Fellendült a használtpiac (KSH). Egy meglepő új marketingfogás a Coca-Colától – Hírszemle

Dátum

Megosztás

Míg a legtöbb szektor stagnál vagy mínuszban van, addig a használt cikk piac 20% feletti bővülésben van, és erre rátesz egy lapáttal a környezetvédelem és a celebek is már használt cuccokban rohangálnak. Nem véletlen lett ez a szektor a 2023-as Minner üzleti ötletek közé is beválogatva. Az elmaradhatatlan Tiktok hírekkel is jövünk, méghozzá a Tiktok maga elárulta mit használjunk, hogy még eredményesebb legyen a cégünk jelenléte. Az üzleti sztorik eredményességét megnyomhatja egy új kutatásnak az eredménye, érdemes lehet használni, amikor elmeséled a vállalkozásod történetét (pl. reklámodban). Elon Musk pedig sok pénzt veszített, de miért és hogyan? Az év első hírszemléje! Vágjunk bele!

A podcast hanganyaga vagy videója

A Spotify-on itt éred el, vagy Apple Podcast-ben itt, vagy Youtube-on videó formában, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

A heti híreink és témáink:

  • 0:00 – Intro
  • 2:02 – Coca-Cola Freestyle, a tökéletes marketingfogás
  • 7:51 – Zendaya vintage ruhái a second hand robbanásának kezdetét jelzik
  • 19:18 – TikTok What’s Next 2023 Report – Tiktok trendek
  • 28:11 – Új kutatás: A vásárlók szeretik a véletleneket
  • 37:25 – A világon először vesztett valaki 200 milliárd dollárnyi vagyont
  • 45:28 – Évtervezés helyett felszámolás a KKV szektorban?

A hírek szövegesen, röviden

Coca-Cola Freestyle, a tökéletes marketingfogás

Számomra eddig teljesen ismeretlen volt a Coca-Cola freestyle gépeinek fogalma, de mint kiderült már 2009 óta léteznek és 50 ezernél is több van belőlük világszerte. Egy olasz autóipari tervezőcéggel, a Pininfarinaval közösen tervezték őket és több, mint 140 ízt képesek kombinálni az érintőképernyőn leadott instrukciók alapján. Először választunk egy alap italt, pl. Sprite, Fanta, Dr. Pepper, Fuze Tea, aztán ezekhez lehet hozzáadni aromákat, mondjuk vaníliát vagy málnát. Na most ez legalább olyan jó ötlet, mint a Lego tervezői versenye (LEGO ideas). Nem csak simán üdítőt adnak el, hanem vele egy tök jó élményt, a kísérletezés lehetőségét, miközben a legfontosabb dolgot is elérik: adatot gyűjtenek. A vásárlók kombinációi, a népszerű italok, fogyasztási trendek és ízek szinte valós időben jutnak el a céghez az automatákon keresztül.

Forrás: thehustle.co

Zendaya vintage ruhái a second hand robbanásának kezdetét jelzik

Miközben a rekordmagas infláció, az elszállt élelmiszer- és energiaárak miatt a legtöbben spórolni próbálunk, ősszel jelentősen nőtt a forgalom a használt cikkek piacán, a KSH adataiból egy markánsnak mondható, 21,2 százalékos növekedés látszik, míg több szektor már mínuszban van. Évente 92 millió tonna textilhulladék keletkezik szerte a világon, egy átlagos amerikai pedig évente 37 kiló ruhát dob ki. A két legnagyobb fast fashion üzletlánc, a H&M és a Zara 2022-ben csak áprilisig 11 ezer új stílust jelentetett meg, míg ugyanebben az időszakban az ultra fast fashion Shein 314 877-et.

Amire a Telex cikk rávilágít: Zendaya vintage Versacéban vonul a vörös szőnyegen, Billie Eilish second handben vásárol vagy Kate Winslet újra felveszi egy 2015-ben viselt ruháját.

