A Z generáció tagjai nemcsak hogy használják az AI eszközöket a munkahelyen, de büszkék is rá. Egy friss kutatás szerint 98%-uk alkalmaz AI-t a mindennapi munkában, és ezt „karrierjük katalizátoraként” tartják számon. Az új generáció nem vár arra, hogy a cég kínáljon megoldást: ők maguk keresnek utakat, hogy jobban teljesítsenek és fejlődjenek vezetőként.
Miért a Z? A bezzeg Z? Korábbi cikkünkben beszéltünk róla: a Zések nem csak korábban kezdenek dolgozni, de a megélhetési költségek az első számú aggodalmaik közé tartoznak. A Deloitte 2023-as globális felmérése szerint a Z generációsok közel fele, 46%-a másodállásban is dolgozik.
Hogyan támogatják karrierjüket az AI-val? Lehetnek-e általa jobb munkaerők, sőt, akár vezetők?
Mindennapi munka, repetitív feladatok
A Z generáció több szempontból is különleges: 2025-re a globális munkaerő 27%-át teszik majd ki, és az értékrendjük, illetve a munkához való hozzáállásuk jelentősen eltér az előző generációktól. A Google friss kutatásának részletei szerint 82% már jelenleg is AI-t használ a munkája során, és 93%-uk legalább heti két AI-eszközt alkalmaz. Továbbá az AI eszközök segítenek áthidalni olyan kihívásokat, mint a feladatparalízis:
- a megkérdezettek 88%-a szívesen kezdene el olyan feladatokat AI segítségével, amelyek túl nehezen indulnak be.
- 70% használja az AI-t email megírására, különösen ha bonyolult, hivatalos kommunikációról van szó,
- míg 90%-uk magabiztosabban vesz részt meetingeken, ha tudja, hogy AI segít jegyzetelni.
Érdekes módon nemcsak az egyéni produktivitásukra van hatással az AI, hanem arra is, hogyan tudnak kapcsolatot teremteni a csapattal. Az AI az új generációs vezetők (“young leaders”) szerint kulcsfontosságú a hatékony kommunikáció és a csapatok közötti együttműködés biztosításában; 47% állítja, hogy a kommunikáció és problémamegoldás is javult az AI eszközök használatával, miközben a csapatok közötti kapcsolat erősítése is fontos szemponttá vált.
Hogyan segít az AI a Z generációnak elkerülni a kiégést?
Nem véletlen, hogy a Z-sek igyekeznek saját kezükbe venni a dolgokat, hiszen gyakran találkoznak kiégést okozó, „multis bullsh!teléstől” terhes környezettel, amelyben a hagyományos hierarchikus vezetés nem megfelelő motivációt nyújt. Az AI használata ebben a közegben nemcsak az egyéni hatékonyság növelésére szolgál, hanem eszközként működik arra is, hogy kikerüljék a felesleges időhúzást és a mérgező szituációkat.
Az AI segítségével a fiatal vezetők képesek a rutin feladatokat automatizálni, több időt szentelni a stratégiai munkára, és egy jobb vezetői példát mutatni.
Az új generációs vezetők számára a „hülye főnök” nem az elfogadható norma
Hanem valami, amit igyekeznek elkerülni, és ennek érdekében az AI-t használják, hogy jobbá váljanak. A kutatás szerint 79% érdeklődik az iránt, hogy AI-t használjon vezetői készségei javítására, és 86% hiszi, hogy az AI segíthet a jelenlegi vezetőknek jobb menedzserekké válni.
Korábban Milán a Tanuljak-e AI-t cikkében kiemelte Mark Cuban gondolatát, miszerint, hogy ha most lenne 16 éves, akkor a promptolást (parancsok adását az AI-nak) tanulná meg. Ezt szaknyelven AI prompt engineeringnek hívjuk. A kiindulási pont az, hogy nem mindegy, milyen utasítást adunk az AI-nak, és ma az tudja igazán hatékonyan használni az AI-t, aki mestere a promptolásnak. Ez nem újkeletű dolog! Ami régen (és most is) a delegálás volt, az a mesterséges intelligencia területén a prompt. Gondolj bele, hogy ha valaki rosszul ad át egy feladatot, vagyis rosszul ad utasítást egy beosztottnak, akkor az adott projekt vagy feladat bizony rosszul sikerülhet.
A GenZ pedig pont ezt a képességet sajátítja el sokkal gyorsabban, átalakítva a munkahelyi kommunikációt, választ adva saját fájdalompontjaira…
Mi motiválja őket a pénzen túl?
A Z generáció esetében a pénz önmagában már nem elég motiváció. Sokkal fontosabb számukra az értelmes munkavégzés, a személyes fejlődés és a munka-magánélet egyensúlya. Az AI használata pedig lehetőséget biztosít arra, hogy olyan környezetet teremtsenek maguk körül, amely ezt lehetővé teszi. Az, hogy képesek hatékonyabbá válni, kevesebb időt tölteni a nem értékteremtő feladatokkal, és több időt szentelni a kreatív, stratégiai munkára, nagymértékben hozzájárul az elégedettségükhöz és motivációjukhoz.
Számukra fontos a diverzitás, a globális ügyek iránti elhivatottság, és kritikusan szemlélik a vállalati értékrendet. Nem szeretik a felszínes kommunikációt és a „greenwashingot” sem, amikor a cégek csak látszatintézkedéseket tesznek.
Ezek a fiatal munkavállalók éheznek az azonnali visszajelzésekre, és nagyra értékelik az építő jellegű visszacsatolásokat, amelyek segítik őket a fejlődésben (lsd. AI). Az ilyen visszajelzések, valamint a rendszeres 1-on-1 megbeszélések hozzájárulnak ahhoz, hogy a Z generáció tagjai értelmes munkát végezzenek, amelyben érezhetik, hogy a munkájuk valódi hatással van a szervezetre és annak céljaira.
A kutatás arra is kitér, hogy a fiatal vezetők 50%-a rendszeresen megosztja AI-val kapcsolatos tapasztalatait a kollégáival, és ezzel egy újfajta vezetési stílust teremtenek: egy olyat, amely nem elnyom, hanem felhatalmaz, segít fejlődni, és példát mutat.
Ha pedig többet szeretnél tudni arról, hogyan dolgozhatsz együtt ezzel a generációval, akkor irány a Minner Előny → Így dolgozz sikeresen a Z generációval!