Több százezer emberhez eljutott az a posztunk, ahol a Family Frost árbevételét és nyereségét mutattuk be. Arról ne is beszéljünk, hogy sokan meglepődtek, hogy a cég még létezik, miközben a számokon is látszik él is virul. Ami érdekes volt, hogy sok komment érkezett azzal kapcsolatban, hogy miért ilyen alacsony a profitrátája. Tudjátok minek örültem a legjobban? Elég jól tudtak az emberek %-ot számolni, de eközben sok mindent kevertek az emberek.

Ha kiszámolod, akkor 7,31% a profitrátája a vállalkozásnak. Ez kevés? Nem, sőt kimagasló! Az ALDI és a LIDL örülne ilyen számoknak, persze ők 100-szoros forgalmat bonyolítanak és itt a kulcs!
Az is fontos, hogy egy évből nem lehet levonni következtetéseket, tehát több éves átlagot kell nézni ahhoz, hogy megállapítsuk a cég jól teljesített-e. De itt most nem is ez a lényeg.
Cikkajánló: A Family Frost nemhogy létezik, bármelyikünk elfogadná az éves nyereségét. Sikeres cégek 1. rész
A kereskedelem szokásos profitrátája 3-15% között mozog, de a felső határt nagyon kevés kereskedő tudja felmutatni, ott valószínűleg a működés nagy része ki van szervezve, vagy luxus, prémium piacon működik a cég. Az alsó határ pedig inkább az élelmiszerkereskedőkre vonatkozik.
Ha csak ránézünk a hazai kereskedelem egyik legjobban teljesítő szereplőjének számaira, vagyis a Lidl eredményére, ott is láthatjuk alig 2,3% a profitráta. De miért?

A válasz a volumenben van. Szokták mondani, hogy az élelmiszer-kereskedelem egy volumen üzlet, a forgalom skálázásán tud bővülni a cég.
Egy műszaki elektronikai cégnél például a magasabb profit a volumenben és az kiegészítő termékek haszonkulcsán tud lenni.
Egyszerű eMag példa (Korábbi black friday minner cikkből): éves árbevétele 90 milliárd forint, amelyből nem nehéz kiszámolni, hogy a 10 milliárd forintos Black Friday a forgalom 10%-a. 364 nap átlagosan 219 millió forint a forgalom tételezzük fel, hogy 20%-os össz árrésel (ezt nem tudjuk, csak példa) és 1 nap 10 milliárd forint a kedvezmények miatt mindössze 7% árréssel. Tehát átlagos nap haszon 43 millió forint, Fekete Pénteken egy nap alatt pedig 700 millió forint (10 milliárd forint forgalom 7% árréssel). – itt most árréssel számoltunk. Tudod különbség van az árrés a profitráta között.
Keress több eladáson kisebb árréssel rendkívüli profitot, mint kevés eladáson jó árréssel átlagos vagy alacsonyabb profitot.
Kiegészítő termékek. Fekete Pénteken nagy mennyiségben kelnek el olyan műszaki vagy egyéb cikkek, amikhez kellhetnek kiegészítők. Mondván hogy a drága alap terméken épp most spóroltak, a fogyasztók könnyebben bólintanak rá a kiegészítőkre, amik persze már nem kedvezményesek, és van rajtuk 30-60% haszon. Ugyanez igaz az extra garanciára, aminek igazán megugrik ilyenkor az eladott volumene.
Kapcsolódó cikkek:
- A Family Frost nemhogy létezik, bármelyikünk elfogadná az éves nyereségét. Sikeres cégek 1. rész
- Unix Autó: Óbudai panellakás kisszobájából milliárdos nagyvállalat – Sikeres cégek 5. rész
- 110 munkavállaló a tulajdonosa ennek a milliárdos cégnek – Vámosgép – Sikeres cégek 19. rész
fotó: Canva