Bár sokan írják, mondják hogy könnyű vállalkozni, az ember amikor benne van rájön, hogy bizony hazudtak neki. Nem könnyű egy céget vezetni, rengeteg tudás, ismeret (skill) kell hozzá és akkor még az akadályokról nem is beszéltünk. De ezt láthatod is a Minner cikkekben, nem írjuk hogy könnyű, ám látható az is, hogy nem is lehetetlen feladat. Nos ezen az úton azonnal már az első nap nem lesz senki se sikeres. Okos stratégiával viszont közelebb kerülhetsz álmaidhoz. Ami lehet egy webshop, vagy helyi üzlet nyitása, vagy egy startup vállalkozás (… és még sorolhatnám). Sok szabadúszó marketingest, videóst, weboldalkészítőt, digitális szakembert ismerek aki néhány év szabadúszói pálya után indította el álmai vállalkozását. Lássuk is ezt a gondolatot, stratégiát több oldalról is körbejárva!
Mikor jobb lefutni egy maratont? Most minden felkészülés nélkül vagy több hónap (akár év) felkészülés után?
Néhány hónapja jött hozzám egy kezdő vállalkozó egy igazán nagy falat vállalkozási ötlettel (itt megjegyzem, Balogh Petya ajánlott neki, nagy is volt ettől rajtam a nyomás). Előtte még soha nem volt vállalkozása. Egy olyan piacon akar terméket a piacra dobni, ahol elég nagy a konkurencia. Mondhatni már az első napokban megennék. A terméke elég nagy, fogyasztónak is nagy beruházás, hát még a készlet (raktározásról nem is beszélve, kell a hely). Nos ekkor javasoltam neki azt, hogy mi lenne, hogy először kezdené kisebb termékkel, akár olyannal amiből többet, többször is eladhat a fogyasztónak. A stratégia az, hogy először néhány kisebb termékkel indul. Mondhatni felkészíti magát arra, hogy minden tudása meglegyen mikor néhány év múlva a top termékét fogja árulni.
Tudod a maraton példa! Itt az edzések az, hogy megszokja az adott webshopmotort, megszokja a folyamatos marketing nyomást, a hirdetések kezelését, ügyfélkezelést, hírlevelezést, integrációkat, készletkezelést…
Na, de nem mindenkinél lehet ennyire jól lebutítani, leegyszerűsíteni az indulást, így az is járható út lehet, ha valaki azt mondja:
Szabadúszó leszek
A digitális szabadúszó skillek, tudás, tapasztalat mind kelleni fog később a vállalkozásodban. Sőt láthatóan, amikor el van akadva egy cég a digitalizációval, akkor bizony tapintható, hogy a fenti skillek hiányoznak ahhoz, hogy megfelelő döntéseket hozzanak. Emiatt is került fel a Minnerre az a cikk, hogy: A magyar cégek 99%-a legyőzhető. A kérdés: tudsz élni a lehetőséggel?
A digitális üzleti skillek fontosak a vállalkozásodban
A szabadúszó karriered idején megtanulhatod azt, hogy mitől működik jól egy adott rendszer, hogy mi kell a sikerhez, mi egy adott terület sikertényezője. A marketing tudás például sok vállalkozónál hiányzik, de legalább a weboldal, IT alapok is kellenek a sikerhez. Mondjuk ez jó, legalább kevés a jó konkurencia. Na, de visszatérve ezt a skillt magadra kell szedned valahonnan. És tapasztalatom szerint a vállalkozás működtetése közben nehezen fogod, mert mindig lesz ezernyi más dolog a fókuszban.
Szabadúszóként viszont nap mint nap ezzel foglalkozol. Megtanulod mi egy adott terület esszenciája. Mikor a csúcsterméked, szolgáltatásodat piacra dobod tudod mihez nyúlj. Arról nem is beszélve, hogy munka mellett is el tudod kezdeni! Valójában ez fogja igazán felgyorsítani a sikered!
