1,5 milliárd aktív felhasználója van a Tiktoknak világszerte, és akadnak olyanok, akiket napi 6 órára is képes beszippantani. Lenyűgöző adat amiből érdemes tanulni vállalkozóként, azonban veszélyes, ha mi vagyunk a felhasználói oldalon. A cikk célja, hogy bemutassa a már hallott információ foszlányokon túli sötét oldalát a Tiktok-nak, ami remélem elveszi annyira a kedved, hogy a cikk végén törlöd velem együtt az applikációt!
Extra tipp: Először felhasználói szemmel olvasd, majd fusd át újra vállalkozói szemmel hisz ha már itt vagyunk használjuk ki a lehetőséget, és tanuljunk a Tiktok sikeréből!
Így babrál az agyadban
A Tiktokot nehéz letenni, mert úgy találták ki, hogy maradni akarj, és amint lehet visszagyere. 2020-ban Kínában (a Tiktok kínai megfelelőjén) vizsgálták, hogy miért töltünk ennyi időt ezeken a rövid videós felületeken. A kutatás szerint a rövid ajánlott videók aktiválják a VTA-t (ventrális tegmentális terület) az agyban ami a dopamin egyik fő forrása. A dopaminról biztosan hallottál már, ez egy neurotranszmitter (kémiai hírvivő) ami a jutalom érzetért, örömért, motivációért felel, sőt, a függőséggel is kapcsolatban van. De képzeld, csak azoknál a tartalmaknál aktiválódott ez az agyterület, amik kifejezetten személyesnek, szinte jutalomnak érződő ajánlott videóknak minősülnek.
A probléma ott indul, hogy amíg te gyanútlanul görgetsz az algoritmus egyre jobban megismer, az agyadnak pedig nő a szükséglete ezekre az érzésekre, és így egyre többet akar majd. Minél többször térsz vissza a platforma, annál inkább összeköti az agyad a Tiktoktot a jó érzések oázisával, amiből kialakul a függőség. Ez a függőség pedig olyan nemkívánatos tünetekkel is jár, mint memóriavesztés, szorongás vagy depresszió. Így már érthető, hogy miért hozzák párhuzamba a droghasználattal…
Hiába a jó érzések, a lelkednek sem tesz jót
Az alábbi rész külön érdekes lehet üzleti szempontból, amit a Tiktok jól csinál elviheted magaddal, és beépítheted a saját cégedbe. Tudod, nem a terméket adod el, hanem azt ahogy a vevő érzi magát tőle! Nézzük meg tehát, hogyan nyújt érzelmi és mentális menedéket ez a könnyen hozzáférhető digitális narkotikum:
Boldog – izgatott – nevet – sír
A fent említett dopamin mellett más hormonok is felszabadulnak függően a videó tartalmától (Pl.: szerotonin, adrenalin stb.) Ha ügyesen formálod saját ízlésedre az algoritmust, akkor olyan érzéseket tapasztalhatsz, amiket talán máshol nem is, vagy csak erőfeszítések megtétele után. Például 5 perc görgetés alatt lehet, hogy többet nevetsz, mint máshol egész nap. Ez önmagában azt feltételezné, hogy akár időt is spórolunk, hisz rövidebb idő alatt kielégültünk a vágyott érzések tengerében. De sajnos a helyzet egészen más. Irtó mohók tudunk lenni, ha újdonságról, felháborító drámáról, vagy tragédiáról van szó. Félünk lemaradni (FOMO), gyűlölünk unatkozni és milyen jó, hogy van egy hely ahol tényleg mindenki a figyelmünkért versenyez. Ráadásul napról napra egyre jobban csinálják! Itt egyébként kulcsfontosságú az is, hogy biztonságban vagy, teljesen átadhatod magad a jó érzéseknek.
Az én személyes tapasztalatom, hogy a Tiktok az egyik, ha nem a legőszintébb platform így sokkal intenzívebb közösségi élményt élhetünk át.
Bensőséges kapcsolódás illúziója:
Itt nem azokat követjük, akiket ismerünk, hanem azokat akiknek a tartalma érdekel, vagy tudunk hozzá kapcsolódni. Helyet kapnak politikai, vallási, akár speciális hobbi köré épülő videók, ami alá nem félünk kommentelni, hisz nem látja majd a gimis matektanárom vagy a nagymamám. Mivel más a “társaság” így sokkal nyíltabb, talán nyersebb is a kommunikáció, ami az élő kapcsolódás illúzióját kelti az emberekben. Ez egyébként vállalkozói oldalról nagyon jó, hallottam is egyszer egy business coachtól, hogy a siker jele abban rejlik, ha a követőid azt érzik, hogy egy barátjuk vagy. Ez azért is tud még ilyen jól működni, mert bődületes mennyiségű tartalomgyártó és videó van a világ szinte minden létező témájában.Tehát akármilyen speciális ízlésed, érdeklődésed van, nagy eséllyel betalál a neked való kontent.
