A KATA változás hatása az üzleti életre. Lehetőségek, szemléletmód, új esélyek

Dátum

Megosztás

Ezt a cikket akkor is érdemes elolvasnod, ha nem vagy KATA-s, mert téged is érinteni fog a változás. A megszavazott törvényváltozás okozta sebek nyalogatásával kapcsolatban már olvashattál tartalmat nálunk. Jogosan érzed magad felháborodva az igazságtalan helyzeten. De ebből nem fogsz megélni. Ez a cikk arról fog szólni, hogy mi várható ebben az új üzleti környezetben. Segítünk, hogy tisztábban láss, hogy észrevedd milyen irányba kell változtatnod. Nem a könyvelővel való beszélgetést vagy adótanácsadást váltjuk ki, hanem szemléletmódot adunk az új helyzethez. Kezdjük ezzel az idézettel, amit lehet mostanában sokszor fogsz olvasni itt-ott:

“Nem a legerősebb marad életben, nem is a legokosabb, hanem az, aki a legfogékonyabb a változásokra.” -Charles Darwin

A cikket két részre osztottuk. Először megnézzük nagyobb távlatból, üzleti szemszögből, hogy mikre készülhetünk, milyen lehetőségeket hozott most ez. Tudom ez erős, de üzleti portált olvasol. A másik részben pedig próbálunk egy új szemléletet adni neked (ettől még jogos a felháborodás, de vállalkozó vagy!).

Figyelem! KATA-sként lesz olyan rész a cikkben, ami nem fog tetszeni, amire dühös leszel. De a változáshoz pont ez kell, hogy valami mást csináljunk, mint eddig. Bizony ez most így lesz. Nagyobb cégként, vagy üzleti kalandorként pedig úgyis a lehetőségeket keresed.

Az üzleti életet érintő változások a KATA döntés után

Üzleti lehetőség, üzleti ötlet – Több 100 000 KATA-s fog váltani

Rengeteg megkeresést kapnak most a könyvelők, szinte öldöklő harc megy azért, hogy kapjon a vállalkozó 1-2 órát legalább arra, hogy átbeszéljék most mit tegyen. Mi lesz még a váltáskor! Az igaz, hogy vannak részterületek, ahol be kell vonni a könyvelőt, de egy jó rendszerrel egy olyan szolgáltatást lehet adni most a piacon, ami segíti a KATA-s vállalkozóknak lezongorázni a váltást, persze szakmai segítséggel. KATA-ról átalányadóra váltás csak minimális könyvelési szakértelmet kíván, ki lehet szervezni, az adminisztrációra vállalkozást lehet építeni. 

Például a távoli, külsős asszisztenseknek most érdemes ezzel foglalkozniuk. Hiszen ők hatékonyan megszervezhetik akár egyszerre több KATA-s váltását is. Elősegíteni a könyvelővel való közös munkát (tehermentesíteni a könyvelőt), például gyorsabban kideríteni melyik adózási formát érdemes választania a vállalkozónak (persze könyvelők támogatásával), és utána a váltást is lezongorázni.

Azt tehát mondhatjuk, hogy aki adminisztratív piacon volt KATA-s, ő most tud annyi bevételhez jutni, hogy megalapozza a magasabb forgalommal a saját adózási forma váltását, és így az “életben maradását”.

Új munkaerő jelenik meg a piacon

Egy-két forrásomat megmozgattam, és már most HR-es berkekben arra számítanak, hogy sok KATA-s fog megjelenni az álláspiacon. De nemcsak amiatt, mert már kisadózóként nem tud dolgozni, vagy vált. Van aki mellékállásként volt KATA-s, hogy a meglévő sz@r munkáját kicsit feldobja pénzben és mondjuk kiteljesedésben (amit a cég nem ad meg). Nos ő is lehet, hogy könnyebben vált most munkát.

