A Neticle az Influencer Fesztivál szervezőinek felkérésére egy kutatás keretében megvizsgálta, hogy milyen az általános attitűd az influencerekkel és a rájuk épülő influencer marketinggel kapcsolatban a magyar weben. Az eredményeket egy 3 részes cikksorozatban tették közzé.
Az első részben az influencerekkel (vagy véleményvezérekkel) összekapcsolt asszociációknak jártak utána. Kiderült, hogy a legpozitívabbak szakmai vonatkozásúak: a marketing, a márkaismertség és médiajelenlét növelésének egyik új és hatékony eszközét látják a netezők az instagrammerekben és YouTube-erekben, legalábbis azokban, akik kreatív tartalommal örvendeztetik meg a követőiket. A legnegatívabb aspektusok pedig leginkább a nem éppen szabályszerű kampánytevékenységgel függnek össze, ami az elmulasztott termékmegjelenítéseket, a jogosulatlanul használt márkamegjelenítéseket, reklámokat jelentik, amit a webes közö(n/s)ég a figyelmük tiszteletlen kihasználásának titulál, és persze sérelmez.
Az adatok rávilágítottak arra is, hogy a véleményvezér kifejezés gyakrabban bukkant fel politikai színezetben, ami negatívan hatott a megítélésére, míg az influencer szinonima használatosabb kommunikációs szakmai értelmezésben.
A második körben hazai influencer kampányok online visszhangja és megítélése került górcső alá. A Neticle szentimentelemző rendszerének segítségével be lehet azonosítani egy márka, téma vagy cég kapcsán megjelenő webes vélemények hangnemét a pozitív-semleges-negatív skálán, így a kampányvisszhang jól és pontosan mérhető social listeninggel.
Általánosságban kiderült, hogy az influencer-együttműködések egyik legfőbb értéke, hogy könnyű velük bekerülni a sajtóba. A másik, hogy kimondottan alkalmasak a márkaüzenet közvetítésére, de csak hiteles és minőségi tartalmakon keresztül.
A három hazai tavaszi – a Converse, a Fanta és a Samsung szervezésében megvalósuló – kampányt vizsgálva az látszik az adatokból, hogy az együttműködések sikeresnek bizonyultak. A pozitív visszhang többek között a kellően letisztult üzenetnek és a hiteles párosításoknak köszönhető.
A kutatás harmadik része egy kérdőíves felmérés volt, hogy a szabad szavas válaszokon keresztül mélyebben is feltárható legyen az internetes közösség véleménye. A kérdőívre 33 válasz érkezett, így az eredmények nem reprezentatívak, de elgondolkodtatóak és tanulságosak.
Ugyanis kiderült: az általános attitűd az influencer marketinggel kapcsolatban ellentmondásos. Bár az előnyökre (olcsó hirdetési lehetőség, márkaismertség-növelés) a kitöltők is rámutatnak, a magánvélemények szerint a hazai piacon kevés a szakmailag minőségi példa, a véleményvezérek hajlamosak fizetett reklámarccá válni a termékpromóciókon keresztül, ami mindkét fél márkájának értékét csökkenti a fogyasztók szemében. A vélemények alapján egyértelmű: a hitelesség az influencer kampányok szerethetőségének alapja, így erre kiemelt figyelmet érdemes fordítani minden együttműködés megkezdésekor.
Az online adatokat a Neticle médielemző rendszere, a Neticle Media Intelligence szolgáltatta, míg a kérdőív válaszainak kiértékelését a Zurvey szövegelemző alkalmazással végezték el.
Kapcsolódó cikkek:
- Már az 1800-as években használták az influencer marketinget. Kokainos bort reklámoztak vele sikeresen.
- Egy cég mondhatja, hogy az ő terméke a legjobb, de mennyivel jobb, ha azt egy véleményvezér/influencer mondja – interjú
- Influencer marketing gyorstalpaló infografika
Fotó: Pexels