Ez a két magyar cég az éves marketingtervébe is beleírta a kollaborációs marketinget

Dátum

Megosztás

Tavalyi évben miközben készítettem fel a cégeket a K&H: üzletet ide! az év kollaborációs ötlete pályázatára (idén is van), akkor felfigyeltem valamire. A cégek nehezen tudják beilleszteni a marketingtervükbe a kollaborációs marketinget. Mintha csak lógna a levegőben. Jönnek a belső kérdések: “Mennyire vegyük komolyan?”, “Lesz ennek hatása?”.

Hozhatnám persze példaként a nemzetközi natúrkozmetikai márkát a Lush-t, aki otthagyta a közösségi médiát és teljesen átállt a cikkben is említett kollaborációs kampányokra, de jobb lesz helyette magyar példákkal azonosulni és közben átadni néhány fontos üzenetet ebben a témában.

Belevágnál egy izgalmas kollab-ba? Jelentkezz a kollaborációs partnereddel a K&H: üzletet ide! az év kollaborációs ötlete pályázatra & nyerjetek 4 millió forint értékű marketingkommunikációs támogatást az ötlet népszerűsítéséhez! Részletek és jelentkezés: https://uzletetide.kh.hu/kollab

100-nál is több kollaboráció – Monyo

Zsenik! Most esett le! Eddig is szerettem a söreiket és felnézek a Monyós csapatra, de ahogyan most újra meghallgattam a korábbi interjúnkat, akkor jöttem rá valamire.

Képzeld el, hogy évente átlagosan 10 kollaborációt csinálsz 10 éven keresztül! Nos általában olyan szervezetekkel, együttesekkel, híresebb emberekkel, márkákkal, akiknek azért van 20-50 000-es holdudvara, követőtábora (sőt akár több százezer).

Kevin Kelly elmélete alapján ilyen szintű kollab partnerek esetében már van 1000 valódi rajongó, akik a márka minden mozdulatát követik, bármire kinyitják a pénztárcájukat. Hogy juss el minimum 100 000 VÁSÁRLÓHOZ (100 x 1000 valódi rajongó/kollab partner)? Így! Kollaborációs marketinggel, csinálj évente 10-et, ahogy a Monyó tette! 

Prischetzky Botond volt az, aki lefektette a kollaborációs marketing stratégiáját a Monyónak. Ő elmondta, hogy már az elejétől fogva a marketingtervben, marketing büdzsében is helyet kapott az együttműködés és a márkaidentitásuk része lett.

A stratégiájuk az volt, hogy fele-fele arányban szakmai vagy brand kollaborációkat kötnek. Szakmai általában egy másik élelmiszermárka, italmárka, legtöbb esetben kézműves sörmárka (a piaci szereplők itt összetartanak). Brand kollabpartner pedig lehet akár ruhamárka, tetováló szalon, gyorsétteremlánc, zenekar.

Utóbbira jó példa a Quimby-vel közösen készített Red IPA. A Monyósok is szeretik a zenekart és fordítva is igaz volt, így nem is volt kérdés, hogy megszületett a közös termékük.

Mire is kell figyelni? A kollaborációs marketing egy projekt a vállalkozásodban, amire ugyanúgy időt, erőforrást és pénzt kell szánnod, tervezned.

A Monyonál is kellett ember, aki a partner együttműködéseket projektként kezeli, megfelelő mennyiségű megbeszélést tart, egyeztetést, kommunikációs tervet készít és még sorolhatnám mennyi feladat van a kollaborációnál, hogy hatékony kampány legyen. És itt még a gyártást is hozzá kellett igazítani, a címke tervezéséről nem is beszélve (grafikus, több körös egyeztetés…)

“Csak eladás a cél? Nem lesz sikeres a KOLLAB!“

A Monyo alapítója Németh Antal azt mondta, hogy természetesen ez egy üzleti vállalkozás, tehát üzletileg is meg kell térüljön. De! Itt egy nagy DE! Antal kiemelte, hogy kapcsolatépítés szempontjából is fontosak az ilyen együttműködések. Ha csak a forgalom miatt csináljuk az nagyon izzadságszagú lesz, így érdemes megkeresni azt, hogy élvezzék a felek a kollaborációt. Mindkét félnek előnyösek voltak ezek egy együttműködések. A Monyo bejut szubkultúrákba, ami nem óriási tömeg, viszont erős elköteleződést hoznak, a kollaborációs partnernek pedig olyan újdonság, amivel új színt visz a tevékenységébe.

Nézd meg a közös videónkat! Inspirálódj 100 Monyo kollabból! Ez már olyan magas szám, hogy táblázatba kellett szedni!

Batz – Kollaborációval újrapozícionálás

A Batz még eggyel feljebb emelte a kollaborációs marketinget. Nemcsak a marketingkommunikációjuk részévé tette, de az üzleti modelljük szerves része lett az, hogy közös kollekciókat dobnak piacra divattervezőkkel. Tették ezt nagyon ügyesen, és ez az üzleti eredményükben is meglátszik. Elmúlt 3 évben 50%-kal nőtt a bevételük (éves 3 milliárd forint) és 100%-ban nőtt a nyereségük (873 millió forint).

Persze tegyük hozzá most újra trendelnek ezek a típusú papucsok, néha lehet szerencséje is a cégeknek és ezt a trendet még jobban megfogta a kollaborációk által.

A Batz ezekkel a kollaborációkkal sokkal jobban beemelte a márkát a divatiparba. Természetesen eddig is abban volt, de a divattervező kollaborációs partnerek révén szakmai szinten emelkedett a márka, a fogyasztók felé pedig újdonságokkal tudott úgy előrukkolni, hogy nem erőszakosan a “saját termékeiket értékesítik”. Természetesen ezek is a saját termékeik, de kollaborációs termékként vannak fent, a fogyasztó megítélése más, sokkal érdeklődőbb (más “polcra teszi a fejében”). És így az egész márka pozícionálása is eltolódott egy olyan irányba, ami a következő évtizedben további sikereket eredményez a márkánál.

A márka olyan sikereket ért el az elmúlt időszakban az ilyen együttműködésekben, hogy a weboldalon a menübe is bekerült, a főoldalra sliderbe, szalagképbe és természetesen a közösségi média kommunikációjuk is 90%-ban erről szól. Gondolj bele mennyire leegyszerűsíti a közösségi média posztjaid készítését így a kollaboráció! A Batz-nál mondhatni csukott szemmel is gyártani tudnák ezeket a posztokat, közösségi média tartalmakat.

Látod mennyi lehetőség van a kollaborációban? És ezek a magasabb szintű együttműködések, ahol a márka szerves része a kollaboráció. El tudod kezdeni kicsiben. Itt van 3 kollaborációs ötlet, amivel el tudod indítani a kollaborációs marketinged.

Kapcsolódó KOLLAB cikkek:

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!