Hozok is két példát:
#példa 1: A webshop tulajdonos. Úgy 1 éve lehetett, mikor hívott egy webshoptulajdonos, akinek egyébként helyi üzlete is van. Azt mondja, hogy a webshop forgalma túl kevés. Nem tudja mitévő legyen, lehet külsős marketingesre lenne szüksége. Persze a marketing soktényezős, de látszott, hogy a legtöbb területen rendben van, minőségi termékek, kommunikáció rendben. Mikor rákérdeztem, hogy mennyi a napi látogatószám, és magkaptam a választ, akkor tudtam hol a gond. Nos egy gyors matek után megtanulta a vállalkozó, hogy bizony a konverzió mindig 1-2%-on mozog és a látogatószám növelésével tudja elérni a konkrét célját. Néhány hónap múlva ismét megkeresett és mondta, hogy miután felnövelte a havi 50 000 forint hirdetésköltséget, 200-400 000 forintra jöttek a rendelések. Igen, néha nem látjuk a fától az erdőt. Lehet egyszerű példa volt, de jól mutatja a cégvezetők ezer felé vannak. Bár itt-ott a tudása megvolt a fentiekhez is, de nem sikerült összekapcsolnia minden információt. Ó ha anno szabadúszó lett volna!
#példa 2.: Webfejlesztőből, digitális szakemberből webshoptulajdonos: Szilárd néhány éve még a webfejlesztők, weboldalkészítők sorát erősítette. Még kisebb csapat is volt alatta. Érdekes lesz most, mert arra akarlak rávenni, hogy szabadúszó legyél, miközben egy webshoptulajdonos sikereiről regélek éppen. Szóval miután több éven keresztül webolalakat készített, marketing tanácsot is adott ügyfeleinek rájött, hogy miért mondaná másnak, mikor meg se fogadják azt amit mond. Sőt látta a parlagon hagyott weboldalakat, elkészült de 0 forgalom volt rajtuk. Nos úgy döntött saját vállalkozásba kezd és ajándék webshop piacra fókuszál. Az, hogy nemcsak marketingtudása, de digitális tudása is megvolt sikerre vitte. Több szászmilliós forgalomnál járnak már webshopjai. A Csillagokallatt.hu webshoppal kapcsolatban interjút is adott nekem. A szabadúszó évei segítették, hogy a versenytársakat is lepipálja (egyik konkurenciája még a Cápák Közöttben is volt, mit sem ért vele Szilárddal szemben). Vele készített interjú: Nyíregyházáról az e-kereskedelem sűrűjébe. Piachódító interjú a vállalkozóval [podcast]
Nem bírom ki! Hozom a harmadikat, mert közben eszembe jutott, mikor leírtam. Igen sok vállalkozói, vagy karrier utat láttam.
#példa 3.: Munkavállalóból szabadúszó majd vezető, menedzser. Egy Minner.hu szponzornál találkoztam egy sráccal. Grafikus volt, de lényegében a cégnél marketing-projektmendzser is, csak nem mondták ki. Nos annyira inspirálta a Minner és én, hogy felmondott és szabadúszó lett. Nos igen, vannak mellékhatásai, ha egy cég velem dolgozik. Ne engedd közel a munkatársakat! (csak viccelek, ritka eset). Visszatérve rá. Szabadúszó marketinges és grafikus munkákat végzett. Aztán egyszercsak meetingeltünk egy nagyot és rájöttünk, hogy mesterien tudja használni a Trello és a többi projektmenezsment dolgot. Még jobban beletanult és úgy 6-8 cégnek teljesen átalakította a folyamatait, digitalizálta őket. Aztán egyszercsak hív, hogy egy nagy hazai multinál kapott vezető projektmenedzseri pozíciót, elég jó fizuval. Mondhatni szabadon dolgozik, még azt is mondhatnánk alkalmazottként szabadúszó is egyben. Na, de közben gondolkodik saját projektten, vállalkozáson mert szeret alkotni. Természetesen ezen a projekt-, feladatmenedzsment területen. Mi kellett hozzá? Megtanulta a Trello, MS 365, agilis projektmenezsment rendszerek használatát, automatizmusokat. Szabadúszóként és most már alkalmazottként is még több tapasztalatot szerzett. Jó kis startup ötlettel rukkolt elő nekem az elmúlt hetekben. Apropó! 4 éves karrierváltásról beszélünk
Tudsz egy jó marketingest? Te is leszel a másik oldalon!
