Avagy hogyan válik a napi rutinfeladatból stratégiai előny, ha okosan lépünk az AI felé.
A Heineken az SAP AI megoldásával egyszerűsíti az adatelemzést munkatársai számára. A világ egyik legismertebb sörgyártója bevezette belső mesterséges intelligencia chatbotját, a „Hoppy”-t, amivel lényegében a vállalati adathozzáférés új korszakát nyitotta meg – adták hírül az SAP Sapphire konferencián.
Nemcsak egy jópofa névről van szó. A Hoppy bevezetésével a Heineken belső munkafolyamatokat automatizál, adminisztratív terheket csökkent, és a kollégák hatékonyságát növeli. És ami a legfontosabb: valóban használja is az AI-t – nem csak beszél róla.
Belső tudásbázis és kereső
A Hoppy a vállalat több mint 70 országra és 165 sörfőzdére kiterjedő működését támogatja azáltal, hogy természetes nyelvi lekérdezésekkel teszi elérhetővé a különböző rendszerekből származó adatokat – a felhasználó által preferált nyelven. Lényegében a Heineken az adatokhoz való azonnali hozzáférést szerette volna biztosítani és annak a módját egyszerűsíteni, mindenkinek elérhetővé tenni.
Ehhez a megoldást az SAP Business Technology Platform jelentette, ahol fut a Heineken AI-vezérelt belső chatbotja, a „Hoppy”. Ez nemcsak technológiai újítás, hanem egyértelmű jele annak, hogy a cég komolyan gondolja a belső folyamatok racionalizálását, és valóban támogatni akarja a munkatársak fejlődését.
Az AI-eszközöket gyakran úgy képzeljük el, mint jövőbeli nagy, futurisztikus megoldásokat. De a Hoppy pont azt mutatja: a valódi áttörés a kicsi, de fájdalmas belső problémák megoldásával kezdődik.
A Hoppy egyik legnagyobb előnye, hogy fejlett természetes nyelvi feldolgozással dolgozik – vagyis tényleg beszéli a „humán” nyelvet, és képes több rendszerből is adatot összefűzni. Ezáltal gyakorlatilag kiváltja az időrabló kézi kereséseket, így a munkatársak végre az igazán fontos, stratégiai feladatokra tudnak fókuszálni.
A SAP Datasphere révén a Heineken egységes adatmodellre váltott, ami nemcsak gyorsabb hozzáférést biztosít, hanem jobban skálázhatóvá is teszi a rendszert. Az SAP BTP-vel összekapcsolt generatív AI hub pedig újabb szintet lép: természetes nyelvű lekérdezések, könnyen értelmezhető vizualizációk, és biztonságos, kontrollált hozzáférés az adatokhoz – mindezt egy helyen.
Ahogy Andre van Schuijlenburg, a Heineken globális folyamatirányítási igazgatója fogalmazott:
Az AI ügynökök kiépítése és a folyamatokba való integrálása nem mindig könnyű út. Még mindig sok mindent kell felfedeznünk. De ahogy a csapatban mondjuk: ‘Don’t worry, be Hoppy!’
„A Heineken döntése, hogy az SAP Business AI-t használja belső chatbotjaihoz, jól példázza a működési hatékonyság és az alkalmazottak felhatalmazásának újragondolására irányuló innovatív megközelítést. Büszkék vagyunk arra, hogy technológiánk egy ilyen ikonikus világmárka számára megkönnyíti a zökkenőmentes belső kommunikációt és tudásmegosztást.” – mondta a SAP európai, közel-keleti és afrikai ügyvezetője, Manos Raptopoulos.
15 perc helyett 1 perc alatt információ
Amióta bevezették a belső együttműködési platformokon, a lekérdezések ideje az adminisztratív munkatársaknál 15 percről 1 percre csökkent. Ez nemcsak idő, hanem energia, fókusz, és jobb munkaélmény is. Emellett a Heineken most már azt is vizsgálja, hogyan tudná automatizálni az ismétlődő feladatokat a Hoppy alapját képező SAP Business AI képességeivel – ezzel még tovább javítva a belső működést, a döntéshozatalt és az együttműködést.
Egy apró, de annál fontosabb újdonság: a Hoppy mostantól képes megjelölni, ha egy beszerzési rendelésből hiányzik például a költséghelyi adat. Ez a kis plusz óriási pontosságbeli és hatékonysági előnyt hoz – különösen nagy szervezeti méretnél.
A tapasztalatok alapján a Heineken bevezetése is azt mutatja: az AI-t belső, apróbb folyamatoknál érdemes bevezetni, ott, ahol gyorsan látható a hatás. Ha már egy részterületen javul a hatékonyság, azonnal jön a kérdés a vezetőktől: „Hoppá, ezt máshol is be tudnánk vetni?” Így szépen, organikusan tud terjedni a megoldás a szervezetben.
Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezetője is kiemelte:
A szakaszosság megkönnyíti a változásmenedzsmentet, ezt a magyar cégeknél is tapasztaljuk
Mit vigyél ebből el?
- Elsőként olyan belső folyamatokat érdemes automatizálni, amelyek sok időt vesznek el, de “alacsony” és korai a hozzáadott értékűek (pl. riportkérés, adatkeresés).
- Fontos, hogy a kollégák minél előbb megtapasztalják az AI gyakorlati előnyét, így könnyebben elnyerhető a támogatásuk a további terjesztéshez.
- Ne féljünk kis lépésekkel haladni – a nagyvállalati AI-térképen is a Hoppy egy “egyszerű” belső chatbotként kezdte.
Persze, a Heineken olyan előnyben volt veled szemben, hogy már megvolt a kialakított munkafolyamata, tudta hol vannak az adatai és merre lehet fejleszteni, hogy azok mondjuk egységesek is legyenek, ezáltal skálázhassák az egész rendszert… De, ha egy több kontinensen működő söróriásnak megéri egy belső chatbotot befognia az adatok gyorsabb elérése miatt, akkor a magyar cégeknek is érdemes elgondolkodniuk: mitől lehetnének ők is egy kicsit “Hoppy”-k?
A legjobb, hogy ezek nem megfizethetetlen, távoli technológiák – a Minneren rendszeresen foglalkozunk ilyen gyakorlati AI-megoldásokkal, tippekkel, eszközökkel. Olvasd az alábbiakat további inspirációért: