Érdemes újra elolvasni egy könyvet, megnézni egy filmet? Legyen az üzleti, vagy más… [kutatás]

Volt már olyan, hogy újra elolvastál egy könyvet? Vagy megnéztél egy filmet? Vajon mi gátol minket, hogy ezt többször megtegyük? Már sejtheted, hogy a cikkben arról lesz szó, hogy bizony érdemes újra a kezünkbe venni például üzleti témájú könyveket, és jobb élmény lesz, mint elsőre gondolnánk.

Fontos! Mivel üzleti oldal természetesen a cél, hogy információval lássalak el azzal kapcsolatban, hogy miért érdemes újra elolvasni egy üzleti könyvet, vagy akár hosszabb üzleti cikket, újra feldolgozni az információkat. Sőt újra olvasni a Minner vállalkozási ötleteit, akár a régebbieket is. De természetesen ez az élet más területére is igaz lehet, például egy filmre, vagy egy regényre.

Miért nem akarunk újra elolvasni egy könyvet?

Természetesen ide tartozik, hogy miért nincs nagy kedvünk újranézni egy filmet, újra bemenni egy múzeumba…. Bár volt már veled olyan, hogy a TV-be volt egy film, amit már láttál, de mivel ment újra megnézted? És valójában nem is volt rossz, hiszen akkor elkapcsoltál volna.

Na, de a könyv! Te is valószínűleg úgy vagy vele, hogy mivel már ismered nagyjából mit írnak le benne, így maga az olvasást úgy élnéd meg, mintha felesleges dolog lenne, időpocsékolás. Nos a legnagyobb hibát követed el!

Tudtad, hogy másodszorra a könyvet valójában még gyorsabban is fogod olvasni, mert a fotografikus memóriád, még ha kicsit is, de segít benne, hogy felidézze a szövegrészeket.

Az újrázás megéri!

A memóriánk rosszabb mint gondolnánk, és az adott pillanatban feldolgozott információk mennyiségét is túlbecsüljük. Sőt annak teljes elraktározáshoz kellene az is, hogy egy könyvben leírt információkat lejegyzeteljük, vagy valamilyen formában újra feldolgozzuk 1-2 hét múlva, hogy olvastuk a könyvet, információkat, majd utána 4 hónap múlva ismét megismételjük és a könyvbe is belelapozunk. A miért jegyzetelj dologról, már olvashattál a Minneren (kutatást is).

Kutatás: Ed O’Brien a Chicago-i Egyetem viselkedés-kutató professzora vizsgálta ezt a területet. Te visszamennél újra egy múzeumba? Biztosan azt mondanád, hogy nem, hiszen végigmentél raja és valószínűleg 1-10-es skálán valahol 2-3-asra értékelnéd újra az élményt. Valójában a kutatásban résztvevők az újrázás élményét 1-10-es skálán több mint 7-re értékelték. A kutató még több területen is megvizsgálta ugyanezt, például film újranézésnél, amibe szintén könnyen bele tudjuk magunkat élni. 24 óra múlva kellett a kutatásban szereplőknek újranézni a filmet. Az élmény értékelése a film első megnézésekor 7-es skálán 5,3-at adtak, majd a második megnézésnél 4,5-öt. Nem a film minőségére volt kíváncsi a kutató, hanem mennyire élvezik, pontozzák azt, hogy helyette akár mást is csinálhatnának (mondjuk valami újat megnézni). Az újrázás sem vett el az emberek kedvét.

Az agyunk többre képes,mint gondolnánk.

Ezt már biztosan te is olvastad itt-ott. Az agyunk folyamatosan kapcsolódási pontokat keres az agyunkban, információkat kapcsolat össze, keres a memóriánkban. Bármilyen információ is van előttünk az agyunk elkezd kapcsolódási pontokat keresni a memóriánkban is (korábbi tapasztalás, tanultak…), vagyis gondolkodsz. Nos, amikor jön egy jó ötlet, sokszor éppen pont mázlink van és az agyunk olyan dolgokat, információkat kapcsolt össze, amiből valami jó dolog született. Amikor újra olvasol egy információt megadod a lehetőséget annak, hogy az agyad újra feldolgozza, új kapcsolódási pontokat keressen.

Az élmény: A kutatásokból kiderül, hogy felülpriorizáljuk az ismeretlen (új) dolgok (könyvek, filmek) élményét, csak azért mert nem ismerjük még (újdonság), és alulbecsüljük a már ismert tartalmak fogyasztásának élményét. Az élményről azért írok, mert fontos akkor is, ha feldolgozunk egy könyvet, mert ne érezzük úgy, hogy elpazaroltuk az időt azzal, hogy újra elővettük.

Ed O’Brien (a fenti professzor) egy újságnak úgy nyilatkozott erről még, hogy:

  • Növeljük produktivitásunkat és időt takaríthatunk meg, ha időnként elővesszük azt, amit más ismerünk. Itt üzleti könyvekre értem például. Az információk még jobban rögzülnek, még könnyebb gondolkodni rajtuk, újra adaptálni…
  • Fáradt vagy, de tudod ma is kellene képezned magad, olvasnod valami üzleti könyvet. Ilyenkor jó dolog a pihenés. És most képzeld el, hogy pihenés közben csak úgy lazán elolvasol valami olyat, ami már volt a kezedben. A professzor azt tanácsolja ilyenkor bátran vegyél elő egy korábbi könyvet, vagy olvass el egy már ismert anyagot (például a Minner vállalkozási ötleteit újra olvasd). Az élmény ugyanúgy meglesz, az agyunk ismét

Na mi jön ezután? Olvass el újra könyveket, és olvass újra Minner cikkeket, hát még a vállalkozási ötleteket!

Forrás: Ed O’Brien a Chicago-i Egyetem/psycnet.apa.org
TheAtlantic
Fotó: Christin Hume / Unsplash

Facebook remarketing beállítása lépésről-lépésre. INGYENES tudásanyag

Az ingyenes tudásanyag első részében a remarketing beállítását mutatom meg. Ez a Minner vlog, ahová hamarosan újabb hasonló anyagok kerülnek. Megnézem és beállítom a remarketingemet!