Na ez a gondolat egészen biztosan elgondolkodtató lesz számodra.
Nap mint nap kapok ilyen üzenetet, ahol ajánlást kérnek tőlem, a Minnertől. Na, de a kép alatt mondok egy érdekességet.
Igen, téged is ajánllak, csak mutasd meg jó vagy abban amit csinálsz, és igyekszel.
Na, de egy vállalkozó néhány éve ezt mondta nekem:
Milán az a baj, hogy minden marketinges, webfejlesztő inkább magának csinálja
Miért olyan nehéz ma jó marketingest, weboldalkészítőt, szabadúszó leadgeneráló szakit… találni? A válaszra néhány éve jöttem rá, amikor egyik ügyfelem panaszkodott, hogy nagyon nehezen talál külsős marketingest. Akik jók a szakmájukban hamar a másik oldalra kerülnek és felépítenek például egy webshopot, vagy nyitnak egy helyi üzletet, vagy vezető pozícióban elhelyezkednek egy nagyobb cégnél. Ezt láthattad a fenti sztorinál, amikor Szilárd sikereiről írtam.
Kell az utánpótlás! Mert aki nagyon jó, kiemelkedő, ő elkezdi magának csinálni úgymond ezeket a dolgokat. Aki rosszul csinálja, azt meg úgy is megeszi a piac. Rád van szükség a szabadúszó piacon! Akár a Minner segítségével, akár nélkülünk, de gondold át a fentieket!
Olvastad az én sztorimat?
Már több mint 8 éve, hogy elindítottam a Minner.hu médiaoldalt, és már-már mondhatom: márkát. 0-ról indultam, vagyis kb. 4 havi megtakarítás volt a zsebemben, amikor 2014-ben belevágtam. Több éven keresztül inkább digitális szabadúszóként tekintettem magamra, mint vállalkozóként. Persze vállalkozó voltam, de sok évig sikerült egyszemélyes hadseregként építenem a vállalkozásomat.
Kattints ide a teljes sztorihoz:
7 éven keresztül elég volt egy laptop a cégem működéséhez. Szabadúszó voltam
A vállalkozói karrieredet fogja felgyorsítani a szabadúszói lét
Fontos! Ez csak egy fajta út, stratégia! Sokaknak sikerül úgy is, hogy egyből belecsapnak a közepébe! Ha munka mellett vállalkoznál, akkor viszont ez egy megfontolandó irány lehet. Ha nézem a karrierutakat, akkor még azt is mondhatom, hogy fel is gyúrsítja a piacra lépést. Hiszen sokáig halogatjuk a vállalkozásunk elindítását. De mikor ott vagy és szabadúszóként más vállalkozóknak segítesz az eszméletlen nagy motivációt fog adni, hogy a sajátodat is csináld. Igen tudom szabadúszóként is vállalkozó vagy, ki tudja lehet abban maradsz végül.
Kezdd el szabadúszóként az üzleti karriered! Ebben segítségedre lesz a Minner. Képzések, ajánlások, közösség, amit tudunk adni. Kezdd itt:
- A szabadúszó karriered beindulhat, ha ezeket megtanulod (digitális). És jól is fizetnek
- Ötlet: Óriási hiány van Amazon kereskedői fiók kezelőből. Ez egy lehetőség
- Szabadúszó szolgáltatás vállalkozási ötlet: Digitális ninja [podcast]
fotó: Envato License