A napokban belefutottam a LifeTILT legfrissebb posztjába, amiben az új márkatulajdonos leírja, hogy szeretnének visszatérni a LifeTILT korábbi szellemiségéhez, látványvilágához. Nos a kommentelők és úgy általában a LifeTILT tábor finoman szólva sincs elragadtatva mindattól, ami a márkával az elmúlt másfél évben történt, és kérték vissza az egykori alapítót, Tamást. Fejetlenség, egymásnak ellentmondó kommentelők, kéretlen tanácsok, vagy lemondó, a Tamás nélküli LifeTILT-et már eleve eltemető követők jellemzik a brandet, amiben senki (az új tulajdonosokat is ideértve) nem tudja merre menjen tovább az alapító nélkül a pár éve még 3 milliárdos árbevételű márka.
Látszik tehát, hogy a Balogh Tamás köré épült brandnek nehezen indul be a tulajdonosváltás utáni időszak, pedig már a lezárt tranzakció után vagyunk 1,5 évvel. A mindenképpen marketing történelmi események mellett engem a téma maga is érdekel. Miért is adta el Tamás a céget, és lehet-e így átvenni vállalkozást, mikor a napnál is világosabb, hogy az alapító személye nélkül egyszerűen nem fog menni? Miért is került eladósorba egy márka, ami kívülről nézve jól ment? Brandet akart megvenni a Tutti, miközben ez egy személyes márka volt inkább? Ki vesz meg egy olyan autót amiben nincsen motor?
Balogh Tamás eközben saját márkát indít nagyjából ugyanarra a piacra. Régóta követem őt, elsősorban üzleti húzásai mellett azért is, mert egy rettenetesen érdekes jelenség, ügyes marketinges, álmodozó, viszont kommunikációs stílusa messze van az enyémtől. Szóval van itt dráma!
Mivel nem akartam találgatni, egyenesen a LifeTILT egykori megálmodójához fordultam, Tamáshoz. Megosztó személyiség, de kezeljük most úgy a témát, hogy egy kicsit közelebb kerüljünk egy számunkra ismeretlen üzleti modellhez és hogy segítsen levonni nekünk tanulságokat, lássunk olyan szituációkat, amit egyébként lehet soha nem tapasztalnánk meg.
A LifeTILT márkáról röviden
A LifeTILT sztori egy bloggal kezdődött, amit Tamás írt egészséges életmód témában. A kezdeti sikerekre építve a nagy piaci szereplők mellett elsőként dobott piacra sajátmárkás tápkiegészítőt. Ez akkoriban egyáltalán nem volt jellemző, hogy tolongjanak a sajátmárkás tápkieg márkák, bezzeg most 2023-ban!
Az emberek azért követték, mert volt (és van) egy erős, szókimondó, már-már alázó stílusa, ami posztokban, kommentekben és még a termékeken is megmutatkozott. Továbbá azért is mert mindezektől függetlenül láthatóan ért hozzá. Extrém példa: M-es méretnél nagyobb ruhát nem árult, mondván:
“Az hordja a ruháimat aki fel tudja venni. Ha fel akarod venni, de nem tudod, akkor fogyjál bele! Ez ilyen egyszerű.”
Sokak számára, így nekem is néha inkább már túlságosan is alázósak voltak a megnyilvánulásai, de láthatóan egy célcsoportnak tetszett, vagy egyszerűen ez kellett. Több milliárd forint éves forgalomig skálázta fitness márkáját, boltot nyitott, sőt még az ételpiacra is belépett. Tamás és tulajdonostársai elképesztő ütemben növelték árbevételeiket és a skálázódás csúcsán évente 1 milliárd forintnál is több osztalékot vettek ki a cégből. Ismétlem, ÉVENTE(!!!).
Majd egyszer csak jött a nagy bejelentés: eladják a TILT-et, amit a Tutti élelmiszeripari cég vásárolt meg. 2022 februárjában zárult a tranzakció a céginformációs adatok alapján, de bő 1 év volt a folyamat, amíg teljesen lezongorázták a cégeladást.
Miért vált meg Tamás a cégétől és mi volt az eladás mögött? Erről olvashatsz a cikk hátralévő részében.
A LifeTILT eladása – Miért? Mikor?
Tamást telefonon értem el, így személyesen válaszolt a kérdéseimre (a beszélgetés 2023. november 27-én történt).
Az első kérdésem egyszerű volt: Tamás, miért adtad el a céget?! A válasz annál komplexebb:
Háttér információ: Tamáshoz társtulajdonosok csatlakoztak, ő vitte a marketinget, a brandet, más volt az ügyvezető.
“Nincs egy konkrét oka, inkább több kisebb együttállás kellett ahhoz, hogy meghozzam ezt a döntést. Ahogyan egy házasság sem egy konkrét eset miatt bomlik fel általában, hanem az évek során sok kis apró feszültség rakódik egymásra, és egy pont után azt mondod, elég volt. Az üzlettársakkal, ahogyan a házassággal is az a gond, hogy vagy meg tudod beszélni a problémákat és működőképes marad az együttlét, vagy nem, és csak idő kérdése, hogy mikor esik szét.
Így történt ez nálunk is. Én egy nagyon nehéz ember vagyok, akit nagyon nehéz kordában tartani. Vagy úgy van minden ahogyan én akarom, vagy sehogy sincsen. Mindig azt mondtam az üzlettársaimnak is, hogy nehéz velem? Nem baj. Majd szomorkodj a Balaton-parti nyaralódban amit nekem köszönhetsz, ahova mellesleg a Lamborghiniddel mentél amit szintén nekem köszönhetsz. Ez egy ideig ment is, csak aztán lett pár probléma, amik úgy kezdődtek, hogy a céghez oda lett hozva mindenféle hihetetlenül magas kvalitással rendelkező barát meg rokon. Ezzel az a gond, hogy egy cég pont annyira erős és nívós mint a benne dolgozó leggyengébb ember. Aki érti miről beszélek érti, aki meg nem az azért nem mert sosem vállalkozott. Olyan ez mint a hülye rokon egy családban, akit minden tetves családi ünnepségen meg karácsonyon nézni kell meg hallgatni a faszságaikat, de nem tudod őt kitenni mert valakinek a valakije. Aztán egyszer csak megelégeled és azt mondod nem vagy erre kíváncsi és nem mész több születésnapra.”
Tamás elmondása szerint alapvető működési problémák voltak a LifeTILTben, amit kívülről nem lehetett látni.
“Akarsz valami jót csinálni, valami szépet, annak minden egyes elemének jónak kell lennie. Megtervezed a szép dobozokat, üzeneteket és erre átragasztják barna ragasztószalaggal a logisztikán…”
“A pohár igazából annál az esetnél telt be, amikor illatmarketinget akartam a LifeTILT shop-ban és megkértem az egyik kiváló munkaerőt, hogy intézkedjen. Elmondtam mit szeretnék, mi az az illatmarketing, legyen egy illat, ami egy jellegzetes LifeTILT illat lesz, amiről fel lehet ismerni a márkát és azonosítani lehet az üzletet. Sok cég csinálja ezt a Diortól, az Ambercrombie-n át, egészen Loro Piana-ig. Egy exkluzív illat.
Hív az ember hogy kész, beszerezte az illatot. Megyek be a boltba, mondom mi ez a szag? Elmondom mi. A gyökér állat bement a DM-be és vett egy Brise illatosítót. Sírni tudtam volna. Komolyan mondom minden túlzás nélkül mondom, hogy ott valami eltört bennem. Szóval valamit vagy építesz és olyan emberekkel építed akik tudják hogy miről beszélsz, vagy hagyjuk a picsába az egészet. Mint amikor a Banksy képekre rámegy a Köztisztasági vállalat egy Teddy hengerrel. Döbbenetes. És ezekből volt rengeteg.”
Tamás egy idő után az üzlettársaival is összetűzésbe került.
“Amikor én valamivel nem vagyok elégedett, azt azért érezni lehet. Én nem vagyok ez a gond van, de megjátszom magam lóf@sz. És hát gond volt. Az üzlettársaimmal egyre több egyet nem értésünk volt, amit egy ideig elfedett a rengeteg pénz, de egy idő után a gondok már nagyobbak voltak és nem lehetett kordában tartani. Egyik nap bejött az üzlettársam az irodába, valami nagyobb kampányt beszéltünk át éppen, de ekkor már nagyon feszült volt a helyzet kettőnk között, majd amikor a feszültség elért egy pontot az üzlettársam felállt és tiszteletlen volt velem ott az embereim előtt. Kiküldtem mindenkit és azt mondtam neki: akkor most visszaülsz vagy holnap beszántom a céget. Megbeszéltük, utána fel is hívott hogy ne haragudjak, de ott vége lett és tudtam a LifeTILTnek vége.
Innentől kezdve nem számított semmi. Nem számítottak a milliárdok, nem számított a siker. Tudom f@sz vagyok, mindig is az voltam, de ahogyan említettem, ez egy hosszú folyamat vége volt csak. Aki egy szar, meg nem értett kapcsolatban él de úgy, hogy ő tesz bele mindent az egészbe az talán tudja miről beszélek.”
