A LEGO megkérdezi fogyasztóit, milyen terméket dobjon piacra

Mindig is lenyűgözött a Lego kreativitása: fiatalabb koromban a játékaikkal, most pedig a termékfejlesztésükkel és marketingjükkel vesznek le a lábamról. Több híres kampányukról lehet megbizonyosodni a Google segítségével, de a Lego Ideas talán minden idők egyik legjobb ötlete: megkérdezik a célcsoportjukat, milyen új szettet dobjanak piacra, mely ötleteket valósítsák meg. A versenynek már két magyar nyertese is van, az ő ötletükről is olvashatsz a cikkben.

Gyerekkorom meghatározó játéka egyértelműen a Lego volt. Olyannyira, hogyha bármilyen ajándékozás közeledett, a szüleim már kapásból azt kérdezték, melyik LegoCity-s dobozt néztem ki, mert eszükbe sem jutott volna alternatív ajándékok után nézni. Miután kicsomagoltam az építőelemeket, először az útmutató szerint összeraktam, gyönyörködtem benne egy pár napig, majd darabokra szedtem. Ugyanis számomra sosem volt élvezetes tologatni a verseny- vagy éppen kukásautót, esetleg kézzel reptetni a repülőt, sokkal inkább érdekelt a folyamatos építés, szétszedés, kiegészítés.

Szabadidőm jelentős részét ennek szenteltem: saját elképzeléseim alapján folyamatosan a kisvárosomat építgettem, majd mindenkinek büszkén mutogattam az általam újragondolt építményeket. Már akkoriban eljátszottam a gondolattal, hogy milyen jó lenne, ha az én alkotásaimat látná minden gyerek a játékboltokban, de ez megmaradt gyerekkori fantáziálgatásnak.

A Lego Ideas (korábbi nevén Lego CUUSOO) 2008-ban, a japán CUUSOO System vállalat és a Lego közös projektjeként született meg, de 2011-ben vált világszerte, mindenki számára elérhetővé. A weboldal lehetővé teszi, hogy a fogyasztók saját Lego-ötletükkel nevezhessenek minden évben, amiről a feliratkozók is értesítést kapnak. Minden műre lehetőség van szavazni, a legtöbb szavazatot besöprő alkotásokat nem csak díjazzák, de a Lego le is gyártja, majd értékesíti azokat. Bár nem túl bőkezűek a százalékokkal – mivel az ötletgazdát 1% jogdíj illeti -, de a kezdeményezés maga mindenképp dicséretes, és a nyertes „dicsősége” talán túlmutat a jogdíjakon is.

A Lego Ideas alapítása óta a vállalat felállított egy szempontrendszert, amit figyelembe kell venni a jelentkezéskor. Például mivel értelemszerűen a játékgyár célközönségében megtalálhatóak a gyerekek, az ötlet nem tartalmazhat semmilyen szexualitással, droggal, alkohollal, háborúval, fegyverrel és lövöldözéssel kapcsolatos elemeket, a koncepcióban ilyesmik egyáltalán nem szerepelhetnek. Emellett az ötlet nem tartalmazhat a Lego kínálatában már elérhető, lincenszköteles szellemi termékeket, mint a Star Wars vagy Harry Potter széria.

A legerősebb kritérium pedig, hogy félévente el kell érni bizonyos szavazatmennyiséget, összesen pedig 10.000 voksot, amire két év áll rendelkezésre, így egyáltalán nem kapkodják el a legjobb alkotás kiválasztását.

Természetesen a magyarok ebben a versenyben is jeleskednek, Fehérvári Donát első helyezett lett idén, aki egy csocsóasztal tervével nevezett a versenyen. A Telex készített vele egy interjút, az alábbi videóban mesél a nyertes ötletéről:

Szabó Máté ötletét pedig 2019-ben díjazták, melyet a Walt Disney „Steamboat Willie” meséjében szereplő gőzhajó ihletett.

Forrás: Lego.com

Miért éri meg ez üzletileg a Lego-nak?

