A Jóbarátok sikere rávilágít, mit értünk vásárlói rutin alatt

Dátum

Megosztás

A Jóbarátok című sorozatot világszerte több száz millióan látták. Amerikában egyszerre 50 millió embert is odaszegezett egy rész a TV-hez. Ma már ezt a számot lehetetlen produkálnia egy sorozatnak. Miért? Megváltozott a fogyasztók rutinja, vagyis az, ahogyan fogyasztják az ilyen tartalmakat, sőt még a technológia is változott. 25 éve került adásba az első rész. Lássuk, hogy segít ez bennünket abban, hogy megértsük, mit is kell vizsgálnunk, keresnünk a saját fogyasztóink rutinjában, ezen kívül még további életszerű példák.

A sorozatfogyasztók rutinjának, szokásainak változása

Amikor 1994-ben elindult a Jóbarátok, még nem volt ennyi TV csatorna, nem volt stream lehetőség. Ahogy korábban a Dallas, úgy a Jóbarátok is beépült a mindennapokba és másnap mikor munkába ment az ember, a kollégák miről beszéltek? Hát persze, hogy a Jóbarátokról. Az Emerson College médiakutató cég kutatásából kiderül, hogy most már nehéz lenne a Jóbarátok sorozat sikerét újraírni. A fogyasztók rutinjához igazodott a gyártás:

  • Rövidebb évadok – Ennek egyik oka főleg, hogy nehezebb elérni a színészekkel való hosszabb távú együttműködést
  • A stream szolgáltatók miatt egyre kevésbé merev a részek sugárzásának rendje. Korábban szeptembertől májusig tartottak.
  • Anno kevesebb csatorna volt, most már több van, plusz még ott vannak a Netflix-hez hasonló stream-szolgáltatók.
  • Az új sorozatok már nem a nagyközönségnek készülnek, hanem egy-egy szűk réteget céloznak meg és nem a „megnevettetős” sorozatok készülnek.

A vevői rutin megismerése pénzt hozhat neked – példák

Az élő példákon keresztül sokkal jobban meg lehet érteni mit is tudsz vele kezdeni. Leggyorsabban a marketingedben tudsz elérni változást. Majd meglátod a példák alapján, hogy milyen apróságok ezek, de mégis meghatározó dolgot értek el vele a cégek, nem beszélve a profitról.

Itt van például a Guiness rekordok könyve, gyűjteménye. Sör mellett mit csinálnak az emberek? Szeretnek szenzációkról beszélgetni, „okoskodni”…. Részlet a Wikipédiáról: 1951-ben Sir Hugh Beaver, a Guinness Sörfőzde akkori igazgatója fejéből pattant ki az ötlet, amikor éppen kedvenc sportjának, a vadászatnak hódolt társaival, akik azon kezdtek el vitatkozni, hogy a nyírfajd vagy az aranylile a leggyorsabban repülő madár. 1955 augusztusában az ötletből valóság lett, és kiadták az első Guinness Rekordok Könyvét, amely karácsonyra a bestseller listák élére került.

Michelin éttermek, csillag: Az autógumi gyártó egy térképet, gyűjteményt csinált a legjobb éttermekről, hotelekről, hogy még többet használják az autójukat az emberek és használódjon a gumi. És már tudod mi lett belőle. Michelin csillagos éttermek innen származnak, egy érdekes bevételi forrása a cégnek.

Gyémánt: A világ minden eddiginél legnagyobb marketingjét a gyémántgyártók csinálták. Hagyománnyá tették, hogy a lánykérésnél a férfiak gyémántgyűrűt vegyenek. Tehát ők meg is változtatták a rutint.

Pandora: Az ékszerkészítő cég felismert egy nagyon jó lehetőséget. A karkötőire lehet tenni lelógó ékszereket, charm-okat. Ezzel sokkal többért tud eladni egy karkötőt, sőt később is bővíthető. Utóbbi a férfiaknak nagyon jó, mert ha nincs ötletük mit vegyenek a párjuknak, akkor meg is van oldva, egy újabb charmmal. A hölgyek pedig előszeretettel gyűjtik őket.

Fotó: Pandora / Facebook

Lego: A Lego élen jár azzal, hogy megfigyeli a vásárlókat. A 2000-es évek végén még jobban úgy érezték a tesztjeik, megfigyeléseik alapján, hogy a Lego valójában egyszemélyes játék. Rájöttek, hogy az anyukák, jobban szeretik ha társasoznak a gyerekek, mert akkor közösen játszanak. Kifejlesztették az első Legó társasjátékot, amivel így az anyukák pénztárcáját sikerült kinyitniuk, mert egyébként addig a Legót főleg az apukák vették, ők fizették. Az egy családra jutó bevétel például nőtt ezzel a kis dologgal.

Starbucks: Sütőtök latte. Egy kész szezont sikerült saját magának megteremtenie azzal, hogy a szeptemberhez, az őszhöz kapcsolt egy olyan ízt, mint a sütőtök. Az emberek nagyon hamar párosították az ízt az őszi érzéssel és eszméletlen számokat produkál a cég ebből az italából. Itt fontos, hogy csak szezonális ital és betartják ezt, mert amint ez megbomlik, oda a varázsnak.

Mit csinál a vevő?

Ezeket kell megvizsgálnod:

  • Mit csinál a terméked, szolgáltatásod:
    • előtt
    • közben
    • után
  • Kivel csinálja? Egyedül, több emberrel?
  • Mit használ még? Milyen terméket, dolgot…? Mit vásárolt közvetlenül előtte, mit vásárolhatott utána? Milyen szolgáltatást vehet igénybe ezzel kapcsolatban, hozzá szorosan kapcsolódóan?
  • Mikor, mennyiszer, milyen időközönként vásárol?
  • Mi vele kapcsolatban még a probléma, igény ami felmerül?
  • Miről beszélgethet a termékeddel kapcsolatban? Milyen témák merülhetnek fel?

Ezeket kezdd el felírni, nem kell azonnal megváltani a világot. Írj le mindig mindent, ami eszedbe jut. És egyszer csak beugrik majd egy új marketing ötlet, új szolgáltatás, termék ötlet, vagy akár új üzleti modell, új piaci szegmens! Hajrá!

Kapcsolódó cikk: Reklámszöveg írás közben ezt a kérdést tedd fel magadnak

Forrás: Jóbarátok rész – G7.hu
Guiness rekordok/ Wikipédia

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!