Érdemes újra elolvasni egy könyvet, megnézni egy filmet? Legyen az üzleti, vagy más… [kutatás]

Dátum

Megosztás

Volt már olyan, hogy újra elolvastál egy könyvet? Vagy megnéztél egy filmet? Vajon mi gátol minket, hogy ezt többször megtegyük? Bizony több okból is érdemes újra a kezünkbe venni például üzleti témájú könyveket és jobb élmény – vagy legalábbis hasznosabb – lesz, mint elsőre gondolnánk.

Fontos! Mivel üzleti oldal, természetesen a cél, hogy információval lássalak el azzal kapcsolatban, hogy miért érdemes újra elolvasni egy üzleti könyvet, vagy akár hosszabb üzleti cikket, újra feldolgozni az információkat. Sőt újra olvasni a Minner vállalkozási ötleteit, akár a régebbieket is. De természetesen ez az élet más területére is igaz lehet, például egy filmre, vagy egy regényre.

Miért nem akarunk újra elolvasni egy könyvet?

Vagy újranézni egy filmet, másodszor bemenni ugyanarra a kiállításra a múzeumba… Valószínűleg úgy vagy vele, hogy mivel már ismered a film, kiállítás, üzleti könyv, stb tartalmát, az semmi újdonságot nem tartalmaz, így maga a tartalomfogyasztás, olvasás felesleges időpocsékolás. Ha ezzel le is zárod a kérdést, bizony nagy hibát követsz el!

#kutatás: Ed O’Brien a Chicago-i Egyetem viselkedés-kutató professzora vizsgálta ezt a területet. Te visszamennél újra egy múzeumba? Biztosan azt mondanád, hogy nem, hiszen végigmentél raja és valószínűleg 1-10-es skálán valahol 2-3-asra értékelnéd újra az élményt. Valójában a kutatásban résztvevők az újrázás élményét 1-10-es skálán több mint 7-re értékelték. A kutató még több területen is megvizsgálta ugyanezt, például filmeknél. 24 óra múlva kellett a kutatásban szereplőknek újranézni egy filmet. Az élmény értékelése a film első megnézésekor 7-es skálán 5,3-at adtak, majd a második megnézésnél 4,5-öt. Nem a film minőségére volt kíváncsi a kutató, hanem mennyire élvezik, pontozzák azt, hogy helyette akár mást is csinálhatnának (mondjuk valami újat megnézni). Az újrázás sem vette el az emberek kedvét.

Az élmény a kulcs! A kutatásokból kiderül, hogy priorizáljuk az ismeretlen (új) dolgok (könyvek, filmek) élményét, csak azért mert nem ismerjük még (újdonság), és alulbecsüljük a már ismert tartalmak fogyasztásának élményét. Az élményről azért írok, mert fontos akkor is, ha feldolgozunk egy könyvet, mert ne érezzük úgy, hogy elpazaroltuk az időt azzal, hogy újra elővettük.

Ugyanakkor az is fontos, hogy üzleti tartalmat nem pusztán az élményért olvasunk. Míg egy regénynél vagy filmnél teljesen érthető, hogy priorizáljuk a már ismert tartalmat, egy ilyen könyvből tanulni akarunk. A tanuláshoz pedig elengedhetetlen az ismétlés. Egy novellát magáért az élményért, az újdonságért, a történet megismeréséért olvasunk, de üzleti könyveknél szeretnénk abból információt kinyerni. Nem azt mondjuk, hogy nem kell élménynek lennie, hanem azt, hogy teljesen más aspektus adja az élményét. Tehát eleve nem úgy kell hozzáállni egy üzleti könyv újraolvasásához, mint egy regény újraolvasásához. Az üzleti könyvek épp ugyanannyira lehetnek hasznosak és élménygazdagok második olvasásra. Sőt!

A tanuláshoz újrázni kell!

Tudtad, hogy másodszorra a könyvet valójában még gyorsabban is fogod olvasni, mert a memóriád, még ha kicsit is, de segít szövegrészek felidézésében?

A memóriánk rosszabb mint gondolnánk és az adott pillanatban feldolgozott információk mennyiségét is túlbecsüljük. Egyes becslések szerint (bár ez egyénenként és szituációkként eltér) első olvasásra csak az információk ~10%-át jegyezzük meg.

Az ismétlésnek elengedhetetlen szerepe van a tanulási folyamatban. Az ismételt olvasás fejleszti a szövegértést, segít jobban feldolgozni és mélyebben megérteni az olvasottakat. Rengeteg kutatás vizsgálja hogy a gyerekeknél mennyi pozitív kognitív hatása van annak hogy ugyanazt a mesét olvassák nekik – ez igaz a felnőtt agyra is.

