Recesszió, válság ide vagy oda a luxus ipar bővülni tudott. A piacot az is hajtja, hogy a z generáció korábban kezdi a luxus termékek vásárlását, mint a korábbi generációk. Egy érdekes kereskedelmi trendet is hoztunk, helyi üzletek nyitásával bővülnek a márkák. Nem elég a növekedéshez az e-kereskedelem? Miután erre is választ kaptunk rátérünk a home office, munkavállaló megfigyelése, ösztönzése témára. Tényleg, te kibírnád, hogy rögzítik azt, hogy mit csinálsz? Vajon jó irány ez? És miért építi le több cég is a home office-t? Vannak új topikok a podcastben, a Hú ez jó ötletben például a sétáló meetingek jótékony hatásáról lesz szó, a heti statisztika is érdekes! A mikrofonok mögött most csak Donát és én (Milán) leszünk, Eszter kipiheni az év eleji hajtást.
A podcast elérhetőségei + videó
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, Youtube videóban itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:
A heti híreink és témáink:
- 0:00 – Intro
- 2:21 – Fizetős lett a #vegyélhazait FB csoport
- 11:27 – A kiskereskedelem az offline-ba költözik?
- 24:29 – A luxusipar rekord szinten pörög. A gazdagoknak nincs válság?
- 34:03 – Olvasói történetek: A munkavállaló megfigyelése
- 47:35 – Heti statisztika: A jó munkaerő elkerüli, ahol nincs HO
- 58:29 – Ez jó ötlet, csináljuk: Sétáló meeting
Fizetős lett a #vegyélhazait
A Vegyélhazait Facebook csoport 2023-ra fizetős lett. Aki nem ismeri, egy több, mint 445 ezer tagot számláló csoport, tele hazai kisiparos gyártókkal, kisvállalkozókkal és persze vásárlókkal. A vegyelhazait.hu oldalon létrehozott profilba kell a termékeinket feltölteni, itt van a saját webshopunkba mutató link, a csoportba viszont csak a vegyélhazait termékoldalunkat lehet posztolni. Olyan, mint egy piactér nélküli piactér. Keresni nehéz, de azért lehet az oldalon és a posztok között is, ráadásul beszerzésre is jó kkv-ként. Ha posztolsz, hogy milyen megoldást keresel, az aktív csoport általában reagál és jön olyan aki tud egyedi dobozt vagy akármit gyártani neked.
A 2020-as alapítás óta a működés volt a fókusz és pénz nem került a képbe. Nem volt lefölözött árrés, mint egy piactérnél, de már ideje volt valamit fizetőssé tenni. A márkaprofilok fognak innentől kezdve havi 500 ft-ba kerülni. Érdekes belegondolni mennyire nehéz pénzt csinálni egy ilyen kezdeményezből, úgy, hogy ne veszítsd el a felhasználókat
Számolgattunk a podcast-ben!
A kiskereskedelem az offline-ba költözik?
Míg nemrég az a hír járta körbe a hazai médiát, hogy minden ötödik üzleti üres a nagykörúton, addig Amerikában a márkák, cégek üzletnyitási trendbe kezdtek. 2020-ban a pandémia adott egy löketet az e-kereskedelemnek, ám annak is vannak korlátjai. Az Emarsys ügyfél-elköteleződést mérő platform 2022 májusi jelentése szerint, amerikai fogyasztók több mint fele (54 százaléka) előnyben részesíti az üzleteket a webhelyekkel szemben (2000 embert kérdezet meg). A The Daily on Retail kutatása alapján 2022-ben december közepéig közel ötször több üzlet nyílt, mint amennyi bezárt. A szakértők egyetértenek, hogy a márkák omnichannel marketingjében helye van a helyi üzleteknek, de ez akár abban is megtestesülhet, hogy bekerül a termék offline üzletekbe.
Forrás: inc.com/
Donát hozta ezt a hírt még korábban: – A webáruházak nehezebben érnek el profitot, mint a fizikai boltok? Ezt a kutatást hoztuk be 2022-es podcastünkben.
A retail dive-on jelent meg az Ipsos globális piackutató intézet egy kutatása, ami szerint a tisztán online árauházak között kétszer annyi a nem profitábilis üzlet, mint a fizikai boltot is vagy a csak fizikai boltot üzemelőt között. Ez utóbbi 20%, míg a webshopoknál 44%. Szintén nagy az eltérés abban, hogy mennyire küzdenek a profitot javító befektetésekkel. Webshopoknál 69%, míg hibrid vagy fizikai boltoknál 39% nehezen vág bele ilyen beruházásokba.A Covid berobbanásával sok kereskedőnek kapkodva, messze nem optimális megoldásokkal kellett belefognia az online étékesítésbe. 70% nyilatkozta ezt. Azóta pedig igazából ennek isszák a levét, folyamatosan költeniük kell a vásárlói élmény javítására, a több csatornás értékesítésre, az újfajta stratégia alkotásra, a digitális marketing eszközökre, analitikai eszközökre, ügyfélszolgálatra, magára webáruház működtetésre és persze az újfajta logisztikára.
A kutatás egyik nagy tanulságlevonása, hogy a kereskedelmi szektor árrései még egy fizikai boltok dominálta világban alakultak ki. Ennél az értékesítésnél a vásárló rengeteg dolgot maga végez, ő jön el a boltba, ő válogat, csomagol és ő is viszi haza a terméket. Kis túlzással egy produktív ingyen alkalmazott. Ezzel szemben online értékesítéskor a bolt feladata a válogatás, a csomagolás és szállítás elrendezése, még ha ezt kis is fizeti a vevő, munkaidőben jelentős szervezési költség. A válaszadók 40%-a nem éri el a kívánt profitot online és 25%-nál konkrétan veszteséges.