Mert megkérdezik a fogyasztót, mit szeretne. A szavazatok egyértelműen megmutatják, mely alkotásokkal érdemes foglalkozni, piacra dobni. Így lényegében bevonják a LEGO-fanatikus közösséget a termékfejlesztésbe. Ahogy Fehérvári Donát is elmondta, a weboldalra feltöltött egyedi pályaművek csak ötletek, koncepciók, az általa megtervezett csocsóasztalt is átdolgozza még a LEGO, de kikérik majd a nyertes véleményét is a prototípusokkal kapcsolatban. Az ötletek között gyakran szerepelnek hétköznapi tárgyak, vagy kultikus filmek és sorozatok ihlette helyszínek és személyek, például a Big Bang Theory (Agymenők) vagy a Friends (Jóbarátok) sorozat alapján kiadott szetteket is meg lehet vásárolni.

The Big Bang Theory (Agymenők) LEGO. Forrás: Unsplash.com

Minden új ötlet feltöltésekor a hírlevélre feliratkozók kapnak erről egy értesítő levelet, ami szavazásra buzdítja őket, amennyiben az aktuális terv elnyeri tetszésüket. Lehet, hogy szűkebb réteget érint az Ideas, de a szavazók sokkal elkötelezettebbek az átlagos fogyasztóknál, és szinte biztosan nagy százalékuk vásárolja meg a nyertes koncepció által legyártott szetteket, kifejezetten például azok, akik beleesnek a két márka (Lego és például a Walt Disney) keresztmetszetébe, az ő esetükben különösen magas lehet a vásárlási hajlandóság.

Már 39 Lego Ideas szettet dobott piacra a kockagyár, így a cég kreatív építőcsapatának nem kell rettegnie attól, hogy valaha kifogynának az ötletekből. Habár a Lego elsősorban a fiatalokat célozza meg, az Ideas-ben több olyan elképzelés is szerepel, ami inkább a felnőtt korosztálynak imponálhat, például az írógép vagy a zongora kicsinyített Lego-mása:

További izgalmas cikkek a témában:

Forrás: Lego Ideas; Lego; Telex.hu; BrickLink
Borítókép: Unsplash.com

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.

Instant posztok

MinnerInstant

Szinte minden évben végigfutnak a közösségi médiában azok a képek, amelyeken – leginkább FMCG, gyorsétterem vagy közösségi média – márkák logói szerepelnek, na de nem az eredeti formájukban, hanem újragondolt, őszinte verzióban. A svéd származású grafikus dizájner, Viktor Hertz művei közül mutatunk párat:

Forrás: inspirationfeed.com

MinnerInstant

A vállalati filozófia kulcsfontosságú, ezzel definiálod, ki és mi vagy, milyen értéket adsz a cégedet körülvevő embereknek. Ennek alapján dolgozol és fejlődsz, de még a munkatársakat is ezzel motiválod, ösztönzöd. Amennyiben még nem rendelkezel misszióval és vízióval, szánj időt ezek megállapítására.

Misszió (küldetés): Amiért létezel, amiben hiszel. A vállalatod létjogosultsága, némi érzelmi töltéssel megtámogatva. Nem hosszabb, mint egy-két mondat, és ha arról lenne szó, a munkatársak szívesen hordanák azt a pólót, amire ez a szöveg van rányomtatva, tehát azonosulnak az eszmével.

Vízió (jövőkép): amit a vállalattal szeretnél elérni a jövőben. Erre törekszel, ez lebeg a szemed előtt és ez motivál téged, valamint a munkavállalókat minden egyes nap. Ne világmegváltó gondolatra, vagy irreális elvárásokra gondolj, hanem tudasd a követőiddel, mik a céljaid, és milyen eszközökkel, milyen lépésekben kívánod ezt elérni.

Ha sikerült pontosan megfogalmaznod a missziód és víziód, fel is használhatod ezeket a vállalati kommunikációdban.

A Minner missziójáról, víziójáról itt olvashatsz: Milán, mi a célod a Minnerrel? Mi a víziód?

MinnerInstant

A Telekom meghallgatta a fiatal célcsoportja (20-29 éves fogyasztói) véleményét: különböző platformokon szavazást indított, és arra volt kíváncsi, ki minek örülne egy személyre szabott díjcsomag esetén. A visszajelzések alapján létrehozta a “Kraft” elnevezésű csomagját, amely tulajdonképpen a “Mobil XS” és a “Net 15 GB” ötvözése, tehát nem is volt szükség nagyobb volumenű termékfejlesztésre.