  • Cégként most lehetséges könnyebben tudsz találni majd munkaerőt. Sokan szenvednek munkaerőhiányban, ez akár meg is oldhatja. Tudom erős gondolat, és tudom most sokakat megbántottunk, de ez egy piaci változás, áldozatok sajnos lesznek.
  • Cégek és a home office: Bár ezt majd külön cikkben is elemezzük, de a rezsidíjak drasztikus növekedése a munkavállalók kedvét is elveszik a home office-tól, már nem tárgyalási alap a HO.
  • Állásportálok iránt megnő az érdeklődés. Igen, most az álláspiaci startupoknak nagy lehetőség lehet.
  • Érdemes most a közösségi médiát még inkább toborzásra használni. Hahó, marketinges szabadúszók! Toborzó kampányt akarnak az ügyfeleitek!

Új szabadúszóknak jó lehetőség (marketinges, weboldalkészítés, WP-betyár, szövegíró) – új belépők a piacon

Eddig sokan úgy érezték, hogy mivel alacsony a belépési küszöb így felhígult a piac, sőt a tudás el is veszett az alacsony megbízási díjak mellett. Lehet, hogy ezért sem vágtak bele a szabadúszóságba, mondhatni minden bokorból kiugrott egy freelancer. Most ez változni fog a magas a belépési küszöb miatt, ez már ritkítja a szabadúszók számát. Ez nem jelenti azt, hogy a belépési küszöb elérhetetlen magasságba került volna egy új szabadúszó számára. Sőt, mellékállású szabadúszók még előnybe is kerültek egyébként.

Kisebb lesz a verseny és jobban érvényesül a szakértelem a szabadúszó piacon. 

Vége az alacsony árú marketingnek, weboldalkészítésnek, és a többi

Ügynökségek, “szabadúszó közvetítők” most még nehezebb helyzetbe kerültek. Több piacon is fellelhető olyan üzleti modell, ahol van egy cég, aki begyűjti a megbízást, majd azt kiszervezi a szabadúszóinak. Nos ez a cég gondban lesz most, mert a szabadúszók megritkulnak, és kevésbé tud kigazdálkodható árat adni miután a megmaradt szabadúszók magasabb árat határoznak meg.

  • Cégként: Amit eddig kiszerveztél megdrágul, sőt kevesebb szabadúszó, gondokkal küzdő ügynökségek nemcsak árat emelnek, hanem bizony később készül el a honlap, kevesebb idő kerül a marketingedre. Készülj fel erre!
    • Lehetséges, hogy házon belül akarjátok (vagy kényszerültök) megoldani a marketinget. Ebben az esetben irány a MinnerAkadémia! Útmutatókat, marketing példákat, azonnal használható megoldásokat adunk képzéseinkben. Kattints ide!
  • Ügynökségek: Sokkal hatékonyabb munkafolyamatokra lesz szükség, hogy akár az átalányadós szabadúszókkal is tudjanak dolgozni. Mindenképpen komoly folyamatmenedzsment megoldást kell bevezetni, mint a Trello, ClickUp. De még az is lehet, hogy az üzleti modell, szolgáltatási paletta átalakítását is vonja maga után.
  • Piaci potenciál: A megrogyó KATA-sokra épülő üzleti modell akár egy új startup, vállalkozás megszületését is hozhatja. Vagyis innovációt hoz a piacra, ami lehet már ott volt eddig a fiókodban, csak nem valósítottad meg, mert ugye KATA-s alvállalkozókra épített a piac.

KATA-s vagyok, így érint engem. Tisztábban akarok látni

Mellékállású katásként ne ess pánikba!

A mellékállású katásoknak valójában elég jó alternatívák vannak, szinte mindenki át tud váltani egy kedvező adózási formára. Tudtad, hogy ha mellékállású vállalkozó vagy, akkor átalányadóbansem kell megfizetned a járulékokat 2 millió forint bevételig? Sőt SZJA-t sem. Elég jó deal! Havi 166 000 forintig tehát elég jól jársz, semmit nem kell fizetned, felette már viszont SZJA, szochó és TB is, de csak a költséghányad alapján, tehát így is töredéke lesz, mintha a teljes bevételre számolnád. (Ez eddig is így volt, de persze KATA-sként lehet jobban jártál.)

