Gemini a tanteremben: gamifikáció, online oktatás, AI

Dátum

Megosztás

Felhívás: 4 millió forint értékű marketing-kommunikációs támogatást nyerhetsz a KOLLAB pályázaton. Részletek ide kattintva! (Tipp: Töltsd le a kollab kézikönyvet)

Készült egy újabb Google-bejelentés, amire érdemes vállalkozói, edukációs és technológiai szempontból is felfigyelni. Főleg, ha azt nézzük, hogy korábban már a nyelvtanulás terén odaszúrtak a Duolingónak, most pedig az iskolák, tanárok és oktatási rendszerek világát forgatnák fel.

Emlékszel, nemrég a Minner Extra csoportban osztottuk meg, hogy a Duolingo is végre AI-first irányba fordult. Erre tessék: a Google már nemcsak követi, hanem köröket verhet rá és más online oktatási platformokra. Az új bejelentés szerint a Google Gemini AI hivatalosan is a tantermekbe költözik, és még a tanulók is saját AI-s asszisztenst kapnak.

Na, de hogy is néz ez ki valójában?

Oktatás 2.0 – Gemini for Education, a Google új alappillére

Ha visszagondolunk a COVID alatti boomra, amikor a Google Classroom és Microsoft Teams lettek az „online tantermek”, most egy új fejezethez érkeztünk. A hibrid oktatás és belső képzés újra definiálódik – nem kis mértékben AI segítségével.

A Google most megmutatta, hogy nem csupán egy „oktatástámogató eszköz” akar lenni, hanem egy komplett, AI-alapú oktatási rendszert épít. A Google új csomagja, a Gemini for Education nem egy app. Ez egy komplett ökoszisztéma, amit úgy építettek, hogy:

  • az oktatás minden szereplője – tanár, diák, admin – használni tudja,
  • alapból benne van a Google Workspace for Education csomagban (vagyis nem kell külön fizetni érte),
  • és egyből aktiválható iskolai fiókkal, külön biztonsági protokollal 18 év alattiakra.

Egyébként a háttérben a Gemini 2.5 Pro modell dolgozik, vagyis a Google egyik legfejlettebb LLM-je – ez már túl van a hobbiszinten. A tanároknak szánt verziókban 30+ AI-funkció elérhető, a diákoknak szánt Gemini alkalmazás pedig külön etikai szabályokkal, tényellenőrzéssel és beépített AI-oktatással jön.

Gemini in Classroom

A Google Classroom már a COVID óta jelen van az iskolákban, most viszont új szintre lép: a Gemini integrációval. A főbb funkciók tanároknak:

  • Óravázlat generálás egyetlen téma megadásával – akár videó- és kvízjavaslatokkal.
  • Szókincslista készítése példamondatokkal, nyelvi szinten tagolva.
  • Értékelési rubrikák automatikus összeállítása (pl. dolgozat javításhoz).
  • Tartalomdifferenciálás, tehát egy anyag könnyített és haladó változata pár kattintással.
  • Analytics panel, ami megmutatja, ki hol tart, ki maradt le, hol kell segítség.
  • Feladatok sztenderdekhez rendelése (pl. NGSS, ISTE, ACT szabványokhoz)

Ezek olyan funkciók, amik a tanári adminisztráció kb. 30-40%-át kiválthatják – vagy mondjuk szépen, egyszerűsíthetik. És ez nem túlzás. Mindez egy gombnyomásra, a Classroom felületén belül.

De hahó! Ehhez hasonlót láttunk már, ugye? Már a tendencia, diszrupció ismerős lehet! Emlékezz: ugyanilyen áttörést láttunk a Chegg és ChatGPT konfliktusánál, amikor a hallgatók elpártoltak a fizetős edukációs platformoktól, mert az AI gyorsabban és személyre szabottabban segített.

Diákoknak saját AI? Működhet.