Mondjuk itt szakemberként azt mondom ez egy filmbe illő történet. Gondoljatok bele, hogy Tamás a saját márkájának is ártott ezzel. Persze játszmázás, de ezt még emésztgetnem kell. Itt azt gondolom a cégkultúra is “gatya lett egyből”, képzeld el a cégnél milyen lehetett dolgozni.
Itt jött a döntés, amiben minden tulajdonos egyetértett, hogy adják el a céget. Kézenfekvő volt, hogy üzleti partnerüknek, a Tutti Kft-nek adják el.
Másik oldal, hogy megszületett Tamás fia. Itt ő úgy gondolta mindenképpen döntenie kell, hogy vagy a gyerekkel foglalkozik, vagy a biznisszel. Szerinte a kettő nehezen megy együtt. Ő a gyereket választotta, ez is közrejátszott döntésében.
Tamás csinálhat más bizniszt?
Hogy Tamásnak jó a tárgyalóképessége, vagy a Tutti hibája azt talán soha nem tudhatjuk meg, de képzeld, hogy az eladásnál fel sem merült a hasonló tevékenység tiltása X éven keresztül téma. Tehát ugyanilyen termékkörű márkát akár már akkor elindíthatott volna az egykori alapító.
Az átvevő cég, az új LifeTILT
Sok minden nem történt a cégben, 2022-ben a minimális értékesítési tevékenységgel az új tulajdonos a cégadatok alapján alig 277 millió forint árbevételt ért el, és 84 millió forint veszteséget. Az átvétel után a terv az volt, hogy Tamás ugyanúgy csinálná a bizniszt, mint eddig, nekik csak hátra kell dőlni, mindössze csak előtte volt egy cégeladási tranzakció. A cég viszont jobban szerette volna irányítani a folyamatokat, marketinget, beleszóltak mindenbe, így végül Tamás teljesen kiszállt a LifeTILT-el való együttműködésből, bizniszből.
“Felvázoltam a terveket, hogy mit szeretnék a LifeTILT-el csinálni, erre azt mondták nekik ez nem tetszik. Megkérdeztem, de így szó szerint, hogy mégis kit érdekel, hogy nektek mi az ami tetszik? Az számít, hogy a vásárlóknak tetszik-e vagy sem. Senkit nem érdekel hogy nektek tetszik-e amit csinálok. Hát ilyen beszélgetéseink voltak, szóval nem csodálkozom hogy kitettek az egészből. Ezzel sincs gond, csak most lehet nézegetni a 3 milliós hónapokat meg a napi kettő rendeléseket – mert ez történik.”
A jó kapcsolat közte és a Tutti között Tamás szerint megmaradt.
„Jó a kapcsolatunk, több üzletben is együttműködésben állunk egymással a Tuttival. A LifeTILT bukással együtt is milliárdokat kerestünk egymásnak az évek során és a jövő is hasonló bevételeket ígér. De az üzleti élet ilyen. 3 üzleten nyersz, kettőn veszítesz. Nem lehet mindig nyerni és nagyon sokan ezt nem értik meg. Minél kisebb egy ember vagyona, annál inkább nyerni akar mindenen, de ez nem így működik és nem ez számít. Az számít, hogy az év végén mit mutat a mérleg. Tudod mennyit buktam a crypton? 40 milliót. Van ilyen. Aztán a forint gyengüléssel ennek a többszörösét hoztam vissza, mivel a befektetéseim euro túlsúlyosak.”
2023 őszén nagyobb mozgolódás látszott a márka Facebook oldalán, a cég mintha elkezdte volna beindítani a marketinget, újra működési mederbe terelni a céget.
Közben amíg a tranzakció lezárásra került a Bakker márkát is létrehozta Tamás, ami szintén a Tuttihoz került, egyfajta ajándékként a hosszútávú együttműködés fejében. Ez több száz millió forint forgalmat tudott hozni 2022-ben.
“Egy délután alatt dobtuk össze Ottóval a Bakker brandet. Dobozok, termékek, színvilág, betűtípus. A nyitó hónap 150 millió volt. Aztán belekezdtem, vagyis folytattam a munkát az “új” LifeTILT-ben is és jött a telefon hogy nem számítanak rám a továbbiakban. Mondom az korrekt.”
Itt egy jó kérdés, hogy vajon mit tudna csinálni a Tutti, hogy ebből jól jöjjön ki?
A Minner közösségben erről majd beszélni fogunk, mert ez magas labda. Volt egy márka, aminek a vevői lojálisak az alapítóhoz. Ő már nincs a cégben, de ettől még a termékek szuperek, prémium márka. Ugyanakkor idő közben rengeteg új piaci szereplő jelent meg.