A gazdagok nem érzik a válságot, a luxusipar rekord szinten pörög
Január 1. óta folyamatosan jönnek szembe a hírek, miszerint a gazdagok nem érzik a válságot, hiszen XY cég rekordot ért el nyereség, bevétel vagy forgalom téren 2022-ben. Tényleg így van, a Gucci tulajdonosa, a Kering Group, luxus divíziója rekord évet zárt bevételben. Soha még ennyi autót nem adott el a Bugatti és Rolls Royce és soha nem volt még ilyen magas értékeltségen a Rolex például. Egy elemzés szerint a luxusmárkák 95%-a növekedett ’22-ben és több, mint 20%-ot fog nőni az iparág a 2023-as gazdasági turbulenciák ellenére is, miközben sok piac örül ha legalább nem csökken idén.
Természetesen a profitabilitás itt is romlott az infláció, az energiaárak és a költségek miatt, de nézzük a vásárlói oldalt. Amíg az alsó- és a középosztály próbálja az új energiaárakat kigazdálkodni, meg a bolti árakon szorong, addig a felsőbb rétegek többet költöttek, mint eddig bármikor. Ennek egyik legnagyobb oka az új generációk vásárlási szokásai. A piac teljes 2022-es növekedéséért az Y és Z generáció felelt. Fontos trend, hogy a Z átlagosan 3-5 évvel korábban kezd el luxuscikkeket vásárolni, mint a korábbi generációk. 18-20 helyett 15 évesen. A 2010 után született alpha generáció is várhatóan követi majd őket, első tagjaik a következő 1-2 évben már belépnek a vásárlók közé.
Forrás: prnewswire.com
Olvasói történet, ti küldtétek: A home office-ban megfigyelni a munkavállalót
A Minner Extra FB csoportba 13 000 tag elé egyszer csak bekerült egy tag kérdése: Milyen szoftvert telepíthetne az illető arra, hogy megfigyelje a munkatársak home office tevékenységét, rögzítse mi történik a képernyőn.
Két téma jött elő:
- Sokan írták, hogy ez nem jó irány. A bizalom fontosabb, és hogy a lényeg, hogy feladat el legyen végezve. 80%-ban ennek a pártján voltak a tagok.
- Másik oldal szeretné igazán kihasználni a munkavállalók kapacitását, megfigyelés pártiak, sőt volt aki azt írta, hogy irodában is bekamerázza most a munkaállomást.
A videóban 34. perctől beszélünk erről. De pont a következő kutatás is azt bizonyítja a megfigyelés, rossz körülmények a jó munkaerőt elriasztja. Mély ez a téma, erről kell beszélni! Cégvezető vagy kötelező vagy a podcast-ben ez a rész, vagy a videóban.
Heti stat: A jó munkaerő elkerüli azokat a cégeket, akik nem adnak hibrid munkavégzést
A Disney is bejelentette, hogy korlátozza a home office-t, és nem ő az első cég. 220 000 alkalmazottja van a cégnek és 5 napból 4-et bent kell lenniük a cégnél ezentúl a munkavállalóknak. „A hétfőtől csütörtökig tartó időszakot tekintsék személyes jelenlétet igénylő munkanapoknak”, mint a cég vezetője. Ezzel szemben az Amazon, Facebook, Microsoft sikeresen átállt a home office-ra, de erős trendben vannak azok, akik visszaálltak arra, hogy bent kell lenni a cégnél. A humánerőforrás-tanácsadók szerint a magasan képzett jelöltek 50-70 százalékáról lemaradnak”, kivált a digitális technológiában. A PwC egyik 2022-es felmérése szerint augusztusban a munkavállalók 65%-a keresett új állást, amelynek egyik fő oka, hogy korábbi munkahelyükön nem kaptak hibrid munkalehetőséget. A magyar munkavállalók 84%-a mondta azt, hogy bejött nekik a home office és szívesen végezné munkáját otthonról, vagy hibrid munkavégzéssel.
Forrás: /index.hu/, cnbc.com/
Hú ez jó ötlet, csináljuk: Sétáló meeting
Próbáljátok ki a sétáló meetinget a csapatotokkal, munkatársakkal. Nemcsak egészséges, de hatékonyan is tudtok megoldani egy problémát, átbeszélni új dolgokat, újításokat, változtatásokat, új projekt esetén gördülékenyebben indultok el. 60%-kal is növeli a séta a kreativitást. A gyaloglás csökkenti a hierarchiai stresszt a főnök és beosztott között is, könnyebb egy hullámhosszra kerülni, ennek oka, hogy gyaloglás közben egy tempóra állunk be.
A Johnson & Johnson is kipróbálta, és 90 sétáló meeting után azt érezték a munkatársak, hogy sokkal engergikusabbak. Egy másik kutatás pedig azt mutatta ki, hogy 8,5%-kal nő a cég iránti elköteleződés az időnként bevezetett sétáló meetingel. Érdemes akár felvenni a beszélgetést és utána készíteni abból jegyzetet, mint ott jegyzettel bíbelődni, ám jó gondolatokat ettől még mobilon lehet rögzíteni.
Forrás: gethppy.com
Előző hírszemlék:
- Saját márkás influenszer termékek, Fizetésemelés helyett munkahelyváltás – 2023. 01. 12.
- Fellendült a használtpiac (KSH). Egy meglepő új marketingfogás a Coca-Colától – Hírszemle – 2022. 01. 05.
- Celebek VS Kriptokárosultak, Fortnite per, Karácsonyi bónusz értelme – Hírszemle podcast – 12.15.
- Pénzkeresés önvezető autóval, megéri a Wolt előfizetés? BeReal az év appja – Hírszemle podcast – 12. 08.