Azért vagyok / voltam KATA-s, mert a piacon csak így fizetnek meg

Tételezzük fel, eddig több cégnek is bedolgoztál ilyen formában, például újságíróként. Nos itt a megbízótól is függ majd, hogy mennyire tudtok tárgyalni velük, de még az átalányadózási forma is van annyira kedvezményes egy megbízó részéről, hogy elfogadjon emelést, hiszen egy bejelentett munkavállaló után sokkal több terhet kell megfizetni. És most nem bújtatott munkaviszonyról írunk, hanem sok piacnak ez a sajátossága, hogy alkalmi megbízásos alapon dolgoznak alvállalkozókkal. Egyébként a KATA 3 milliós határ nincs az átalányadóban, tehát még jobban is jársz, jártok.

“Jó Milán, de én kidolgozom a belem, és így sem keresek annyit, hogy más adózási nemben meg tudjak élni”

Értem és sajnálom a helyzeted. Nézzük másik oldalról, azért vagy itt hogy megoldást találjunk, de ha ugyanazt akarod most csinálni mint eddig akkor nem fog menni. Vállalkozó is vagy és alkalmazott is lényegében most, a kettő között. Nézzük vállalkozói szemmel. Ha piacra dobunk egy terméket, amiért egyszerűen nem kapkodnak, nem veszik eléggé. Akkor mit csinálunk? Erőltetjük? Nem! Megyünk tovább és keresünk más lehetőséget. Akár az is lehet, hogy alkalmazotti lét felé kell majd menned.

Ha a piac nagy része arra épült, hogy KATA-sok dolgoznak be olcsón, akkor most ez a KATA módosítás indukálja majd a piaci innovációt is (akár magyarosan is). Tudom ez naívnak is hangozhat, de a piac így működik. Ezt lehet feljebb is írnom kellett volna, hiszen bizony most tud előtörni olyan üzleti modell, ami teljesen más oldalról közelíti meg a piacot. De téged inkább az érint, hogy lehet váltanod kell.

#üzlet példa:A Biobubi tulajdonosának álma először az volt, hogy biotiszítószereket dob piacra. Volt is érdeklődés, majd rájött, hogy azért olyan gyorsan nem ürülnek a tisztítószerek otthon, hogy erre piacot építsen. De rájött, hogy mosni viszont rendszeresen mosnak az emberek. Így lett sikertörténet a Biobubi mosószere alig néhány év alatt. Merni kell váltani!

#szabadúszó példa:Munkavállalóból szabadúszó majd vezető, menedzser. Egy Minner.hu szponzornál találkoztam egy sráccal. Grafikus volt, de lényegében a cégnél marketing-projektmendzser is, csak nem mondták ki.

  1. Nos annyira inspirálta a Minner és én, hogy felmondott és szabadúszó lett. Szabadúszó marketinges és grafikus munkákat végzett.
  2. Marketinges ügynökséget akart, de ahányszor számoltuk, nem jött ki a matek.
  3. Aztán egyszer csak meetingeltünk egy nagyot és rájöttünk, hogy mesterien tudja használni a Trellot és a többi projektmenedzsment programot.
  4. Még jobban beletanult és úgy 6-8 cégnek teljesen átalakította a folyamatait, digitalizálta őket.
  5. Aztán egyszer csak hív, hogy egy nagy hazai multinál kapott vezető projektmenedzseri pozíciót, elég jó fizuval. Szabadon dolgozik, még azt is mondhatnánk alkalmazottként szabadúszó is egyben. Na, de közben gondolkodik saját projekten, vállalkozáson mert szeret alkotni. Természetesen ezen a projekt-, feladatmenedzsment területen.
  6. Imádta a marketing projektmenedzserséget is, aztán váltott és úgy látom abszolút ugyanúgy élvezi. Ha te is hasonló helyzetben vagy akkor gondolhatod egy területről, hogy az a világ és nincs más, de érdemes nyitni új területek felé!

