Ezt tanultam rólad 315 marketingtémájú cikk megírása után

Dátum

Megosztás

Szenvedéllyel utálom azokat a cikkeket, amelyek 200 szóban „megtanítják” neked azt, hogy jó cikket írni úgy kell, hogy élvezetesen kell írni.

Na ja, a Formula–1-es autót meg úgy kell vezetni, hogy gyorsan mész vele.

Ez a cikk nem ilyen.

A cikket vendégszerző írta. Vavrek Balázs a Marketingszöveg.com-tól. 

Hanem helyette bemutatom azt, hogy 315 marketinges témájú cikk során mi mindent tanultam meg az írásról, a marketingről és – rólad. Így te már úgy írhatod a saját anyagaid, hogy neked nem 315 cikk megírásába telik megszerezni az alábbi tanulságokat, hanem ennek az egynek az elolvasásába.

Az ország legnagyobb szövegíró- és tartalommarketing-blogja

A marketingszoveg.com oldalán e pillanatban 689 cikket érsz el szövegírásról, tartalommarketingről és marketingről általában – az anyagok az elmélet helyett inkább a gyakorlatra fókuszálnak (tehát például lépésről lépésre láthatod, hogyan szövegezz hatékony hírleveleket).

Úgy tudjuk, hogy látogatottság és az elérhető adatok száma szerint is ez a téma legteljesebb hazai oldala. Tartozik hozzá egy előfizetői rész is – az előfizetők a zárt tudásanyagokhoz is korlátlanul hozzáférnek, illetve az aktív belső csoport használatával lényegében egy több száz fős külső marketingosztály segítségével tudnak kampányolni.

A kreativitást és az ihletet túlmisztifikálod

A reklámszövegírást is a kreatív szakmák közé sorolják be – amit én mindig visszautasítok. A szövegírás az értékesítéshez áll a legközelebb, a munka során a szakmai fogások, az analitika és a piaci insightok fontosabbak, mint az, hogy éppen mennyire frappáns címötlet jutott eszedbe.

Fontos: nem állítom, hogy nincs helye a kreativitásnak, mert van. Azt állítom, hogy a profi szövegíró arról ismerszik meg, hogy képes ihlet és bölcsészkari értelemben vett kreativitás nélkül olyan anyagot lerakni eléd, hogy az teljesen magával ragadjon téged.

Rendben, de hogy jön ez a cikkíráshoz?

A cikkeket a céges blogodon nem kreatív anyagokként fogod föl, hanem problémákat megoldó eszközként.

Ez 2 okból fontos:

  1. A jó cikkfelépítés, hatékony címsor, tagolás és az anyag összes eleme megtanulható, kitapasztalt szakmai fogás – a „forma”, amit megtöltesz tartalommal
  2. Átkapcsol az agyadban valamit. Írni nagyon nehéz, problémákat megoldani nem.

Gondolj bele: a szerviznél tökéletesen el tudja magyarázni neked egy szakember, hogy hogyan ellenőrizd a téligumid, milyen gyakran cseréld, mennyi idő lecserélni és így tovább. Ez problémamegoldás, illetve informálás – és csípőből megy neki, mert ezt csinálja 20 éve és ért hozzá. Lehet, hogy mindig utált írni, így ha ugyanazt a tudást egy cikkben kéne megírnia, leblokkolna és elveszne.

De te nem fogsz leblokkolni, mert te nem írni ülsz le, hanem problémát megoldani.

A céges blogod minden egyes cikkje megoldja az olvasód egyik problémáját. (Ha nem így van, akkor azt a témát ne írd meg.)

Az 5 tuti tipped senkit nem érdekel

A Harry Potter és az azkabani fogoly egyik jelenetében Piton elveszi Harrytől a Tekergők térképét, majd rámutatva azt mormogja: „tárd fel titkodat”.

Mi lett volna, ha a térkép kiad egy „5 tuti tipp emberek megtalálásához című” rövid és uncsi cikket?

Megmondom, mi lett volna: Piton undorodva elégeti a papírt.

Az érdektelen tippek rabolják az olvasód idejét, közvetve pedig a te idődet is: nem lesz belőle elkötelezett olvasó, sem hírlevélfeliratkozó, sem vásárló.

