Ismered ezt a célközönséget? – Extrovertált, aki nem találja a közösségét

Dátum

Megosztás

Képzeld, létezik egy olyan izgalmas hobbikereső célcsoport, akik nemcsak nyitottak az új élményekre, hanem szinte várják, hogy valaki programokat vagy szolgáltatásokat kínáljon nekik. Ők azok, akik társaságra vágynak, de nem feltétlenül a versengés vagy a teljesítmény motiválja őket.  Sokszor a magány és a komfortzónából való kilépés akadályozza őket abban, hogy aktívak legyenek, de egy megfelelő ajánlattal könnyedén bevonhatod őket, a cikkben bemutatjuk mit kell tudnod róluk, és más sikeres vállalkozások hogyan csinálták.

Többen magányosak, mint gondolnád

 

Ez a probléma korántsem csak az idős korosztályt érinti! Egy a STADA Health Report 2024 által végzett kutatás szerint Magyarországon az emberek 56%-a valamilyen szinten magányosnak érzi magát, és itt jön a meglepetés: a Meta-Gallup szerint a legmagányosabb korosztály a 19–29 évesek

A magyarországi eredmények már önmagukban meghökkentőek, de gondoltad volna, hogy már a fiatalok is ezzel küzdenek?

Segíts nekik megtalálni az új hobbi révén a társaságot – Építs rá bizniszt!

Ezeket az embereket lelki és mentális blokkok tartják vissza attól, hogy aktívan nyissanak a világ felé, még ha tudják is, hogy egyedül nem jó, ráadásul a magány óriási egészségkárosító hatásokkal bír. Richard Smeyne és Thomas Jefferson a Philadelphia Egyetem neurobiológusai egereken végeztek vizsgálatot, ahol több generáción át vizsgálták a magány okozta egészségügyi hatásokat. Azoknál az egereknél, amelyeket elkülönítve tartottak komoly agykárosodást véltek felfedezni, és bár ugyan szervezetük megpróbált öngyógyító folyamatokba látni, de ez sajnos nem volt elegendő, így visszafordíthatatlan károkat okoztak. 

A magány tehát komoly probléma, és több millió embert érint. De van megoldás, és éppen ezen a ponton jössz Te a képbe, hisz vállalkozóként tudsz segíteni, ráadásul még jól is jársz vele. Win-Win. Gondold el mennyi új ügyfelet szerezhetsz, ha bevonzod az otthon ülő, társaságra vágyó embereket! 

Erre a piacra jött egyébként létre egy klassz sport, a Padel! Bemutatom létrejöttét, hátha neked is támad egy jó ötleted a saját területeden. Lássuk!

A Padel kiindulópontja: a tenisz. Kiváló sport élmény a tenisz azoknak, akiket a versenyzés és a fizikai kihívás hajt. Ők a magas szintű kondícióra, technikai szintre és ügyességre hajtanak, ez a célcsoport szívesen vesz magánórákat, hogy a következő baráti meccsen brillírozhasson a többiek előtt. De mi a helyzet azokkal, akik valami lazábbra vágynak? Sokakat távol tart a sporttól az a tény, hogy nem lehet bárkit „csak úgy” meghívni teniszezni – szükség van hasonló szintű partnerre a játék élvezetéhez. 

Ebből következik, hogy valami olyasmire volt igény, ahol megtartják ütős sportok esszenciáját, ám nagyobb közönség számára is elérhető. Mit csináltak? 

  • A pálya méretét csökkentették, tehát kevesebbet kell futni. 
  • Az ütőket kisebbre tervezték, és könnyebb anyagból készítették el, így nem kell tartanunk attól, hogy kiesne a kezünkből.
  • Közelebb hozták egymáshoz a játékosokat így sokkal könnyebb társasági élményként megélni a meccset
  • Új dimenziót is adtak a játéknak: Nem csak a háló felett, hanem a falra is üthetik a labdát a játékosok.

Ezeknek az újításoknak köszönhetően született meg: A Padel. Világszinten ma már több, mint 30 millió játékos padelezik legalább heti 1 alkalommal, ebből egyébként 40% női játékos. Már hazánkban is egyre több pályát építenek, évről-évre nő a népszerűsége a sportnak! Vannak még ütős sport alternatívák, például az Amerikában igen népszerű Pickleball, ami több millió embert vonz a pályára.