Kontroll:
Akár 1-2 másodperc után dönthetsz úgy, hogy nem tetszik és tovább scrollolsz, vagy bezárod. Teljes kotrollod van felette, sőt hozzászólhatsz a hallottakhoz nagyobb következmények nélkül. Micsoda hatalmi helyzet! Na pont ez az amit a való életben kevéssé, vagy egyáltalán nem tapasztalhatunk meg, ám a Tiktokon “kiélhetjük magunkat”.
Információ maszturbáció – pedig nem is emlékszel, hogy mit láttál 5 perccel ezelőtt
A fenti kifejezést arra használjuk, amikor meghallgatunk egy új érdekfeszítő oktatóanyagot, ám később nem használjuk fel, nem tesszük át gyakorlatba. Így ez csak egy drága (hisz rászántad az időd és pénzed) szellemi kielégülés ami sosem térült meg. A párhuzam a Tiktok és e között az, hogy hiába hallgatjuk kíváncsi, csillogó tekintettel a szuper edukatív, inspiráló tartalmakat, ha nemhogy nem alkalmazzuk az életünkben, de 3 görgetéssel később nem emlékszünk rá.
Összefoglalva tehát megkapod egy biztonságos, könnyen hozzáférhető térben a kontrollt (ergo hatalmat), megkapod a kívánt érzéseket, kielégíted a kíváncsiságod, és közben még hasonló érdeklődésű embereket, közösséget is találsz.
De milyen áron?
Ha a dopamin függőség nem rémisztett el eléggé, akkor gondolj bele abba, mennyi értékes időtől fosztod meg magadat. Holott cégvezetőként ez a legfontosabb erőforrás! Tegyük fel, hogy minden nap csak 2 órát Tiktokozol. Ebben az esetben egy év alatt 730 órát, 30 év alatt 21900 órát görgetsz, ami 912,5 napnak felel meg. Azaz 30 év leforgása alatt majdnem 3 évet eltiktokoztál.
Fizikai szintű károk tekintetében elég ha csak elképzeljük magunkat kívülről: Nem mozdulsz órákon át, a hátad görbe, a kék fény világítja merev érzéketlen arcod, szemeid kiszáradtak, az agyad pedig zombi módban van… Nem túl szép látvány, igaz? Ha megengedsz egy javaslatot: Inkább aludj helyette!
A Tiktok videók nézése tehát intenzíven hat a lelkünkre, testünkre, mentális egészségünkre de a vállalkozásunkra is! Elrabolja a drága időnket, amit alvásra, kapcsolódásra vagy biznisz építésre is költhetnénk. Vannak szakértők akik óva intenek bennünket attól, hogy hosszú távú következtetéseket vonjunk le a rövid videók okozta károkról, nagy a véleménykülönbség ebben a témakörben.
Ám ha őszintén megkérdezzük magunktól, hogy érdemes-e használni akkor egyértelmű a válasz: Van sokkal jobb dolgunk is!
Azért van, amire tökéletes – Fordítsd a javadra!
Piackutatás – Játsz online Mátyás királyt! Keress rá a témádra, hallgasd meg az emberek véleményét, élménybeszámolóit, mert aranyat érnek! Emlékezz, ez egy nagyon őszinte platform. Tele lehetsz AHA élményekkel, új ötletekkel, sőt felfedezhetsz egészen új problémákat, megoldásokat, ami pénzt hozhat.
Versenytárselemzéshez: Nézd meg mit csinál jól, vagy éppen rosszul a versenytársad. Hogyan kommunikál a célközönséghez? Milyen gyakran posztol? Tanulj belőle, és oszd meg csapatoddal!
Ha te csinálod a marketinget, akkor meríts ihletet akár más típusú tartalom gyártóktól: Ki tudja, lehet, hogy pont egy random tartalomgyártótól kapsz új lendületre! Ugyanilyen hasznos platform még a Reddit, vagy a facebook csoportok. Ott is őszintébben beszélnek, értékes információkat szedhetsz ki belőle.
Ez tetszett? Olvass még:
Neki mobilozva is megy a munka! Vagy mégsem? | Minner
Timeboxing vs. Parkinson-törvény: Miért ragadunk bele a „végtelen” feladatokba?
A munkahelyi kiégés valódi okai szervezeti szinten keresendők – kutatás
Forrás:
https://magyarnemzet.hu/velemeny/2022/02/gyerekek-a-kepernyok-rabsagaban
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/08944393241279422
https://telex.hu/ellenorzo/2023/03/16/fact-check-kepernyo-szamitogep-okostelefon-videojatekok-gyerek-agya
https://knowingneurons.com/blog/2023/06/20/how-tiktok-hijacks-your-brain/
https://www.preprints.org/manuscript/202405.0824
Kép: Canva