A Gemini AI mostantól a diákokat sem hagyja ki – sőt, ők is kapnak NotebookLM (ismeritek, ugye? erről itt írtunk: Google NotebookLM: A kisvállalkozások új szupereszköze) és Gems (vagyis kb. Custom GPT) támogatást. Lényegében:

  • A tanár feltölt egy tananyagot → ebből a NotebookLM audio-összefoglalót készít,
  • majd létrehozható egy Gem – egy AI-asszisztens, ami csak ebből az anyagból tanítja, kérdezi, segíti a tanulót.

Ez nem csak technológia – ez új tanulási pszichológia. A diák egy saját tempójában, interaktívan, vizuálisan (pl. diagramokkal) tanulhat, AI-segítséggel. Ami sok esetben fedésben van azzal a digitális kultúrával, amiben most szocializálódnak a gyerekek, bármennyire is tiltjuk őket a kütyüktől vagy az internettől – így a tanulás sem lesz már “unalmas”.

A vállalkozóknak ez azért is lehet izgalmas, mert a tanulás gamifikálása és testreszabása trendként begyűrűzik a belső képzésekbe, onboardingba is, vagy éppen applikáció fejlesztébe. Nem véletlenül írtunk már ezekről az eszközökről külön-külön.

És a tanulói teljesítmények, használat mögött? Analitikák!

  • elemzi, hol akadtak el a tanulók,
  • ki nem adott be feladatot,
  • hol kell több figyelmet adni

Az új Read Along funkcióval pedig a tanulók akár saját történeteket olvashatnak AI-támogatással, vagy a tanár által kiválasztott szövegeket kapják meg audio/olvasási módra optimalizálva.

AI-etikett

A Google nem felejtette el, hogy iskolákról és gyerekekről van szó. Ezért:

  • Nem használják fel a tanulók interakcióit a modellek tréningjére
  • Nem fér hozzá senki a privát adatokhoz
  • Külön „AI Literacy” tananyagot adnak mellé, amit tanárok és diákok is végigvihetnek
  • 18 év alatt extra szűrők és irányított tanulási útmutatók védik a tanulókat

Ezzel hasonló szintre emelték az AI használatot, mint korábban a számológépek vagy az internet bevezetését.

A belső oktatás is ilyen lesz?

Mert valójában, a Gemini új eszközei nem csak közoktatásban hasznosak. Egyre több cég kezd belső tudásanyagokat „Gem-esíteni”, vagyis: 

  • létrehoznak egy saját AI-trénert (pl. onboarding anyagból),
  • a munkavállaló kérdezhet tőle, gyakorolhat,
  • és az AI teljesen a céges tartalomból válaszol – nem a nyílt internetről.

Ez például tökéletes a belső tudásmegtartásra, és még a fluktuációs költségeket is csökkentheti. De ez tényleg csak egy level 0, pilot projekt komplexitásának szintjén van egy KKV esetében. Ennél sokkal mélyebb munkafolyamatokat is át fog alakítani a technológia. 

Lásd: 

A Google most nem egy újabb oktatási appot dobott piacra. Hanem újraértelmezte, mit jelent ma tanítani és tanulni – AI segítséggel. Ez egy olyan ökoszisztéma, ahol a tanár időt nyer, a diák figyelmet kap, az iskola pedig adatot és rendszert. És mivel mindez könnyen hozzáférhető, digitális és remote, nem kérdés, hogy elkezd terjedni.

Vállalkozóként vagy cégvezetőként gondolkodj el: van-e olyan tudás a cégedben, amit érdemes lenne „Gemini-síteni”? Onboarding, GYIK, tréning, termékhasználat, stb. Ha pedig van oktatással foglalkozó ügyfeled, vagy belső képzési programot vagy appot tervezel, ez most egy kiváló pillanat arra, hogy AI-eszközöket építs be.

Olvasnál még a témában?

Forrás:
Google, TechEDT, Minner

Fotó:
Google, CanvaGPT

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.