#tipp: Az információ még jobb elraktározásában segít, ha olvasás közben jegyzetelünk, vagy valamilyen formában újra feldolgozzuk 1-2 hét múlva az információkat. Arról, miért érdemes jegyzetelni, már olvashattál a Minneren.

Az agyunk rengeteg információt kap, kénytelen kiszűrni a felejthetőt. Mivel egy üzleti könyv olvasásával nem a másnapi vizsgára tanulsz, hanem hosszú távon szeretnél profitálni az információból, ezért nem bemagolni akarod azt az olvasmányt, hanem valóban magadba szívni a tudást belőle. Ehhez pedig fontos, hogy újra és újra elővedd, ezzel megerősítve, hogy szükséged van a tanultakra. Néhány ismétlés után észreveheted majd, hogy egyre több idő után is képes leszel felidézni a tartalmát.

Más-más helyzetek, újabb és újabb ötletek

Az agyunk folyamatosan kapcsolódási pontokat keres, információkat kapcsolat össze, keres a memóriánkban (korábbi tapasztalás, tanultak…). Nos, amikor jön egy jó ötlet, sokszor éppen pont mázlink van és az agyunk olyan dolgokat, információkat kapcsolt össze, amiből valami jó dolog született. Amikor újraolvasol egy információt megadod a lehetőséget annak, hogy az agyad újra feldolgozza, új kapcsolódási pontokat keressen.

Az ilyen olvasmányok teljesen új ötleteket képesek adni egész egyszerűen azzal, hogy telik az idő. Ahogy halad előre az életünk, megváltozik a környezetünk, a gondolkodásunk, és ezzel egy könyvet is teljesen máshogy fogunk értelmezni vagy az információt felhasználni. Képzeld el, hogy elolvassa ugyanazt az üzleti könyvet egy vállalkozni akaró alkalmazott, egy kezdő vállalkozó, egy profi szabadúszó és egy 20 fős cég tulajdonosa. Teljesen más tanácsokat és tippeket fognak belőle kiragadni, máshogy fog átmenni akár ugyanaz az információ. És ez lehetsz épp te, 1-1 év eltéréssel. De ha nem is gondolkodunk ekkora léptékben, cégvezetőként akár pár hónap alatt jelentkezhetnek teljesen új kihívások. Hirtelen elromlik egy partneri kapcsolat, nem találsz munkaerőt, stb. és az eltérő helyzetekben megintcsak más lesz a perspektíva, amiből szemléled a tartalmat.

Röviden tehát a lényeg

Ed O’Brien (a fenti professzor) egy újságnak úgy nyilatkozott erről még, hogy:

  • Növeljük produktivitásunkat és időt takaríthatunk meg, ha időnként elővesszük azt, amit már ismerünk. Itt üzleti könyvekre értjük például. Az információk még jobban rögzülnek, még könnyebb gondolkodni rajtuk, újra adaptálni…
  • Fáradt vagy, de ma is kellene képezned magad, olvasnod valami üzleti könyvet. Ilyenkor jó dolog a pihenés. Képzeld el, hogy pihenés közben csak úgy lazán elolvasol valami olyat, ami már volt a kezedben. A professzor azt tanácsolja ilyenkor bátran vegyél elő egy korábbi könyvet, vagy olvass el egy már ismert anyagot (például a Minner vállalkozási ötleteit újra olvasd). Az élmény ugyanúgy meglesz, viszont könnyebb lesz rá fáradt fejjel koncentrálnod, kevésbé lesz megterhelő.

Merre tovább? Minner könyvajánló

Forrás: Ed O’Brien a Chicago-i Egyetem/psycnet.apa.org
TheAtlantic
Fotó: Canva

Nyiri Donát
Lassan 5 éve foglalkozom tartalomgyártással és máig imádok kutatni, információt átadni. A célom, hogy úgy tanulj valami újat, hogy közben minden egyes mondat szórakoztat is. A Minnernél a hasznos üzleti tartalmakkal, a Tízes Lista nevű Youtube csatornán pedig a világ érdekességeiről szóló videókkal próbálom elérni ugyanezt.

Így tervezd az üzleti éved akkor is, ha nem vagy az a tervezős fajta

Biztosan mindenhonnan látod most, hogy így évtervezés, úgy évtervezés, érezheted picit a nyomást is, hogy csinálnod kell. Nos ezt a témát járjuk most körbe,...

Vigyázz, 3 nap alatt elfogyhat a KKV-támogató hitelprogram keretösszege!

November utolsó napján megjelent a mikro-, kis- és középvállalkozások likvid működésének támogatását célzó hitelprogram, amely korábban is hatalmas népszerűséggel bírt. Most a projekt újra...

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...