Ez a probléma a hazai influencerek tartalmaival

A Neticle az Influencer Fesztivál szervezőinek felkérésére egy kutatás keretében megvizsgálta, hogy milyen az általános attitűd az influencerekkel és a rájuk épülő influencer marketinggel kapcsolatban a magyar weben. Az eredményeket egy 3 részes cikksorozatban tették közzé.

Az első részben az influencerekkel (vagy véleményvezérekkel) összekapcsolt asszociációknak jártak utána. Kiderült, hogy a legpozitívabbak szakmai vonatkozásúak: a marketing, a márkaismertség és médiajelenlét növelésének egyik új és hatékony eszközét látják a netezők az instagrammerekben és YouTube-erekben, legalábbis azokban, akik kreatív tartalommal örvendeztetik meg a követőiket. A legnegatívabb aspektusok pedig leginkább a nem éppen szabályszerű kampánytevékenységgel függnek össze, ami az elmulasztott termékmegjelenítéseket, a jogosulatlanul használt márkamegjelenítéseket, reklámokat jelentik, amit a webes közö(n/s)ég a figyelmük tiszteletlen kihasználásának titulál, és persze sérelmez.

Az adatok rávilágítottak arra is, hogy a véleményvezér kifejezés gyakrabban bukkant fel politikai színezetben, ami negatívan hatott a megítélésére, míg az influencer szinonima használatosabb kommunikációs szakmai értelmezésben.

A második körben hazai influencer kampányok online visszhangja és megítélése került górcső alá. A Neticle szentimentelemző rendszerének segítségével be lehet azonosítani egy márka, téma vagy cég kapcsán megjelenő webes vélemények hangnemét a pozitív-semleges-negatív skálán, így a kampányvisszhang jól és pontosan mérhető social listeninggel.

Általánosságban kiderült, hogy az influencer-együttműködések egyik legfőbb értéke, hogy könnyű velük bekerülni a sajtóba. A másik, hogy kimondottan alkalmasak a márkaüzenet közvetítésére, de csak hiteles és minőségi tartalmakon keresztül.

A három hazai tavaszi – a Converse, a Fanta és a Samsung szervezésében megvalósuló  – kampányt vizsgálva az látszik az adatokból, hogy az együttműködések sikeresnek bizonyultak. A pozitív visszhang többek között a kellően letisztult üzenetnek és a hiteles párosításoknak köszönhető.

A kutatás harmadik része egy kérdőíves felmérés volt, hogy a szabad szavas válaszokon keresztül mélyebben is feltárható legyen az internetes közösség véleménye. A kérdőívre 33 válasz érkezett, így az eredmények nem reprezentatívak, de elgondolkodtatóak és tanulságosak.

Ugyanis kiderült: az általános attitűd az influencer marketinggel kapcsolatban ellentmondásos. Bár az előnyökre (olcsó hirdetési lehetőség, márkaismertség-növelés) a kitöltők is rámutatnak, a magánvélemények szerint a hazai piacon kevés a szakmailag minőségi példa, a véleményvezérek hajlamosak fizetett reklámarccá válni a termékpromóciókon keresztül, ami mindkét fél márkájának értékét csökkenti a fogyasztók szemében. A vélemények alapján egyértelmű: a hitelesség az influencer kampányok szerethetőségének alapja, így erre kiemelt figyelmet érdemes fordítani minden együttműködés megkezdésekor.

Az online adatokat a Neticle médielemző rendszere, a Neticle Media Intelligence szolgáltatta, míg a kérdőív válaszainak kiértékelését a Zurvey szövegelemző alkalmazással végezték el.

Kapcsolódó cikkek: 

Fotó: Pexels

2021 -es vállalkozási ötletek! Neked is hasznos, nem csak kezdőknek!

Iratkozz fel, hogy előbb megkapd! Kattints ide! Működő cégek is inspirációt merítenek új termékekhez, szolgáltatásokhoz, üzleti modellhez, vagy éppen marketing ötletet találnak. Újaknak pedig egyenesen kötelező! Tovább a Minner 2021- es ötletekre!!

Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!