Emlékezz: problémákat szeretnénk megoldani és valóban érdekes információkat adni. Ha utazási irodaként csak olyanokat tudsz javasolni desztinációválasztáshoz, hogy „válassz egy érdekes várost”, majd pedig „foglald le időben a repülőjegyed”, akkor inkább azt a cikket ne írd meg (vagy dolgozz még rajta).

Mutasd meg nekem a barcelonai éjszakai életet.

Vigyél el néhány mondattal Monacóba.

Reptess el az angyalok városába.

Tárd fel titkodat.

Az „elég jó” sem nem elég, sem nem jó

Nem állhatsz hozzá úgy a cikkíráshoz (és általában a marketingkommunikációdhoz), hogy „hát ez már elég jó”, mert annak az eredménye: középszerűség, rossz rangsorolás, kevés vásárló.

Hadd vonatkoztassam ezt a hozzáállást más területekre.

  • Te szeretnél olyan életet, ami csak „elég jó”?
  • Olyan embert választasz társul, aki csak „elég jó”?
  • Olyan álmaid vannak, melyek csak „elég jók”?

A munkád minősége megmutatja a hozzáállásod: egy-egy Facebook-poszton, egy-egy cikken, egy-egy landingeden azonnal látszik, hogy mennyire veszed komolyan – ugyanis ez mind az arculatod része.

Tökéletes lesz valaha a munkád?

Nem, sajnos soha nem lesz az, mert tökéletlen emberek vagyunk mind: küzdünk a saját hibáinkkal, időnként elfáradunk, adatot tévesztünk, elfogy az idő.

De mégis: jobb minőséget raksz le az asztalra, ha nem az „elég jó” kompromisszumát kötöd meg már az elején, hanem úgy nyitod meg a Wordöt, hogy most megírod az adott téma legjobb cikkét.

Sokkal jobban értem a piacom, mint valaha

A céges blog ritkán tárgyalt előnye az, hogy brutális mennyiségű adatot ad neked a piacodról.

Cikket írni jóval olcsóbb, mint terméket fejleszteni, így tehát ha tréninget raksz össze, konferenciát szervezel, könyvet írsz, akkor adja magát, hogy a témaötleteidet cikként kidolgozd – majd figyeld azt, hogy melyikre vevő a piacod.

Ha terméket árulsz, akkor írj egy „top 10 [adott termék] [adott szempont szerint, mondjuk 2018-ban]” cikket, melyben kilistázod (és linkeled) a szempontrendszered szerinti legnépszerűbb termékeket és valamilyen szerkesztői elv mentén magyarázod őket (pl. kiemeled az előnyeiket vagy vevői véleményeket raksz mellé, bemutatod a hátterüket stb.). Számtalan piacon tapasztaltuk már e formátum sikerét, az olvasottság mellett pedig további adatokat ad neked a piacodról: látni fogod, melyik termékre kattintanak a legtöbben.

Nincsenek kerülőutak

Nem ismerlek személyesen, de erős a gyanúm, hogy nem vagy Isten – így tehát csodatevő képességeid limitáltak, kötnek téged az univerzum törvényszerűségei.

Ezek egyike az, hogy nem tudsz hasznos munkát kinyerni egy rendszerből, ha nem raksz bele energiát. A cikkekre fordítva: ha nem dolgozol az anyaggal, nem lesz sikeres.

  • Lehet gyorsabban írni és segít a rutin.
  • Megtanulhatók a szakmai fogások.
  • Hasznosak a szoftverek és appok, melyek a részfeladataidat optimalizálják és megkönnyítik.

De a kutatást, a megírást és az energiát nem tudod kispórolni. Vannak, akik hosszú évek alatt annyi energiát fecsérelnek kerülőutak keresgélésével, hogy az több száz cikk megírására elég lett volna.

Szeretnél még jobban írni? Érdemes az írói minikurzusunk részeit elolvasnod. 

A cikket vendégszerző írta. Vavrek Balázs a Marketingszöveg.com-tól. 

Kapcsolódó cikkek: 

Vendégszerző
Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.