Nem mindig kell a leginnovatívabb dolgokban gondolkozni, itt van például egy Észak-Karolinai sportpálya (a Rally Pickleball), aki közösségi klubot épített sportpályái mellé:

A Rally nevezetű klub egy pickleball és közösségi klub Charlotte-ban, Észak-Karolinában. Az alapítók, Barrett Worthington és Meg Charity, olyan helyet hoztak létre, amely ötvözi a sportot a társasági élet örömeivel. A klubban beltéri és kültéri pickleball pályák találhatók, kézműves koktélokkal, különleges ételekkel és kávéval kiegészítve. A pickleball már eleve bevonzotta azt a célközönséget, aki a szórakozásért jön, ők jellemzően szívesebben maradnak és fogyasztanak a játék után. Ez a modell remek példa arra, hogyan lehet közösséget építeni úgy, hogy közben mindenki jól érzi magát.

Hoztam még példákat olyan hobbi programokra, amik alapvetően otthoni tevékenységek, ám ügyesen közösségi szolgáltatásokká formálták őket!

  • Társasjáték kávézók: Teret adnak azon társasjáték kedvelőinek, akik szívesen találkoznak új emberekkel. Itt adott a játék, közösség és a finom italok, sőt akár minden alkalommal új játékot próbálhatnak ki, hiszen a helyszín szolgáltatja őket.  (pl. Board Game Café – Budapesten)
  • Coworking irodák: Home officeban dolgozók közösségi színtere, ahol kávézni, meetingelni, vagy babzsákból dolgozni is lehet, és ebédszünetben akár új barátságokra tehetünk szert! (pl.: Create26)
  • Kóstolók, speciális étel készítő workshopok: Ezek az események szuper belépők azoknak, akiknek nincs előzetes tudásuk, de érdekli őket a téma. Tanulunk, ízlelünk és közben ismerkedünk új emberekkel. (pl.: Bar19 – Pécs)
  • Randi appok, rendezvények: Társkeresés célkitűzésnek megfelelően! Az igények alapján szétváltak a különböző társkereső appok és rendezvénynek, így külön helyen keresheti párját az, aki házasodni szeretne, és másutt aki lazább kapcsolatban gondolkodik. (Pl.: Tinder, Bumble)

Gondolkodhatsz online közösségekben is! Hobbi területben potenciál  

Bizony nem mindenki vágyik folyton élő találkozókra, de mégis keresi a hozzá hasonlókat akikkel rendszerint virtuálisan kapcsolódhat. A gaming közösségek (pl. Twitch, Discord) és online fórumok (pl. Reddit) szintén kiváló terepet nyújtanak az emberek közötti kapcsolatok kialakítására, és talán nem is hinnéd, hogy milyen aktívak ezek a fórumok! A Minner például egy online közösség, de szerveztünk már olvasóinknak pókerversenyt, amire szívesen eljönnek, hisz nem feszengő üzleti rendezvényként, hanem kikapcsolódásként élik meg. 

A hobbi fontos kapcsolódási elem, kulcsszó a fenti piac meghódításában. Nem véletlen, hogy a futó klubok gyorsan terjednek itthon, mert ezt a hobbit egyedül is elkezdheted, és könnyen be tudsz csatlakozni klubokba, ha szeretnél. Valami ilyesmire vágyik mindenki, a fent említett példa a padel sport is azért népszerű, mert egyben hobbi is. 

A hobbi köré épülő modellt úgy tudod legjobban alkalmazni, ha például nyitott kezdőknek szóló eseményt szervezel, vagy meghívod őt egy workshopra “próbáld ki magad xy-ban” címszóval, ahol kap egy kóstolót a szolgáltatásodból. Pl.:“Kezdj neki mandarin nyelv tanulásnak!”, vagy “Próbáld ki magad egy rúdtánc órán”. Adj neki teret, hogy kipróbálhassa magát, és ne érezze annak terhét, hogy bizonyítani kellene.

Mit kell tudnod erről a célközönségről? 

Ma már annyi lehetőség, és ismeret tárul elénk, hogy mindenki egy külön világ. Mindenkinek más a Netflix és a Tiktok feedje, mely oly egyedi, hogy sajnos ütközője is annak, hogy nehezebben alakulnak ki mélyebb közösségi kapcsolatok. Talán ez az egyediség el is távolít egymástól bennünket. 

