell adni!

További jó példa: Startupversenyek,vagy éppen a Minner Befektetőkereső showja, vagy a Cápák között című műsor: Mikor rájössz, hogy tényleg nem is akarják ellopni az ötletedet, elkezdesz abban is gondolkodni, hogy akár ilyeneken is megmutasd magad. És van pár perced, hogy elmondd mi a vállalkozásod. Ezt érdemes gyakorolnod is! Aki nem tudja elmondani 1-2 mondatban, vagy 3 percben, annak nem elég jó a terméke.

Ha te nem érted, akkor a vevőid hogy értenék?

Kapcsolódó cikkek: 

2020-as vállalkozási ötletek szeptember 30-tól a Minner hírlevélben!

Iratkozz fel most! A hétfőnként kiküldött Minner hírlevélben az üzleti hírszemle mellett a 2020-as üzleti ötleteket, trendeket is első kézből olvashatod! Feliratkozás