Tarol a Vinted! Tarol a Rejoy, Furbify. Media Markt is beszáll a használt piacba – Minner Hírszemle

Dátum

Megosztás

Újraéled a felújítási, majd én megszerelem láz? Ezt persze a műszaki piacra értjük. Új piaci szereplők nőnek ki gombamód a felújított eszközök piacán. Amire még szegezheted a tekinteted ezen kívül a használt ruha piac, ahol a Vinted a hazai csomaglogisztikát is képes volt megakasztani (Foxpost sztori). A Vinted startup sztorijával indítjuk a hírszemlénket, ahol a klasszikus startup pénzszórásról is lesz szó. A használt, felújított piac növekszik, nyereséget is fel tud mutatni (podcastban említjük az árrést, ami igencsak kecsegtető). Szó lesz még a Media Marktról, aki szintén belépő ebbe a re-commerce területre, továbbá a Rejoy és a Furbify is példánk lesz. Vágjunk bele!

Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt találod, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

A Vinted sztori és a meghúzódó startup szál

A Vinted várt 16 évet, hogy végre nyereséges legyen. Igen, ez startupoknál nem ritka, eléltek a befektetők pénzéből. 2023-ben például 20,4 millió euró veszteség értek el, ám 2024-ben 17,8 millió euró (nagyjából 7 milliárd forint) nyereségre fordították át az eredményt. 2019-ben a Vinted lett az első litván unikornis. Startupoknál ez azt jelenti, hogy a vállalkozás értéke (!! nem bevétel, nem profit, cégérték) legalább egymilliárd dollár. A használt piac most ért bele egy óriási trendbe, azért is tudott kilőni a profitja is. Tudod a Minner 2023-as üzleti ötleteiben is felhívtam erre a figyelmeteket (2023-as üzleti ötletekben is, a 2. ötletnél), és YouTube videóinkban is többször említettük.

A Vinted 2008-ban indult el abból az ötletből, hogy egy költözés során nem tudta magával vinni az alapító a saját ruháit és létrehozott egy oldalt, ahol eladta őket. 21 éves volt ekkor a fiatal vállalkozó. Tehát ez egy használt ruha piactér lett.

Aminek talán köszönheti a sikerét az a gyors terjeszkedés. Egy év után a Vinted piacra lépett Németországban, majd 2011-ben Csehországban. Ez persze a befektetők figyelmét is felkeltette, jól élték a startup life-ot. Jött később Franciaország, Egyesült Királyság, Egyesült Államok. Kaptak is újabb tőkebevonást befektetőktől. Tudod, aki ilyen növekedést visz véghez, neki tőke is kell, és persze ezt szeretik látni a befektetők is, érzik itt valami történik.

Mit csinál egy startup ha sok pénze van? Feléli. 2016 környékén csődközeli állapotba került a cég. Pénzt akartak termelni, így bevezettek 20%-os jutalékot, a forgalom felére csökkent. Ez a kudarc magával vonzotta, hogy kellett egy új CEO, cégvezető, egy külsős tanácsadó. Mikor munkába látott 75 százalékkal csökkentette a kiadásokat, megszűntetett több nemzetközi irodát is. Erős marketing kampányba kezdett (pl. TV reklámok). Ezután az üzleti modell is átalakult, letisztult. A bevétel fő része külső hirdetőkből jön össze, továbbá a vevők által fizetett extra díjakból: vevővédelmi díj, csomagok biztosítása, szállítás és nyomon követés.

2021-ben ismét nekifutottak az USA piacnak, de lepattantak. Magyarországon 2022-ben debütáltak, amire lehet te is felfigyeltél, mert reklámozott TV-ben, influencerekkel, erős startot nyomtak.

Ismerős egy kicsit a használt ruha piactér, a Gardrobom indulását nyomon követhetted a Minneren. Óriási eredményeket értek el ők is az elején. Persze a Vinted piacra lépése letörte a magyar startup álmait. Most helyi bolt profilra váltottak, meg is kérdezem majd mi újság velük. Jövök friss információval velük kapcsolatban.

Rejoy letarolta a hazai felújított magyar piacot. 2 milliárd forint éves forgalmat

Ha már magyar példák, nem hagyhatjuk ki a Rejoy-t sem a sorból. Nem ruhák, hanem elektronika, azon belül is használt telefonok felújításával és értékesítésével foglalkoznak. Az indulás utáni első évükben 14 ezer készüléket adtak el és 2 milliárdos forgalmat generáltak. A Rejoy modelljében annyi plusz van a sima használtcikk piactérhez képest, hogy ők vesznek is készülékeket, amiket aztán megjavítanak vagy legalább akksit cserélnek bennük és aztán ők adják el a készüléket. Te mint eladó teljesen kiveheted magad a folyamatból és ami szerintem még fontosabb, hogy vevőként is egy céggel állsz majd kapcsolatban. Nem kell a Facebook marketplacen egy vadidegennel chatelni, aztán az utcán találkozni és úgy készpénzért átvenni egy dobozban egy telefont, mintha drogot venne valaki. Az egész folyamat sokkal gördülékenyebb, kényelmesebb és megbízhatóbb.

Kevés dolog mutatja jobban mennyi potenciál van ebben a területben, minthogy az iStyle, Magyarország Prémium Apple partnere és úgy tudom legnagyobb értékesítője nemrég megnyitotta outlet részlegét. Itt a Rejoy-hoz hasonlóan használt és felújított telefonokat lehet vásárolni tőlük. Ez abszolút validálja a modellt.

Media Marktnál is használt termékek?

Ha minden a terv szerint megy, akár már idén a polcokra kerülhetnek használt termékek a MediaMarktnál. A cégnél egyre nagyobb igényt látnak ezekre a termékekre, elsősorban azért, mert azt veszik észre, hogy az ár a döntő szempont a vásárláskor a fogyasztóiknak. A MediaMarktban le lehet majd adni használt eszközöket (nem csak MediaMarktban vásároltakat), amiket a cég beszámít, saját rendszerben felújít és újraértékesít. Továbbá teljes felújítást mint szolgáltatást is felvesznek a palettájukba, magyarul az elromlott laptopunkat bevihetjük az üzletbe és megjavítják nekünk. Ezzel 2-3 évvel megtoldható egy termék életciklusa, ami környezettudatosabb, mint ha újat vásárolnánk.

Furbify és a felújítottot laptopok

Én meglepődtem, amikor kiposztoltam a zárt csoportunkban, hogy a Furbify-tól vettem felújított laptopot, hogy mennyien írták, hogy ismerik a céget, sőt már vettek tőlük. A piacuk éppen most van felívelőben. Egy izgalmas adat, hogy 100 eladott laptopból jelenleg 5-10 darab között mozog a felújított, a többi új készülék.

A Furbify-tól megtudtuk, hogy már az kereskedelmen belül külön kezelik a re-commerce kereskedelmet: Tavalyi évben már EU-s szinten 94 milliárd euróra nőtt a használt eszközök e-kereskedelme. A teljes e-kereskedelemben fokozatosan növekszik az aránya (becslések szerint 14%-ra bővül a következő 3 év során). 

A felújítás, amit a Furbify is csinál a körforgásos-gazdaság elvén működik: a kukába kerülő, leselejtezett számítógépekből varázsolnak újat. És a kuka és szemétdomb helyett marad a piacon, azaz körforgásban marad! Az értékteremtés ott jelenik meg, hogy ami nem hulladék azt nem kell megint szállítani, megint raktározni, megint valamilyen technológiával kezelni…Volt olyan számítógép, ami 3-szor járt a cégnél, 3-szor újítottak fel, ezáltal háromszor annyi ideig használták. 

Van még ilyen tartalom?

Forrás: Vinted hír: telex.hu, Media Markt https://index.hu

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!