Másik megközelítés! Mi van, ha egy olyan piacon voltál, ami egyébként leszállóágban volt, csak KATA-sként nem vetted észre. Sőt benne lehet az is, hogy érezted már azt, hogy éppen kiégtél? Ezeket mind vizsgáld meg, és fordítsd előnyödre a mostani helyzetet.

Váltok adózási formát és beletaposok a gázba

Nos sok szabadúszóval beszéltem és egyetértünk abban ekkora drasztikus döntés után a veszteség borítékolható, de másik oldalon viszont piaci átrendeződés is megfordult mindenki fejében. Ahhoz, hogy ugyanannyit keress, sőt ilyen rezsi árak mellet még többet is, egészen biztosan áremelésre van szükséged. Ez azt is jelenti, hogy vesztesz vásárlókat az biztos, és sajnos most még csak időd sem fog felszabadulni, mert az áremelés az életszínvonalad megtartására irányul.

Bizony az önmarketing eddig elhanyagolt posványos mocsarát termőfölddé kell alakítani.

Eddig árban könnyű volt versenyezni a többi piaci szereplővel, vagy ügynökségi modellben bedolgozva kicsit kényelmesen dolgozgatni. Tudom ez szintén erős volt, de ugye, hogy így van? Na, oldjuk meg!

Első körben az önfényező weboldalt át kell alakítanod vevőközpontúvá. Tehát vevő szemszögéből legyenek fent a szövegek, legyen megfelelő űrlap, konverziós lehetőség. Bizony a hirdetésekre is rá kell taposnod. Nincs mese több bevétel kell, a piaci átrendeződés ez alapból is indukálhatja ezt, de jó ha kezedbe veszed az irányítást. A marketinghez tudásra van szükséged, akkor vedd igénybe online képzéseinket! Kattints ide!

Gondolkodj el, hogy miként tudnád megváltoztatni az üzleti modelled, termékpalettád, szolgáltatásaidat. Igen lehet! Kezdjük azzal, hogy fogj egy papírt, és addig ne állj meg, míg 20 különböző megoldást, szolgáltatást, terméket fel nem tudsz sorolni. Ami lehet csomagajánlat, teljesen új megoldás, a vevők máshogy való kiszolgálása, előfizetés…

Kihagytunk valamit?

Egészen biztos van olyan, amire nem tértünk ki. Mindenre mi se gondolhatunk és van olyan információ, amit vissza is fogunk ügyfeleink számára, vagy mert később mutatjuk meg… Mindenkinek kitartást!

Kapcsolódó cikkek:

Kérdésed van? Fordulj hozzánk bátran! Nincs rossz kérdés!

  • Írj chaten a Minner FB-jára. Ezen írj először.
  • Másik megoldás: Írj e-mailt a mandomilan@minner.hu -ra.
  • Ha nem sikerült még feldolgozni az üzeneted és eltelt néhány nap, jelezd felénk. Köszönöm előre is, ha így segíted a munkánk!

Fotó: Sushobhan Badhai / Unsplash

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Így tervezd az üzleti éved akkor is, ha nem vagy az a tervezős fajta

Biztosan mindenhonnan látod most, hogy így évtervezés, úgy évtervezés, érezheted picit a nyomást is, hogy csinálnod kell. Nos ezt a témát járjuk most körbe,...

Vigyázz, 3 nap alatt elfogyhat a KKV-támogató hitelprogram keretösszege!

November utolsó napján megjelent a mikro-, kis- és középvállalkozások likvid működésének támogatását célzó hitelprogram, amely korábban is hatalmas népszerűséggel bírt. Most a projekt újra...

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...