A piackutatás mindig segít abban, hogy javíts, fejlessz a termékeden / szolgáltatásodon, de ha jobban bevonod a célcsoportodat a termékfejlesztésbe, létrehozhatod a Jolly Joker ajánlatodat, hiszen a vásárlók konkrét igényeire / problémáira kínálod az általuk ismert és legjobbnak vélt megoldást.

A LEGO is kíváncsi az ötletekre, és közben aktivizálja a közösségét: A LEGO megkérdezi fogyasztóit, milyen terméket dobjon piacra

Forrás: Telekom, HVG

MinnerInstant

Hétezer milliárd forintot bukhat Japán azzal, hogy zárt kapuk mögött rendezik az olimpiát. A legnagyobb veszteség a turizmuson van, ami több mint mint 9 milliárd dollár veszteséget jelent. Az adott évben a rendező ország(ok) turizmusában ugyanis még tíz évvel a játékok után is érezhető az olimpia hatása, annyira szívesen járnak vissza azok, akik szurkolóként is ott voltak. Ehhez képest pedig szinte minden más tétel eltörpül:

  • Az olimpia két és fél hete alatt 90 százalékkal, 3,7 milliárd dollárral kevesebb bevétel várható, mintha telt ház lenne,
  • 6,7 milliárd dollár esik ki azzal, hogy az olimpiához köthető kulturális események és egyéb sportrendezvények közül a legtöbb elmarad,
  • A japán háztartások vásárlásai pedig 2,2 millió dollárral esnek vissza.

Forrás: HVG

MinnerInstant

Április 26 óta vezették be az iOS 14.5 frissítést, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy blokkolják az ő követésüket. Az applikációk egyesével megkérdezik, hogy engedélyezi-e a felhasználó, hogy követhesse a tevékenységét az adott applikáció. Ez a Facebooknak a legnagyobb érvágás. Az alábbi képen látod, hogy mit kérdez meg a felhasználótól, mit kell kötelezően kiírnia. És ha ott rányom a felhasználó a tiltásra, ott bizony az tiltva is lesz Na, de mennyien nyomkodnak a követést mellőzésére? A Wall Street Journal riportja alapján az iPhone-osok 67%-a tiltja a követést.

Idén júniusban az iPhone-on megjelenő hirdetésekre költött összeg egyharmadával csökkent, míg Androidon az összes reklámra költött pénz tíz százalékkal nőtt. És akkor mire költik a maradék pénzt? Egyrészt egyre több cég kezdi el a TikTok reklámot (még igazi vadnyugati helyzet van ott, olcsó), másrészt szponzorált cikkeket, tartalmakat vesznek. Utóbbi információk saját gyűjtés (hova költi), körbeszondáztam több Minner vállalkozót is.

Az iOS 15 még szigorúbb dolgokat hoz, ami megnehezíti majd a követést. Például az e-mailben érkező követőkódokat is szűri.

Az Android-ra ősszel jönnek a fentiekhez hasonló blokkolások, de ott eltart jövő tavaszig, míg mindenhol lefrissül.

Fel kell kötnie a marketingeseknek a gatyát! Konverzióoptimalizálás egyre nehezebb, webáruházaknak is nehezebb lesz a marketing. Lehet ez fogja megerősíteni majd az affiliate marketinget? Most lehet majd jó alternatíva lehet. Ez a piacteremnek jó hír, amit most indítunk, tudod aminek haladását élő esettanulmányként mutatom be. Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány

Forrás: www.wsj.com, Index

MinnerInstant

Száz nap után szerdán újra felvonta a horgonyt az Ever Given konténerszállító hajó, miután a japán tulajdonosvállalat és a biztosítók megegyeztek a Szuezi-csatornát működtető hatósággal a kompenzációról. Az Ever Given márciusban hat napig vesztegelt a Szuezi-csatornában, miután megfeneklett. A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak – írja az MTI.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) kezdetben 916 millió dollár kompenzációt követelt a mentési műveletekért és a kieső bevételekért, amelyet később 600, végül pedig 550 millió dollárra csökkentett. 18 300 konténer van a hajón. Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

Forrás: Index


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek