Ki az az interim menedzser és mit csinál? Nem csak nagyvállalatoknak segíthet

Dátum

Megosztás

Ki is az interim menedzser? Egy együttműködő vagy alvállalkozói partner? Egy bedolgozó szakértő? Vagy csak egy hangzatos pozíció, nagyvállalati pénzszórás? Ezek közül egyik sem. Talán hallottad már a kifejezést, de legyintettél rá, mondván neked erre nincs szükséged. Nézzük meg mégis pontosan, mit csinál egy interim menedzser, hogy eldönthesd, érdemes-e bevonni egyet a cégedbe.

A cikket vendégszerzőnk, Szalai Anita projektmenedzser, a Szalai projekt alapítója írta.

Az interim menedzsment eredete

Ahhoz, hogy megértsd miről van szó pontosan, vissza kell mennünk az időben egy kicsit. Az 1970-es években Hollandiának szigorú szabályai voltak arra vonatkozóan, ha a munkáltató egy munkatárstól meg kívánt válni és ez hatványozottan problémát jelentett vezetői pozíciók esetében. Mivel egyre gyakrabban fordultak elő projekt jellegű munkák, a munkáltatói igény megnövekedett a határozott idejű foglalkoztatás iránt, amelyre a szolgáltatói oldal a vezetői pozíciókra az interim menedzsment koncepciójával reagált.

Az első holland, interim menedzsment szolgáltatást nyújtó vállalkozás elkezdte összegyűjteni a speciális tudással rendelkező, tapasztalt felsővezetőket és különféle, fix időtartamú (projekt)munkákra közvetítette őket alapvetően az alábbi esetekre koncentrálva:

  • krízismenedzsment,
  • változásmenedzsment,
  • projektmenedzsment,
  • szakértői menedzsment,
  • áthidaló (gap) menedzsment.

Napjainkra ez az alapelképzelés ugyan nem formálódott át teljesen, de némiképpen kiszélesedett az értelmezési keret, ami miatt praktikus lehetőség lehet interim menedzser alkalmazása egy kis- és középvállalkozás számára is.

Mit tud és mit csinál egy interim menedzser?

Nézzünk meg pár olyan tulajdonságot, amit gyakran félreértelmeznek az interimekkel kapcsolatban:

  • Sok éves tapasztalattal rendelkeznek egy területen, azaz nem pályakezdők, frissdiplomások.
  • Jellemző, hogy akkor választják ezt a karrierutat, ha már saját területükön elérték, amit lehetett vagy legalábbis tudásban és tapasztalatszerzésben olyan széles látókört szereztek, ami egy vállalatnál hosszú távon maradva nem kamatoztatható.
  • Tudásuk és gyakorlatuk alapján irányítási, döntési és végrehajtási jogkört kapnak. Megbízásuk során aktív résztvevőik a folyamatoknak, nem csupán szakértenek vagy tanácsot adnak (általános tévhit, hogy tanácsadással foglalkoznak).
  • Határidőre dolgoznak, konkrét cél és eredmény elérése érdekében, nem pedig egy állandó vezetői státuszra pályáznak és ezért nem is illeszkednek be egy vállalati kultúrába (persze előfordulnak kivételek).
  • Ideiglenesen terhet vesznek le egy-egy csapatról, hozhatnak olyan folyamatfejlesztési ötletet, amivel hatékonyabbá teszik a működést, átadják a know-how-t, hogy elkerülhető legyen egy újabb krízishelyzet.
  • Keresik a kihívást, rugalmasak, tele vannak ötlettel és megoldásokkal, objektív szemszögből látnak át válságokat, megrekedéseket, változtatási szükségleteket és rövid idő alatt képesek felvenni a fonalat, ha váratlan okból kiesik egy kulcsszereplő vezető vagy specialista (hirtelen felmond, tartós táppénzre kerül… és a többi).

Mikor érdemes bevonni egy interim menedzsert?

A teljes összkép érdekében néhány példa, amikor szükség lehet rájuk:

Folyamatfejlesztések

Eldöntöd, hogy szeretnél egy komolyabb CRM rendszert, vagy bevezetnél egy HR folyamatokat és vállalati belső kommunikációt támogató platformot, esetleg egy új tevékenységgel egészítenéd ki szolgáltatási palettádat. Ezek mind olyan előkészítést, folyamatmenedzsmentet, tapasztalatot igénylő fejlesztések, ahol interim menedzserrel jelentős időt takaríthatsz meg. A megnövekedett feladatokat ő fogja vállalni, operatív szinten koordinálni, az irányokat megtervezni és végül támogatja a betanulási szakaszt, amikor az újítás a meglévő és akár az új munkatársak munkarendjébe kerül végérvényesen.