A Minner 2023-as üzleti ötleteiben is foglalkozunk azzal, hogy trendbe kerülhet a használt cikk piac. A 2. üzleti ötletnek a címe: 2. üzleti ötlet: Használtpiac, bérlés trend, öko és spórolós üzleti szereplő. Én is leírtam, hogy a Z generáció hozhatja el a piaci robbanást, mert ők elkezdtek foglalkozni azzal, hogy mi történik a földdel, de spórolás is nagy úr.

Forrás: telex.hu/

TikTok What’s Next 2023 Report – Tiktok Trendek

A TikTok készített egy riportot az üzleti felhasználóinak a 2023-as trendekről és nagyobb tiktokos tendenciákról, hogy még jobban tudják használni a platformot és értékesebb, hasznosabb organikus tartalmat ÉS hirdetéseket tudjanak készíteni. Mint minden ilyen riport azért ez sem volt mentes a bullshittől, úgyhogy csak néhány érdekes tippet hámoztam ki belőle, de ezek szerintem valóban hasznosak:

  1. „show don’t sell” – maga a TikTok is kiemeli hogy ne told az emberek arcába a terméked és próbálj direkt eladni. A termékeket személyes, őszinte, emberi sztorikba ágyazva érdemes megmutatni.
  2. A felhasználók szeretnek nyomozni, vizsgálódni, hazugságot leleplezni. ezért divatos a „fact or cap” tesztelő videók, de az is ha pl egy dietetikus lerombolja az elterjedt étkezési mítoszokat. Te milyen városi legendát tudsz megsemmisíteni?
  3. nem mennek jól a profi, stúdióminőségű videók. Helyette a platform lehetőséget ad átlag felhasználók videóit kiemelni és azt boostolni márkaként – ezzel hatásosabb, értékalapúbb szponzorációink lehetnek.
  4. A mémek az internet, és a tiktok univerzális közös nyelve. Nem szabad csak trendekre alapozni egy profilt de a humoros hangvétel fontos a tiktok sikerhez. A meme feelinget a TikTokon az audiók adják, ezért érdemes a vizualitást, képi világot a hanggal párhuzamosan tervezni, ne csak utógondolat legyen.
  5. Az emberek szórakozni mennek tiktokra. Ez nem jelenti hogy komoly dolgokról nem lehet beszélni de a pozitív, támogató hozzáállás, felemelő sztorik, vagy a viccek sikeresebbek lesznek. Taníts valamit, adj tanácsot, ossz meg egy hacket, válaszolj meg gyakran ismételt kérdéseket.

Forrás: https://sf16-scmcdn-sg.ibytedtos.com/obj/tcex/9a6ec8716be9165a36ffe231085f0ee19d29d157.pdf

Új kutatás: A vásárlók szeretik a véletleneket

Régebbi kutatások szerint a vásárlók értékelik az értékteremtésbe beletett erőfeszítést. Egy ékszerboltnál például annak a történetét milyen kemény munkával találták és építették meg az aranybányájukat. Egy új kutatás viszont arra jutott, hogy a véletlent még ennél is többre értékeljük. A Yale egyetem üzleti kara több kísérletet is végzett, az egyikben például így fiktív ékszer üzletlánc alapító történetét olvasták a résztvevők.

Az első verzióban az aranybánya felfedezése tudatos cselekvés volt, a másodikban véletlenül bukkant rá az alapító túrázás közben, a harmadikban pedig nem említették meg egyiket sem. A tudatos és a nem részletezett történeteknek egyforma hatása volt a vásárlókra, míg a véletlen felfedezésről olvasók sokkal szívesebben vásároltak az ékszerboltból.

A felfedezést a csoportos kísérletek után Facebook A/B tesztek is megerősítették. Marketing oldalról ez egy nagyon hasznos felfedezés, de nem azt mondjuk, hogy csinálj kamu véletlen sztorikat. Elég ha kiemeled a céged történetéből 1-1 valódi véletlen szerepét. Biztos, hogy minden vállalkozásnak volt már ilyen, nem is egy… A mögöttes magyarázata a pszichológusoknak, hogy a véletlen miatt többre értékeljük az adott céget és a termékeket. Arra gondolunk egy ilyen történetnél, hogy milyen kevesen múlt, hogy most is létezzen a termék. Ha nincs egy véletlen, most nem tudnánk megvenni. Emiatt az agyunk extra értéket rendel az adott termékhez.

