Ezért nem tudsz nagy hozamot elérni befektetési alapokkal, pedig magas a hozamuk

Észrevettél a címben valami furcsaságot? Itthon is nagyon népszerűek a befektetési alapok, aminek kifejezetten örülök, viszont van itt egy kis probléma. Ha ránézel a befektetési alapok rangsorára, akkor láthatod, hogy többel is 10% feletti éves hozamot lehet elérni. Hiába a magas hozam mondjuk egy 5-10 éves távlatban, az átlagos befektetők (magánszemélyek) ebből mégis átlagosan 2-4%-ot tudnak csak elérni. És itt nem arról van szó, hogy a befektetési alap levonja a költségeket, egyszerűen a befektetők hibája, és sokszor az ügyintéző, tanácsadó hibája is (sőt főképpen). Miért van ez így? Mire kell figyelned?

Az alábbi ábrán azt láthatod, hogy az átlagos befektetők alul teljesítenek a többi befektetési forma hozamaival összehasonlítva (átlagos éves hozam). Több hasonló ábrát is találni a weben, és mindegyiken az átl. befektető az utolsó oszlopok valamelyikében szerepel. 

Amikor valaki megkeres engem, hogy szeretne tőzsdézni, én rá vagy lebeszélem, sőt, azt javaslom neki, hogy először gondolkodjon befektetési alapban, vagy ETF-ben, addig is tanuljon többet a tőzsdéről. Aztán néhány jó tanáccsal látom el, ezt osztom most meg veled. Kezdjük az egyik kedvenc szituációmmal, amikor az ügyintéző segít alapot választani.

Az ügyintéző / tanácsadó az egyik fő hibafaktor

Igazából nem csak ügyintézőkre jellemző ez. Többször hallottam már bankban várakozva, hogy egy-egy ügyfélnek éppen befektetési alapot ajánlanak az ügyintézők, sőt biztosítási ügynököktől is. Sajnos itt a hiba kétirányú. Az emberek nem szeretnek olyan befektetési alapba fektetni, ami veszteséges vagy alacsony hozamú. Tudod melyikre böknek rá egyből? Természetesen azonnal azokat nézik, amik az elmúlt 1-3 évben átlagosan 10-15% feletti hozamot értek el. Erre rájátszik még az ügyintéző/tanácsadó is, mert a legtöbbször természetes, hogy a nagy hozamokat mutogatják (főleg azért is, mert könnyebb rávenni az ügyfelet). Persze hibáztatni sem lehet őket, elvégre mindenki a nagy hozamokat akarja hallani. Képzeld csak el, ha ezt mondaná: “Itt egy nagyon jó befektetési alap! 2,5%-ot hozamot lehetett elérni vele az elmúlt 1 évben, előtte volt több is, most érdemes befektetni.” Erre mit mondana az ügyfél? “Oké-oké, de látom, hogy itt van nagyobb hozamú is.”
A legjobb pedig az lenne, ha valahol az éves 2-7% körüli hozamú bef. alapokat ajánlanák a befektetőknek a tanácsadók.

Kiugrál a befektető

A fenti probléma, vagyis az, hogy az átlagos befektetők a magas hozamú befektetési alapokba teszi a pénzt, tovább gyűrűzik. Nem nehéz kitalálni a fenti ábra statisztikájából is, hogy ilyenkor bizony a befektető által kiválasztott magas hozamú bef. alap nem teljesít már olyan jól. Ilyenkor mit csinál az ember? Persze, hogy átteszi egy másik magas hozamúba. Aztán ez folytatódik… Érted?
Pedig mindenki ismeri a részvénypiacokon népszerű általános tippet: “Vásárolj olcsón, adj el drágán!” Bár valljuk be, azt is nehéz betartani a részvények esetében is. Nem? Akkor mit tegyen szegény befektető az alapok esetében.

Az alapkezelők is dühösek

Több befektetési alap vezetőjétől olvastam már azt a gondolatot, problémát, hogy: Hiába érnek el 5-10 éves távlatban éves 10-15% hozamot, ha ebből a befektetők pont azért nem éreznek semmit, mert ki be ugrálnak a befektetési alapba. Lehet, hogy éppen egy 30%-os hozamot ért el a befektetési alap adott évben, a befektetőknek éppen abból kellett volna profitálnia, de mikor száll be? Persze, hogy már a hozam elérése után, vagy már nem profitál belőle 30%-ot csak 3-at.

Mire figyelj befektetési alap választásnál – tippek

Összefoglalva a fent leírt dolgokat, és hozzákapcsolva a tippeket:

  • Keresd az olyan bef. alapokat, melyek előző éves hozama 2-7% között van!
  • Ne ugrálj ki/be az alapokba!
  • Válaszd azt a konstrukciót, hogy időnként, mondjuk negyed-, félévente vásárolj adott mennyiséget (átlagold).
  • Nézd át tüzetesen, mibe fektet adott befektetési alap. Ha többe is fektetsz (az a jó), akkor diverzifikáld!

Szorosan ehhez kapcsolódó cikkek: 

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

A digitális világban folyamatosan újabb trendek ütik fel a fejüket, amiket nehéz lekövetni és persze nem is mindig szükséges, de nem árt néha kísérletezgetni. Ezzel a küldetéssel nem azt mondjuk, hogy cseréld le teljesen a weboldalad dizájnját, apróbb módosításokkal is konverziónövekedést tudsz elérni. Például a Minner is 2018 óta apróbb módosításokat alkalmaz. Adunk pár támpontot, hogy milyen változtatásokat érdemes eszközölni:

  • Konverzióra optimalizált oldalak, a főoldal kivételével minden aloldalon csak egy CTA (call-to-action) lehetőség van, pl. vásárlás gomb, kosár, email-cím űrlap, kapcsolatfelvétel, stb.
  • Nagy, lapozható borítóképek (sliderek) a főoldalon.
  • Piktogramok, jelölések, tanúsítványok: segítik az információ feldolgozását, a látogató több ideig böngészik az oldalon.
  • A folyószöveg legalább 15-ös, de inkább 16-os betűméretű. A cím vagy kiemelt szöveg ennél nagyobb.
  • Színátmenetes háttér két színnel, lehetőleg a márkád színeinek kombinációjával.
  • Ha pedig a promóciós oldalad kinézetét frissítenéd, a Themeforest oldalon rengeteg sablon közül választhatsz.

Még több ehhez hasonló tippet, ötletet olvashatsz az alábbi cikkekben:

Milliárdos forgalmuk van. Mit csinálnak online?

Ideje redizájnolni a weboldalad. Akár WordPress oldalad van, akár más

MinnerInstant

Áprilisban, a Digitális Ninja hetek alatt számtalan nagyszerű szoftvert mutattunk be, amelyek segítenek új szintre emelni a digitalizációt a cégeden belül. Egyik leghasznosabb közülük a LastPass, egy online jelszószéf szoftver, amit nem csak a vállalkozásodban használhatsz, hanem magánszemélyként is. Az elfelejtett jelszó dühítő, és még hátráltat is, éves szinten akár órákat vehet el tőled az új jelszó igénylésének folyamata. Ne engedd, hogy ilyen apróságok visszafogják a hatékonyságod! Ha bizalmatlan lennél, ne adj meg érzékeny információt (pl. bankkártyaadat), de általános belépésekhez nyugodtan használhatod.

Ebben a cikkben segítünk, hogyan tudod beállítani: Az összes jelszavad egy helyen, biztonságos jelszószéfben – LastPass használata

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!

MinnerInstant

Tavaly csődöt jelentett, több milliárdos tartozás, dühös partnerek, vevők, sőt emiatt még egy Minneres üzleti ötlet is született (lásd itt).

Hogy áll most?

  • Túl élte a csődöt
  • Csak a fele tartozást kell kifizetnie a hitelezők, partnerek felé.
  • A látogatottsága a tizedére csökkent, korábban havi 750-900 000 -szer nyitották meg a felhasználók a Bónuszbrigád oldalát, ma már csak alig havi 75 000-szer. Egy kisebb kuponos oldallá zsugorodott.
  • Szerződés kötött olyan platformokkal, mint a jegy.hu, hogy feltöltsék ajánlatokkal az oldalt.
  • A Facebookon már tiltják a kommentelési lehetőséget. Láthatóan sokan dühösek még (joggal).

A BónuszBrigád üzleti modellje alapjaiban hibás, ami egy következő hasonló esetet hozhat. Lényegében nem kezelik külön partnerek pénzét. Pedig egyébként még adózás szempontból is jobban tennék, ha letétként kezelnék.

Ugye! Érdemes elolvasni a cikket, ötletet! Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…

MinnerInstant

Már 7 éves a Minner, és most is még egy újabb szintre került az oldal. Ebben a szegmensben a leglátogatottabb hazai oldal, így kell is villantani, diktálni a trendet. Ezt egyébként nem nagyon mondja el itthon senki a vállalkozóknak, de valóban nincs olyan, hogy a vállalkozásod kész van (Minneren írunk erről természetesen).

Folyamatosan újítani kell, akár az üzleti modellt, akár új terméket létrehozni, akár más területen. Én egy olyan média oldalt üzemeltetek, amihez hasonló még nem volt itthon, sőt ennyire nem foglalkoztak azzal, hogy például mi is legyen a menüben, hogyan is olvasnak a felhasználók, mi a rutinjuk. Nincs előttem minta, de talán ez jó is, mert nincs mi bekorlátozzon.

Sokan szokták kérdezni, hogy: “Milán, mi a lelkesedésed titka, hogy tudod már több éve ugyanazzal a lendülettel csinálni a vállalkozásodat?” – A válasz több is lehet, és nem lennék én, ha nem csak annyival intézem el a választ, hogy szeretem, amit csinálok. Főleg, mert azért vannak pillanatok, amikor… …. …
A válasz: pont az ilyen kis újítások, akkora lendületet adnak nekem, az oldalnak, és most már a munkatársaknak is, ami azonnal átvált lelkesedéssé.

Most éppen egy új menüpontot helyeztünk el az oldalra, aminek röviden ezt a nevet adtuk: Hol tartok Igen, ezzel az olvasó a vállalkozása életciklusa alapján tud a cikkeink közül szemezgetni. Új aloldalakat hoztunk létre. Majdhogynem egy újragondolt tartalomjegyzék. És, hogy a legjobb élmény legyen a Minneren lenni, mindezt megfelelő dizájnnal tálaljuk.

Az új aloldalakat elneveztük:


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek