A Z generáció közel fele 3-4 évet maradna egy cégnél és inkább több helyen szerezne tapasztalatot

Dátum

Megosztás

Átfogó kutatás készült a Z generáció munkavállalói preferenciáiról: életre szóló lojalitás helyett önmegvalósítás!

Hazai viszonylatban az egyik legátfogóbb munkaerőpiaci tanulmány jelent meg, mely a Z generáció attitűdjeit más korcsoportokkal összehasonlítva vizsgálja, így tágabb kontextusban értelmezhetők a legfiatalabb munkavállalók prioritásai, céljai. A közel 2500 fő bevonásával készített szakmai kutatás a Quantum Digitális Diákszövetkezet, a SteiGen, a PWC és a Diverzum szakmai együttműködésében valósult meg.

#minner A téma keretezése persze hatásvadász („azonnal otthagy”, “önmegvalósít”… stb.), de a lényeg, hogy ez a generáció már aktívan dolgozik nálad vagy a konkurenciádnál. Ha nem érted a motivációikat, lemaradsz. Írtunk erről a témáról már mi is jó párszor, például itt: 3 tipp, hogy a Z generáció igazán megtalálja a helyét a cégedben

A kutatás három fő tanulsága:

  • Folyamatos útkeresés: A Z-sek kevesebb, mint fele (49%) építené végig egyetlen cégnél a pályáját; a többség (51%) a többcéges tapasztalatot tartja gyorsabb fejlődési útnak.
  • Rugalmas, de biztonságos munkahelyek: A Z generáció 61%-a stabil, kiszámítható és a munka-magánélet egyensúlyát figyelembe vevő munkahelyet preferál, de nem hosszú távú elköteleződéssel.
  • Elismerés és tanulás: A Z generációt a látható elismerés és a gyors tanulás tartja mozgásban: 32% számára fontos, hogy „sokan tiszteljék és csodálják”, 58% „rendkívül fontosnak” tartja az új dolgok tanulását.

#minner Cégvezetőként ez a három pont a te új Bibliád. Nézd! Ne sértődj meg, ha nem akarnak nálad megöregedni. Azt hiszik, máshol gyorsabban fejlődnek. A te dolgod, hogy bebizonyítsd: nálad is lehet. Hogyan? Csinálj belső „miniprojekteket”, adj nekik felelősséget, rotáld őket feladatkörök között. Legyen izgalmasabb nálad maradni, mint továbbállni. És a legtrükkösebb? Az, hogy akarnak egy stabil hátteret (fix fizu, bejelentett munka), de utálják a merev kereteket. A megoldás a hibrid modell és a bizalomalapú működés. Nem az a lényeg, hogy mikor és hol dolgozik, hanem hogy mi az eredmény. Illetve, ott van az, hogy ez a „like-generáció”. Nem elég nekik a féléves bónusz. Kell a most. Dicsérd meg őket a többiek előtt egy céges belső csatornán, emeld ki a nevüket egy meetingen. Ingyen van, és többet ér, mint egy gyümölcsnap.

Nem egyetlen vállalatnál képzelik el a jövőjüket

A Z generációsok csupán 49%-a építene pályát egyetlen cégnél. Ez az arány az idősebb korosztály körében jóval magasabb: az X és az Y generáció megkérdezettjeinek 71%-a tudja elképzelni, hogy az egész karrierútja során egyetlen vállalatnál maradjon. Bár a Z generáció változatosságra, folyamatos tanulásra vágyik, a stabilitást a többi korosztályhoz hasonlóan kiemelten fontosnak tartják. Az “életre szóló” lojalitás ugyan kevésbé vonzó lehetőség számukra, 61%-uk a stabil munkahelyeket preferálja. A 18 év alattiak a huszonéveseknél is kevésbé gondolkodnak fix munkahelyben: 57%-uk előnyben részesítené a rugalmas, projektalapú munkarendet.

“A Z generáció megtanulta, hogy számára nem kifizetődő az egyoldalú hűség. Valószínűleg sokat tanultak a szülők példájából, hogy a hűséges szülőtől gyorsan megváltak a kényszerhelyzetben levő cégek.”

– nyilatkozta Steigervald Krisztián, a SteiGen alapítója, generációkutató.

#minner Ez az idézet telitalálat. A Z generáció látta, ahogy a szüleiket (X gen) 20 év hűség után elküldik egy leépítésnél. Számukra a „cég” nem egy család, hanem egy partner. Amíg mindkét félnek jó, addig maradnak. A lojalitást már nem lehet elvárni, azt nap mint nap ki kell érdemelni. A te céged kiérdemli ma?

Az élethosszig tartó tanulás, mint valódi cél

A fiatalok számára az élethosszig tartó tanulás nemcsak egy hangzatos mottó, hanem egy valódi célkitűzés. 58%-uk rendkívül fontosnak tartja az új dolgok tanulását és a karrierútját is ehhez igazítja. Fontos kiemelni, hogy az erőfeszítéseikért cserébe elvárják, hogy a környezetük elismerje, tisztelje őket: 32%-uk számára fontos, hogy “sokan tiszteljék és csodálják” őket.

#minner Ha a cégednél nincs fejlődési lehetőség, a Z generáció szó szerint halálra unja magát és lelép. Az 58%-os tanulási vágy a te legerősebb fegyvered a megtartásukra. Ne csak munkát adj nekik, adj nekik tudást.

  • Fizess elő nekik online kurzusokra (pl. továbbképzések, konferenciák, vagy akár a Minner Akadémia)
  • Rendezz belső miniképzéseket, ahol a seniorok tanítják a juniorokat
  • A tanulás a legjobb employer branding eszközöd.

Egyensúly a munkán belül és kívül is

A kutatásból kiderül, hogy munkahelyváltás esetén minden korosztálynál a jobb munka-magánélet egyensúlyra való törekvés volt a vezető indok. A Z generáció is ezt tekinti az egyik legfőbb céljának: 51%-uk számára kiemelten fontos a karrier és a család összehangolása. Többségük nem csak karrier, vagy csak család fókuszú jövőképben gondolkodik, hanem a kettő közötti egyensúlyt kívánja megteremteni, ezért a vállalati kultúrának ezt az integrációt kell támogatnia. 

A munkán kívül is tudatosságra törekszenek: 53%-uk számára rendkívül fontos az egészséges életmód, 71%-uk pedig kifejezetten a betegségek elkerülésére törekszik. Az adatokból kirajzolódik, hogy az egyensúly támogatása az egyik leghitelesebb employer-branding eszközzé válik a Z generáció munkaerőpiaci térnyerésével: a karrier és a család összehangolásának lehetősége mellett a jóllét támogatása és a wellbeing eszközök is kiemelt vonzerővel bírhatnak a fiatalok számára.

“A Quantumnál nap mint nap a híd szerepét töltjük be a Z generációs tehetségek és a magyar vállalatok között. Számunkra ez a kutatás nem elmélet, hanem a napi gyakorlatunk adatalapú megerősítése. A „Gen Z mint munkavállaló” riport egy kézzelfogható, stratégiai eszköz a HR vezetők és cégvezetők számára a jövőálló szervezetek építéséhez és a jövőbeli versenyképesség forrásának megértéséhez” – fogalmazott Bőhm Zsombor, a Quantum Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja.

Olvasnál még a témában?

Forrás és fotó:
Quantum Digitális Diákszövetkezet, SteiGen, PWC, Diverzum

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.