Forrás: hbr.org/

A világtörténelemben először sikerült valakinek 200 milliárd dollárnyi vagyont elveszíteni – Elon Musk

A Bloomberg írta meg először, majd persze átvette a média azt, hogy Elon Musk 200 milliárd dollárt bukott a vagyonából. Vagyis elvileg. Elon Musk vagyona 137 milliárd dollárra zuhant a Bloomberg milliárdosokat követő indexében, miután a Tesla részvényei az elmúlt hónapokban nagyot estek. Musk vagyona 2021. november 4-én volt csúcson, ekkor 340 milliárd dollár volt.

Az a vagyon, amit a Bloomberg számol az valóban csökkent. A média előszeretettel repül rá az ilyen témákra, mert persze igazi komment cunamit hoz. Zuckerberg esetében volt korábban több ilyen cikk, hogy egy nap alatt elveszített X mennyiségű pénzt a vagyonából. Nos ez nem a bankban lévő pénz, hanem a részvény árfolyam aktuális állása alapján kiszámított vagyon. DE! Ez csak akkor lenne valóban az övé, ha értékesítené is az egészet, de ezt így egyben nem tudja.

A Tesla árfolyama zuhant persze a recesszió miatt is, de főként azért, mert az elektromos autók piacán a versenytársak felzárkóznak éppen. Musknak már nem a legnagyobb vagyoneleme a Tesla-részesedése. Musk részesedése a SpaceX vállalatban 44,8 milliárd dollárral meghaladja a Tesla részvényekben lévő mintegy 44 milliárd dolláros vagyonát.

Forrás: portfolio.hu

Évtervezés helyett felszámolás a KKV szektorban?

Az év első hetében még frissek a fogadalmak, újévi üzleti célok, Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára azonban azt nyilatkozta a Portfóliónak, hogy „sok olyan ágazat és szakma van, ahol nem a jövő évi üzleti tervezés van napirenden, hanem a tevékenység abbahagyása.” A turizmus-vendéglátás, a szolgáltatóágazat több vállalkozása, és az energiaintenzív ipari ágazatok, például a vegyipar, acélipar vállalkozásai vannak a legnagyobb gondban a VOSZ képviselője szerint, különösen 2023 első negyedéve lesz a sorsdöntő. Sok vállalkozás megszűnhet vagy átalakulhat (profilváltás, költségcsökkentés), ami leépítésekhez vezethet. Perlusz szerint azok az államilag támogatott programok jelentik a legnagyobb segítséget, amik az előremenekülést és a modernizációt lehetővé teszik. Az előrejelzés szerint idén a mikor- kis- és középvállalkozások összességében visszaesést is elkönyvelhetnek.

Forrás: portfolio.hu

Kapcsolódó a Minner hírlevélből (12.27): Három csapás sújtja a hazai cégeket, és a rezsidémon ezek közül csak az egyik – Index
A cégvezetők csökkenő nyereségességre számítanak, de többségük egyáltalán nem tartja valószínűnek cége teljes leállását a következő fél évben, elképzelhetőbbnek véli a kapacitáskihasználtság csökkentését, mint a teljes leállást – közölte a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) kedden az MTI-vel. 2135 hazai vállalkozás vezetőjének októberi válasza alapján a cégek pénzügyi helyzetét elemezte a kamara kutatóintézete. A vállalatvezetők harmada érzi úgy, hogy nem lesz nyereséges a cége, és 26% a nyereség csökkenésére számít, 22% szerint nem fog változni. A második leggyakrabban említett pénzügyi nehézség az adók és járulékok befizetése volt, a cégek nyolc százaléka mondta azt, hogy ez a tétel a vállalat működését veszélyeztető érdemi nehézséget okozott. A harmadik leggyakrabban említett nehézség, a megrendelt alapanyagok és nyersanyagok kifizetése a vállalatok öt százalékának okozott érdemi nehézséget,

Előző hírszemlék:

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!