A hazai közösségi irodák miért nem tudják megfogni a kialakult helyzetet? +ötlet [podcast]

Home office, távmunka… azt hinnénk a távmunka trend előretörése pozitív kihatással van a coworking irodák keresletére, működésére, de ez még sincs így. Miért? Pedig most lehetne bővíteniük az ügyfélkörüket is, sőt most kellene igazán innoválniuk és megfogni a trendet. Már a tavalyi WeWork botrány rámutatott arra, hogy egy nagyobb válság a klasszikus közösségi iroda üzleti modellt hazavághatja. És itt vagyunk most, pont ilyen környezetben és valóban szenvednek a coworking irodák, otthon is. Itt egy lehetőség, amire érdemes lehet lecsapni, elemezzük a piacukat, üzleti modelljüket, majd hozok természetesen megoldást is, új üzleti modellt. Egy hanganyagban dolgoztam fel a témát.

A podcast (hanganyag)

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt éred el, itt pedig egy lejátszóban:

A hanganyag leirata, rövid vázlata

Ez az anyagot úgy készítem, hogy több mint 6 éve folyamatosan figyelem a közösségi irodákat, több vezetőt, tulajdonost is ismerek, és én is igénybe vettem már szolgáltatásaikat (vagyis béreltem helyet).

Itt egy nagy lehetőség, hogy az irodai munka piaca átalakulóban van. Rengeteg területen látható, hogy egyre nagyobb óraszámban dolgoznak az emberek távolról, és ez a tapasztalatok alapján megmaradhat a korlátozások után is. A cégek most tapasztalják meg az egyensúlyt. Látszik az is, hogy csak az otthoni munkavégzés nem teljesen hatékony, de közben kiderült nem kell akkora iroda már így. Ennek egyik megoldása lehet, hogy a cégek bérelnek fix helyet közösségi irodákban, ahová be tudnak menni a munkavállalók dolgozni, vagy akár meetinget tartani. Kihasználva a coworking irodák rugalmasságát, de mégis hosszútávon szerződnek. A digitalizáció tovább erősödött, így érezheted, hogy valóban jó helyen és időben lehetnek a közösségi irodák, hogy nyertesei legyenek a trendek felerősödésének.

Egy közösségi iroda úgy működik,
hogy legtöbbször saját tulajdont adnak bérbe úgy, hogy létrehoznak munkaállomásokat (lényegében egy asztal székkel), illetve külön kisebb irodahelyiségeket is, ha nem szabadúszókról van szó, hanem akár egy komplett csapatról, vagy kisebb cégről. Ezen kívül vannak benne tárgyalók, és közösségi terek és természetesen konyha, ebédlő is.

A közösségi irodák és ügyfeleik között túl rugalmas az üzleti kapcsolat, így lényegében a bérlők nincsenek elköteleződve hosszú távon az adott coworking irodához. A hozzáadott értéke egy közösségi irodának konvergál a 0-hoz. Valójában tevékenységük 99%-ban csak arról szól, hogy bérbe adják egy nagyobb helyiség kisebb részeit. Bár persze látható, hogy itt-ott vannak közösségi események, közös ebédek, de ezek üzletileg nem magasan hozzáadott értékek.

Tavaly a WeWork botránya (írtam részletesen róla a Minneren) rávitte a fókuszt a közösségi irodák sebezhetőségére. Szinte megjósolta Aswath Damodaran a new york-i Egyetem pénzügyi professzora, hogy egy válság, recesszió esetén nagy kockázatnak van kitéve ez az üzleti modell. Folyamatos cash flow problémával küzdenek, és ez egy recessziós időszak alatt tovább hatványozódik, részben a bérlők, partnerek miatt is. Itt vagyunk most, és látszik hogy a szabadúszók, kisebb cégek még ha digitalizációban is utaznak, nagyon sebezhetőek, mert kicsik. És sok más alternativát is találhatnak munkavégzésükhöz, mint a kávézók, vagy éppen otthonról dolgozni. A közösségi irodák nem adnak jelenleg akkora hozzáadott értéket, hogy ne legyenek kihagyhatóak a bérlőik életéből.

A hanganyagban végigvesszük a 3 célcsoportot, akiket kiszolgál egy közösségi iroda:

  • szabadúszók, főleg digitális szakemberek (programozók, marketingesek, grafikusok, tanácsadók)
  • néhány fős vállalkozások, startupok
  • multik, nagyobb KKV-k, akik kihelyezik időnként a meetingjeiket közösségi irodába, vagy egy-két munkatársuk a távoli munkavégzés közben igénybe veszik a közösségi irodát (itthon is megfigyelhető ez a trend, már tavaly is).

A hanganyagban elmondok három olyan megoldást is, amivel bővíteni lehet az üzleti modellt, amivel sokkal stabilabb üzleti modellt tud létrehozni egy közösségi iroda. Az egyiket még az elején elmondom, ami egyértelmű is, a másik kettőről az üzleti modell boncolgatása után lesz szó. Hallgasd meg a podcastot!

További üzleti podcastokért kattints ide, a Minner pocastját itt éred el (linkek, sőt beágyazva is megtalálod a hanganyagokat). Ki is emelnék néhányat ezek közül:

Fotó: Envato License

Új vállalkozási ötletek! Neked is hasznos, nem kell kezdőnek lenned!

Olvasd el a Minner friss üzleti ötleteit Kattints ide! Működő cégek is inspirációt merítenek új termékekhez, szolgáltatásokhoz, üzleti modellhez, vagy éppen marketing ötletet találnak. Újaknak pedig egyenesen kötelező! Tovább a Minner ötletekre!! (A menüben is megtalálod)

Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!