Google, Google Térkép nélkül? Bezárt Hosszú Katinka étterme. Új MAGYAR fogyás-gyógyszer a láthatáron?

Dátum

Megosztás

Te sem találod a Google keresésnél a térkép funkciót? Nem vagy egyedül, egy EU szabályozás következtében kellet eltüntetnie a keresőóriásnak. Folytatva, hogy miről lesz szó még ebben a hírszemlében: Bezár Hosszú Katinka étterme a Koool. Úgy néz ki, nem elég az, hogy celebként nyitsz egy éttermet, és bízol benne, hogy a neved be tud vonzani ügyfeleket. Vállalkozói készségek is kellenek! A Richter eközben új fogyókúrás gyógyszert fejleszt. Vajon megirigyelte a Novo Nordisk és az Ozempic sikerét? A társadalmi jelenségről és a tőzsdei hatásáról is beszélgettünk a Hírszemlében. Továbbá rácsodálkoztunk a magyar tőzsdei számaira! Egy kis Richter részvényt?! A Telekommal pedig mi történt? Száguld!

A mikrofonok mögött Mándó Milán, Nyiri Donát és Sólyom Eszter.

Youtube-on itt éred elSpotify-on ittApple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

Heti híreink és témáink:

0:37 – „Az ingatlanosok csinálnak valamit?” Dancsó beléjük állt
9:23 – Bezárt Hosszú Katinka étterme
24:50 – Nincs Google Térkép a Google-ben? Köszi EU a semmit!
31:34 – A Richter is lefogyasztaná a kövéreket

Bezárt Hosszú Katinka étterme

Híres emberként is nehéz a vendéglátás. Nemrég jelentették be, hogy bezár Hosszú Katinka étterme, a Koool. A hír kapcsán két témát is hozott Donát a hírszemlébe.

Egyrészt rengeteg sztár vág bele a vendéglátásba és rengetegen buknak el. Vannak persze jól menő vállalkozások, például Mark Wahlberg burgerezője (Wahlburgers), Robert De Niro éttermei, de jóval hosszabb azok listája, akiknek mégsem jött be a dolog. Keresgéltem, hogy miért megy csődbe annyi celeb étterem, és a válasz természetesen a vállalkozói attitűd és készségek. Sokan azt hiszik, ha a nevüket adják, akkor passzív bevétel lesz és sokan mikromenedzselnek miközben nem értenek a vendéglátáshoz (mikor egyébként is ebben az iparágban a legrosszabb a túlélési ráta), de ha leegyszerűsítjük, igazából nem vállalkozók.

Hosszú Katinka esete érdekesebb viszont, mert őt sokan pont, hogy sikeres vállalkozónak tartják. Itt jön be a másik témája Donátnak, a mindenmentes éttermek életképessége. Egy korábbi hírszemlében beszéltünk a brit vegán étteremről, ami húst kezdett árulni, mert azt mondta egyszerűen nem tartja el a niche közönsége. Senkit sem tud bevonzani csak a mentes ételekkel. Lehet itt nem is az attitűd volt a fő probléma, hanem a rossz trendre felülés és az alapmodell?

Eszternek a meglátása, hogy „nem akarok kinézni mint ő, sem úszni, akkor miért egyem azt, amit ő?” Szerinte inkább egy úszóiskolát, ha nyitna, sikeresebb lenne, mint a Koool. Emellett aki még el is ment Katinka éttermébe, az nem egy mindennapi, vagy egy héten többszöri program. Inkább egy olyan étterem, ahova egyszer megy el az ember, és kipipálja, hogy „itt is voltam”.

Milán is látja, hogy az esélyek abszolút nem a celebek mellett állnak, ha az étteremnyitásról van szó. Az egy nagyon jó felvetés szerinte,, hogy persze ott a celebség faktor, de nem vonz be annyi embert, mert amennyire sok követője van, nem biztos, hogy emiatt mennének el az emberek.

Emellett egy olyan lehetőséget is felvetett, hogy eseményeket lehetett volna szervezni, például olyan alkalommal, amikor valamilyen díjat nyert. Ott volt a személyes brandje, akár lehettek volna Ironlady party-k.

Források: Telex, AOL

Nincs Google Térkép a Google-ben? Köszi EU a semmit!

Már több hete is azon bosszankodott Milán, hogy eltűnt a böngészőjéből a Térkép menüpont. Sejtettem, hogy valami EU-s szabályozás lehet az oka. És így is lett. A funkció Európából tűnt csak el. Az oka, hogy így tudott megfelelni a Google a digitális piacok igazságosabb és nyíltabb versenyét biztosító EU-s törvénynek. Google az EU-n belül használt Google kereső esetében nem részesítheti előnyben a saját térképszolgáltatását. Kérdés az, hogy akkor mi van ehelyett? Mert más szolgáltatók térképe közel sem annyira részletes, mint a kereső-óriásé.

A felhasználók természetesen ezt korlátozásnak élik meg és nem annak, hogy most az EU segített nekik ezzel. Mint ahogy sokan eddig, Milán is simán a Google-be szokta beírni, hogy „Minner cím”, és onnan kereste ki. Ezzel az új szabályozással viszont már nem tudja ezt megcsinálni.

Donát a podcastben rákeresett egy olasz városra, és neki sem jelent meg a térkép menüpont. Szerinte az egyetlen funkcionáló térképszolgáltatást ajánlotta mindig a Google, mert az Apple térképe közel sem olyan jó.

Valahol lehet érteni a monopóliumot, és hogy ezt szabályozzák, viszont ezzel nem a Google-lel szúrnak ki, hanem a felhasználókkal. Az EU egy kényelmetlen dolgot erőltet ránk. Donátnak a példája: „ez olyan, mintha a Minneren nem lehetne a MinnerAkadémiát linkelni”.

Mi jön még ezután? Országonként fel kell építeni egy white label keresőt? EU-s kereső lesz? Anno volt, hogy kapott már bírságot azért, mert a saját applikációját előrébb sorolta saját appáruházában, a Google Play-ben.

Források: 24.hu, Google

A Richter is lefogyasztaná a kövéreket

Mi is beszámoltunk róla egy korábbi hírszemlében, amikor 2023 szeptember elején a dán Novo Nordisk átvette a vezetést az LVMH-tól, ezzel ő lett Európa legértékesebb cége. A gyógyszergyártó kiugró sikerét többek között az Ozempic nevű, súlycsökkentő gyógyszerei iránti kereslet robbanásszerű növekedése okozta.

Úgy tűnik, a sikert szívesen reprodukálná a Richter is. Új fejlesztéseik között a legelőrehaladottabb fázisban egy túlsúly, azaz obezitás elleni hatóanyag van, ami neuropszichiátriai úton, azaz az agyon keresztül hat majd a betegekre, csökkentve az éhségérzetet. Ezt egyelőre egy ritka betegségre fejlesztik, ám a kutatók reményei szerint itt is ki lehet majd terjeszteni az indikációt a betegségek szélesebb körére. 

Ahogy azt korábban is beszéltük, az Ozempic eredetileg 2-es típusú diabéteszre szánt gyógyszer, a fogyókúrás hatása miatt azonban széleskörűen népszerű lett, például egészséges celebek is használták – a hirtelen fogyásukat nevezik Ozempic-diétának. Emiatt egy ideig hiány is volt belőle, ami a legrosszabbul persze a cukorbeteg embereket érintette.

Vizi E. Szilveszter, a Richter igazgatósági elnöke hozzászólásában arra fókuszált, hogy a betegségek 90 százaléka a 21. század elején úgynevezett civilizációs betegség, és a legtöbbnek a központi idegrendszerhez van köze, mindez pedig fényes jövőt biztosíthat az erre a területre is koncentráló vállalatnak – írja a Világgazdaság. Az obezitás elleni szer mellett négy hatóanyag áll fejlesztés alatt a Richternél, ezeket mind meuropszichiátriai betegségek ellen szánják. A cég aktuális csúcsgyógyszere, ami a 30. lett a legnagyobb dollárbevételt termelő top 100 gyógyszer között szintén egy antipszichotikum, ez a cariprazine alapú Vraylar.

Milán és Donát kicsit eltért a témától, megvizsgálták a tőzsdei oldalát. A Richternél látszik, hogy korábbi időszakhoz képest is alacsonyabb a forgalom, amiből látszik, hogy nincs vevő túltengés a részvényen. Közben rápillantottunk a száguldó Telekom részvényre, ami többszörözte értékét néhány év alatt, vagy ott a Duna House (!!!).

Visszatérve az eredeti témára Donát úgy látja, hogy ez tüneti kezelés. A modern társadalomnak ez egy nagy problémája, hogyha fáj valamink, akkor arra egyből gyógyszert szedünk, „mintha PEZ cukorka lenne”. Emellett elfeledteti velünk azt, hogy az okot szüntessük meg.

A legtöbb fogyókúrás étrend is arra épül, hogy kevesebbet eszel. Ide behozta Milán, hogy bármilyen diétás étrendet nézünk, az a lényege, hogy ne egyél annyit, mint korábban. Természetesen az eredmény jönni fog, mert kalóriadeficitben leszel.

1,2 milliárd dollárba kerül egy új gyógyszer kifejlesztése, ami durván 430 milliárd forint.

Nézzük a Richtert. Mi lenne, ha olyan programokba fektetnék ezt az összeget, amivel az embereket ösztönöznék arra, hogy fogyjanak?

Korábban az Ozempic-et nem fogyasztó gyógyszerként akarták, hanem egy más betegségre fejlesztették. Útközben jöttek rá arra, hogy étvágycsökkentő hatása is van, így került be a köztudatba. Persze nem ez lenne az első ilyen: tudtad, hogy korábban a Viagra szívgyógyszerként indult? A tesztalanyokon jött ki az az eredmény, ami miatt ma máshogy ismerjük a készítményt, hogy pontecianövelő.

Forrás: VG

Korábbi hírszemléink:

Fotó: Canva

Tóth Levente
Tóth Levente
Tóth Levente vagyok, a Minner csapat negyedik tagja, tartalomgyártó. A tartalmak közül legszívesebben a technológiai újítások és az AI köt le, tőlem ezekről fogtok leginkább olvasni.