Szakértőhiány

Elnyersz egy komplex megbízást a területeden (például egy nagyszabású marketing kampány tervezése és kivitelezése). Tudod, hogy ugyan a munkatársaiddal képesek vagytok teljesíteni (kisujjatokban a kampány minden elemének tervezése, megvalósítása), mégis van egy speciális ismeret (pl. egy iparág, ahonnan még nem volt ügyfeled), amivel egyelőre kevesebbek vagytok és ezt átmenetileg pótolni kell, majd idővel elsajátítani. Ilyenkor nem egy alvállalkozót veszel igénybe, hanem egy specialistát (iparági ismerete van, marketing kampány guru), akivel egy iparági tudásátadást is tartalmazó együttműködést kötsz.

Krízismenedzsment

Van egy jó szakember állományod, vannak jól kialakított folyamataid, mégis beüt a krach. Például váratlanul távozik egy kulcsembered, akinek a hiánya bizonytalanságot indított el a csapatodban, nincs már meg az összetartás, a helyére érkező új munkatársat nem tudod megtartani, mert fejét vesztve menekül a morál miatt és te egyedül már kevés vagy ahhoz, hogy talpra állítsd a céget. Ilyenkor kell egy olyan HR specialista, aki segíti megtalálni azt a kulcsfigurát, aki betölti a keletkezett űrt és mellette még szervezetfejlesztéssel is foglalkozik, azaz feltárja a probléma gyökerét, támogat a csapat újrakovácsolásában, mert ez egy egynapos csapatépítő tréninggel nem fog menni.

Erőforráshiány

Szülési szabadságra megy egy csoportvezetőd, akinek a feladatait erre az időszakra át tudod nagyjából csoportosítani, de még így marad olyan tevékenység, amire átmenetileg megoldást kell találnod. Vagy hirtelen elveszítesz egy vezetőt és azonnal kell a helyére valaki, mert az előbbi esethez képest nincs mód átcsoportosításra és a helyzetet nehezíti, hogy az új vezető kiválasztása hónapokat vesz igénybe (toborzás, plusz mire a másik helyen letelik a felmondási ideje).

Mi lehet a gond az interim menedzsmenttel?

A legnagyobb kritika az interim menedzsment megoldás kapcsán, hogy sokak számára magas a megbízási díj akár közvetlenül, akár közvetítőn keresztül veszed igénybe. Ami a mérlegelést ilyenkor segíti tudja:

  • megnézed, hogy mennyibe kerül egy gyorsított, feláras toborzási szolgáltatás, mire az új állandó munkatársadat megtalálod.
  • kiszámolod, hogy mennyi plusz költséged merülhet fel, ha nem szerzel speciális tudást egy projekthez (többlet munkaóra, hibás teljesítések stb.).
  • előrevetíted, hogy szétcsúsznak a folyamatok, késedelmesek lesznek a teljesítések, mert a túlterhelt munkatársak nem bírják energiaszinttel, növekszik a betegszabadság és emiatt akár értékes partnereket, bevételt veszítesz már rövid távon, károkat okoz hosszú távon.

„Erre van szükségem! Hol találok interim menedzsert?”

A klasszikus forma az interim menedzser közvetítők, akik nem csupán a menedzsert bocsátják rendelkezésre, de saját adatbázist építenek és menedzselik a teljes együttműködést. Az interim menedzsment kifejezésre keresve a keresőmotorok őket fogják elsőként felhozni.

Ritkábban álláshirdetésekben fordul elő, hogy kifejezetten interim vezetőt keresnek. Aki így keres, az ezt egyértelműsíti. Továbbá vannak olyanok vállalkozások, akik tevékenységeik között foglalkoznak interim menedzsmenttel is, ha egy ügyfél érdeklődik iránta.

Egy interim menedzser befektetés. 3 hónap, félév vagy akár 1 év időtartamra is szólhat az együttműködés és – igaz – hosszú távon fog megtérülni (rövid táv sincs kizárva), de egy tanulási folyamatban vehet részt a vállalkozásod, ami nélkül nem tudsz versenyben maradni.

Kapcsolódó tartalmak

Kiemelt kép: Canva

Vendégszerző
Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.