Lábjegyzet: Kasza Tibi nagy nyertese volt ennek a csörtének, egészen biztosan sok vásárló vándorolt át hozzá a LifeTILT eladás és az Update birodalom is omladozása közepette.
Az eladás után mit csinált Tamás?
Tamás a telefonos interjúban elmondta, hogy ingatlanozásba kezdett. 2 milliárd forint értékben fektetett be belvárosi, nagy területű ingatlanokba, és eredetileg nem tervezett visszatérni a nutrition szektorba.
“8 hónappal ezelőtt lementem Győrbe és kértem egy 400 ezer eurós jelképes összeget a Bakkerért, amit ugye ingyen adtam oda a hosszútávú együttműködés miatt gesztus jelleggel, cserébe aláírtam volna, hogy soha többet nem csinálok tápkieg céget. Nem adták oda. Ezen úgy felb@sztam magam, hogy ennek az eredménye most a Tiian meg az hogy nem hosszabbítottam meg a bakkeres szerződést, és az Olginak is új brandet csináltam. Van, hogy a legnagyobb pénzeket mások hibás döntései miatt keresed meg. De hazudnék, ha azt mondanám, hogy csak emiatt térek vissza. Az ingatlanozás egy kurv@ unalmas dolog. Ilyen izgalmak vannak, hogy felkerült 3 új karton meg be lett húzva a falba 25 méter villanyvezeték. Nekem ennél azért több ingerre van szükségem.”
Az új márka: Tiian
A dráma és a verseny folytatódik.
A napokban jelentette be új márkáját Balogh Tamás. A neve Tiian. A logóból ítélve ismét egy prémium márkaként aposztrofálják a céget, és kísértetiesen hasonlít a LifeTILT-hez. A cég viszont szélesebb termékpalettával fog rendelkezni, nemcsak táplálékkiegészítő termékek lesznek, hanem életmódváltáshoz szükséges egyéb termékek, sőt még lakberendezési, dizájn termékek is helyet kapnak majd.

A nyers kommunikációt meg fogja tartani az alapító. Erre a részre csak annyit reagált:
“Senki nem írja le, hogy életképtelen balfaszok a Starbucksban ülve azon problémáznak hogy most melyik wc-be menjenek. Nevetséges lett a világ. Minden nap egy fejezet a South Parkban.”
Összegzés:
Sok minden kavarog bennem. Azért is gondoltam ezt feldolgozni, mert tőlem ez a fajta üzletelés messze áll és kíváncsi voltam milyen ez az oldal.
- Tamás egy kemény srác és nagyon keményen is üzletel, ez számomra a telefonbeszélgetésünkből is kiderült. Nem értek egyet minden lépéssel, sőt itt azt is mondhatom minden oldalon voltak rossz döntések.
- A Tutti oldaláról érdekes, hogy megvettek úgy egy márkát, hogy az tényleg 100%-ban egy személyhez köthető, óriási kockázat volt benne. Ez nekem is intő jel, sőt jelzi jó irányba megyek, hogy távolítom a márkámat, a Minnert a nevemtől. Nem az eladási szándék miatt, csak jobb, ha nem tőlem függ a márkám, a cégem.
- Befektetői oldalról is a sztori jól mutatja, hogy mire figyeljünk, hogy ne golyózzanak minket ki.
- Cégalapító oldalról is (Tamás oldala), hogy milyen, amikor a tulajdonosok, vagy az ügyvezető a fejedre nő és ellehetetleníti a cég működését.
- Az új márka esetében számomra az az ijesztő, hogy Tamást nem érdekli a pénz, vagy hogy nyereséges lesz-e a Tiian, ő ezt hobbiból csinálja, neki ez egy pár száz milliós játék. Igazán az ilyen szereplő a legveszélyesebb a piacra. Nem lennék Tamással szemben egy üzleti tárgyaláson, mindenesetre egyetlen kérdés maradt csak bennem.
Vajon meg tudja-e csinálni újra?
Ez izgalmas volt! Elgondolkodtató! Van még ilyen?
- Ő az, aki a webshopodat beelőzi. 22 évesen 3 hónap alatt már havi 10 millió Ft forgalom, 30% profit
- 8500 milliárd forinttal bővül 2030-ig a gazdaság. Te kiveszed a részed? Mi igen!
- 22 éves magyar lány, akinek a hobbijáért megőrül Amerika, és hirdetnie sem kell. Hogy csinálja?
- „Ebből meg lehet élni?” „Miért nem keresel egy rendes munkát?” – Miért van ez a jelenség?
Fotó: Canva