Viszonylag könnyű dolga van annak, aki bizniszt építene rájuk, hisz ők már tűkön ülve várják, hogy kipróbálhassanak valami újat, és közben társaságra leljenek. Jól körülhatárolható igények, problémák veszik őket körül. Azonban ügyelj a megszólításukra, nehogy cikinek, vagy túl direktnek érezzék! Fontos tehát, hogy megfelelő empátiával és érzelmi intelligenciával forduljunk a célközönséghez. Probléma lehet abból, ha túlságosan sztereotíp módon kommunikálunk feléjük. 

Ők nagyvárosokban élnek, multikban dolgoznak, 27-40 év körüli korosztály. Szeretik, ha van tér és idő arra, hogy ismerkedjenek, illetve vannak köztük olyanok akik kifejezetten a kihívást szeretik, de talán egy még nagyobb halmaz az akit úgy tudsz megcsípni, ha nincs szükség előképzettségre, eszközökre ahhoz, hogy kipróbálják.

Ahogy feljebb említettük a hobbi kulcstényező lehet ennek a piacnak a kiaknázásában. Aki magányos, nagy eséllyel nem űz aktív (társas) hobbit, ám aktívan vágyik rá. 

Jellemző még erre a célcsoportra, hogy nem érnek rá, vagy nem tudják beosztani az idejük, vagy rossz szokásokkal, napi rutinokkal rendelkeznek. Éppen ezért be lehet vezetni őket olyan programokba, ahol elég 1-2 havonta részt venniük ilyenen, ezt nyomatékosan kommunikálni. Sokakra jellemző, hogy rossz tapasztalatuk is volt ilyen közösségi eseményekkel kapcsolatban.  

További kulcsfontosságú tényező a hozzáférhetőség! Erre vágynak:
A fent említett Padel azért megy ilyen jól, mert könnyen igénybe tudja venni a fogyasztó. Fontos kommunikálni, és bíztatni, hogy merjen belekezdeni. Ösztönözzük őket arra, hogy kimozduljon, mert komfortosnak érzi majd ott magát olyanokkal, mint amilyen ő maga is. 

Milán például mozizás szervezett, ahol az volt az üzenet, hogy: “Végre nem néznek hülyének, ha egyedül mész moziba.” De léteznek ma már nyitott műhelyek, ahol asztalosok segítségével barkácsolhatsz. 

És ne feledd, a célközönség imádja, ha van benne valami csavar, valami új, vagy trendi!

Ha már trendi, akkor hamar eljuthatunk az influenszerekhez. Nos itt lehet előnyünkre válnak, ha egyébként a marketingben (ahogy Milán sokszor írta már) önmagukban nem képesek marketing megtérülést hozni, ám itt erős hatásuk lehet a forgalmadra. Ez a célcsoport aktívabb a közösségi médiában, és hatással vannak rájuk az influenszerek. Jó marketing megoldás lehet az, ha az influenszerek maguk fedezik fel az adott hobbit, közösséget. 

/Milán gondolata: “Mikor olvastam ezt a cikket és az influenszeres részhez értem azonnal szöget ütött a fejemben. Hééé ez nekünk is jó lehet a mellékes rovat reklámozására is. Azonnal kattogtak az agytekervényeim.”

A Te vállalkozásod hogyan szolgálhatja ki ezt a célközönséget?

Itt a tökéletes alkalom, hogy elgondolkozz, vajon erre a célcsoportra Te tudsz szolgáltatást/terméket fejleszteni? Ha igen, mi lenne az? Tervezz a fenti instrukciók alapján, és egyszer csak összeáll az amivel meghódítod ezt a területet, sőt, akár előbb lépsz mint a többi szereplő.. 

Olvasnál, inspirálódnál még?

Források:

https://index.hu/tudomany/2023/10/24/magany-felmeres-fiatal-felnottek
A „magánygazdaság” felemelkedése és niche piacok
https://hrpwr.hu/cikk/a-magyarok-56-szazaleka-maganyos-fokent-a-fiatalok
https://hrpwr.hu/cikk/maganyosnak-lenni-nemcsak-fajdalmas-de-meg-agykarosito-hatasu-is

Kép: Canva

Pál Bettina
Pál Bettina
Fellobbantom benned a vállalkozói tüzet! Az üzleti világ legizgalmasabb történéseit kutatom, hogy megmutassam, mit tanulhatunk belőlük – és hogyan fordíthatjuk őket a vállalkozásod javára. Különösen akkor érzem magam elememben, ha a szervezetfejlesztés, a pszichológia és a filozófia találkozási pontjairól beszélhetek. Hiszem, hogy a siker kulcsa az új perspektívák felfedezése – és ebben én leszek az iránytűd!